Smärta insida av lår/ljumske

EmmaBovary

Trådstartare
Som rubriken antyder så funderar jag lite kring smärtor vid insidan av låren/ljumskarna orsakade av ridning. Genom åren har jag nog alltid fått träningsvärk där efter ett ridpass när jag inte ridit på ett tag, eller om det varit ett extra hårt pass. Inget konstigt med det. Jag är i det läget igen, inte ridit ordentligt på ett tag, det rör sig om en ny häst som är större både till massa och rörelse än den jag var van vid innan och jag red lektion igår - efter bara två ridpass på hästen innan dess. Fick ont efter de två första passen, ondare än vanligt. Men det kändes ändå rimligt. Men nu började musklerna dra ihop sig som fan och göra ont under själva ridpasset också? Det har aldrig hänt mig innan. Till saken hör att jag har MS och då drar gärna muskler ihop sig, det är även en biverkning av bromsmedicinen jag får. Jag har märkt av det lite sedan min första infusion i höstas, speciellt i låren. Men inte riktigt i den här omfattningen. Därför blir jag fundersam på andras erfarenhet av de smärtorna jag beskrev. Är det vanligt för friska individer också? Jag kanske bara haft tur innan?
 
Det blir lätt så att man som ryttare blir stark i insidan men inte utsidan. Det kan hjälpa att träna upp höften och rumpan.
Mitt bästa tips är att gå till en sjukgymnast.
 
Det blir lätt så att man som ryttare blir stark i insidan men inte utsidan. Det kan hjälpa att träna upp höften och rumpan.
Mitt bästa tips är att gå till en sjukgymnast.

Jag tränar rätt mycket mycket rumpa och utsida av lår som det är, men det det kan ju såklart ökas på. Fortsätter det såhär kommer jag absolut söka mig till en sjukgymnast.
 
Jag har aldrig varit med om det under ett ridpass (och jag har haft mkt uppehåll från ridningen, både långa o korta perioder men alltid bara fått träningsvärk dagen efter ridpasset).
 
@lady_vip Det gör jag, även innan. Syftet med tråden var mer att se om det är vanligt eller om jag ska skylla det på diagnosen :)
Jag har också ganska ofta smärta i ljumskar/insida lår efter ridning. Jag är väldigt stel där, märker det när jag kör yoga, kan inte sitta i lotusställning ordentligt tex. Vanligt vet jag inte, men jag förstår precis hur du menar och lider själv av det.
 
Rider man en i sadel som inte passar ens anatomi så är det vanligt. Har man en sadel som passar en så brukar det inte vara något problem. Det var en riktig aha upplevelse första gången jag red i en sadel som verkligen passade mig. Vilken enorm skillnad det var.
 
Jag har pga sjukdom och skador fått göra uppehåll från ridningen flera ggr. Jag har absolut fått träningsvärk ibland. Men jag har inte upplevt problem med smärtor i ljumsken i sadeln sas.
Vet inte om jag hört någon elev som haft problem med det heller i någon form annat än lite träningsvärk.
Olika höftproblem - ja. Men inte i ljumsken/insida lår.
 
Jag kan få ont insida-lår samt i ljumskarna. Blir väldigt lätt svullen i ljumskarna vid överansträngning, men då har det varit när jag jobbat stående 12- 18 h/ dygnet. Då har jag burit tungt.
Om jag inte har ridit på ett tag så är det insida-lår jag får som mest träningsvärk.
Så för mig låter det "normalt".
Jag strechar innan/ efter när jag är iväg på träningsläger för att det inte ska bli alldeles olidligt. :)
Är jag igång och tränar utanför ridningen så får jag nästan aldrig problem.
 
Jag kan få ont insida-lår samt i ljumskarna. Blir väldigt lätt svullen i ljumskarna vid överansträngning, men då har det varit när jag jobbat stående 12- 18 h/ dygnet. Då har jag burit tungt.
Om jag inte har ridit på ett tag så är det insida-lår jag får som mest träningsvärk.
Så för mig låter det "normalt".
Jag strechar innan/ efter när jag är iväg på träningsläger för att det inte ska bli alldeles olidligt. :)
Är jag igång och tränar utanför ridningen så får jag nästan aldrig problem.

Men har du även upplevde det under själva ridpasset?
 
Rider man en i sadel som inte passar ens anatomi så är det vanligt. Har man en sadel som passar en så brukar det inte vara något problem. Det var en riktig aha upplevelse första gången jag red i en sadel som verkligen passade mig. Vilken enorm skillnad det var.

Det skulle ju kunna vara en bidragande faktor, den här sadeln har en bred midja och jag gillar den inte. Men jag har ridit i samma modell och en himla massa andra sadlar jag ogillat förut utan problem.
 
Men har du även upplevde det under själva ridpasset?
Bara om jag ridit hårda pass ett par gånger om dagen. Då har jag fått ta ofrivillig paus. Får hoppa av att stretcha nån gång. Men samtidigt så händer det inte SÅ ofta. Kanske nån gång vartannat år?
Men då har det varit när jag har varit otränad och helt plötsligt ridit mycket igen.
 
Det skulle ju kunna vara en bidragande faktor, den här sadeln har en bred midja och jag gillar den inte. Men jag har ridit i samma modell och en himla massa andra sadlar jag ogillat förut utan problem.

Kan det vara så att du blivit känsligare i och med att sjukdomen bröt ut? Jag hade inte heller några särskilda problem med ickepassande sadlar innan jag blev sjuk, nu kan jag omöjligt rida i en sadel som inte passar mig.
 
Jag har pga sjukdom och skador fått göra uppehåll från ridningen flera ggr. Jag har absolut fått träningsvärk ibland. Men jag har inte upplevt problem med smärtor i ljumsken i sadeln sas.
Vet inte om jag hört någon elev som haft problem med det heller i någon form annat än lite träningsvärk.
Olika höftproblem - ja. Men inte i ljumsken/insida lår.

Det är just att det kändes under ridpasset som jag reagerade mest på, träningsvärken efter var förvisso mer rejäl än någonsin, men det kändes inte lika främmande. Jag vet inte riktigt varför jag frågade om det var vanligt eller ej, det gör ju egentligen ingen skillnad om det kommer sig av min MS och att musklerna drar ihop sig eller ej problemet är ju där oavsett. Kanske att det blir lite viktigare att försöka söka sjukgymnastik förvisso. Skitkropp.
 
Det skulle ju kunna vara en bidragande faktor, den här sadeln har en bred midja och jag gillar den inte. Men jag har ridit i samma modell och en himla massa andra sadlar jag ogillat förut utan problem.

Jag har upplevt detta. Visade sig att sadeln hade för bred midja och bäckenbenrotation på mig. Gå till en bra naprapat och byt sadeln till en med smalare midja är mitt tips.
 
Jag har upplevt detta. Visade sig att sadeln hade för bred midja och bäckenbenrotation på mig. Gå till en bra naprapat och byt sadeln till en med smalare midja är mitt tips.

I den bästa av världar skulle ju såklart en annan sadel införskaffas, men nu rör det sig om en medryttarhäst som jag bara testat några gånger än så länge. Sedan är det ju troligast att jag numera är känsligare på grund av min MS och att musklerna drar ihop sig. Även om flera andra av er här sagt att ni också upplevt det, så verkar det ju inte så hemskt vanligt att uppleva den här smärtan i sadeln också, och inte bara efter. Så planen är väl att se om det ger med sig efter ett tag (jag har inte ridit så mycket senaste året tex, så det gör ju förslagsvis ondare nu), om det inte blir bättre uppsöka sjukgymnast och sedan ta det därifrån.
 
I den bästa av världar skulle ju såklart en annan sadel införskaffas, men nu rör det sig om en medryttarhäst som jag bara testat några gånger än så länge. Sedan är det ju troligast att jag numera är känsligare på grund av min MS och att musklerna drar ihop sig. Även om flera andra av er här sagt att ni också upplevt det, så verkar det ju inte så hemskt vanligt att uppleva den här smärtan i sadeln också, och inte bara efter. Så planen är väl att se om det ger med sig efter ett tag (jag har inte ridit så mycket senaste året tex, så det gör ju förslagsvis ondare nu), om det inte blir bättre uppsöka sjukgymnast och sedan ta det därifrån.

Jag förstår. Det finns möjligtvis inte en annan sadel att låna ett par gr för att testa om det är sadeln som påverkar för dig utöver din MS? Jag red alldeles för länge i min sadel innan jag insåg det var den som gjorde att jag fick så ont.
 
Som rubriken antyder så funderar jag lite kring smärtor vid insidan av låren/ljumskarna orsakade av ridning. Genom åren har jag nog alltid fått träningsvärk där efter ett ridpass när jag inte ridit på ett tag, eller om det varit ett extra hårt pass. Inget konstigt med det. Jag är i det läget igen, inte ridit ordentligt på ett tag, det rör sig om en ny häst som är större både till massa och rörelse än den jag var van vid innan och jag red lektion igår - efter bara två ridpass på hästen innan dess. Fick ont efter de två första passen, ondare än vanligt. Men det kändes ändå rimligt. Men nu började musklerna dra ihop sig som fan och göra ont under själva ridpasset också? Det har aldrig hänt mig innan. Till saken hör att jag har MS och då drar gärna muskler ihop sig, det är även en biverkning av bromsmedicinen jag får. Jag har märkt av det lite sedan min första infusion i höstas, speciellt i låren. Men inte riktigt i den här omfattningen. Därför blir jag fundersam på andras erfarenhet av de smärtorna jag beskrev. Är det vanligt för friska individer också? Jag kanske bara haft tur innan?
Jag har varit med två gånger om att jag fått rejält skitont i magen under ridpasset. Sådär så jag haft svårt att ta mig av och stå efteråt. Men tror det handlat mer om att ätit för dåligt inför hårda träningspass och druckit för lite vatten..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 111
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 545
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
668
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
27 822
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp