Hon kollades av veterinär innan jag hämtade hem henne. Visserligen inga blodprov... livrädd för njursvikt!

Men nu äter hon ordentligt och börjar lägga på sig lite smått. Fri tillgång på RC hair and skin och blötmat från Bozita. Och givetvis massor med godis :p

Glöm inte tänder samt mycket lek så att kroppen stärks! Jag tar ut min innekatt i koppel och låter honom både springa av sig och klättra i träd för att dels bli stimulerad men också bygga en hållbar kropp utan fett :)
 
Jag är lite orolig för min Tuva. Hon är så smal! Dessutom är pälsen lite tråkig, och hon har lite mjäll. Ska testa tvätta henne och se om det blir bättre.
Nu behöver jag massor med tips på hur jag ska få upp henne i vikt på ett hälsosamt sätt!

Hon är en maine coon, 6 år och har bott hos mig i några veckor. Hon har fri tillgång på torrfoder (för steriliserade katter, Arion tror jag det hette) och får blötmat två gånger om dagen (Bozita, äter upp såsen och typ hälften av bitarna. Går ett paket på två dagar).
Innan hon flyttade hit var hon hos veterinären som höll med om att hon är lite tunn (känns konstigt att prata om 6 kg katt som lite tunn :p)

Vad ska jag satsa på för foder? Vad kan jag göra för att få henne att äta mer?

Vad säger veterinären?
 
Fri tillgång på mat och avvakta.

Hon har börjat lägga på sig nu. Inte mycket men det går åt rätt håll. Det tar ju tid sånt här. Pälsen är mycket mycket bättre också.

Skönt, då är det inga njurproblem eller annat!
På min katt fungerade ägg väldigt bra när han skulle upp i vikt förr. Numera tycker jag att det som fungerar bäst är att hålla bestämda mattider, morgon och kväll. Han verkar äta mer när han får äta ur skålen och gå och vänta på att det ska fyllas på. Det är inte lika intressant att äta om det alltid finns tillgängligt :cautious:
 
@AnnDerry Inga blodprov tagna.. Det var katthemmet som gjorde besöket innan jag köpte henne. Veterinären trodde det kunde vara stressrelaterat och bli bättre med tid och lugn tillvaro.
Jag är livrädd att det är njurarna, fick ta bort min förra katt pga njursvikt.

Ska testa om hon äter ägg. Får väl göra massa maräng på alla vitor om hon gillar det :D
 
@AnnDerry Inga blodprov tagna.. Det var katthemmet som gjorde besöket innan jag köpte henne. Veterinären trodde det kunde vara stressrelaterat och bli bättre med tid och lugn tillvaro.
Jag är livrädd att det är njurarna, fick ta bort min förra katt pga njursvikt.

Ska testa om hon äter ägg. Får väl göra massa maräng på alla vitor om hon gillar det :D

Då hade jag verkligen börjat med en grundlig hälsokontroll!
Är det något med tex njurarna så behövs det anpassad mat, annars blir ju situationen värre.
 
Det låter märkligt, katter äter ju råa fåglar och möss ute i det fria. Jag ger och har alltid gett mina rått puts från kyckling, nöt och gris.
Men visst måste det vara ok att frysa för att kunna ge småportioner?
Tänkte köpa lite rå nötfärs men den lär ju hinna bli dålig innan hon ätit upp allt :)
 
Puttar upp tråden igen.
Sen vi skaffade kattunge har Tuva börjat äta mycket mer. Framförallt blötmat går åt som smör i Småland, båda katterna äter med god aptit. De har fri tillgång på Applaws torrfoder utöver tre mål blötmat per dag (ofta Mjau, det går två konservburkar på tre dagar).

Men trots att hon nu äter ordentligt går hon inte upp. Hon är mycket mer aktiv nu, de leker och busar rätt mycket. Men nu börjar ryggraden sticka upp igen och jag tycker inte hon har tillräckligt med hull på kroppen.

Ska boka tid hos veterinären och kolla så det inte är något fel. Under tiden, lugna mig! Jag är ju livrädd att hennes njurar är dåliga eller att det är något annat fel.. Hjälp!
 
Puttar upp tråden igen.
Sen vi skaffade kattunge har Tuva börjat äta mycket mer. Framförallt blötmat går åt som smör i Småland, båda katterna äter med god aptit. De har fri tillgång på Applaws torrfoder utöver tre mål blötmat per dag (ofta Mjau, det går två konservburkar på tre dagar).

Men trots att hon nu äter ordentligt går hon inte upp. Hon är mycket mer aktiv nu, de leker och busar rätt mycket. Men nu börjar ryggraden sticka upp igen och jag tycker inte hon har tillräckligt med hull på kroppen.

Ska boka tid hos veterinären och kolla så det inte är något fel. Under tiden, lugna mig! Jag är ju livrädd att hennes njurar är dåliga eller att det är något annat fel.. Hjälp!

För att ge hopp så är min systers katt väldigt smal. För smal. Men han är noga genomgången med blodprover och allt och verkar fullt frisk. Så precis som med oss människor kan katter ha olika ämnesomsättning och kroppsform. En undersökning är dock inte fel.
 
För att ge hopp så är min systers katt väldigt smal. För smal. Men han är noga genomgången med blodprover och allt och verkar fullt frisk. Så precis som med oss människor kan katter ha olika ämnesomsättning och kroppsform. En undersökning är dock inte fel.

Nej, det kan ju mycket väl vara så att hon bara är smal. Hon rör sig mycket mer nu så inte konstigt att hon går ner i vikt igen. Pälsen är jättefin nu sen vi gick över till helt spannmålsfritt foder.
Ska ringa och rådfråga veterinär imorgon.
 
För att ge hopp så är min systers katt väldigt smal. För smal. Men han är noga genomgången med blodprover och allt och verkar fullt frisk. Så precis som med oss människor kan katter ha olika ämnesomsättning och kroppsform. En undersökning är dock inte fel.

Instämmer, min grannar har en hankatt som är TUNG men han är inte fet. Han är en enormt massiv katt helt enkelt.
 
Veterinären trodde inte det var något akut utan vi ska avvakta till vaccineringen (i juni :crazy:). I och med att hon äter och dricker ordentligt, är bra i magen, pigg och alert med fin päls trodde veterinären inte att det var något allvarligt utan precis som sagts i tråden, bara en smal modell.
Jag får väl se hur länge jag vågar vänta :angel:
 
Veterinären trodde inte det var något akut utan vi ska avvakta till vaccineringen (i juni :crazy:). I och med att hon äter och dricker ordentligt, är bra i magen, pigg och alert med fin päls trodde veterinären inte att det var något allvarligt utan precis som sagts i tråden, bara en smal modell.
Jag får väl se hur länge jag vågar vänta :angel:

Jag hade nog velat att de tog en blodpanel iaf, just för att kolla njurarna och sköldkörteln.
 
Jag hade nog velat att de tog en blodpanel iaf, just för att kolla njurarna och sköldkörteln.

Jaa, det känns som att det är enklaste sättet att lugna mig dessutom :angel: Undrar om försäkringen täcker det? Tror knappt det. Bilen klappade ihop idag så står med en stor och ovälkommen utgift :arghh:
 
Jaa, det känns som att det är enklaste sättet att lugna mig dessutom :angel: Undrar om försäkringen täcker det? Tror knappt det. Bilen klappade ihop idag så står med en stor och ovälkommen utgift :arghh:

Det var inte så farligt dyrt att ta en seniorpanel hos Vettris men jag kommer inte ihåg exakt hur mycket. En bra bit under en tusenlapp iaf :)
 
Oj så billigt! Synd jag inte har vettris här.. Tror jag gav över 1500 för bara njurar sist.

Oj! Jag vet inte vad som ingick i seniorpanelen men det var flera saker än njurar och sköldkörtel iaf. Jag älskar verkligen min lokala Vettris, de har som sagt bra priser och är enormt trevliga också :love:
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
602
Senast: Hazel
·
Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 335
Senast: Tarnin
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: Sassy
·
Katthälsa Det går inte förklara bort längre, Tuva har ont. Hon har i helgen börjat halta lite grann, går med lite kutad rygg och vill helst inte...
2
Svar
37
· Visningar
2 648
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp