Sluta amma

Min dotter tröttnade vid 7,5 månaders ålder på amningen. Hon var helt enkelt inte så intresserad längre. Vi gav välling ett tag men det tröttnade hon också snabbt på. Det var riktig mat hon ville ha.
Så var min etta, fast vid 8-9 månader. Tvåan slutade jag som sagt med vid ca 20 månader.
 
Min dotter tröttnade vid 7,5 månaders ålder på amningen. Hon var helt enkelt inte så intresserad längre. Vi gav välling ett tag men det tröttnade hon också snabbt på. Det var riktig mat hon ville ha.

Så var det för oss också redan vid 6 månader, hade kunnat tänka mig att amma längre men han var helt ointresserad av bröstet då. Däremot älskar han all vanlig mat och få fortfarande ersättning på kvällen, 8 månader nu.
 
Oavsett vilket man väljer tycker jag inte att någon behöver komma med pekpinnar, och som boende i Sverige utsätter man inte sitt barn för något negativt genom att inte amma till två års ålder, även om jag själv valde att göra det :)
Håller helt med.

Men inte genom att amma tills de är fyra-fem år heller :-)
 
Jag gissar att du menar att det inte är negativt att amma till fyra fem precis som att det inte är negativt med ersättning, eller tolkar jag fel?
Ah du tolkade det så! Med den tolkningen är jag böjd att hålla med! Bara alla är nöjda och inga barn är hungriga så är väl allt bra!
 
Första natten höll jag honom uppe så han var jättetrött när det var dags att sova. Grät 10-15 min, sedan somnade han av utmattning. Vaknade kanske 5 gånger under natten och blev ledsen, men mindre ledsen för varje gång. Jag hade sagt att han fick amma på morgonen om han ville, men han propsade inte så vi lät bli.

Idag tajmade vi det så fint att han har blivit magsjuk. Men det är lika bra att köra på tänker jag. Fick amma en kort stund innan han skulle sova och accepterade efter lite gnäll att tutten också ska sova. Jag sover med baddräkt och t-shirt över det. Omöjligt att komma åt i sömnen då.
 
Jag tog bort ett mål åt gången. Ca 1.5 år. Gav flaska med vatten istället och det ville dom inte Ha, men det kändes som en bra metod att ändå kunna "ge respons" på signalen att vilja ha tutten. Det tog en natt eller två per måltid ungefär. Om ens det. Var jättelätt. Visst lite missnöje just då men förvånansvärt lite ändå. Men man får ju inte ge efter när man börjat strida utan bara vänta ut och vara konsekvent.
 
Nu är vi nog klara. Ikväll var han ledsen men det var nog mer allmän känslostorm. Annars har det verkligen gått över förväntan. Sover med bh och t-shirt ett tag till dock, han bökar lite i sömnen fortfarande
 
Nu är vi nog klara. Ikväll var han ledsen men det var nog mer allmän känslostorm. Annars har det verkligen gått över förväntan. Sover med bh och t-shirt ett tag till dock, han bökar lite i sömnen fortfarande
Härligt att höra. Det brukar gå rätt fort. :)
 
Lite uppdatering av tråden. Att sluta amma gick ju jättebra, men alltså ungen är helt bröstfixerad fortfarande. Han vill gääärna tutta och kan närma sig med munnen ibland om jag är bar om överkroppen. Han vill gärna lyfta på min tröja och titta och klämma. Det får han inte, utan han får klämma på min mage när han får det behovet. Men han ger sig inte. Han vill klämma på pappans bröst också, och vill gääärna gosa med min väninna. När brukar det här beteendet försvinna? Jag är inte sådär jätteblyg men igår deklarerade han för ett helt bord med middagsgäster att ”mamma har inte några bröst, hon har tuttar. Titta här är de” och lyfte på min tröja :o.
 
Lite uppdatering av tråden. Att sluta amma gick ju jättebra, men alltså ungen är helt bröstfixerad fortfarande. Han vill gääärna tutta och kan närma sig med munnen ibland om jag är bar om överkroppen. Han vill gärna lyfta på min tröja och titta och klämma. Det får han inte, utan han får klämma på min mage när han får det behovet. Men han ger sig inte. Han vill klämma på pappans bröst också, och vill gääärna gosa med min väninna. När brukar det här beteendet försvinna? Jag är inte sådär jätteblyg men igår deklarerade han för ett helt bord med middagsgäster att ”mamma har inte några bröst, hon har tuttar. Titta här är de” och lyfte på min tröja :o.
Haha :laugh:
Jag ammade (pinsamt nog) till barnet var precis 3 år. Hade försökt sluta flera gånger men eftersom ingen i familjen fick någon ro eller sömn förrän ungen hade ammat så gav jag upp. Men när hon var 3 så kände jag att nu vägrar jag längre nu är det stopp! Hon fyller 5 år om några månader och är fortfarande bröstfixerad. Om hon är orolig och ska komma till ro på kvällen vill hon gärna ha handen på mitt bröst, då slappnar hon av och kan sova. Hon får absolut inte göra något sådant utanför hemmet och det vet hon om, det är bara att säga nej, även när hon var yngre och fortfarande ammade.
Du får väl helt enkelt försöka att säga nej till vissa saker, som tex att lyfta på tröjan, det är förbjudet.
 
Haha :laugh:
Jag ammade (pinsamt nog) till barnet var precis 3 år. Hade försökt sluta flera gånger men eftersom ingen i familjen fick någon ro eller sömn förrän ungen hade ammat så gav jag upp. Men när hon var 3 så kände jag att nu vägrar jag längre nu är det stopp! Hon fyller 5 år om några månader och är fortfarande bröstfixerad. Om hon är orolig och ska komma till ro på kvällen vill hon gärna ha handen på mitt bröst, då slappnar hon av och kan sova. Hon får absolut inte göra något sådant utanför hemmet och det vet hon om, det är bara att säga nej, även när hon var yngre och fortfarande ammade.
Du får väl helt enkelt försöka att säga nej till vissa saker, som tex att lyfta på tröjan, det är förbjudet.
Vill bara säga att det är fantastiskt att du ammat din dotter så länge! Heja dig! Inte alls pinsamt!
 
En liten trådkapning (förlåt ts:heart)

Ni som ammat/ammar era barn länge, alltså tills dom är över året och ännu äldre. Är det för myset? Finns det nån annan anledning? För jag antar att barnet äter vanlig mat och får i sig näringen det behöver den vägen.

Jag kunde glädjande nog amma vår son och tyckte det va jättemysigt:love: Men när han började äta mat så märkte jag ju att hans intresse för det mest blev en ”tröst och mysstund” och det går ju oftast att ersätta med annat. Saknade det första veckorna själv men tycker samtidigt att det är jätteskönt att barnets far får en lika betydande roll för sonen (han har varit väldigt mammig och det har släppt sedan jag slutade amma:))
Nu hoppas jag ingen tar detta som kritik eller nåt påhopp på nåt vis utan jag är bara ärligt nyfiken:)
Jag har ammat båda mina barn tills de varit ett år ungefär. Det är för att de har velat det. Varför de har velat det är ju svårt att veta, ingen av dem kunde prata tillräckligt bra när de var ett. ;)
 
Haha :laugh:
Jag ammade (pinsamt nog) till barnet var precis 3 år. Hade försökt sluta flera gånger men eftersom ingen i familjen fick någon ro eller sömn förrän ungen hade ammat så gav jag upp. Men när hon var 3 så kände jag att nu vägrar jag längre nu är det stopp! Hon fyller 5 år om några månader och är fortfarande bröstfixerad. Om hon är orolig och ska komma till ro på kvällen vill hon gärna ha handen på mitt bröst, då slappnar hon av och kan sova. Hon får absolut inte göra något sådant utanför hemmet och det vet hon om, det är bara att säga nej, även när hon var yngre och fortfarande ammade.
Du får väl helt enkelt försöka att säga nej till vissa saker, som tex att lyfta på tröjan, det är förbjudet.

Ser inte heller att det ska vara pinsamt, varför känner du så? :)

Rent generellt kring amning - jag tänker att jag vill amma så länge som sonen vill (han är 5,5 månader idag). För mig fungerar amningen toppen och då är det ju så himla bekvämt! Jämför med min bror med familj som har ett barn som bara äter ersättning, välling och vanlig mat och vilket meck dom har inför den resa vi nu tillsammans ska göra jämfört med hur vi har det. Är bara jag och mina bröst med så går det galant liksom! :)
 
Vill bara säga att det är fantastiskt att du ammat din dotter så länge! Heja dig! Inte alls pinsamt!
Det uppstod ibland pinsamma situationer. En gång när jag skulle hämta barnet hos dagmamman så säger barnet till mig det första hon gör när jag kommer in i dörröppningen "jag vill ha mjölk". Jag försöker ju då tysta ner henne lite med att "javisst, det får du när vi har kommit hem". Dagmamman hör konversationen och säger "jaså, vill du ha mjölk? " och går fram till kylskåpet och häller upp ett glas mjölk och serverar barnet. Barnet dricker lydigt upp :laugh: Jag och barnet tittar på varandra men säger inget mer om det. Tyst överenskommelse haha.
Nä men egentligen inte pinsamt, det var väldigt mysigt och jag kan sakna det ibland. Men just när folk inser att den där lilla självgående flickan på snart 3 år ammar fortfarande, jo men det kändes lite dumt ibland.
Men jag är lite stolt över det också.
 
Lite uppdatering av tråden. Att sluta amma gick ju jättebra, men alltså ungen är helt bröstfixerad fortfarande. Han vill gääärna tutta och kan närma sig med munnen ibland om jag är bar om överkroppen. Han vill gärna lyfta på min tröja och titta och klämma. Det får han inte, utan han får klämma på min mage när han får det behovet. Men han ger sig inte. Han vill klämma på pappans bröst också, och vill gääärna gosa med min väninna. När brukar det här beteendet försvinna? Jag är inte sådär jätteblyg men igår deklarerade han för ett helt bord med middagsgäster att ”mamma har inte några bröst, hon har tuttar. Titta här är de” och lyfte på min tröja :o.

Tror det är individuellt och beror säkert på hur gammalt barnet är när man slutar, är det större minns det ju saker längre.
Slutade amma våra barn när de var runt 1,5 år och kommer ihåg att sonen fick syn på mina bröst när jag duschade någon gång rätt länge, typ ett halvår efter det. Tror inte han kom ihåg vad det var och själva amningen, men att han liksom förknippade dem med något mysigt för han såg jätteglad ut, pekade på dem o sa ”ååhhh mamma, gillar du dina magar?” :D:love:
 

Liknande trådar

Småbarn När har ni minskat eller nästintill slutat med vila? Sexåringen hade stort behov av vila och vilade tills han var typ tre. Men ena...
2
Svar
22
· Visningar
1 657
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 980
Småbarn Jag behöver verkligen hjälp, kanske har du några tips? Jag har en son på 5 1/2 månad som sedan han var 3 1/2 månad vaknar en gång i...
2
Svar
33
· Visningar
2 842
Senast: soom
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 571
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp