Sluta smacka!!

Anna-KarinO

Trådstartare
Suck, jag är så trött på mig själv! Sitter konstant och smackar när jag rider. Hur gör jag för att sluta med denna idiotiska ovanan utan att behöva tejpa för munnen??
 
Har världens bästa häst så har inga planer på att byta. Men tyvärr är min ovana djupare rotad än så, smackar även på hästar som går fram själv..

Det gjorde jag också i början. Sen slutade jag med det. :angel::D
Möjligen bytte till "ptrooo", "hooo" och "Vänta"

såna här vanor är skitsvåra att komma tillrätta med, man tänker ju inte på att man gör det. Jag hade ingen aning om att jag gjorde nån slags dubbelsmackning vid galoppfattningar, förrän jag bytte häst.
 
Det viktigaste är inte direkt att sluta utan att göra sig medveten om varför man smackar och om det faktiskt ger någon effekt. För händer de inget när du smackar, ja då är det ju ganska värdelöst att ens smacka. Jag tycker det är jätte bra att använda ljud när man rider så länge man är medveten om varför, när och vad för reaktion du söker, så att de inte blir en jäkla massa smackningar helt utan effekt ^^
 
Har världens bästa häst så har inga planer på att byta. Men tyvärr är min ovana djupare rotad än så, smackar även på hästar som går fram själv..
Om du har en häst som verkligen bjuder och går framåt så är ju din ovana lätt att bryta - då får du bara verkligen lägga fokus på att bryta det . Samma sätt som man bryter vanor i övrigt i ridningen - medvetet och idogt jobba bort det genom extrem medvetenhet hela tiden .
Annars så allmänt i fråga om olat att sitta och smacka så härrör ju beteendet i en känsla hos ryttaren att hästen inte bjuder framåt . Det kan om man ska se det positivt vara just positivt i det att ryttaren faktiskt har känslan att det brister ang bjudning . Men just pga det i sådana fall så måste ju ryttaren se det egentliga problemet och ta tag i grundbristen så att säga . Då kommer olaten att smacka ge med sig .
 
Om du har en häst som verkligen bjuder och går framåt så är ju din ovana lätt att bryta - då får du bara verkligen lägga fokus på att bryta det . Samma sätt som man bryter vanor i övrigt i ridningen - medvetet och idogt jobba bort det genom extrem medvetenhet hela tiden .
Annars så allmänt i fråga om olat att sitta och smacka så härrör ju beteendet i en känsla hos ryttaren att hästen inte bjuder framåt . Det kan om man ska se det positivt vara just positivt i det att ryttaren faktiskt har känslan att det brister ang bjudning . Men just pga det i sådana fall så måste ju ryttaren se det egentliga problemet och ta tag i grundbristen så att säga . Då kommer olaten att smacka ge med sig .
Jag har försökt att tänka på det men den enda gången jag smackar mindre är när jag rider till musik. Nu smackar jag mer i takt till steg osv. De jag eftersöker är små tips som får mig å tänka på det hela passet, funderar på att ha segt tuggummi eller liknande..
 
Det viktigaste är inte direkt att sluta utan att göra sig medveten om varför man smackar och om det faktiskt ger någon effekt. För händer de inget när du smackar, ja då är det ju ganska värdelöst att ens smacka. Jag tycker det är jätte bra att använda ljud när man rider så länge man är medveten om varför, när och vad för reaktion du söker, så att de inte blir en jäkla massa smackningar helt utan effekt ^^
Tycker också man ska använda rösten och ljud som förstärkning men jag smackar konstant utan anledning och därav nu utan effekt.
 
Det gjorde jag också i början. Sen slutade jag med det. :angel::D
Möjligen bytte till "ptrooo", "hooo" och "Vänta"

såna här vanor är skitsvåra att komma tillrätta med, man tänker ju inte på att man gör det. Jag hade ingen aning om att jag gjorde nån slags dubbelsmackning vid galoppfattningar, förrän jag bytte häst.
Då finns det kanske hopp för mig med
 
Hej!
Jag har samma problem, smackar hela tiden. Min tränare sa för ett tag sen att det låter som en hel ekorrfamilj sitter i ridhuset. :down:
Jag är ganska ny inom riktig ridning, har mest galopperat genom skogen och lekt men försöker nu lära mig rida på riktigt.
Takten i dressyren tex, där vill jag gärna smacka för varje steg i skänkelvikningen, just för att behålla takten.
Jag tror att det är en ovana man lagt sig till med pga att man vill förstärka hjälperna, men hur man slutar vet jag inte.... Silvertejp.
 
Om du har nån du kan ta med dig kan den personen stå i mitten av banan och påminna dig :)

Jag smackade massor innan, sen hörde jag mig själv på video och tog tag i det ganska fort. Vad jag gjorde var att ett ridpass fokuserade jag bara på att vara tyst och få hästen att gå framåt med skänkel. Inget fokus på form eller något sånt. Bara fokus på framåt utan smackningar :)
 
Börja med annat ljud ett tag, sjunga eller prata med hästen eller peppa dig själv. Detta behöver inte vara något som hörs utan tyst funkar bra.

En starkare motivation kan vara att tänka på att det kan vara mycket störande för andra ryttare ifall du rider med andra, en häst jag haft ökade varje gång någon annan ryttare på ridbanan smackade.
 
Börja med annat ljud ett tag, sjunga eller prata med hästen eller peppa dig själv. Detta behöver inte vara något som hörs utan tyst funkar bra.

En starkare motivation kan vara att tänka på att det kan vara mycket störande för andra ryttare ifall du rider med andra, en häst jag haft ökade varje gång någon annan ryttare på ridbanan smackade.
Har ofta tänkt att de måste vara störande för alla andra runt om men glömmer så snabbt av mig.. :(
 
En starkare motivation kan vara att tänka på att det kan vara mycket störande för andra ryttare ifall du rider med andra, en häst jag haft ökade varje gång någon annan ryttare på ridbanan smackade.
Det där har jag råkat ut för också, att hästen jag ridit lyssnat på smackningar som en annan ryttare gjorde åt dennes häst.
 
Jag smackar tom hemma rätt ofta. Helt utan att tänka på det. Dessvärre om jag vill komma fram och sambon står i vägen. Gillas inte.... :angel: Annars är det ganska bra sätt att få vilka djur som helst, hundar, katter, höns, att kliva undan, sätta fart eller bara gå framåt. Bara sambon som inte insett att han är en primat! :D
 

Liknande trådar

Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
3 856
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 218
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag skulle behöva börja använda bettskena igen, men anledningen till att jag slutar är att jag ju tvingas sova med öppen mun och ofta...
Svar
17
· Visningar
575
Senast: MissFideli
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 038
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp