Smittar öronskabb mellan katt och hund???

F

FarahDibah

Min hund har just fått diagnostiserat skabb i öronen. Är inneboende hos en familj som äger två hundar och två katter. Ägarinnan påstår bestämt att dom nyaste forskningsrönen säger att skabb inte smittar mellan hund och katt. Stämmer detta??

Känns inte så kul att hon bara tänkt behandla sina hundar, då kommer kanske skabben bara traska runt, runt ju...
 
Sv: Smittar öronskabb mellan katt och hund???

Jo det smittar, dock har har jag själv inte råkat ut för att det har smittat så risken är nog liten. Hade jourkatter för flera år sen som hade öronskabb och mycket men ingen av hundarna fick det.
 
Sv: Smittar öronskabb mellan katt och hund???

Örsonskabb (Otodectes cynotis) är väldigt smittsamt för både katt och hund. Alla djur som kommer i kontakt med det drabbade djuret ska behandlas. Till exempel med Strongold Spot-on.

Skulle gärna vilja veta vilka nya forskningsrön det är hon menar...
 
Sv: Smittar öronskabb mellan katt och hund???

Min hund har just fått diagnostiserat skabb i öronen. Är inneboende hos en familj som äger två hundar och två katter. Ägarinnan påstår bestämt att dom nyaste forskningsrönen säger att skabb inte smittar mellan hund och katt. Stämmer detta??

Känns inte så kul att hon bara tänkt behandla sina hundar, då kommer kanske skabben bara traska runt, runt ju...

Det är en aggressiv smitta som alltid smittar enligt veterinären har precis börjat behandling på mina hundar o katter, suck:rofl:
 
Sv: Smittar öronskabb mellan katt och hund???

Just haft en konfrontation med min hyresvärd och hon står fast vid att skabb inte smittar mellan katt och hund. Hon (och jag) undrar var vi kan läsa information om detta på internet?! Tips på veterinärsida eller liknande. Det hjälper uppenbarligen inte att jag rådfrågat två veterinärer... Hon måste själv få läsa...
 
Sv: Smittar öronskabb mellan katt och hund???

Hennes vän som är veterinär menar hon har sagt detta. Hon säger även att det är två skilda typer av skabb på hund och katt. Att man länge har tvistat huruvida öronskabb smittar mellan dessa två raser och att seanste rön tyder på att det ej kan smitta mellan hund och katt... Hon sade även ikväll att en annan veterinärvän har sagt samma sak och denna veterinär råkar jag veta vem han är. kanske slår honom en pling imorgon. :angel:
 
Sv: Smittar öronskabb mellan katt och hund???

Jag tror att hon har blandat ihop det hela med rävskabb (som ofta förkortas endast skabb). Där är det så att det är två olika arter som drabbar hund (Sarcoptes scabiei) och katt (Notoedres cati) och där är man lite oense om den ena arten även kan utlösa sjukdom hos den andra.

Men för öronskabb (Otodectes cynotis) gäller fortfarande att det smittar mellan hund och katt och så vitt jag vet finns det inga som tvistar om detta är sant eller inte, har aldrig hört något om det under min utbildning/praktik och inte heller går det att hitta något om det på internet.

Oavsett vad din vän säger så skulle jag behandla mina djur om jag var du.
 
Sv: Smittar öronskabb mellan katt och hund???

När vi skaffade katt märkte jag att hon hade öronskabb PÅ HUNDEN! Alltså jag märkte först att hunden hade problem med öronen och ringde vet. Denne frågade om vi hade katt och sa att troligtvis var det hon som smittat hunden så det var bara att behandla båda två (katten hade också skabb visade det sig när jag tittade henne i öronen).
 
Sv: Smittar öronskabb mellan katt och hund???

Exakt! Samma besked av min veterinär.
 
Sv: Smittar öronskabb mellan katt och hund???

Min hund är redan behandlad!

Det är visevärden som jag är inneboende hos som har två hundar och två katter. Anledningen till att jag valt att flytta just hit (efter en separation) var bland annat att hon har möjlighet att rasta min hund om dagen när jag jobbar. Alltså ställer detta till problem för mig...

Idag hade hon gjort det intelligenta valet att låta en väninna som INTE är veterinär undersöka sina djur med något som hon kallade mikroskopisk kikare. Fick av sin väninna veta att där ej fanns några skabbdjur som rörde sig i öronen men att det rörde sig om svamp. HJÄLP!!!

Jag tror jag ger upp...

Varför hon motarbetar detta så intensivt kan jag ej förstå. Hon menar att det är min hund som burit hit smittan. Osannolikt då min hund ej träffat andra djur än hennes sedan i somras. Och oavsett vem som smittat vem borde hon medicinera sina eftersom det kan finnas ägg eller annat som snart kläcks. Om det nu är min hund så har hon troligtvis redan smittat hennes djur ju...

Vad hade ni gjort?? jag har dubbla boendekostnader och har inte råd att betala hundpensionat pga detta. Ska jag bara låta tiden gå tills hennes djur får symtom?
 
Sv: Smittar öronskabb mellan katt och hund???

Låter onekligen som en jobbig sits.
Hon verkar ju inte riktigt vilja förstå, så det enda du kan göra i nu läget att behandla din hund och hoppas på att öronskabben försvinner och att det inte kommer tillbaka. Du kan ju tyvärr inte tvinga henne att behandla djuren :(
 
Sv: Smittar öronskabb mellan katt och hund???

Ja, så får det bli...

Hennes ena hund kliar sig i öronen sedan en tid och den andre stinker jättestarkt från öronen, så jag gissar på att skabb är troligt även hos dom. Men, men inte mkt att göra när man har med en så envis dam att göra...
 
Sv: Smittar öronskabb mellan katt och hund???

Hennes vän som är veterinär menar hon har sagt detta. Hon säger även att det är två skilda typer av skabb på hund och katt. Att man länge har tvistat huruvida öronskabb smittar mellan dessa två raser och att seanste rön tyder på att det ej kan smitta mellan hund och katt... Hon sade även ikväll att en annan veterinärvän har sagt samma sak och denna veterinär råkar jag veta vem han är. kanske slår honom en pling imorgon. :angel:

Detta fick jag också höra när en av katterna hade skabb. När jag då påtalade att hunden också hade fått skabb så menade veterinären att det var olika sorter och att de inte hade smittat varandra. Dock var detta länge sedan, 14 år sedan kanske?
Oavsett så ska ju djur som har skabb behandlas. Om hennes hund luktar illa ur öronen så ska den tas till veterinär som kan utesluta öroninflamation.
 
Sv: Smittar öronskabb mellan katt och hund???

Veterinären blandade väl ihop rävskabb och öronskabb, två olika sjukdomar.
 
Sv: Smittar öronskabb mellan katt och hund???

Det är ett brott mot djurskyddslagen att inte söka vård för ett sjukt djur.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 549
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 132
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp