Smink och barn

TeamLundVer

Trådstartare
Kass rubrik (moderator får gärna ändra till ngt mer passande) men jag har börjat fundera kring hur man förklarar det här med smink för sina barn.
Jag sminkar mig när jag ska till jobbet eller på middag. Inte ngt avancerat utan BB créme, eyeliner, mascara och bättrar på ögonbrynen.

Sonen har börjat fråga, inte bara vad jag gör, utan varför och jag vet inte riktigt hur jag ska förklara utan att det blir fel. Det sista jag vill är att han tror att man måste ha ngn typ av enhancers för att känna sig fin. :(

Sonen är 2,5 år men jag tänker att detta är en diskussion som är intressant för alla åldersgrupper. Så, hur gör ni andra?
 
Min är ju väldigt intresserad av smink och ibland är det glitter överallt...
Jag är väldigt sparsam med mitt utseende men det finns en faster som är himla piffig. Och Youtube såklart...
Jag gör faktiskt ingen grej av det alls. Jag förklarar att jag har mascara ibland för att fransarna ska synas mer för att jag tycker det är snyggt typ...
 
Jag har aldrig sminkat mig så det har aldrig varit aktuellt att svara på frågan. Men jag tycker att man ska vara ärlig och konsekvent och säga att jag duger inte naturell. Att sen inte alla blir finare av allt smink och konstgjort är en annan femma.
 
Jag har aldrig sminkat mig så det har aldrig varit aktuellt att svara på frågan. Men jag tycker att man ska vara ärlig och konsekvent och säga att jag duger inte naturell. Att sen inte alla blir finare av allt smink och konstgjort är en annan femma.

Vadå duger inte naturell? Jag har aldrig sminkat mig för att jag inte duger som naturell utan för att jag har lust att göra det. Att säga att man inte duger naturell är ju verkligen att skapa en helt skev bild av sminkning.

@TeamLundVer Jag har aldrig fått frågan av mina barn men hade jag fått den hade jag sagt att jag tycker att det är roligt att sminka mig ibland eftersom det är just därför jag gör det.
 
För att det är roligt

Barn klär ut sig på maskerader för att det är roligt utan att det betyder att dom inte duger som dom är och jag sminkar mig på fester för att det är kul att inte bara se ut som mitt vanliga jag alltid. Vuxenmaskerad liksom --> när det inte är lika socialt accepterat att komma utklädd till Mumintrollet längre

Man kan gå in på normer och sånt också om man vill och om det är största anledningen till att man sminkar sig men förstår oron över att barnet ska tro att han då måste ändra på sig för att passa in..... Svårt!!
 
Jag har aldrig sminkat mig så det har aldrig varit aktuellt att svara på frågan. Men jag tycker att man ska vara ärlig och konsekvent och säga att jag duger inte naturell. Att sen inte alla blir finare av allt smink och konstgjort är en annan femma.
Sminkar mig inte, men rakar benen. Sonen har frågat och jag sa att jag rakade dem för att jag inte ville ha hår på dem men att folk gjorde olika.
 
Jag hade lugnt svarat något i stil med: "Jag tycker om/tycker det är kul att sminka mig, och jag tycker att jag blir fin(are) när jag gör det". No big deal, liksom... Som att sätta på sig lite finare kläder ibland, eller göra sig fin i håret eller vad man nu gör för att känna sig fin :)
 
Jag har aldrig sminkat mig så det har aldrig varit aktuellt att svara på frågan. Men jag tycker att man ska vara ärlig och konsekvent och säga att jag duger inte naturell. Att sen inte alla blir finare av allt smink och konstgjort är en annan femma.
Vadå duger inte naturell??? Himla dumt sagt, tycker jag, du lägger värderingar på folk som de inte har!

Om jag ska på galamiddag så gör jag mig riktigt fin - klänning, klackar, smink, smycken, håruppsättning... För att det är kul att få klä sig så ibland och för att jag tycker det är fint!

Skall jag till stallet så sminkar jag mig inte, tar inte på mig några smycken, flätar håret så att det inte är i vägen, tar på mig funktionella stallkläder. För att det är skönt och för att det passar till aktiviteten för dagen.

När jag jobbar så lägger jag mig någonstans mittemellan - funktionella, snygga, "representativa" kläder, håret oftast utsläppt eller i enkel frisyr, "lagom" mycket smink.

Inte i någon av dessa situationer väljer jag kläder, smink osv för att jag "inte duger" om jag gör på annat sätt!! Jag duger precis lika bra oavsett vilket!!
 
Min 5 åriga dotter frågar ibland och jag brukar svara att jag gör det för att jag vill och det svaret verkar hon nöjd med. Jag gör det ju för att jag vill. Hade jag inte velat hade jag inte sminkat mig :) Hon har även frågat om hon får men jag har sagt att barn inte ska ha smink utan det får man välja när man blir större om man vill ha eller inte.

Jag går utan smink ofta också, typ när vi är lediga eller om jag helt enkelt inte orkar. Annars blir det lite Foundation och mascara och lite mer när jag ska på middag eller kalas/fest.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 797
Senast: jemeni
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 118
Senast: alazzi
·
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 207
Senast: ako
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp