Slowcooker

Fråga: Jag trodde ingredienserna skulle vara täckta av vätskan, stämmer inte det? Då blir det ju liksom automatiskt "för mycket" vätska.

Igår gjorde jag gulasch och det blev riktigt god, men köttet hade kunnat vara lite mörare och såsen lite tjockare (det senare beror ju förstås på mig - att jag inte redde den tillräckligt). Körde 7 timmar på low.

Jag har läst samma men körde som jag nämnde ovan ett gäng kycklinglår (och några potatisar) i 6 timmar och den enda vätska jag tillsatte var att kycklingen legat marinerad och en sked olivolja i botten.. Det var ändå bra med vätska att koka i sedan, räckte till två små byttor buljong med. (min favoritgrej med crocen, att jag får god buljong efter!)
 
Jag vet inte riktigt, tror att det var en blandning av många recept bland annat detta: http://www.veckansmiddag.com/artsoppa-i-crock-pot/ Man får prova sig fram lite :) !

Alltså, provade att göra ärtsoppa ikväll. Det slutade med att vi fick är pasta typ utan allt. Efter nio timmar på high är det fortfarande extremt al dente. :confused: Kokar klart den i kastrull och äter imorgon. Jag hade inte blötlagt ärtorna innan, dock kokat upp och kokat dem några minuter innan jag bytte vatten och hällde över dem i slow cookern. Smaken är dock väldigt bra, men alldeles för salt. Slänger i en potatis och kokar med imorgon och hoppas att den suger upp lite. Hade nog för mycket buljongpulver. :crazy:

Nästa experiment blir risgrynsgröten.
 
Dessutom hade jag gärna sett att det fanns en timerfunktion för starten på crockpoten också. Kanske finns för nyare versioner men inte på min. Känns sådär att slå igång den kl 07 och sen komma hem kl 17. Hade för mig funkat bättre om jag kunde göra iordning den på kvällen, ha den i kylen, ställa in en starttimer så den fick stå i typ 3 h innan den började värma maten.
Sätt en timer i uttaget så löser du det problemet :)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Alltså, provade att göra ärtsoppa ikväll. Det slutade med att vi fick är pasta typ utan allt. Efter nio timmar på high är det fortfarande extremt al dente. :confused: Kokar klart den i kastrull och äter imorgon. Jag hade inte blötlagt ärtorna innan, dock kokat upp och kokat dem några minuter innan jag bytte vatten och hällde över dem i slow cookern. Smaken är dock väldigt bra, men alldeles för salt. Slänger i en potatis och kokar med imorgon och hoppas att den suger upp lite. Hade nog för mycket buljongpulver. :crazy:

Nästa experiment blir risgrynsgröten.
Jag blötlade mina ärter kvällen innan. Det är förmodligen det som är skillnaden :) .
 
Alltså, provade att göra ärtsoppa ikväll. Det slutade med att vi fick är pasta typ utan allt. Efter nio timmar på high är det fortfarande extremt al dente. :confused: Kokar klart den i kastrull och äter imorgon. Jag hade inte blötlagt ärtorna innan, dock kokat upp och kokat dem några minuter innan jag bytte vatten och hällde över dem i slow cookern. Smaken är dock väldigt bra, men alldeles för salt. Slänger i en potatis och kokar med imorgon och hoppas att den suger upp lite. Hade nog för mycket buljongpulver. :crazy:

Nästa experiment blir risgrynsgröten.

Skumt, ärtsoppan vi gör hemma blir superb. Samma gäller risgrynsgröt. Vi kastar i allt från början, med extravatten för att ärtorna inte är blötlagda.
 
Skumt, ärtsoppan vi gör hemma blir superb. Samma gäller risgrynsgröt. Vi kastar i allt från början, med extravatten för att ärtorna inte är blötlagda.

Jag tror att det var något med ärtorna. Har kokat dem i kastrull över en timme nu ikväll och de är fortf inte mjuka.
 
Jag har sett att många gör kyckling i crock-pot. Jag har inte köpt kyckling på flera år av etiska skäl men nu har jag fått nys om en som jag kan tänka mig att stötta så nu jäklar vill jag köra den i manicken. Den lär kosta skjortan så jag vill ha ett välbeprövat, "safe" recept för hel kyckling som kan göra den lilla fågeln rättvisa :p det är en långsamtväxande ras så den är väl lite köttigare vad jag förstår.
 
Jag invigde min med att göra Barbacoa på högrev, receptet på grytans hemsida. Det blev jättegott, men jag har några förändringar jag ska göra till nästa gång - bland annat mindre vätska och mer kött. Såsen är jättegod, men det blir väldigt blaskigt i mjuka tacos liksom.
 
Nu har jag improviserat också :-) Morötter, lök, palsternacka, butternutsquash, paprika och vitlök, kycklingfiléer (utan injicerad saltlösning) och 1/2 dl vitt vin, fem timmar på låg. Sen en liten skvätt grädde och 30 min på hög - blev jättegott men lite blaskig sås. Funderar på att använda creme fraiche ist för grädde, eller skippa grädden helt och låta det vara som en skysås eller reda såsen. Hur gör ni?
 

Liknande trådar

Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 072
Senast: Korven
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 295
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp