Smärtstillande

Jamtland

Trådstartare
Min jävla fibro har dragit igång på alvar nu efter att jag slutat amma yngsta dottern. Jag håller på att bli tokig!

Hade Norspam-plåster (morfin) tills i måndags, och även om de tar bort en del (det mesta om jag ska vara ärlig) så är de för besvärliga. För det första så klias det så jag får märken efter varje plåster som sitter kvar i flera månader, nästan som brännsår, otroligt frustrerande, vaknar på nätterna av att det kliar. Dessutom stannar magen totalt av dem, måste äta både laxerande och annan magmedicin och mår ändå illa mest halva dagarna.

Så nu har jag slutat med dem och gått över på Tradolan och alvedon, men trots att jag äter maxdos, 8 tabletter av varje/dygn, så har jag så ont i kroppen att jag nästan slutat fungera totalt. Är förvisso stadigvarande sjukskriven på 75%, men orkar i vanliga fall iaf ta hand om mina barn när de inte är på skola/dagis plus orka hålla huset någorlunda rent. Nu är det en jävla kamp att ens ta sig upp ur sängen, och energi till att göra något utöver det absolut nödvändigaste (som typ gå ppå toa) finns helt enkelt inte.

Ni andra med värk, kan man komplettera tradolan och alvedon med något ytterligare?

Hade Citodon i slutet när jag ammade, men bara enstaka tabletter de värsta dagarna (som var en piss i havet jämfört med hur kroppen är nu... ) hur hög är maxdosen på den? (Ja, jag vet att jag kommer bli beroende av den, men så här kan jag bara inte ha det!)
 
Nej men det hade jag inte en taaaanke på... *sarkastisk* ;)
Ja det är väl klart som fan att jag ska fortsätta prata med min läkare men eftersom hon är ledig på helgerna och jag kände att det kunde vara bra att ha lite koll innan jag pratar med henne så frågar jag här om det finns någon med egna erfarenheter.
 
Nej men det hade jag inte en taaaanke på... *sarkastisk* ;)
Ja det är väl klart som fan att jag ska fortsätta prata med min läkare men eftersom hon är ledig på helgerna och jag kände att det kunde vara bra att ha lite koll innan jag pratar med henne så frågar jag här om det finns någon med egna erfarenheter.
:meh: Jag tycket iaf inte att det känns helt lyckat att fråga om narkotaikaklassade läkemedel på ett internet forum. Men okej.
 
@Jamtland när jag hade Citodon efter en olycka fick jag ta 8 per dygn under en period för att inte ha så ont att jag inte kunde ta mig till toan p.g.a mina skador. Men den dosen är inget jag rekommenderar för man är ganska borta i huvudet. Dessutom jäkligt trött men det var nödvändigt just då och jag tål inte ren morfinmedicin. Jag blev inte beroende trots den höga dosen trappade ut den gradvis i takt med att skadorna läkte.
 
Provat oxycodone?

Avsevärt starkare iom att det är ett morfinderivat och därmed effektivare än tradolan. Jag har tradolan till vardags och fick oxycodone efter olyckan och de tog bort allt vad smärta heter, men istället blev jag väldigt seg i skallen och påverkad av dem, men sånt är ju individuellt.
 
Jag fick citodon för mina diskbråck, utan och hitta asken tror jag det var 3 om dagen och fick inte blandas med tex panodil/pamol etc
 
Citodon är maxdos åtta tabletter per dygn, inga Panodil eller Alvedon eller liknande samtidigt.

Tar du Panodil och Tradolan kan du lägga till Ipren/Diklofenak/Naproxen eller något annat i den gruppen.

Trist att du inte klarar plåstren! Men det finns många olika, du kanske kan hitta en annan sort som kan funka.
Att magen stannar är en väldigt vanlig biverkan.

Oxykodon (OxyNorm, OxyContin) är en morfinvariant, precis som i dina plåster.
 
Yup också fått div grejor utskrivna pga frusen skuldra, klämda nerver och sjunkna diskar i rygg och nacke. Har aldrig känt mig ett dugg beroende trots höga doser i perioder - mår dock otroligt illa och kräks av de flesta morfin preparat, för att inte tala om ren morfin efter operationer, urrrk. Fattar inte hur man kan känna ett sug efter det.

Eftersom både citodon och tradolan innehåller vad det nu är som finns i alvedon, ska man inte blanda utan ta ipren istället tillsammans med citodon/tradolan. Själv tycker jag inte det har hjälpt särskilt mycket, förutom när jag har mens ;) men däremot funkar zolpidem och andra sömntabletter som gör att man kan få sova. Smärta på dagen går liksom att stå ut med, men att inte få sova gör mig till en smärtöverkänslig zombie.
 
Fibro är inte lätt att få bukt med, men jag känner en del som blivit hjälpta av neuroleptika, tex gabapentin eller Lyrika.
 
Eftersom både citodon och tradolan innehåller vad det nu är som finns i alvedon, ska man inte blanda utan ta ipren istället tillsammans med citodon/tradolan.

Tradolan innehåller inte paracetamol (den verksamma substansen i Alvedon/Panodil/etc.) och går därför bra att kombinera med paracetamol-preparat. Citodon däremot innehåller paracetamol och ska inte kombineras med t.ex. Alvedon.
 
Min mamma har fibro och hon har upplevt att hon mår bättre med medicinsk yoga. Första gången hon provade hade hon alltför ont (och en alltför strulig livssituation) för att det skulle fungera. Hon tyckte inte att hon kunde göra något annat än att andas och andas kunde hon göra hemma, sa hon med en viss sarkasm. Några år senare provade hon igen, den här gången med MIMY som är en kombination av MediYoga och mindfulness. Hon upplever att det hjälper henne och säger att det är synd att hon inte upptäckte yogan tidigare.

Det är andningen som är hela grunden i yogan. En terapeut jag känner berättade om när hon åkte till ett sjukhus för att hjälpa en liten cancersjuk flicka. Efter en stunds andningsövning hade flickan sagt "det känns som att få morfin".

Det låter ganska otroligt även i mina öron, men båda exemplen visar att yogan kan lindra både på kort och lång sikt, vilket kan betyda att medicineringsbehovet minskar.
 
Ny forskning har visat att det vid fibromyalgi finns inflammation i centrala nervsystemet och man har redan tidigare sett att medicin mot nervsmärta kan hjälpa. Själv äter jag Lyrica mot min fibrovärk, vilket kapar topparna på smärtan. Dessutom har jag fått en OERHÖRT stor förbättring sedan jag gick över till LCHF-kost 2008, antar att det kan bero på att denna kost är antiinflammatorisk. Om jag någon gång "fuskar" och äter mjölmat t ex blir värken direkt värre.

För några år sedan fick jag också vara med i ett projekt min vårdcentral hade i samarbete med Luleå Tekniska universitet - för personer med kronisk smärta. Jag blev lottad till en grupp som bl a fick testa en internetbaserad kurs som ett företag som heter Livande tagit fram. Och den var verkligen oväntat bra! Har haft min värk sedan 2001 och diagnosen sedan 2003 och trodde verkligen att jag läst allt som fanns att läsa om smärta och smärtlindring, men fick lära mig mycket nytt som verkligen hjälpt mig! Man kan köpa kursen själv via nätet (och gör den hemma i sin egen takt) så den kan verkligen rekommenderas!!! Bl a förklarades hur hjärnan "sorterar" olika typer av smärtimpulser och hur man kan utnyttja detta för att själv påverka hur mycket smärta som hjärnan uppfattar i varje stund. Hjärnan får nämligen hela tiden så oerhört många impulser från hela kroppen att den har en funktion de kallade för "portvakten" som prioriterar vilka impulser som ska ignoreras och vilka som ska släppas in. Det är denna funktion som gör att om man t ex skär sig i fingret så prioriteras signalerna om denna smärta till hjärnan framför en molande ryggvärk - och den senare känner man inte av just då. Av någon anledning är det tydligen så att vissa behagliga känslor - som från ett varmt bad eller en mjuk massage - signaleras på samma sätt till hjärnan som kniven i fingret - så genom att ta ett varmt bad kan man lura hjärnan att inte ta emot signalerna om fibrovärken (eller i alla fall inte ta emot lika många sådana signaler).

En lite ologisk sak med denna "portvakt" är också att ju bättre man mår i övrigt desto mer selektiv är den och släpper igenom färre smärtsignaler medan den släpper igenom det mesta om man mår dåligt i övrigt. Man kan ju tycka att det hade varit smartare om det var tvärt om, så att man slapp lite av värken om man var rejält förkyld, ledsen, trött eller liknande... Men en fördel med att känna till detta är ju att man genom att "belöna" sig själv på olika sätt när man har mycket värk - göra sådant som man mår bra av, blir glad av o s v - faktiskt kan få hjärnan att bli mer selektiv och inte ta emot lika många smärtsignaler. I mitt fall kan det t ex handla om något så enkelt som att dricka en god kopp te, äta något riktigt gott, åka till hästarna och mysa lite även om jag egentligen tycker att jag har för ont för att orka o s v. Även om det bara handlar om att det "kapar toppen" på smärtan så är ju varje lindring värdefull när man har riktigt ont!!! Dessutom startar man en god cirkel - när man upptäcker att det faktiskt finns något man kan göra åt smärtan trots att inga mediciner hjälper så känns det lite bättre mentalt och då kan hjärnan stänga ute ytterligare några smärtimpulser o s v.

Hoppas att du hittar fungerande vägar till bättre smärtlindring!!! (Och att genombrottet i forskningen då man hittade inflammationen i nervsystemet på sikt ger oss bättre mediciner!!!)
 
Jag fick Citodon när jag hade ont i ryggen för ett tag sen. Det ENDA man kan ta tillsammans med Citodon är Diklofenak = Voltaren enligt min läkare. Man får absolut inte ta det tillsammans med Ipren och liknande.
 
Jag har Targiniq (långtidsverkande morfin) 2 dagligen. "Den andra aktiva substansen för Targiniq, naloxonhydroklorid, är avsedd att ge lindring mot och motverka förstoppning. Tarmstörningar (t.ex. förstoppning) är en typisk biverkan vid behandling med opioida smärtstillande medel." Funkar. Dessutom har jag Oxikodon, maxdosen på den är 4 dagligen.
 
Jag fick Citodon när jag hade ont i ryggen för ett tag sen. Det ENDA man kan ta tillsammans med Citodon är Diklofenak = Voltaren enligt min läkare. Man får absolut inte ta det tillsammans med Ipren och liknande.

Diklofenak och Ipren tillhör samma grupp av läkemedel (NSAID - non steroidal anti-inflammatory drugs) och verkar på samma sätt (genom hämning av ett enzym, COX, vars funktion är att stimulera frisättning av pro-inflammatoriska substanser som t.ex. prostagladiner). NSAIDs leder alltså till minskad inflammation. Det går utmärkt att kombinera Citodon med antingen Diklofenak eller Ipren (eller annan NSAID) eftersom Citodon och NSAIDs har olika verkningsmekanism. Vore därför intressant att höra din läkares motivering till varför det ena gick bra men inte det andra...?

Det man inte ska kombinera Citodon med är som sagt Alvedon (eller annat paracetamolpreparat) eftersom det finns paracetamol i Citodon, dvs. det ger ingen ytterligare effekt utan risken är att man får i sig för mycket Alvedon...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 899
Senast: Yrsel
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 170
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp