Sluta amma

Jag har delammat/ nattammat till drygt två år med alla tre. Det kändes som om närheten och myset för dem var värdefullt och jag ammade ändå i princip sovande så det var liksom inte jobbigt.
Sedan menar ju även BVC på att delamning även efter ett år är positivt för immunförsvar mm, men största orsaken var att jag tyckte det kändes rätt för barnen och att jag själv inte på något sätt for illa av det.

De åt lika mkt vanlig mat som andra ungar ändå :)
Ok! Just närheten och myset är ju väldigt speciellt med amningen:heart
 
Jag har delammat/ nattammat till drygt två år med alla tre. Det kändes som om närheten och myset för dem var värdefullt och jag ammade ändå i princip sovande så det var liksom inte jobbigt.
Sedan menar ju även BVC på att delamning även efter ett år är positivt för immunförsvar mm, men största orsaken var att jag tyckte det kändes rätt för barnen och att jag själv inte på något sätt for illa av det.

De åt lika mkt vanlig mat som andra ungar ändå :)

Vår barnläkare på bvc sa att who rekomenderar delamning till minst året men gärna längre, C är 10 månader och en vecka och vi ammar än. Dock blir det bara amning i några veckor till då jag ska iväg på fem veckors praktik... I julas var jag såååå färdig med amning men nu känns det jobbigt att veta att jag måste sluta :(
 
Vår barnläkare på bvc sa att who rekomenderar delamning till minst året men gärna längre, C är 10 månader och en vecka och vi ammar än. Dock blir det bara amning i några veckor till då jag ska iväg på fem veckors praktik... I julas var jag såååå färdig med amning men nu känns det jobbigt att veta att jag måste sluta :(
Vår bvc läkare sa att det inte finns nån större risk för sämre immunförsvar med att sluta amma ett barn som äter normal kost och är friskt i övrigt. Det absolut viktigaste enligt henne är att titta på hur mamma och barn mår, åldern tyckte hon inte man skulle stirra sej blind på i ett land där maten är så bra som i Sverige. Hon tryckte mer på att många mammor känner en jättepress i föräldraskapet och att det kan bli en onödig extra press om det inte fungerar att amma länge ovanpå allt.
 
En liten trådkapning (förlåt ts:heart)

Ni som ammat/ammar era barn länge, alltså tills dom är över året och ännu äldre. Är det för myset? Finns det nån annan anledning? För jag antar att barnet äter vanlig mat och får i sig näringen det behöver den vägen.

Jag kunde glädjande nog amma vår son och tyckte det va jättemysigt:love: Men när han började äta mat så märkte jag ju att hans intresse för det mest blev en ”tröst och mysstund” och det går ju oftast att ersätta med annat. Saknade det första veckorna själv men tycker samtidigt att det är jätteskönt att barnets far får en lika betydande roll för sonen (han har varit väldigt mammig och det har släppt sedan jag slutade amma:))
Nu hoppas jag ingen tar detta som kritik eller nåt påhopp på nåt vis utan jag är bara ärligt nyfiken:)

Ammade till ca 17 månader, men slutade nattamma vid 15 månader och efter det var det rätt sporadiskt.

För myset och närheten absolut. Men det var också skönt att ha en näringskälla som alltid fungerade även när han var sjuk. Sonen är en sån som är väldigt svår att få i mat och ibland även dricka när han är sjuk.

Väljer man att amma länge (vilket jag väl inte riktigt tycker 15-17 månader är) gör man ofta det för att man gör ett val att det är barnets vilja och (annat än närings-)behov av amning som ska styra. (Med det inte sagt att det är bättre/sämre än något annat)
 
En liten trådkapning (förlåt ts:heart)

Ni som ammat/ammar era barn länge, alltså tills dom är över året och ännu äldre. Är det för myset? Finns det nån annan anledning? För jag antar att barnet äter vanlig mat och får i sig näringen det behöver den vägen.

Jag kunde glädjande nog amma vår son och tyckte det va jättemysigt:love: Men när han började äta mat så märkte jag ju att hans intresse för det mest blev en ”tröst och mysstund” och det går ju oftast att ersätta med annat. Saknade det första veckorna själv men tycker samtidigt att det är jätteskönt att barnets far får en lika betydande roll för sonen (han har varit väldigt mammig och det har släppt sedan jag slutade amma:))
Nu hoppas jag ingen tar detta som kritik eller nåt påhopp på nåt vis utan jag är bara ärligt nyfiken:)

För min lilleman med spring i benen så är det enda sättet att få honom att vara stilla i mer än 30 sekunder i taget. Dvs ganska nödvändigt för att få honom att somna.
 
En liten trådkapning (förlåt ts:heart)

Ni som ammat/ammar era barn länge, alltså tills dom är över året och ännu äldre. Är det för myset? Finns det nån annan anledning? För jag antar att barnet äter vanlig mat och får i sig näringen det behöver den vägen.

Jag kunde glädjande nog amma vår son och tyckte det va jättemysigt:love: Men när han började äta mat så märkte jag ju att hans intresse för det mest blev en ”tröst och mysstund” och det går ju oftast att ersätta med annat. Saknade det första veckorna själv men tycker samtidigt att det är jätteskönt att barnets far får en lika betydande roll för sonen (han har varit väldigt mammig och det har släppt sedan jag slutade amma:))
Nu hoppas jag ingen tar detta som kritik eller nåt påhopp på nåt vis utan jag är bara ärligt nyfiken:)

Jag ammade till 18 månader enbart för att dottern tydligt visade att hon behövde den typen av närhet och inte kunde somna på annat sätt än av amning.
Hade amningsfrågan varit helt upp till mig och vad jag ville hade jag inte ammat henne överhuvudtaget, jag har aldrig tyckt att det har varit mysigt att ha ett barn vid bröstet. Men jag kände ett ansvar gentemot det lilla däggdjuret jag satt till världen, som så tydligt visade att hon verkligen ville ha sin mammas mjölk. (Jag hade definitivt inte kunnat sluta före året, gjorde ett försök vid tio månader och det var total ångest och panik och det ville jag inte utsätta henne för.)
 
@Lazy Lady
Nu är ju inte V ett år ännu men vi lär amma det här året ut. Han blir trygg av att få tutta och somnar bättre. Det är också näring eftersom han inte äter så mycket annan mat ännu.

Jag har även läst att bröstmjölk är bra för hjärnans utveckling, rätt sorts fett.

Han klarar sig på dagtid utan, dricker vatten och äter osv men nätterna skulle bli kaos. Så han får fortsätta tills jag ruttnar. Eller han bits för mycket.
 
Vår barnläkare på bvc sa att who rekomenderar delamning till minst året men gärna längre, C är 10 månader och en vecka och vi ammar än. Dock blir det bara amning i några veckor till då jag ska iväg på fem veckors praktik... I julas var jag såååå färdig med amning men nu känns det jobbigt att veta att jag måste sluta :(
WHO rekommenderar minst 2 år.
 
En liten trådkapning (förlåt ts:heart)

Ni som ammat/ammar era barn länge, alltså tills dom är över året och ännu äldre. Är det för myset? Finns det nån annan anledning? För jag antar att barnet äter vanlig mat och får i sig näringen det behöver den vägen.

Jag kunde glädjande nog amma vår son och tyckte det va jättemysigt:love: Men när han började äta mat så märkte jag ju att hans intresse för det mest blev en ”tröst och mysstund” och det går ju oftast att ersätta med annat. Saknade det första veckorna själv men tycker samtidigt att det är jätteskönt att barnets far får en lika betydande roll för sonen (han har varit väldigt mammig och det har släppt sedan jag slutade amma:))
Nu hoppas jag ingen tar detta som kritik eller nåt påhopp på nåt vis utan jag är bara ärligt nyfiken:)
Ammade länge om i fall att det skulle kunna hjälpa mot allergi. Vissa säger att det gör det, andra säger att det inte finns bevis. Men bara den lilla chansen att det kan hjälpa är tillräcklig anledning för mig. Barnets pappa är så allergisk att det är handikappande.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Tycker det är ett dåligt argument att det bara gäller u-länder. U-länders befolkning vill ofta vara som i-ländernas befolkning i mkt. Så gällande amning tycker jag vi kan kosta på oss att vara trendsättare och goda förebilder.

Gällande långtidsamning, eller amning över huvud taget, så lär det vara svårt att hitta ngt mellanmål som är lika bra för ett människobarn som människomjölk. T ex behöver de kalcium - ett tecken på att människans naturliga amningslängd är längre än ett år.

Bröstmjölken jag ger mitt barn är ”rättvisemärkt”, närproducerad, den behöver inget förpackningsmaterial och ingen transport, den är direkt ätklar och jag kan aldrig glömma att ta med den. Om alla i västvärlden skulle långtidsamning istället för att köpa industritillverkat ersättning och välling samt komjölk tror jag det skulle vara en stor insats för miljön.

Därför tycker jag att vi inte ska förminska WHOs rekommendation om amning i minst två år.
 
Tycker det är ett dåligt argument att det bara gäller u-länder. U-länders befolkning vill ofta vara som i-ländernas befolkning i mkt. Så gällande amning tycker jag vi kan kosta på oss att vara trendsättare och goda förebilder.

Gällande långtidsamning, eller amning över huvud taget, så lär det vara svårt att hitta ngt mellanmål som är lika bra för ett människobarn som människomjölk. T ex behöver de kalcium - ett tecken på att människans naturliga amningslängd är längre än ett år.

Bröstmjölken jag ger mitt barn är ”rättvisemärkt”, närproducerad, den behöver inget förpackningsmaterial och ingen transport, den är direkt ätklar och jag kan aldrig glömma att ta med den. Om alla i västvärlden skulle långtidsamning istället för att köpa industritillverkat ersättning och välling samt komjölk tror jag det skulle vara en stor insats för miljön.

Därför tycker jag att vi inte ska förminska WHOs rekommendation om amning i minst två år.

Jag svarade på varför rekommendationen kommit till (och själv ammade jag alla tre barnen till drygt två års ålder) och jag tycker inte det finns någon som helst anledning att försöka ge mammor som inte ammar så länge dåligt samvete genom ”att de minsann inte följer WHOs rekommendatimer”.
 
Jag svarade på varför rekommendationen kommit till (och själv ammade jag alla tre barnen till drygt två års ålder) och jag tycker inte det finns någon som helst anledning att försöka ge mammor som inte ammar så länge dåligt samvete genom ”att de minsann inte följer WHOs rekommendatimer”.
Fast jag upplever att normen är tvärt om. Att amma till året eller längre är mer ifrågasatt av gemene man än att sluta vid sex månader.
 
Fast jag upplever att normen är tvärt om. Att amma till året eller längre är mer ifrågasatt av gemene man än att sluta vid sex månader.

Jag upplever också det, många är förvånade att jag ammar än och folk tjatar på mig att jag ska sluta, C är ändå bara lite mer än tio månader!
 
Fast jag upplever att normen är tvärt om. Att amma till året eller längre är mer ifrågasatt av gemene man än att sluta vid sex månader.
Oavsett vilket man väljer tycker jag inte att någon behöver komma med pekpinnar, och som boende i Sverige utsätter man inte sitt barn för något negativt genom att inte amma till två års ålder, även om jag själv valde att göra det :)
 
En liten trådkapning (förlåt ts:heart)

Ni som ammat/ammar era barn länge, alltså tills dom är över året och ännu äldre. Är det för myset? Finns det nån annan anledning? För jag antar att barnet äter vanlig mat och får i sig näringen det behöver den vägen.

Jag kunde glädjande nog amma vår son och tyckte det va jättemysigt:love: Men när han började äta mat så märkte jag ju att hans intresse för det mest blev en ”tröst och mysstund” och det går ju oftast att ersätta med annat. Saknade det första veckorna själv men tycker samtidigt att det är jätteskönt att barnets far får en lika betydande roll för sonen (han har varit väldigt mammig och det har släppt sedan jag slutade amma:))
Nu hoppas jag ingen tar detta som kritik eller nåt påhopp på nåt vis utan jag är bara ärligt nyfiken:)
jag ammade på nätterna tills E var 20 månader helt enkelt för att jag inte orkade ta fajten tidigare. Fick hon tutta somnade hon snabbt och lätt och vaknade hon på natten somnade hon direkt om hon fick tutta.
När hennes pappa var ledig i mellandagarna fick han ta henne på nätterna och så sov jag i gästrummet. Kan säga att hon var vansinnig innan hon accepterade och det tog nästan en vecka att få nån slags ordning på sömnen.
Men skönt nu när det är gjort :)
 
Min dotter tröttnade vid 7,5 månaders ålder på amningen. Hon var helt enkelt inte så intresserad längre. Vi gav välling ett tag men det tröttnade hon också snabbt på. Det var riktig mat hon ville ha.
 

Liknande trådar

Småbarn När har ni minskat eller nästintill slutat med vila? Sexåringen hade stort behov av vila och vilade tills han var typ tre. Men ena...
2
Svar
22
· Visningar
1 598
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 899
Småbarn Jag behöver verkligen hjälp, kanske har du några tips? Jag har en son på 5 1/2 månad som sedan han var 3 1/2 månad vaknar en gång i...
2
Svar
33
· Visningar
2 821
Senast: soom
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 227
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp