Slowcooker

Har plockat fram en fransyska som ska bli premiärtillagad imorgon. Något tips på vad vi ska göra? Äter inte potatis/ris/rotfrukter.
 
Nu lurade ni mig till att beställa en oxå :p
Jag är jättenyfiken, blev väldigt sugen på köttbullarna någon länkade till!:)
Jag ska göra något liknande de köttbullarna idag, av vad jag har hemma. Så det blir med fläskfärs (vilket jag tycker blir godast och saftigast!) och basilika. Ska ätas med tagliatelle i kväll, tänkte jag. Lite rött vin till. Blir nog mumsigt :) !
 
Själv premiärkör jag just nu, en gryta (grytbitar med ben). Konstaterar att jag borde startat tidigare, efter tre timmar verkar inte någon av ingredienserna påverkade...
 
Själv premiärkör jag just nu, en gryta (grytbitar med ben). Konstaterar att jag borde startat tidigare, efter tre timmar verkar inte någon av ingredienserna påverkade...
Vad har du för inställningar? Min crock-pot har "hög" och "låg". Jag brukar t.ex. laga en hel kyckling på ca 4 timmar på hög, däremot tar ju saker och ting betydligt längre om man kör på "låg". Vilket jag oftast gör. Då tar en köttgryta sisådär 7-9 timmar.
 
Vad har du för inställningar? Min crock-pot har "hög" och "låg". Jag brukar t.ex. laga en hel kyckling på ca 4 timmar på hög, däremot tar ju saker och ting betydligt längre om man kör på "låg". Vilket jag oftast gör. Då tar en köttgryta sisådär 7-9 timmar.
Tre, hög, låg och varmhållning. Kört på hög under dagen.
 
Själv premiärkör jag just nu, en gryta (grytbitar med ben). Konstaterar att jag borde startat tidigare, efter tre timmar verkar inte någon av ingredienserna påverkade...
Hrm... Kikade tillbaks för att se vilken sort du hade. Nu har jag ju bara erfarenhet av en crock-pot, men hur menar du att ingredienserna inte verkar "påverkade" efter 3 timmar på hög? Men det har blivit varmt i grytan, väl?
 
Hrm... Kikade tillbaks för att se vilken sort du hade. Nu har jag ju bara erfarenhet av en crock-pot, men hur menar du att ingredienserna inte verkar "påverkade" efter 3 timmar på hög? Men det har blivit varmt i grytan, väl?

Det har blivit varmt, men köttet har bara temperatur strax över 50 grader. Jag kollar med termometer.
 
Barnen ville ha köttfärssås och deras ord är ju min lag ...:p Så nu står grytan och sysslar med något, medans jag sitter här i lugn och ro! Jag hoppas att ingridieserna kommer sjunka ihop lite, nu ligger allt i som ett berg med några stackars champinjoner på toppen.
Mina spontana reflektioner:
*Storleken verkar lagom, även om vi skulle få gäster. (4,7 liter)
*Jag hade önskat startfördröjare, om det inte finns på något undangömt ställe. Åker jag hemifrån klockan 07 är ju maten klar redan kl. 15, vi brukar äta vid 19-20. Nån som har någon smart lösning?
*De rätter som behöver brynas kommer jag nog tillaga kvällen innan och ställa i kylen som @FannyN beskrev här ovan.
Sammanfattningsvis än så länge väldigt positivt inställd till min nya vän:love:

Ang starttiden - sätt en separat timer i vägguttaget som skär igång på önskad tid och då startar cookern. :)
 

Liknande trådar

Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 998
Senast: Korven
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 255
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp