Smakligt dietfoder?

F

Fruentimber

Gibbs bör gå ner minst 3 kg. Då han inte kan motionera fullt ut pga operation så funderar jag på dietfoder. Han äter färskfoder idag, så jag tänkte blanda 50/50. Om jag bara drar ner på färskfodret blir det så liten mängd och han har problembeteenden relaterat till mat som blir värre när vi minskar just mängden.

Jag har noll koll på bra dietfoder då jag aldrig behövt banta någon hund tidigare. Det måste vara bra smak på det, annars kommer det bli tjafs mellan matskålarna.

Tips? :)
 
Jag tycker Royal Canin Satiety Weight Management är ett bra foder för viktminskning. Hög smaklighet och hög andel kostfiber som mättar. Finns både som blötfoder och torrfoder och brukar vara uppskattat hos de flesta hundar.
 
Jag tycker Royal Canin Satiety Weight Management är ett bra foder för viktminskning. Hög smaklighet och hög andel kostfiber som mättar. Finns både som blötfoder och torrfoder och brukar vara uppskattat hos de flesta hundar.

Tack, det ska jag kika på!
 
Vet att det inte är vad du frågar efter men har ni försökt fylla ut färskfodret med bukfylla för att hjälpa honom bli mätt och ändå äta mindre?
 
Vet att det inte är vad du frågar efter men har ni försökt fylla ut färskfodret med bukfylla för att hjälpa honom bli mätt och ändå äta mindre?

Ja, men ärligt talat så orkar jag inte stå och riva morot dagarna i ända. Det är inte många gram han ska ha ändå. Det känns också bättre med vanligt foder så att jag vet att han får i sig det han ska ha.
 
Ja, men ärligt talat så orkar jag inte stå och riva morot dagarna i ända. Det är inte många gram han ska ha ändå. Det känns också bättre med vanligt foder så att jag vet att han får i sig det han ska ha.
Jag tycker du tänker helt rätt. ”Bukfylla” som morot och vitkål kan hjälpa till att bibehålla den nya (lägre) vikten och ge mättnadskänsla, men lämpar sig inte lika bra till viktminskning ur näringssynpunkt. Eftersom din hund också återhämtar sig efter en operation är en näringsrik kost extra viktig.
 
Jag tycker du tänker helt rätt. ”Bukfylla” som morot och vitkål kan hjälpa till att bibehålla den nya (lägre) vikten och ge mättnadskänsla, men lämpar sig inte lika bra till viktminskning ur näringssynpunkt. Eftersom din hund också återhämtar sig efter en operation är en näringsrik kost extra viktig.

Tack, då känns det som att jag är på rätt väg. :)
 
Inte riktigt vad du frågade efter, men finns det möjlighet att byta till något färskfoder med annat innehåll för att även på så sätt underlätta viktminskning?
 
Inte riktigt vad du frågade efter, men finns det möjlighet att byta till något färskfoder med annat innehåll för att även på så sätt underlätta viktminskning?

Nej, det färskfoder jag har är det som redan har lägst fettprocent hos den tillverkaren.

Edit: tror jag. Ska kolla en extra gång!
 
Gibbs bör gå ner minst 3 kg. Då han inte kan motionera fullt ut pga operation så funderar jag på dietfoder. Han äter färskfoder idag, så jag tänkte blanda 50/50. Om jag bara drar ner på färskfodret blir det så liten mängd och han har problembeteenden relaterat till mat som blir värre när vi minskar just mängden.

Jag har noll koll på bra dietfoder då jag aldrig behövt banta någon hund tidigare. Det måste vara bra smak på det, annars kommer det bli tjafs mellan matskålarna.

Tips? :)
Måste också säga Royal Canin sateity support (eller om det heter weight management nu?). De håller sig mätta, och faktiskt det enda som funkar på riktigt. De går likom inte runt och vill äta allt när de fått detta fodret, magen fungerar och de går ner i vikt. Emmzoo har ett viltfoder med med väldigt låg fettprocent.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min kastrerade hane (Shetland sheepdog, 6 år) är (såklart) extremt matglad. Han väger ca 14 kg och bör nog gå ner 2-3 kilo (han är av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 667
Senast: Stinaelin
·
Hundhälsa Hej! Då vi har problem med att få ner Ascot i vikt så skulle jag gärna vilja få tips och råd på vad vi kan göra. Jag noterade i...
Svar
11
· Visningar
977
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 487
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 572
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp