Slowcooker

Nu har jag improviserat också :-) Morötter, lök, palsternacka, butternutsquash, paprika och vitlök, kycklingfiléer (utan injicerad saltlösning) och 1/2 dl vitt vin, fem timmar på låg. Sen en liten skvätt grädde och 30 min på hög - blev jättegott men lite blaskig sås. Funderar på att använda creme fraiche ist för grädde, eller skippa grädden helt och låta det vara som en skysås eller reda såsen. Hur gör ni?
Jag reder oftast såsen om jag tycker att den skulle varit lite tjockare.
 
Vad hade du i marinaden? Lade du i kycklingen rå? Hur mycket vätska? Såg supergott ut!
Rå kyckling, ja. Marinaden består av (cirka) 1 dl ljus sirap, 2 msk olja, 2 msk soja, 3 msk ketchup och 3 tsk senap. Sedan kryddar man efter tycke och smak. Lite salt och peppar, kanske ingefära och/eller chili flakes. Ingen mer vätska. När kycklingen tillagas bildas det mer vätska i crock-potten. Den marinaden/såsen är superbra till det mesta faktiskt :) !
 
Var det här någon tipsade om cantadou med 4 pepparsorter? Jag gjorde en gryta på nötbog, champinjoner och grönsaker och lite portvin och grejer - och avslutade med cantadou peppar. Oj så gott det blev!
 
Jag vill laga denna http://www.quinoa-rezepte-vegan.de/recipes/veganes-quinoa-chilli/ , fast i slowcookern. Har inte bönor på burk utan vanliga torra som jag tänkte blötlägga över natten (vis av min erfarenhet med ärtsoppan...). Hur mycket torra bönor motsvarar en burk (400 g) kokta?
Googlade och hitta detta som kanske hjälper?

Mängd torkade och kokta bönor
När man blötlägger bönorna sväller de upp till normal storlek vilket gör att mängden ökar mellan två till tre gånger. Hittar du ett recept med färdigkokta bönor och vill använda torkade måste du alltså minska mängden torkade bönor. Beroende på vilken sorts bönor man använder ökar de olika mycket, men cirka 1-1,5 dl torkade bönor motsvarar 3 dl kokta bönor. Här hittar du alla blötläggningstider och koktider för bönor, ärtor och linser.

https://www.landleyskok.se/tips-trix/bonor
 
Rå kyckling, ja. Marinaden består av (cirka) 1 dl ljus sirap, 2 msk olja, 2 msk soja, 3 msk ketchup och 3 tsk senap. Sedan kryddar man efter tycke och smak. Lite salt och peppar, kanske ingefära och/eller chili flakes. Ingen mer vätska. När kycklingen tillagas bildas det mer vätska i crock-potten. Den marinaden/såsen är superbra till det mesta faktiskt :) !
Tack för den, det snor jag rakt av :)!! Kör du på låg eller hög? Jag har bara provat kycklingfile hittils, som blev sådär. Eller - det blev gott, men behövde inte slowcookas utan kunde likaväl ha stekts. Man kanske till och med skulle kunna lägga i frysta kycklingdelar, köra på låg i tio timmar och köra till jobbet!
 
Tack för den, det snor jag rakt av :)!! Kör du på låg eller hög? Jag har bara provat kycklingfile hittils, som blev sådär. Eller - det blev gott, men behövde inte slowcookas utan kunde likaväl ha stekts. Man kanske till och med skulle kunna lägga i frysta kycklingdelar, köra på låg i tio timmar och köra till jobbet!
På låg. Minns inte hur länge jag körde dessa, men tror inte det var mer än ca 4 (kanske max 5) timmar. Har för mig att man inte rekommenderar att lägga i frusen kyckling pga risk för bakterietillväxt.
 
Tack för den, det snor jag rakt av :)!! Kör du på låg eller hög? Jag har bara provat kycklingfile hittils, som blev sådär. Eller - det blev gott, men behövde inte slowcookas utan kunde likaväl ha stekts. Man kanske till och med skulle kunna lägga i frysta kycklingdelar, köra på låg i tio timmar och köra till jobbet!
Jag lagade hel kyckling igår, hade 6 timmar på låg det var lite för länge.
 
Haha, jag kokade potatis i min häromveckan. :D På måndagar är det lite stressigt kring lunch hemma hos oss. Om det är jag som hämtar från skolan (vi är två familjer som turas om) så är vi hemma ca 13.10 och 13.45 måste vi skjutsa dottern till balett. På den tiden måste vi hinna äta och byta om - att laga mat hinns inte med! Men man kan ju skala potatis på morgonen och slänga den i slow cookern.
 

Liknande trådar

Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 075
Senast: Korven
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 299
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp