Snabbväxande ungkatt

C

cissiny

Vår "lille" (som inte är minst längre vad det gäller storlek) var ju på djursjukhuset för en vecka sedan. Han hade ramlat ner från en bokhylla (ca 1.60) och fått med sig en tung pärm ner. Fraktur i höger framtass.

Han har ju växt nåt oerhört - när vi hittade honom den 24/11 vägde han med största säkerhet under 2 kg, undernärd och uttorkad. Vi tog det ju försiktigt med mat i början, när han var hos veterinären i början av december vägde han 2,4 kg.

Sedan har han ätit rätt mycket (Purina One kattungefoder, Mjau torrfoder och lite på burk, kycklingvingar, lite Bilanx ibland). Han har ju verkligen växt "så det knakar" men vi har inte dragit in på fodret, han har inte vart fet på något sätt utan bara växt (på längden, höjden och grovlek).

Nu var vi ju som sagt på djursjukhuset för en vecka sedan, han vägde då 4,4 kg... Det blir ju helt klart en stor katt, det känns som om han har mycket kvar att växa.

Jag pratade lite med veterinären (som var mycket noggrann och trevlig) om detta, om det är farligt att han växt så. Det tyckte han, även om det är farligare på hund än katt. Han sa inte att frakturen berodde på det men jag funderar ju lite på om det kan ha bidragit.

Lillen är väldigt livlig och aktiv, leker och brottas mycket med den äldre katten. Kastrering skulle det ju bli nu men vi får vänta ett tag, det tycker absolut plånboken... Även om vår vanliga vet är billig.

Vi har ju dragit ner en del på maten nu förstås, men jag undrar hur era erfarenheter är på snabbväxande katter?

Vår beräknas vara född i slutet av maj, han var alltså 6 månader när vi hittade honom och 9 månader nu.

Mvh Cissi
 
Sv: Snabbväxande ungkatt

Ingen alls som vill kommentera?

Sammy, som blir 7 år omkring den 1/6, var vår första katt. Han var drygt 1,5 år när vi fick honom, han har ju växt han med sedan dess, grovnat och blivit mer muskulös. Gått från ca 3 kg till 4,2 kg idag, lagom hull.

Flingan är alltså född kring slutet av maj 2007. Hittade honom den 24/11, mager och uttorkad. Vägde förmodligen under 2 kg då, 2,4 kg i början av december (vägd hos vet). Har växt MYCKET. Vägde 4,4 kg för ca 10 dagar sedan. (vägd på djursjukhuset).

Flingan är alltså vår andra katt, och den första vi har haft som vart under 1,5 år när vi fick honom. Har alltså ingen tidigare erfarenhet av yngre katter.

Ser man på Flingan idag så tror jag faktiskt att han har växt ännu lite mer sedan vi var på djursjukhuset. Har säkert gått upp ett hekto minst. Trots att vi dragit ner på maten. Jag tror att han kommer att bli en riktigt stor katt - minst 6 kg när han har växt färdigt. Han är redan längre/högre/grövre än Sammy och känns helt klart tyngre. Ser fortfarande väldigt valpig ut.

Just nu gäller:
Mjau färs på burk (nöt eller kyckling) nån gång om dagen, ibland varannan dag.
Mjau "vuxentorrfoder" till Sammy (vilket Flingan försöker knycka av hela tiden)
Mjau kattungetorrfoder till Flingan.

Brukar ge kycklingvingar ibland, det var ett tag sedan nu, endast Flingan som äter.

Vi har vitaminer för katt, dom får en tablett nån enstaka gång (kanske varannan månad eller så), vill inte ge för mycket då dom ju äter "fullfoder".

Kanske ska man ge Flingan en tablett en gång i veckan eller något?

Nu ska jag nog följa med Sammy ut i köket och stänga dörrarna, han är hungrig och borde få äta i fred utan att Flingan äter upp delar av hans mat.

Vore mycket tacksam för era synpunkter om unga katter och deras tillväxttakt! Om nån har nån länk så läser jag gärna!

TACK på förhand!

Mvh Cissi
 
Sv: Snabbväxande ungkatt

Har missat den här tråden.
Att han har växt så fort kan ju ha 2 orsaker. Som hänger ihop. Dels den vanliga utvecklingen och dels att han var väldigt undernärd. Min ras' hanar väger ofta runt 5-6 kg vid 10 månders ålder vilket ger ungefär samma tillväxt. Vilket är ganska typiskt raser med stora individer. Det man kan göra är ju att hålla koll på leder, framförallt knän och höfter.

Inga bilder på "lillkillen"?
 
Senast ändrad:
Sv: Snabbväxande ungkatt

Jag har aldrig hört talats om några slags problem med snabbväxande kattungar. På hundsidan har det ju avlats fram extremer och det är ett problem. Katten är fortfarande väldigt ursprungligt byggd och även om det finns variationer i storlek så handlar det om en naturlig variation från 2 kg till i extrema fall 12 kg. På hundsidan snackar vi extremer från (vad väger en lite chihuahua, 3 kg?) till 90 kg! Det finns en optimal storlek för alla djur, en storlek där de fungerar som allra bäst och 90 kg är inte den optimala storleken för en hund.

Katter är relativt homogena i storlek och "det är tänkt" att de ska klara sig helt på egen hand vid 6 månaders ålder. Det innebär att katten måste vara hyfsat bra tillvuxen vid 6 månaders ålder.

Min nuvarande avelshona lämnar för sin ras (som tyvärr har avlats lite åt det mindre hållet) stora kattungar, även med en pyttehane. Hanarna efter henne väger 2,5-2,7 kg när de är 16 veckor gamla. Honan vägde 2,2 kg. Vid 10 månaders ålder är de mer eller mindre färdiga i kroppen. Honan slutade på 3,2 kg och hanarna på runt 4,5 kg. Största delen av sin vikt har de alltså lagt på sig under sina 4 första levnadsmånader och de har inte haft några som helst problem av det.

För mig känns det långt ifrån logiskt att strypa mattillgången till växande djur. Deras genetiska kod reglerar hur stora de ska bli och hur fort de kan växa... pallar de inte med den naturliga takten är det något som är fel. Det är väl här det blir fel för jättehundar, de har extremavlats så man kan inte låta deras kroppar sköta tillväxten helt och hållet för då håller de inte. Är det framsteg i avelsarbetet?

Så nej, jag tycker inte att du ska oroa dig.
 
Sv: Snabbväxande ungkatt

TACK MissFideli och Sol!!!

Känner mig mycket lugnare nu. Har ju känt mig skyldig sedan vi var på djursjukhuset - har jag ställt till det för honom? Nu tror jag inte det - det som hände var en olycka. Flingan och pärmen åkte ju helt klart i golvet samtidigt, och det är en tung pärm, lite "plåtig".

Ska försöka lägga upp lite bilder, har (hur löjligt det nu låter) vart lite försiktig innan det gått tre månader (polisens hittegodslag), nu är han ju vår rent lagligt. Har ju inte velat bli av med honom (satte ju upp lappar, har funnits listad som upphittad katt både hos polisen och på djursjukhuset sedan "dag 1").

Såg en annons på blocket om en hona, född 31/5 om jag minns rätt, som helt klart var en kopia av Flingan. Har inte vågat ringa innan tre månader gått (dom ville ha 1800:- för den - om de nu fött upp Flingan kanske dom skulle försöka kräva oss på köpesumma?). Hon annonserades ut som "vit skogkatt", ena föräldern var norsk skogkatt och den andra brittisk korthår. Var närmast identisk med Flingan, förutom att hon hade olika färg på ögonen (Flingan har gula) och aningen fler mörka strån mellan öronen. (Vi trodde ju att Flingan var en hon i början). Nu hittar jag ju inte annonsen, den sattes ut i början av november tror jag.
Säljaren bodde ju här i stan, försökte spåra mobilnumret men hittade det inte.

Skulle nån dykt upp precis innan 3 månader gått hade det ju blivit dyrt att lösa ut Flingan så jag tror iofs att vi fått behålla honom ändå.

Efter de bilder jag sett på brittisk korthår så liknar han nog mest en sån. Hur stora blir de?

Kom förresten på att det är ICAs färs och inte Mjau - ICAs burk är mer lagom tycker vi.

Mvh Cissi
 
Sv: Snabbväxande ungkatt

Nu har jag laddat upp tre bilder, två på Flingan och en Sammy och Flingan tillsammans. De är från december, mitten ungefär, han hade ju växt en del redan då men nu ser han helt annorlunda ut.

Får se till och ta lite nya bilder :)

Återkommer med bilderna så fort de har blivit "godkända" :).

Mvh Cissi
 
Sv: Snabbväxande ungkatt

Nu har bilderna godkänts, så här kommer två bilder på Flingan och en på Flingan och Sammy tillsammans :).

Tyvärr är vår lägenhet mörk, kommer inte in nåt ljus utifrån typ. Inga studiolampor... Sammy går bra att fota med blixt, men Flingan blir helt "utfrätt" på blixtbilder, funkar inte med hans vita päls.
Så, bildkvalitén är inte den bästa...

Bilderna är tagna i mitten av december, Flingan var alltså typ 6,5 månad och hade redan växt en del.

Först ut, lille Fling:
flingandec07.jpg


Vi funderade ett tag på att döpa om honom till Zlatan, när vi kom på att "Flinga" var en han och inte en hon (veterinären hade inte lätt att bedöma i början av dec men nu är det inget tvivel alls)
flinganbolldec07.jpg

Han ääälskar bollar, duktig på att dribbla mellan framtassarna... Bär dom gärna i munnen om han kan också...


Så till Sammy och Flingan tillsammans. Arrangerad bild, Sammy tyckte inte alls om att dela sittplatsen med Flingan så han ser rätt butter ut...
sammyflingandec07.jpg

Sammy kryper liksom ihop litegrann, han var rätt mycket större än Flingan då.

Så, vad tycks? :)

Mvh Cissi
 
Sv: Snabbväxande ungkatt

Ingen som har nåt att säga om våra sötisar? :(

Mvh Cissi
 
Sv: Snabbväxande ungkatt

Jag har inget att säga om snabbväxande katter men måste säga att den vita katten är i alla fall fullständigt underbar.
 
Sv: Snabbväxande ungkatt

Flingan är jättefin :love:. Jag tycker inte att 4,5 kg låter så mycket. Klart att det är ju ingen liten katt precis, men jag tror inte alls att du ska oroa dej. Min katt väger mer (ca 5 kg) o är yngre än din (8 mån.), men han är ju en skogis o dom blir stora (även om jag misstänker att min inte blir så värst stor).
 
Sv: Snabbväxande ungkatt

Jag har inget att säga om snabbväxande katter men måste säga att den vita katten är i alla fall fullständigt underbar.

Tack! :D

Jo, han är nåt alldeles extra lille Flingeling :love: - det är dom ju båda två förstås, väldigt olika men underbara... Men jag tror egentligen att Flingan är mer fotogenique än Sammy.

Snabbväxande katter har jag ju fått så bra svar på redan här i tråden :).

Mvh Cissi
 
Sv: Snabbväxande ungkatt

Jättefina är dom!! Speciellt Flingan, det är nått speciellt med helt vita katter.

Tack Miss Fideli! :D

Dom är så myyysiga, så speciella, det tycker säkert alla kattägare så nog är jag partisk ;)

Tycker också att det är nåt speciellt med helvita katter...

Mvh Cissi
 
Sv: Snabbväxande ungkatt

Flingan är jättefin :love:. Jag tycker inte att 4,5 kg låter så mycket. Klart att det är ju ingen liten katt precis, men jag tror inte alls att du ska oroa dej. Min katt väger mer (ca 5 kg) o är yngre än din (8 mån.), men han är ju en skogis o dom blir stora (även om jag misstänker att min inte blir så värst stor).

Tack Keanu! :D

Efter de bra svar jag har fått i tråden så är jag inte orolig längre. Flingan kan ju kanske vara hälften skogis, som jag nämnt i tråden. Det har verkat lite konstigt tyckte jag, med tanke på att han är korthårig, men efter vad jag förstått så kan skogiskorsningar vara korthåriga?

Såg att du hade en speciell tråd om din Keanu - det är väl inte skogisen tror jag? Ska läsa igen, läste lite igår och tänker på dig... Kram!

Mvh Cissi
 
Sv: Snabbväxande ungkatt

Flingan har en unik uppsyn, söt!

Men Sammy var nog mer min favorit. :love:

Tack Heulwen! :D

Jo, han är nåt extra, lille Fling :)
Men Sammy är helt underbar också. Älskar dom båda så, dom är så olika men så speciella på var sitt sätt.

Härligt att du gillade Sammy, han ser så putt ut på bilden... Han är verkligen en mjuk och känslig filosof, väldigt klok... Har alltid charmat alla som kommer hit och t o m mina föräldrar som hatar katter... (Min mamma brukar krypa omkring på alla fyra och bara kela med honom, samtidigt som hon säger "jag gillar ju inte katter").

Flingan gör sig bra på bild tycker jag, tyvärr kommer inte Sammy riktigt till sin rätt.

Har precis laddat upp tre bilder på Sammy, väntar på att de ska godkännas.

Mvh Cissi
 
Sv: Snabbväxande ungkatt

*lånar min egen knapp*

Väntar ju på att tre bilder ska laddas upp på Sammy, men sen startar jag nog en ny tråd med bilder. Har en del funderingar på raser, hårlag och färger...

TACK alla som engagerat sig i tråden - är jätteglad för alla tips och råd, samt de vackra orden om älsklingskisarna :D

Mvh Cissi
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 402
Katthälsa Min treåriga älskling Lotus har sedan 18 dagar tillbaka inte varit sig själv. Vi har varit till Djursjukhuset två gånger och samtalat...
Svar
9
· Visningar
3 087
Senast: Marty
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
4 720
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 624
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp