Små ridponnyhingstar, vilka finns?

Stereo

Trådstartare
Jag har en welsh cob på ca 155 cm som jag funderar på att betäcka, och var egentligen främst inne på en renrasig welsh cobhingst alternativt en halvblodshingst. Sen fick den ponnyintresserade stallägaren se henne röra sig och hon tyckte genast att jag borde betäcka med en liten ridponnyhingst för en rörlig dressyrponny. Nu kan jag så klart inte sluta fundera... :p

Stoet rör sig stort och luftigt, och det vill jag så klart behålla i en avkomma. Vill förbättra framförallt typen och gärna galoppen. Hennes galopp är inte dålig, men cobbar har väl generellt inte den bästa galoppen...

Letar efter en C-ponnyhingst i uppförsbacke, som rör sig mycket bra med så bra galopp som det bara går. Stoet är något inåttåad fram, så korrekta ben är viktigt. Konsoliderad ridponnystam utan stora hästar nära i leden, men gärna ett fullblod eller två lite längre bak. Semin. Plus i kanten är ett fint huvud. Och gärna inte skimmel eller fux :angel: fast det är verkligen helt oviktigt egentligen.

De jag har tittat på är Brännornas Rigoletto och FS Mr Right, varav jag tror att Rigoletto skulle passa henne bäst... kanske. Gillar verkligen Cosmopolitan, men han är för stor, tyvärr. En med hans rörelser i mindre storlek vore perfekt. Finns det fler små ridponnyhingstar? Idéer?

Renrasig welshhingst av annan kategori är inte intressant.

IMG_0787.jpg
 
Jag är ju ett stort fan av Rigoletto :love:, men jag tycker inte att du kan räkna honom som konsoliderad. Han har halvblod ganska nära i stammen och det vet man inte om det kan poppa upp när det kommer till storleken.
Men kolla av hur hans avkommor har blivit och med vilken typ av ston framför allt, så kanske det är värt en chansning?
 
Men kolla av hur hans avkommor har blivit och med vilken typ av ston framför allt, så kanske det är värt en chansning?
Håller på att göra det lite grann, och det kan absolut vara värt en chansning. En övervuxen avkomma får jag väl rida själv då, det är inte hela världen. :)

Gasque, någon som känner till något om honom? Han har visserligen halvblod ännu närmre i stammen än vad Rigoletto har, men han kanske kan vara intressant ändå.

@Springsteen, har inte du lite koll på tyska hingstar? Hittat både FS Mr Right och Cosmopolitan via dina inlägg här, du har inga fler ess i rockärmen? :D
 
Håller på att göra det lite grann, och det kan absolut vara värt en chansning. En övervuxen avkomma får jag väl rida själv då, det är inte hela världen. :)

Gasque, någon som känner till något om honom? Han har visserligen halvblod ännu närmre i stammen än vad Rigoletto har, men han kanske kan vara intressant ändå.

@Springsteen, har inte du lite koll på tyska hingstar? Hittat både FS Mr Right och Cosmopolitan via dina inlägg här, du har inga fler ess i rockärmen? :D

FS Mr right tycker jag inte galopperar fantastiskt, däremot är traven underbar! Men det beror såklart vad man jämför med. :) galoppen är ju helt klart bra! Men inte extraordinär, dock jämfört med många svenska ponny hingstar så är den ju super!

Det är svårt att hitta små hingstar som rör sig bra tycker jag. Tycks inte finnas jättemånga i Tyskland, men Mr right har ju fått en hel del superfina avkommor med fantastiska gångarter! Även om min rör sig som en krabba. :rofl:
 
FS Mr right tycker jag inte galopperar fantastiskt, däremot är traven underbar! Men det beror såklart vad man jämför med. :) galoppen är ju helt klart bra! Men inte extraordinär, dock jämfört med många svenska ponny hingstar så är den ju super!

Det är svårt att hitta små hingstar som rör sig bra tycker jag. Tycks inte finnas jättemånga i Tyskland, men Mr right har ju fått en hel del superfina avkommor med fantastiska gångarter! Även om min rör sig som en krabba. :rofl:

....och jag får en liten dröm om att betäcka mitt (relativt lilla) halvblodssto med Mr Right och göra en fin ridponny :rofl: :o
 
Gasque kanonfin ger inte stort, sett flera avkommor efter honom hos uppfödaren, mycket bra trevliga individer tidigare i hans stam sett många generationer.
 
Har du tittat på Veronas Gerswin? Han är ju multitalang och har fått många fina avkommor, så uppenbarligen nedärver han sina bra egenskaper också. Jag har träffat honom, underbart temperament, vilket jag tycker är mycket viktigt om man ska avla ponny! :)
 
Tack för alla tips!

Många fina hingstar, men jag hittar ingen jag riktigt tror på i kombination med stoet. Det är ju mer än storleken som ska stämma. Lägger nog ridponnyplanerna på hyllan tills vidare, welsh cob är väl ändå inte den mest populära rasen att använda... även om en ridponny med hennes trav vore mumma. :love:
 
Jag som föder upp wesh cob blir lite småstött när du vill gå över ån efter vatten ;).
Vi har mycket bra kompetenta och välkonsoliderade hingstar med goda grundgångarter i avel i sverige idag. Iallafall de stambok/kvalitetsbokförda. Att cobbar har dålig galopp är nog mest en rest från förr när utbudet inte var lika bra som det är idag 2015. Cobbarna ligger ofta långt framme kapacitetsmässigt i de olika årgångsbedömningarna. Så ge dom gärna en chans. Tråkigt om din väninna tycker att man inte ska "slösa bort" eller hur jag ska uttrycka det, goda grundgångarter på ditt sto på en hingst av annan ras, det är ju just såna ston som vi ska avla renrasigt på.

Men nog om det :p. Måste-bara-få-lov-att-moralisera-liiiiitegranna.

Jag som då själv valt att betäcka mitt cobsto med rp-hingst (du ser! jag kastar sten i glashus :D då det krävdes semin för att få henne dräktig och utbudet på cob var i skralaste laget) betäckte med Bocaccio Arden. Avkomman blev mycket feminin och välvuxen med vacker exteriör och absolut utvecklingsbara gångarter. Fullblodet har slagit igenom ganska mycket så till skillnad från cobbarna i stallet liknar hon mer en älva i kroppen.
Skulle det vara nödvändigt använder jag ridponny igen, och blir samtidigt lite avundsjuk på att utbudet är så stort på ridponny-sidan.
Lycka till med vad du än väljer eller hur det blir i slutändan! :up:
 
Men nog om det :p. Måste-bara-få-lov-att-moralisera-liiiiitegranna.
Haha, du får gärna moralisera! Jag har inte seriöst tänkt tanken att betäcka med ridponnyhingst innan stallägaren och jag började prata om det. Hon har bra koll på ridponnyhingstar medan jag har halvdålig koll på både ridponny- och cobhingstar.

Faktiskt är det din lilla ridponnyavkomma, @Iglatjarn, som fick mig att ändå fundera ett extra varv. Tycker hon ser alldeles fantastisk ut. :love: Älva var en bra beskrivning. Ska jag ha en ridponny vill jag dock gärna att den blir just ponny, så Bocaccio Arden är inte så intressant i mitt fall.

Jag har en lista på en sådär 5-7 st cobhingstar som jag gillar, men jag känner att jag har för dålig koll på stammar och vad som kan tänkas passa henne för att göra ett bra val där. Hon är efter Tireinon Step On och ue: Thorneyside More Magic, så lite på långt håll linjeavlad på Nebo Black Magic. Det verkar vara svårt att hitta hingstar utan honom i stammen, men å andra sidan kanske det är på så långt håll att det inte spelar någon större roll om jag tripplar honom?

Har du något förslag på cobhingst kanske? Vill ha hingst med bra gångarter, har ett fint huvud (hennes är ganska o-welshigt), som har bra benställning (eftersom hon är lite inåttåad), har en snygg sida, och som är orädd och "påverkbar" - hon kan vara lite gåpå-ig ibland. Gärna stor, avkomman får hemskt gärna bli större än 150 cm åtminstone.
 

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 924
Senast: moonstruck
·
Avel Ska betäcka mitt ridponnysto och vill därför gärna ha förslag på bra ridponnyhingstar, helst också med motivering varför du...
Svar
8
· Visningar
1 892
Senast: Skugga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp