Smakråd önskas (tyg/gardiner)

aiquen

Trådstartare
Jag ska sy en gardinkappa och har fastnat lite för det här tyget:

spira-jazz-blue-scandinavian-fabric.jpg


Tyvärr är det ju bara 150 cm brett och mitt fönster över två meter, så alternativet är ju att ha tyget "liggande" så att säga.

Vad säger ni, skulle det se absolut helknasigt ut, mönstermässigt?
 
Jag tror att det absolut kan funka med att ha mönstret liggande eftersom det inte är tänkt att gå från golv till tak sas. Hur ska kappan ligga mot fönstret? Är den tänkt att ligga rakt över (utan veck eller öljetter) så hade jag inte skarvat den.
 
Jag hade inte haft det på fel ledd. Inte bara för att mönstret blir "fel" utan också för att tygets fall blir i fel riktning. Jag tror att med det mönstret så kommer skarven inte att synas. Dessutom blir det troligen billigare (2*kapplängden+fållar = 1 - 1,5 meter istället för minst 2,5 meter)

I min värld är 3 meter ganska lagom längd till 2 meter brett fönster så blir det lite lagom vågigt. Även om du tänkt att kappan skall vara spänd/slät så går det åt mer tyg än fönsterbredden. Gardinen skall gå lite utanför karmen och sedan ska du fålla i båda ändar.

Snyggt tyg!
 
Tack för svaren! :bow:

Men - det går att skarva snyggt alltså? Tänker att skarven lätt syns himla väl, men annars vore det ju klart bäst om det gick att få mönstret rätt s.a.s.
 

Liknande trådar

Körning Hej, jag Håller på att sy ett kuskförkläde men saknar mönster och har aldrig sett ett irl. Har sytt flera kjolar dock så har utgåt från...
Svar
1
· Visningar
589
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 914
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag har precis flyttat och fått en minimal sovalkov. I min förra lägenheten var sovalkoven en del av hallen. Alkoven var stor och jag...
2
Svar
22
· Visningar
1 633
Senast: emma74
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 704
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp