Smygdjurrättsaktivism under hållbarhetsstämpel?

Det är klart att inga av certifieringarna är felfria. Jag skulle vilja skärpa typ 100% av punkterna i samtliga jag känner till. Men de ska ju vara möjliga att arbeta med också. ("Vegetariskt", tex, har ju den stora fördelen att det är begripligt och genomförbart.)

Om du har synpunkter på just Varvets arbete med certifieringar, så verkar det ju bättre att du vänder dig till dem.
Eftersom tråden handlar just om Varvet så diskuterar vi just Varvet. :)
 
Sett ur beställarens synvinkel, är det ju snarare så att man har certifieringar för att slippa fråga om allt det där. När ett företag är certifierat, ska jag inte behöva kontrollera detalj efter detalj som privatperson eller kund.
Om maten är en sådan viktig del att funktionärerna inte ens får äta sådant de själva medtar /betalar så bör det ju vara extremt viktigt att även de övriga varorna är framtagna på hållbarare vis än köttet.

Certifieringar brukar även kräva att du har koll på dina underleverantörer till viss mån.
 
Skulle jobbet skulle styra vad man får äta på jobbet så är jag första att hänga på låset in till facket, jobbet ska fullkomligt strunta i om jag tar med raw food eller potatis med kött och brunsås i lunch lådan.

Vad jag äter gör inte att jag får dåligare omdöme till skillnad från sprit och knark.
 
Självklart ska inte en arbetsgivare få styra vad man äter på sin lunch. Det vore absurt att begränsa någons fria kostval på det sättet. Hur man intar maten under arbetstid eller på arbetsplatsen kan dock AG styra.

Jag tror att de helt enkelt inte riktigt tänkt igenom konsekvenserna av reglerna de satte upp. Och sen har inte volontärer oftast ett anställningsförhållande heller, så det är inte lika reglerat.
 
Självklart ska inte en arbetsgivare få styra vad man äter på sin lunch. Det vore absurt att begränsa någons fria kostval på det sättet. Hur man intar maten under arbetstid eller på arbetsplatsen kan dock AG styra.

Jag tror att de helt enkelt inte riktigt tänkt igenom konsekvenserna av reglerna de satte upp. Och sen har inte volontärer oftast ett anställningsförhållande heller, så det är inte lika reglerat.
Fast de fick väl äta vad de ville, men inte i funktionärströjan?
 
Uppenbarligen räcker deras åtgärder för ”miljödiplomerat, är certifierade enligt den internationella standarden ISO-20121 och tilldelade AIMS Green Award 2016 samt tilldelades pris för årets hållbarhetsinsats 2017 av GMIC Sweden.” Men för dig och andra på buke räcker det inte. Ni kanske skulle bilda en certifieringsorganisation?

Eftersom inget som Göteborgsvarvet gör i hållbarhetsväg duger kan de väl lika gärna lägga ner löpningen, göra om tävlingen till ett rally för bensinbilar vars förare flygs in till stan och vars funktionärer äter på plasttallrikar. Bara de äter NÄRPRODUCERAT SVENSKT EKOLOGISKT KÖTT så är allt annat underordnat.
JA ELLER VEGANSKT RAKT IGENOM!
 
Jag skulle jämföra det lite med att om ett sjukhus har rökförbud för sin personal (som en del numera har) att se en SSK, USKA eller läkare, labbtekniker, whatever stå utanför sjukhuset och röka medan de har på sig rock även om det är lunch eller paus i arbetet ser illa ut. Göteborgsvarvet försökte inte på något sätt kontrollera sina volontärers matvanor och kött eller icke köttätande. Det enda de krävde var att de inte representerade organisationen och därmed bröt mot Göteborgsvarvets certifiering genom att ha på sig tröjan medan de åt sitt kött eller att de inte drack alkohol när de hade på sig tröjan, vilket ingen verkar ha blivit upprörd över? Därvid struntade Göteborgsvarvet helt i om det var ekologiskt vin/sprit/öl eller inte utan det var ett total förbud. Liksom att en polis, brandman eller liknande representerar sin organisation iom att de har på sig uniformen.

Jag förstår inte riktigt varför det är en stor sak. Blev man upprörd över policyn så, olikt ett jobb, var det bara att ta av sig västen/tröjan och gå och sätta sig och äta en biff eller en Big Mac eller sin medhavda skinksmörgås och sedan gå hem. Eller ta på sig tröjan igen och hämta sin ekologiska banan.
 
De tvingade inte precis sina funtionärer/volontärer att strippa

 
Du vill att den svenska landsbygden ska dö :cry:

Slår vad om att du är djurrättsaktivist.
Amen, va sjutton, jag tror jag blåste min undercover. Kan lika gärna erkänna att jag fixat bidrag åt Djurens Rätt flera gånger så dom kunnat bjuda på buffé.
On Topic
Tycker fortfarande att organisationens certifieringen silar mygg och sväljer kameler oavsett avsändare.
Tycker fortfarande att det är ett suspekt ursprung till regeln om tröja/västen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp