smutsiga tapeter

Hogstorp

Trådstartare
tror jag blir galen! och säg inte, vad var det jag sa...
men myten är sann: hyr du ut i andra hand blir allt bara förstört

har hyrt ut min nytapetserade och nymålade etta, han som hyrt har bott där i 4,5 (!) månad.. nu har han sagt upp sig och jag var där i måndags och kollade....trodd ejag skulle dö....

alla tapeter är smutsiga, allt från fettfläckar, matfläckar, drickafläckar till ren smuts.

Jag kan inte förstå hur han lyckats?!?

Som om han hällt dricka på väggarna och itne torkat upp, tagit smör på händerna och kletat ut överallt. Det är till och med två mörka fläckar i taket (!)

Tyvärr är det vita tapeter med struktur i rummet, bruna med silvriga rutor i hallen. I hallen har han dessutom rivit bor tlite tapet på två ställen, där det inte är en skarv, hur man nu lyckas...

jag har pratat med honom och han förstår att han givetvis måste stå för detta.

jag och mamma hade ett himlelskt jobb att sätta upp alla dessa tapeter (3-4 veckor samt 10.000:- i material)

Jag bara funderar på om man (han) kan försöka göra rent tapeterna på nåt sätt, de är ju itne skadade utan bara smutsiga....?

som tur var har jag tapeter över i fall vi bheöver tapetsera, men tror int ejag vågar låta honom göra det (mönsterpassning) utan jag får helt enkelt kräva honom på pengar så får jag o min stackars mamma fixa det igen...... suck!

lite gnäll tråd, men är de tnågon som har tips? har sökt på nätet men inte hittat nåt direkt bra....
 
Sv: smutsiga tapeter

Inget tips, men jag undrar hur i helsike han kunde ha skitat ner så mycket på så kort tid?! Fest varje dag?

Lika bra kanske att göra det själv, eller bättre upp, hyra en firma som gör det och så får han stå för kostnaden!
 
Sv: smutsiga tapeter

Testa tvätta med något. Antingen går det ju eller så går det inte. Går det inte får ni fixa på något annat sätt. Trist att det blev så!
 
Sv: smutsiga tapeter

:eek:

Jag hade krävt att han utför det fackmannamässigt eller anlitar fackman, du ska godkänna resultatet såklart.
 
Sv: smutsiga tapeter

tack för era svar.........

Jag förstår inte heller hur man lyckas. Han (en 50-årig man) har haft lägenheten som övernattningslägenhet och hans franska flickvän har bott där om veckorna. Alltså är det hon som smutsat ner så, vet inte om det är någon form av kulturkrock att man hos henne inte bryr sig om hur det ser ut? Men så är det inte i Sverige iaf! Han har sagt att han får stå för det.

Men jag får nog ställa ultimatum till honom att antingen anlitar han en firma som ordnar det åt honom eller så får han betala mig så får jag fixa det. Jag tänker inte låta honom göra det själv, det kan bli så mycket mer fel då... Tex i hallen behöve rman nog bara byta 1 bord, mönsterpassning, för att få det snyggt måste man vara noggrann. Jag gör de thellre själv (jag som redan gjort det en gång) och kan skylla på mig själv på hur det ser ut. Är trots allt en bostadsrätt.

suck
 
Sv: smutsiga tapeter

Jag hade utan omsvep bett personen i fråga anlita en målare som fixar det. Du ska knappast behöva göra om hela jobbet.
 
Sv: smutsiga tapeter

kom på en annan idé... han flyttar den 1/10, samma dag flyttar en vän till mig in.... Alltså måste det vara fixat tills dess.

Så jag kom på att jag kan be honom försöka rengöra, tex. att han har en vecka på sig. Sen så kommer jag dit och tittar igen. Ser det inte bra ut får han anlita en målare/tapetserare som fixar detta innan 1/10.

alt. att han får anlita nån som försöker rengöra och tapetserar om det som behövs....

har ingen direkt lust att fixa det själv eftersom det är han som är skyldig... vill bara inte att han ska göra det själv utan får kräva att han anlitar någon fackman till det....

suck........
 
Sv: smutsiga tapeter

Jo precis, det är ju ett alternativ. Och se till att en fackman gör jobbet om det behövs. Så fungerar det ju i vanliga hyreslägenheter så varför ge honom specialbehandling?
 
Sv: smutsiga tapeter

Jo precis, det är ju ett alternativ. Och se till att en fackman gör jobbet om det behövs. Så fungerar det ju i vanliga hyreslägenheter så varför ge honom specialbehandling?

får säga till honom att jag vill se kvitto på det senare.... eller så kan jag rent av tipsa honom om nån fackman :)

får nog ta en inventering i helgen på hur mycket tapeter jag har över... förhoppningsvis ska man ju inte behöva byta allt och då ska förhoppningsvis tapeterna räcka.... måste kolla...

på lördag ringe rjag honomigen tror jag.. så får han tills nästa helg på sig att rengöra (han är bara där på helgerna) och är det inte ok får han anlita en fackman som har 2,5 vecka på sig att fixa det. han borde kunna hitta nån som har tid?
 
Sv: smutsiga tapeter

Trist historia. Om du ska hitta en fackman som ska hinna ha det klart innan 1/10 så är det nog bäst att börja leta nu, beror ju lite på hur mycket jobb det är kanske men att hitta nån med kort varsel kan nog vara lite knepigt. Vi var ute ett par månader i förväg när vi anlitade för omtapetsering och målning av tak och lister i vår lägenhet men då gällde det vardagsrum och hall så det är kanske ett större jobb än vad du har att beställa. Hoppas i alla fall att lägenheten går att återställa till fräscht skick igen.
 
Sv: smutsiga tapeter

förstår att det är ont om tid... men finns inget mer att gör än att ringa runt o försöka hitta nån snabbt... är ju som sagt hans problem....

ska ringa honom imorgon då han fått se själv hur det ser ut (han har inte varit där i veckan)

så får han väl redan nu börja leta efter en hantverkare....

allt har blivit så jobbigt... onödigt förstörda tapeter, ont om tid osv. :(
 
Sv: smutsiga tapeter

kom på att om vi inte hittar nån som kan tapetsera i tid så får väl arbetet utföras då det är nån som har tid. så fungerar det ju i hyresrätter...
jag bodde i en hyresrätt en gång. uppsägningstid 3 mån. vid slutbesiktingen konstaterades att en vägg måste tapetseras om, det gjordes då av hantverkare när den hade tid och då den nye hyresgästen flyttat in....

så i värsta fall får det bli så, att när hantverkaren har tid tapetserar han och nuvarande hyresgäst står för kostnaden... så får det göras när det hinns med. borde väl hon som ska flytta in nu förstå också... är förhoppningsvis inte hela lgh helelr utan kanske bara 2-7 border.....
 
Sv: smutsiga tapeter

jodå det går väl bra...

kom p åen sak bara... ska ju hyra ut lägenheten igen... o risken finns ju (även om jag itne tror det) att även hon förstör något, så vi gör en avstämning/besiktning då han flyttar, så ska han tills dess göra så rent som möjligt och det sominte är bra får han betala för, jag ska räkna ut vad tapterna kostar (har kvittorna kvar) och vad en fackman tar per timme, så får han betala för det.

sen gör vi inget år det nu (beroende på hur det ser ut då..) så har jag pengarna att anlita nån när nästa hyresgäst i sin tur har flyttat.. för sen efter det ska jag ngo sälja, beror på hur läget på marknaden är o så också....

så är planen just nu :) så just nu behöver jag inte tänka på det :):)
 
Sv: smutsiga tapeter

Oj, hur lyckades han med det? Jag har hört att man kan ta potatismjöl och gnida på fettfläckar och sen ta dammsugaren och liksom damsuga bort fettfläcken. Jag har inte provat det själv, så jag hade först provat på en liten yta. Om du ska tapetsera om så tänk på att riktigt rejäla fettfläckar kan gå igenom den nya tapeten. Tycker du ska ta och prata med honom och försöka komma överens. För så mycket smuts är inte naturligt slitage! Lycka till!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp