Smarta lösning för grovfoder

Missheart

Trådstartare
Hej

Ska bygga nytt stall för 9 hästar.
Och nu har jag huvudbry över grovfoderhanteringen.

Hur har ni som har lite fler hästar löst hanteringen av grovfoder?
I**A påsar är en lösning med det är inte optimalt.
Luckor i taket i varje box är svårt att få igenom i förprövningen.

Många vill kunna förbereda grovfoder för några dagar i taget och då blir påslösningen inte så smidig.

Vi kommer fodra med hösilage. Och balen kommer stå på våning 2.

Som ni märker....jag behöver tips!
Hur löser man hanteringen smidigt?
 
En lucka kan vara möjligt. Men det löser ändå inte problemet.
Var och en av hästägarna får väga upp och förbereda sitt eget hösilage. Det ska gå fort att fodra är tanken.
Men ja....
 
Varför fungerar inte påslösningen? Den kräver ju plats för påsarna, men så länge det är inackorderingarna som själv väger upp och packar påsar till sin häst är det ju inte så arbetssamt för den som har stallet. Fodra med påsar är ju både snabbt och lätt?
Med en lucka där silage kan ösas ner på lämpligt ställe, så kan ju hästägarna packa sina påsar där, och sen ställa på avsett utrymme (eller ännu hellre hänga upp, då är det lättare plocka rätt påsar)

Bara nyfiken, varför får man inte igenom luckor i taket vid varje box i förprövningen?
 
Investera i en vagn med våg som räknar ner, d v s som räknar ut hur mycket du tagit av vagnen. Snabbt fodrat, lätt fodrat och rätt fodrat.
 
Vad ser du för fördelar med att ha hösilaget på skullen? Är det inte enklare att ha ett kallutrymme bredvid/ihopbyggd med stallet? Nu när du ändå ska bygga nytt, menar jag.
 
Bara nyfiken, varför får man inte igenom luckor i taket vid varje box i förprövningen?

Tror det har med brandskydd att göra då höskullar mest används för att förvara torrhö som då anses vara en ganska stor brandrisk

@Missheart jag förstår inte heller riktigt varför man vill ha hösilage balar på våning två? Att man förvarar torrhö på skullen är ju för att det blir lite mindre fuktigt på våning två men varför lyfta upp plastade balar? Det blir ytterligare ett arbetsmoment när hösilaget sedan ska ner?
 
Ja, och det kräver rätt mycket extrabygge får att få ett så stabilt golv på skullen att man kan förvara tunga ensilagebalar där. Trodde de flesta som byggde nytt stall byggde med öppen nock.
 
Ja, och det kräver rätt mycket extrabygge får att få ett så stabilt golv på skullen att man kan förvara tunga ensilagebalar där. Trodde de flesta som byggde nytt stall byggde med öppen nock.

Eftersom varje häst har olika mängd hösilage och du inte fodrar med höbalar i "kakor" skulle jag nog satsa på någon typ av påslösning där varje hästägare väger upp själv.

Det känns som du kommer få lägga mycket jobb på att "väga" upp om du ska hantera det på egen hand.

Inte så insatt - varför är det svårt att få igenom luckor i taket?

Jag tänker att den perfekta lösningen vore om man kunde bygga i varje box så man har en täckt eller gallerförsedd ränna där man släpper ner höt som är öppen nedtill så är det bara att släppa ner höet där. det känns som ett idealiskt sätt att fodra tidsmässigt, då kan de färdiga påsarna stå klara vid respektive "hål" uppe på loftet.

Problemet är väl att det tar utrymme och att höt inte ska fastna på vägen - får väl ha någon lång pinne ;)
 
Inte så insatt - varför är det svårt att få igenom luckor i taket?

Börjar brinna på höskullen
Det är inte i själva stallet det oftast börjar brinna. I stället är det på höskullar och i foderutrymmen bränderna startar i de flesta fall. Stallet ska därför vara en egen brandcell i 60 minuter. Det betyder att väggar och dörrar mellan lador och stall ska hålla en brand borta i 60 minuter
http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/brandskydda-stallet.htm


Flera luckor i taket gör brandskyddet mindre effektivt och det är nog därför de flesta idag bygger stall och ladugårdar med öppen nock och har foderutrymmen vid sidan av i stället det är förmodligen både enklare och säkrare ut brandskyddssynpunkt
 
Vi har ett stort "foderbord" till hösilaget ute i hagen som vi som har stallet fyller på, alltså motsvarande frukost+lunch+eftermiddag. Hästarna är ute ca 7 -20 och har då i stort sett fri tillgång. Sedan får varje hästägare lägga in valfri mängd kvälls-/natthö i sin box under dagen, lämpligtvis efter att man har mockat. Vi ser helst att man använder "ätpåse" eller hönät i boxen, då det brukar bli en del spill om man lägger höet direkt på golvet, men man får göra som man vill. Vår service är i stort sett bara in och ut från hagen och fodra krubbskrammel morgon och kväll. Givetvis allmän koll på hästarna också, typ byta ett genomregnat täcke eller städa krubban om hästen skitit i den. Och skulle en box vara omockad och utan kvällsmat när det är dags att ta in så fixar man ju det, såklart. Att var och en fixar själv spar ju in på arbetsmoment och tid för oss, och alla får det som de vill ha det. Dock bygger ju vår modell på att hästarna klarar att få fri tillgång på hösilage i hagen.
 
Börjar brinna på höskullen
Det är inte i själva stallet det oftast börjar brinna. I stället är det på höskullar och i foderutrymmen bränderna startar i de flesta fall. Stallet ska därför vara en egen brandcell i 60 minuter. Det betyder att väggar och dörrar mellan lador och stall ska hålla en brand borta i 60 minuter
http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/brandskydda-stallet.htm


Flera luckor i taket gör brandskyddet mindre effektivt och det är nog därför de flesta idag bygger stall och ladugårdar med öppen nock och har foderutrymmen vid sidan av i stället det är förmodligen både enklare och säkrare ut brandskyddssynpunkt

Tack, låter logiskt. Jag har ju öppet till nock. Men för många år sen när jag hade skulle hade jag ett foderbord hästarna kom åt, och så fanns det just luckor ovanför det. Sjukt praktiskt. (Hade torrhö då). Men stallet var ju från 1800 kallt och det var drygt 20 år sen så andra regler om brandcell osv.
 
Det är väldigt praktiskt med luckor över varje box, jag stod i ett stall där vi öste ner halm direkt i hästens box via luckor i taket, mycket smidigt, sparade mycket tid och sopning men knappast godkänt.

@Missheart idag finns det ju en mängd smarta vagnar för storbalshantering kostar väl en slant men det kan vara väl investerade kronor
 
Jag hade kunnat anse att det vore värt att investera i en fodervagn m våg. Om storbalen måste stå uppe hade jag sett till att det finns en lösning som gör att man lätt kan kasta ner grovfodret i vagnen fr ovanvåningen och sedan drar man in vagnen i stallet. Gärna en vagn som även lätt kan dras ut till hagarna.
Fodrar man själv rätt ofta så blir man snabbt duktig på att lära sig känna igen vikten och behöver kanske inte kontrollväga hela tiden dessutom, spar kroppsarbete då om man bara tar en tuss och kastar in

Men annars tycker jag nog att höpåse system funkar bra faktiskt. Där var och en hästägare gör i ordning sina egna och placerar dem vid box och hage. Den som fodrar behöver då inte bära ihjäl sig utan påsarna finns på plats. Det värsta jag vet är att bära höpåsar..

Vi har t o m så att kvällsmaten lägger man själv in i boxen när man mockat för att spara ytterligare tid. Ute äter våra dock i slowfeednät men det är samma där, för att bespara tid ansvarar var och en av oss för fyllning/bära ut nytt en gång om dagen. Så vi slipper i princip all hantering av andras påsar eller nät faktiskt.

På vårt stall står grovfodret också på ovanvåningen men lång tid tar det inte och många kastar ner påsarna från loftet bara så slipper man bära så mycket.

Sköter varje hyresgäst iordninggörande så tycker jag iaf inte att det tar speciellt lång tid att göra iordning för 1 häst/person. Packa för extra dagar tar inte heller så lång tid..det blir ju "investerad" tid för de dagarna man inte packar.
För att spara lite tid vid packning kan man köpa in påsar så att man bara tar tomma påsar/vilka som helst när man fyller och som sedan ställs på uppmärkt nummer tillhörande häst.

Synd på lucklösningen inne dock..går det verkligen inte att bygga tillräckligt säkert för att godkännas? Luckor som kan stängas?
Själv visste jag faktiskt inte att det var icket godkänt..Ska jag ha stall i framtiden är det nåt jag hade velat ha..och så höhäckar i boxarna där man bara släpper ner höt..
 
Senast ändrad:
jag har iofs bara 3 hästar, men jag radar upp hö för flera dagar framåt ibland på loftet. har en rad per häst och ställer dem i frukost/lunch/kväll ordning. tar sen alltid den som är längst fram vid fodring. (lucka i golvet ner till stallgången).
fyller jag på höet så flyttar jag bara fram de "gamla" höpåsarna och lägger de nya längst bak. så att man aldrig kan virra till ordningen.

gör du så så är det ju bara att gå upp, slänga ner de som står längst fram och ge hästarna. ikea påsar med färg kod och eller nummer blir ju smidigast. t ex box nr 1-9 och frukost/lunch och kväll = blå, grön, lila påse.

gör varje häst ägare i ordning för minst 2 dagar framåt så är det ju bara 6 påsar i rak och 9 i bredd. det tar plats men blir lätt överskådligt och så finns det alltid hö för nästa dag.
 
gör du så så är det ju bara att gå upp, slänga ner de som står längst fram och ge hästarna. ikea påsar med färg kod och eller nummer blir ju smidigast. t ex box nr 1-9 och frukost/lunch och kväll = blå, grön, lila påse.
.

Smart idé ang färgkod! Det skulle man ju kunna ha för att visa vilken slags fodring det gäller och ställa dem på rad i ordning
 
För mig som är allergisk är det fullständigt förkastligt att slänga ner, särskilt om det görs många gånger om dagen. Konstant dammpartiklar i luften. Lite bättre med silage, men å andra sidan så blir det forfarande dammvirvel när materialet går genom luften och landar.

Känns inte som någon optimal lösning för ett stall, hästar är ju generellt väldigt dammkänsliga.
 
För mig som är allergisk är det fullständigt förkastligt att slänga ner, särskilt om det görs många gånger om dagen. Konstant dammpartiklar i luften. Lite bättre med silage, men å andra sidan så blir det forfarande dammvirvel när materialet går genom luften och landar.

Känns inte som någon optimal lösning för ett stall, hästar är ju generellt väldigt dammkänsliga.

Beror väl kanske på hur planlösningen för byggnaden ser ut också.

Sker det direkt inne i själva stallet el bland boxarna kanske det inte är så jättebra för hästarnas skull.

Vi har stallet i en del och ett skiljt utrymme som är en foderdel där vi kastar.

Är det inte rätt svårt att ha ett icke dammigt stall i överlag? Tycker spån tex brukar vara det allra värsta i ett stall. Nu har jag halm av den anledningen att jag är dammkänslig, men helt fritt tycker jag inte att det blir i nåt stall
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 383
Senast: Shixle
·
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 380
Senast: MiniLi
·
Anläggning Hej! Skulle vilja ha tips på smarta lösningar från er med utebox, som har underlättat den dagliga skötseln för er. Vi har två uteboxar...
Svar
6
· Visningar
2 512
Senast: Buck
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 680
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp