Sluta med omeprazol

Centaur

Trådstartare
Jag vill sluta med omeprazol! Tagit 20 mg dagligen i över 3 år. Den har för många läskiga biverkningar och gör min järnbrist ännu svårare.

Ni som slutat efter längre tids användning, hur gjorde ni och hur gick det?
 
Jag vill sluta med omeprazol! Tagit 20 mg dagligen i över 3 år. Den har för många läskiga biverkningar och gör min järnbrist ännu svårare.

Ni som slutat efter längre tids användning, hur gjorde ni och hur gick det?
Biverkningar av omeprazol?
Vad har du fått för några? Jag äter mkt omeprazol i långa perioder och har aldrig märkt något, därav min nyfikenhet.
 
Biverkningar av omeprazol?
Vad har du fått för några? Jag äter mkt omeprazol i långa perioder och har aldrig märkt något, därav min nyfikenhet.

Googla. Biverkningarna är långsiktiga och allvarliga. Tex benskörhet och hjärtsjukdom. När du märker dem är det för sent. Den hindrar dessutom upptaget av viktiga näringsämnen bla järn och protein. Omeprazol bör inte användas mer än max några månader, helt sjukt att man får ta det i många år.
 
Googla. Biverkningarna är långsiktiga och allvarliga. Tex benskörhet och hjärtsjukdom. När du märker dem är det för sent. Den hindrar dessutom upptaget av viktiga näringsämnen bla järn och protein. Omeprazol bör inte användas mer än max några månader, helt sjukt att man får ta det i många år.

Märkligt att inte läkaren upplyser om detta? Jag har ätit Omeprazol i säkert 10+ år (ständigt läckage av magsyra pga icke helt fungerande magmun efter en medfödd missbildning) och jag har enbart blivit informerad av vad som kan hända om jag INTE äter Omeprazol dagligen, dvs att det ständiga läckaget kan leda till irritation och ev cancer i obehandlat läge.
 
Ibland är man ju tvungen att välja mellan pest eller kolera. I ditt fall överväger kanske nyttan riskerna. Det gör det inte för mig.

Läkare är enligt min erfarenhet mycket dåliga på att informera om biverkningar, det måste man alltid läsa på om själv.
 
Googla. Biverkningarna är långsiktiga och allvarliga. Tex benskörhet och hjärtsjukdom. När du märker dem är det för sent. Den hindrar dessutom upptaget av viktiga näringsämnen bla järn och protein. Omeprazol bör inte användas mer än max några månader, helt sjukt att man får ta det i många år.
Jag har googlat lite snabbt och hittar bara att man inte hittat några långsiktiga biverkningar?
 
Jag tänker att man så långt som möjligt måste lita på läkaren, att hen känner till risken för biverkningar men har gjort bedömningen att nytta överväger risk i ens eget fall.

Började de informera om biverkningslistorna i Fass skulle ingen våga ta en medicin någonsin.

När jag fick antiepileptika mot migrän utskrivet sa läkaren till och med: Gå nu inte hem och läs på om det här. Naturligtvis gjorde jag det ändå men hans råd var egentligen helt rätt.
 
Ja alltså jag är inte intresserad av att få andra att sluta, jag vill veta hur det gick att sluta för de som har gjort det?
 
Jag vill sluta med omeprazol! Tagit 20 mg dagligen i över 3 år. Den har för många läskiga biverkningar och gör min järnbrist ännu svårare.

Ni som slutat efter längre tids användning, hur gjorde ni och hur gick det?
Fråga din läkare om vilken nedtrappning du ska ha.

En del minskar sin dagsdos först till halvdos ( beroende på hur mkt man tar tex kapslar)
Andra tar varannan dag för att sedan ta 2 ggr vecka.

Men som sagt fråga din läkare som ordinerat detta, vilken dos/nedtrappning just du ska ha. Man ska ju aldrig sluta tvärt. :-)
 
Fråga din läkare om vilken nedtrappning du ska ha.

En del minskar sin dagsdos först till halvdos ( beroende på hur mkt man tar tex kapslar)
Andra tar varannan dag för att sedan ta 2 ggr vecka.

Men som sagt fråga din läkare som ordinerat detta, vilken dos/nedtrappning just du ska ha. Man ska ju aldrig sluta tvärt. :-)

Tack! Han sa bara prova att minska dosen gradvis. Men det är ju kapslar så inte så lätt. Tror jag testar varannan dag först och om det blir för smärtsamt får jag prova att öppna kapslarna och hälla ut hälften.

Har dock läst att vissa slutar cold turkey och mår dåligt några dagar, sen går det över?
 
Omeprazol är ju inte direkt något läkemedel som utvecklar beroende. Jag har tagit det i flera år och har förvisso inga planer på att sluta med det (måste ta dem för att minimera biverkningar av mina värktabletter, som jag sannolikt kommer ta resten av livet.) Men om jag skulle sluta med dem så hade jag säkerligen slutat tvärt.
 
Omeprazol har en välkänd reboundeffekt om man slutar tvärt, dvs att man får ordentliga besvär med "magkatarr"/halsbränna när man slutar. (Gäller självklart inte alla, utan på gruppnivå)
Nedtrappning brukar rekommenderas, halv dos varje dag eller hel dos varannan dag i någon-några veckor och sedan eventuellt ytterligare en halvering (utifrån vilken dos man stått på).
 
Omeprazol är ju inte direkt något läkemedel som utvecklar beroende. Jag har tagit det i flera år och har förvisso inga planer på att sluta med det (måste ta dem för att minimera biverkningar av mina värktabletter, som jag sannolikt kommer ta resten av livet.) Men om jag skulle sluta med dem så hade jag säkerligen slutat tvärt.
Oj det ska man absolut inte göra, det förklarade min läkare väldigt ingående för mig, precis som @Laa beskriver så får man rätt kraftiga besvär om man slutar tvärt. Jag fick ett nertrampnings schema när jag skulle sluta visserligen inte med omeprazol men med ett liknande läkemedel som jag nu har glömt namnet på. Visst läser du till apotekare? Har ni inte kommit till de delarna än?
 
Jag äter det nästan jämt eftersom jag också äter nsaid. Har några veckor på sommaren jag kan klara mig rätt bra utan, då slutar jag med omeprazolen med. Tvärt. Märker inget alls.
 
Sluta rakt av ska en inte göra nej. Jag glömmer ofta ta några dagar, varje gång med rejäl halsbränna som bieffekt. Jag ska också börja trappa ner för att sedan kunna sluta. Omeprazol verkar ju i 24 timmar, så jag har köpt en annan liknande som bara verkar i 12 timmar. Min plan är att ta varannan dag tills det känns bra, för att sedan gå över på bara 12-timmars. Sedan tänkte jag börja fasa ut den.
 
Jag slutade med omeprazol i våras efter många års användande.
Jag slutade med en del andra mediciner och tror jag utan dem klarar magen bättre.
Förr om jag var utan omeprazol fick jag så ont att jag inte visste var jag skulle ta vägen. Kryddat kunde jag knäppt äta ens med medicin.

Idag kan jag äta rätt stark mat ofta, dricka vin etc.

Jag har dock lagt till rätt mycket magnesium i min kost.
Och en del andra mineraler.
Samt ASEAn som du vet om.

Det är så jäkla skönt att ha nån mindre medicin. Och att kroppen klarar det.
 
Jag vill sluta med omeprazol! Tagit 20 mg dagligen i över 3 år. Den har för många läskiga biverkningar och gör min järnbrist ännu svårare.

Ni som slutat efter längre tids användning, hur gjorde ni och hur gick det?

Trappa ner LÅNGSAMT.
Börja med att ta en tablett dagligen fem dagar per vecka i en månad, sedan fyra dagar i veckan en månad, och så vidare.
Att halvera dosen brukar ge rebound-effekter.

Det är många som äter Omeprazol för länge i onödan, men jag vet ju inte om du hör till dem.
Om du har bråck på övre magmunnen kan det ändå vara en god idé att fortsätta - men med minsta effektiva dos.
Back-läckaget vid bråck kan ge sena skador av allvarlig art.
Om du inte har bråck på övre magmunnen, är det jättebra att försöka sluta.

Effekter/konsekvenser av långtidsbruk av omeprazol är, så långt jag vet, inte studerat. Men visst leder den minskade magsaftsproduktionen till försämrat upptag av bland annat järn och B-vitaminer.
 
Trappa ner LÅNGSAMT.
Börja med att ta en tablett dagligen fem dagar per vecka i en månad, sedan fyra dagar i veckan en månad, och så vidare.
Att halvera dosen brukar ge rebound-effekter.

Det är många som äter Omeprazol för länge i onödan, men jag vet ju inte om du hör till dem.
Om du har bråck på övre magmunnen kan det ändå vara en god idé att fortsätta - men med minsta effektiva dos.
Back-läckaget vid bråck kan ge sena skador av allvarlig art.
Om du inte har bråck på övre magmunnen, är det jättebra att försöka sluta.

Effekter/konsekvenser av långtidsbruk av omeprazol är, så långt jag vet, inte studerat. Men visst leder den minskade magsaftsproduktionen till försämrat upptag av bland annat järn och B-vitaminer.

Har inte brock, jag fick dem pga strålskador. Jag vet ju inte hur mycket inflammation och sår som finns kvar i dag, förmodligen en hel del, men vill iaf prova att sluta för jag måste få upp mina järnvärden.
 

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 229
Senast: hollypolly
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 735
Senast: Mabuse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 047
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 434
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp