smal 23åring

Trollvar

Trådstartare
Hejsan!
Håller på att slita mitt hår snart, ska försöka göra en lång historia kort:
Har en 23årig kallblodstravare som är otroligt pigg, levnadsglad, välmusklad, bra kondition och så vidare.
I somras när jag tog hem min nya häst (10åring) fick de stå i samma hage, det dröjde bara några veckor innan 23åringen blev otroligt dålig i magen med diarré. Det varade i 2dagar innan det blev mycker bättre och efter en vecka var han helt återställd. Han fick en diet på mycket torrhö och vatten i två veckor för att sedan vänjas in på gräs igen.

Jag upplever att han hade lite sämre aptit veckorna efter detta, gräs åt han gärna men helst inte hö (han har haft fång för några år sedan och får därför bara beta under dagen och käkar hö på kvällen/står i jordhage på natten) men inte då att han matvägrade.

Upplever att han inte hittat tillbaka till sin ursprungliga form efter detta. Provade att dela på grabbarna och ha dem i olika hagar men 10åringen började rymma in till 23åringen och det var ingen ordning på dem ;-)

Såklart ringde jag veterinären efter en tid, hon raspade tänderna på båda och kollade allmäntillståndet på dem och sa "han kan se ut såhär men INTE smalare" och föreslog att han skulle få fri tillgång på hösilage under nätterna i sin box oxh få dela maten i hagen med sin kompis.

Upplever ändå att han inte lägger på sig som han ska, rumpan och bogen är runda och musklade men över revbenen är han väldigt smal och upplever också att ryggmusklerna försvunnit så det blev att prova ut en ny sadel nu i höst.

Som sagt, energi som få, äter bra (ca 15kg hösilage), dricker bra, pälsen är tjock och blank, mycket finare än 10åringens!!

inte vågat ge kraftfoder pga fången, han har inte ätit kraftfoder sedan han tävlade 2006. Bra analyserat hösilage på vintern och hö på våren/sommaren

KAN andra hästen ha kommit med något skit? den hästen är lika pigg och är fortfarande något fläskig. Vad rekommenderar ni mig att göra?
 
En äldre häst kan få helt andra behov. Jag har en häst som nu är 26 och som alltid varit otroligt lättfödd men som för ett par år sedan på hösten tunnade ur ordentligt och hade problem med magen. Jag prövade först med lucern men det blev inte magen bättre av utan det som funkar för henne är hippo alfa grow och krosshavre. Allt beror på vilka värden man har på grovfodret så klart men förut klarade sig min häst på i stort sett bara hö och lite mineraler men nu måste det mer till för att hålla hullet. Det är inga jättemängder hon får men utan kraftfodret försvinner hon framför ögonen på mig trots att hon inte rids utan bara går i hagen.
 
När gamlingar går ner sig går det fort, men upp går mycket långsammare. Ge nåt näringstätt foder, lucernpellets + olja . Sen skulle jag kolla så han inte går med cushing i kroppen för min var precis som din. Bara för att vara på den säkra sidan
 
Hejsan!
Håller på att slita mitt hår snart, ska försöka göra en lång historia kort:
Har en 23årig kallblodstravare som är otroligt pigg, levnadsglad, välmusklad, bra kondition och så vidare.
I somras när jag tog hem min nya häst (10åring) fick de stå i samma hage, det dröjde bara några veckor innan 23åringen blev otroligt dålig i magen med diarré. Det varade i 2dagar innan det blev mycker bättre och efter en vecka var han helt återställd. Han fick en diet på mycket torrhö och vatten i två veckor för att sedan vänjas in på gräs igen.

Jag upplever att han hade lite sämre aptit veckorna efter detta, gräs åt han gärna men helst inte hö (han har haft fång för några år sedan och får därför bara beta under dagen och käkar hö på kvällen/står i jordhage på natten) men inte då att han matvägrade.

Upplever att han inte hittat tillbaka till sin ursprungliga form efter detta. Provade att dela på grabbarna och ha dem i olika hagar men 10åringen började rymma in till 23åringen och det var ingen ordning på dem ;-)

Såklart ringde jag veterinären efter en tid, hon raspade tänderna på båda och kollade allmäntillståndet på dem och sa "han kan se ut såhär men INTE smalare" och föreslog att han skulle få fri tillgång på hösilage under nätterna i sin box oxh få dela maten i hagen med sin kompis.

Upplever ändå att han inte lägger på sig som han ska, rumpan och bogen är runda och musklade men över revbenen är han väldigt smal och upplever också att ryggmusklerna försvunnit så det blev att prova ut en ny sadel nu i höst.

Som sagt, energi som få, äter bra (ca 15kg hösilage), dricker bra, pälsen är tjock och blank, mycket finare än 10åringens!!

inte vågat ge kraftfoder pga fången, han har inte ätit kraftfoder sedan han tävlade 2006. Bra analyserat hösilage på vintern och hö på våren/sommaren

KAN andra hästen ha kommit med något skit? den hästen är lika pigg och är fortfarande något fläskig. Vad rekommenderar ni mig att göra?
Det första jag tänkte på var om du hade kollat masken på den nya innan du släppte ihop dom. Gamla och unga djur har mindre motståndskraft mot bla parasiter. Men om det var parasiter så skulle du nog märkt det vid höstprovtagningen.
 
Har du kollat maskstatus på den gamla?
Annars hade jag börjat där,
sen hade jag kollat tänderna, helst på klinik där de oftast har helt andra förutsättningar än 'hemma'.

Räcker enbart hösilage för att täcka han behov? Även om han är pigg och glad börjar han ändå bli äldre och är tunn på det. Kanske behövs mer nu?

Hoppas han repar sej! Sen får man nog ha tålamod, äldre brukar behöva tid för att komma ikapp.
 
Som sagt, energi som få, äter bra (ca 15kg hösilage), dricker bra, pälsen är tjock och blank, mycket finare än 10åringens!!

inte vågat ge kraftfoder pga fången, han har inte ätit kraftfoder sedan han tävlade 2006. Bra analyserat hösilage på vintern och hö på våren/sommaren

KAN andra hästen ha kommit med något skit? den hästen är lika pigg och är fortfarande något fläskig. Vad rekommenderar ni mig att göra?
Det man behöver göra för att få upp en häst i hull, om bara grovfoder inte räcker, är att ge någon mat som ger mycket näring på lite tuggtid. Dvs oftast något som de får i krubban. Kalla det kraftfoder om du vill.
Det du bör göra, eftersom han haft fång, är att ge ett foderslag som är fritt från spannmål och har så låg sockerhalt som möjligt (alla kolhydrater, dvs även stärkelse).

Jag har haft några fångponnyer de senaste 10 åren (varav alla utom en haft fång första ggn innan de kom hit). När jag tycker att de behöver mer hull brukar jag ge dem lusern + Vitafor Derby. Är de äldre så blöter jag det lätt, så att pelletsarna faller sönder, men utan att det blir gröt eller soppa av det - ingen av mina hästar gillar att äta så blöt mat.
Lusern är grovfoder per definition, även om du råkar välja att ge det i pelletsform. Nämnda derby är ett högenergifoder som är fritt från spannmål och har bland det lägsta stärkelseinnehållet på marknaden. Ngt högt i socker kanske, men stärkelsen är farligare. Och man ger ju inga stora mängder av det heller.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 529
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 754
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 358
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 951

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp