Småpratande telefonsupport.

escodobe

Trådstartare
Något jag upptäckt på senare tid är att supportpersonal småpratar med mig om helt orelevanta saker i pauserna som uppstår när de exempelvis felsöker. De frågar var jag ringer ifrån och om det regnar i Göteborg för det gör det där de sitter i Borås osv.
Är det någon slags ny trend i servicevärlden? Vad är argumenten för detta? Om de nu inte vill ha det helt tyst i luren medan de gör sina undersökningar så borde rimligtvis prata om något som rör problemet eller produkten som jag ringer om? Jag tror att jag till och med hade föredragit om de körde någon slags reklam pitch istället för det här hurtiga "kompis" stuket.

Finns det någon supportanställd här som kan förklara varför? Eller är det bara jag som blivit gammal och gaggig?
 
Jag jobbade inom teknisk support i flera år och att småprata med kunderna var ju halva nöjet. :D Dock måste man ha lite fallenhet för det och veta vilka kunder som helt enkelt inte är intresserade av kallprat. Jag tror att jag var rätt bra på det, fick många stammisar som bara ville prata med mig och hade genomgående bra siffror i alla undersökningar som gjordes. :p Jag arbetade senare med att hjälpa andra med sitt kundbemötande och huvudregeln var alltid att man skulle vara sig själv. Gillade man inte själv att gagga med kunderna så var det inget jag försökte lära dem
 
Det där hade jag nog tyckt var trevligt innan men nu är jag alldeles för osocial för sånt tror jag. Hade nog hellre pratat prylar än väder. Gammal och gaggig vid 25 jag då?
 
Ungefär som att sitta hos frisören och dom ska börja babbla med en :nailbiting: :cautious: :crazy:

Där vill jag ha lugn och ro. Inte köra 20 obekväma frågor. Detsamma gäller alla andra som tycker det är roligt att småprata. Det är faktiskt mest jobbigt :wtf:
 
Det varierar, jag har varit allt från amatör psykolog (nåja det var extremt), via kallprat till att den jag pratar med småflirtar. Ibland blir det lektioner och ofta finns det inte utrymme för annat än samtal om problemet eller så är personen jag talar med upptagen med annat och man får jobba för att få uppmärksamhet vid behov. Om du ogillar småprat så säg att den är upptagen och fråga om det går bra om du sätter telefonen på högtalare så de kan påkalla uppmärksamhet om det behövs.

Argumenten för att småprata är väl att många uppskattar det men jag undviker att prata med folk om de signalerade saknar intresse.
 
Ungefär som att sitta hos frisören och dom ska börja babbla med en :nailbiting: :cautious: :crazy:

Där vill jag ha lugn och ro. Inte köra 20 obekväma frågor. Detsamma gäller alla andra som tycker det är roligt att småprata. Det är faktiskt mest jobbigt :wtf:
Ta med en bok eller nåt som ser ut som en mycket viktig arbetsläsning, så kanske de är tysta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp