Smärta i ryggen, vad kan det vara?

Saeta

Trådstartare
Det är väl lika bra att inleda tråden med att Jag vet att en inte bör ställa vård-frågor på ett internet forum. MEN, någon kanske har varit med om liknande och jag känner inte riktigt att jag vill belasta sjukvården om det är något som inte är akut.

Igår hände det något väldigt väldigt konstigt med min kropp.
Jag gick och la mig vid 00 tiden. Ungefär vid 03.50 vaknade jag och mådde förjävligt rent utsagt. Jag mådde fruktansvärt fruktansvärt illa, samtidigt som jag hade en grym smärta i ryggen, innanför revbenen. Det var så pass att jag tog två alvedon. Provade att avvakta för att se om det blev bättre. Nope, inte bättre. Jag sprang på toa kanske 3 gånger och hade tarmtömning varje gång...

Vid 05 hade smärtan fortfarande inte släppt. Inte ens förbättrats lite. Så då bestämde jag mig för att ringa 1177 och rådgöra med dom. Tyvärr (eller ja...) kunde dom inte svara på vad det kunde vara för något, utan sa att OM jag inte stod ut hemma så fick jag åka in till akuten. Men eftersom jag vet hur det är på akuten så valde jag att stanna hemma och försöka stå ut.

06 hade det fortfarande inte blivit bättre. Inte sämre, men inte bättre heller. Jag kunde varken sitta upp, ligga ner, stå eller gå omkring. Oavsett vad jag gjorde så blev det inte ens lite bättre. Hittade någon ställning när jag satt, och sträckte ut ryggen och benen och höll i fötterna. Det måste ha sett väldigt märkligt ut. Det gjorde att jag kunde andas lite, även om det inte hjälpte helt.

Jag lyckades på något sätt somna runt 08, vilket var skönt. När jag vaknade igen så mådde jag mycket bättre i ryggen. All smärta var borta. Det enda som var, var att jag hade en grymt jobbig huvudvärk, frös som jag hade feber och kände mig allmänt dålig. Så jag somnade om och sov genom hela dagen.

Nu har smärtan börjat komma tillbaka. Det är inte alls så farligt som det var igår, men inte heller helt bra. Jag är öm på ryggen där den gjort som ondast, men det syns ingenting utanpå.

Jag undrar om detta kan bero på att jag har varit förkyld hela veckan. Hostat som en rostad gnu (dvs mycket!) och att jag kanske har träningsvärk i lungorna/sträckt mig på något märkligt sätt. Det är det enda jag kan komma på som låter lite vettigt.
 
Har du hostat mycket kan du ju faktiskt ha besvär från både revben eller lungor. Det bästa sättet att få veta är väl att boka tid på VC och kolla? :)
 
Hittade någon ställning när jag satt, och sträckte ut ryggen och benen och höll i fötterna. Det måste ha sett väldigt märkligt ut. Det gjorde att jag kunde andas lite, även om det inte hjälpte helt.

Just pga det där det där, den ställningen och varianter på den skulle jag gissa på magkatarr/magsår eller annat stressrelaterat.

Första gången åkte jag in på akuten med en kroppstemp på 35,4°c med såna übersmärtor i ryggen att jag knappt kunde andas vilket gjorde att de initialt trodde jag hade en lungemboli. Nån definitivt diagnos är inte satt eftersom ingen gastroskopi är gjord, men den starkaste teorin är magsmärtor pga stress och det har hjälpt att dricka en vidrigt äcklig bedövande slemaktig vätska, men de har ändå "hotat" med gastroskopi om det återkommer, så jag hoppas det inte gör det för någon sådan vill jag inte vara med om :nailbiting:

Och ja, smärtor i magen kan yttra sig som förjävla ont i ryggen O_o
 
Senast ändrad:
@fjordtokan jag ringde ju 1177. När jag vaknade sen efter att ha lyckats somna om var det ju borta :P
Fast njae?
Det enda som var, var att jag hade en grymt jobbig huvudvärk, frös som jag hade feber och kände mig allmänt dålig. Så jag somnade om och sov genom hela dagen.

Nu har smärtan börjat komma tillbaka. Det är inte alls så farligt som det var igår, men inte heller helt bra. Jag är öm på ryggen där den gjort som ondast, men det syns ingenting utanpå.
dvs. du skulle ha ringt. Varför gjorde du inte det? ?
 
Det är omöjligt att svara på din fråga. Min kollega sökte hjälp i torsdags för ryggvärk - i lördags fick hon diagnos på obotlig skelettcancer. Det kan alltså vara allt från en fis på tvären till dödligt.
 
Jo, jag ringde! Det kan en ju inte säga emot.
Alltså att du ringde till vc. Jag förstod det som att du faktiskt inte ringde dem "för att du inte hade ont" när du samtidigt skrev att du har ont, fast i huvudet, frös, hade feber och nu kom smärtan tillbaka?
Jag tänker att OM du faktiskt hade ringt vc, hade du behövt posta denna tråd då? (mest troligt inte...)
 
Det är väl lika bra att inleda tråden med att Jag vet att en inte bör ställa vård-frågor på ett internet forum. MEN, någon kanske har varit med om liknande och jag känner inte riktigt att jag vill belasta sjukvården om det är något som inte är akut.

Igår hände det något väldigt väldigt konstigt med min kropp.
Jag gick och la mig vid 00 tiden. Ungefär vid 03.50 vaknade jag och mådde förjävligt rent utsagt. Jag mådde fruktansvärt fruktansvärt illa, samtidigt som jag hade en grym smärta i ryggen, innanför revbenen. Det var så pass att jag tog två alvedon. Provade att avvakta för att se om det blev bättre. Nope, inte bättre. Jag sprang på toa kanske 3 gånger och hade tarmtömning varje gång...

Vid 05 hade smärtan fortfarande inte släppt. Inte ens förbättrats lite. Så då bestämde jag mig för att ringa 1177 och rådgöra med dom. Tyvärr (eller ja...) kunde dom inte svara på vad det kunde vara för något, utan sa att OM jag inte stod ut hemma så fick jag åka in till akuten. Men eftersom jag vet hur det är på akuten så valde jag att stanna hemma och försöka stå ut.

06 hade det fortfarande inte blivit bättre. Inte sämre, men inte bättre heller. Jag kunde varken sitta upp, ligga ner, stå eller gå omkring. Oavsett vad jag gjorde så blev det inte ens lite bättre. Hittade någon ställning när jag satt, och sträckte ut ryggen och benen och höll i fötterna. Det måste ha sett väldigt märkligt ut. Det gjorde att jag kunde andas lite, även om det inte hjälpte helt.

Jag lyckades på något sätt somna runt 08, vilket var skönt. När jag vaknade igen så mådde jag mycket bättre i ryggen. All smärta var borta. Det enda som var, var att jag hade en grymt jobbig huvudvärk, frös som jag hade feber och kände mig allmänt dålig. Så jag somnade om och sov genom hela dagen.

Nu har smärtan börjat komma tillbaka. Det är inte alls så farligt som det var igår, men inte heller helt bra. Jag är öm på ryggen där den gjort som ondast, men det syns ingenting utanpå.

Jag undrar om detta kan bero på att jag har varit förkyld hela veckan. Hostat som en rostad gnu (dvs mycket!) och att jag kanske har träningsvärk i lungorna/sträckt mig på något märkligt sätt. Det är det enda jag kan komma på som låter lite vettigt.
Jag får liknande ibland, har haft det i minst 10 år tror jag. Utredd alldeles för mkt enligt mig själv för 2-3 år sedan när det var mer frekvent. Jag har ingen aning om vad det är även om det för mig är ganska tydligt att det utgår från höger revbensbåge. Troligen kramp i gallgångarna eller kramp i tarmen, typ IBS. För mig är det bara att leva med det, jag har efterhand lärt mig vilken typ av mat jag bör vara försiktig med och har medicin som hjälper om jag tar den direkt när jag känner att det är på gång, måste även fasta om jag får känningar då minsta lilla klunk vatten drar igång smärtan mer. jag har också lärt mig att 2 glas rödvin eller en löptur minskar smärtan såpass att jag kan somna, och somnar jag klingar det oftast av inom 3-4 timmar och jag vaknar med lätt obehagskänsla men iaf smärtfri. Har man haft det 10 år kan man ju vara ganska säker på att obehaget är större än faran, får man det som nytt och om det skulle upprepa sig är det väl klokt att söka vårdcentralen.
 
Jag får liknande ibland, har haft det i minst 10 år tror jag. Utredd alldeles för mkt enligt mig själv för 2-3 år sedan när det var mer frekvent. Jag har ingen aning om vad det är även om det för mig är ganska tydligt att det utgår från höger revbensbåge. Troligen kramp i gallgångarna eller kramp i tarmen, typ IBS. För mig är det bara att leva med det, jag har efterhand lärt mig vilken typ av mat jag bör vara försiktig med och har medicin som hjälper om jag tar den direkt när jag känner att det är på gång, måste även fasta om jag får känningar då minsta lilla klunk vatten drar igång smärtan mer. jag har också lärt mig att 2 glas rödvin eller en löptur minskar smärtan såpass att jag kan somna, och somnar jag klingar det oftast av inom 3-4 timmar och jag vaknar med lätt obehagskänsla men iaf smärtfri. Har man haft det 10 år kan man ju vara ganska säker på att obehaget är större än faran, får man det som nytt och om det skulle upprepa sig är det väl klokt att söka vårdcentralen.

För att utveckla lite; överlag är det mesta som involverar gallblåsan och gallgångarna ofarligt så till vida att blåsan inte blir inflammerad eller det blir totalstopp p.g.a. stenar. Jag hade också besvär i många år och valde till slut att ta bort gallblåsan, är oerhört glad att jag gjorde det. Även om det är ofarligt så är det smått handikappande att ha så ont, och rädslan för nya anfall kunde göra att jag begränsade mitt liv i veckor eller månader efter varje anfall.
 
Ja precis, nu vet ju jag att jag inte har gallsten, och även om min högst amatörmässiga (jag är visserligen inom vården men jobbar inte med invärtesgrejer) gissning är gallgångarna så känns det inte som nåt man i mitt fall bör operera på prov ;), det känns onödigt.
 
Alltså att du ringde till vc. Jag förstod det som att du faktiskt inte ringde dem "för att du inte hade ont" när du samtidigt skrev att du har ont, fast i huvudet, frös, hade feber och nu kom smärtan tillbaka?
Jag tänker att OM du faktiskt hade ringt vc, hade du behövt posta denna tråd då? (mest troligt inte...)

Fast alltså, va? Jag tror du missförstått allt, eller så driver du eller något.
För jag skrev ju att jag ringde när det var som värst. Då pratade jag med en sjuksköterska. Hon sa att om jag inte står ut ska jag söka akut (vilket jag inte gjorde!). Annars, om det höll i sig, skulle jag vända mig till närakuten. Men eftersom det blev bättre efter att jag sovit så kändes det lite väl onödigt att belasta sjukvården, när dom ändå har så fullt upp hela tiden.

- - - - - - - - -

Ni som säger gallan/tarmarna, på vilket sätt tror ni det? När jag googlar så låter det varken som gallan eller tarmarna. Men jag kan ju ha fel. Det känns som det mer borde vara lungorna/något som sitter där. För visst att jag mådde illa (hade inte ont i magen utan bara illamående) men det kan nog bero på min oro och rädsla för just illamående... Tror jag. Så jag tror inte illamåendet i sig hade med smärtan att göra.
 
Nej, jag tror DU missförstår :) (men jag tänker inte diskutera med dig)
Jag förstår bara inte varför du tror att en tråd på buke är lösningen, och inte en vårdkontakt?
Nu sitter du ju (och även andra) i tråden och gissar, istället för att du faktiskt får saken helt klar för dig?
 
Ni som säger gallan/tarmarna, på vilket sätt tror ni det? När jag googlar så låter det varken som gallan eller tarmarna. Men jag kan ju ha fel. Det känns som det mer borde vara lungorna/något som sitter där. För visst att jag mådde illa (hade inte ont i magen utan bara illamående) men det kan nog bero på min oro och rädsla för just illamående... Tror jag. Så jag tror inte illamåendet i sig hade med smärtan att göra.

Gallsmärtor sitter uppe under revbenen (själva blåsan sitter precis ovanför sista revbenet, jättemysigt när de ska ultraljuda och trycker sig in under revbensbågen) och strålar ofta ut i ryggen. Jag hade i princip aldrig ont i "framsidan" av kroppen utan det satt mer i mitten och så bak mot ryggen. För de flesta sitter det mer åt högersidan men t.ex. för mig så satt smärtan mer i mitten, beror nog på lite var t.ex. stenarna fastnar och jävlas. Kraftig smärta, illamående, kräkningar och kallsvettning/frossa är typiska symtom.
 
Fast alltså, va? Jag tror du missförstått allt, eller så driver du eller något.
För jag skrev ju att jag ringde när det var som värst. Då pratade jag med en sjuksköterska. Hon sa att om jag inte står ut ska jag söka akut (vilket jag inte gjorde!). Annars, om det höll i sig, skulle jag vända mig till närakuten. Men eftersom det blev bättre efter att jag sovit så kändes det lite väl onödigt att belasta sjukvården, när dom ändå har så fullt upp hela tiden.

- - - - - - - - -

Ni som säger gallan/tarmarna, på vilket sätt tror ni det? När jag googlar så låter det varken som gallan eller tarmarna. Men jag kan ju ha fel. Det känns som det mer borde vara lungorna/något som sitter där. För visst att jag mådde illa (hade inte ont i magen utan bara illamående) men det kan nog bero på min oro och rädsla för just illamående... Tror jag. Så jag tror inte illamåendet i sig hade med smärtan att göra.
Jag får överjävla ont i ryggen fast mitt smärt"centrum" sitter i magen. Det möter jag ibland på jobbet oxå, ffa bland folk som kanske inte kan språket så bra och uppger att de har ont i ryggen/axeln fast själva smärtcentrat sitter ex i gallan/levern/tarmar/njurar. Det kallas refererad smärta och är samma sak som att hjärtinfarkt kan göra ont i vänster arm. Det behöver ju inte vara så för dig :)
 
Nej, jag tror DU missförstår :) (men jag tänker inte diskutera med dig)
Jag förstår bara inte varför du tror att en tråd på buke är lösningen, och inte en vårdkontakt?
Nu sitter du ju (och även andra) i tråden och gissar, istället för att du faktiskt får saken helt klar för dig?

Haha! Du slipper så gärna diskutera med mig.
Jag tror absolut inte att en tråd på buke är lösningen. Det står ju på första raden i första inlägget!

Jag tvingar inte folk att svara. Jag undrade bara att OM någon skulle kunna veta vad det kan tänkas vara, så vore det intressant att höra. Eller OM någon har varit med om liknande. Att folk skriver att dom inte har en aning, eller att jag borde söka läkarvård är för mig bara onödigt eftersom jag inte frågade om jag borde söka läkarvård eller om någon INTE hade någon aning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
586
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
790
Senast: cherie
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 132
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp