Snackistråd börja med distans

Ebban333

Trådstartare
Hej finns det någon mer där ute som börjat/ vill börja med distansritt?
Berätta hur det går och dela med dig av dina frågor och funderingar!

Jag kan börja:
Red i helgen en 16 km prova på för första gången, i Snogeholm (Sjöbo(Skåne)). Det gick super, medelhastighet 11.5 och allmänt riktigt roligt.:D
12115672_10153231149280662_9188878916171120775_n.jpg

Erfarna distansryttare får jättegärna vara med och räta ut eventuella frågetecken :p
 
Senast ändrad:
Jag är nybörjare fast jag inte är nybörjare. :p Har hinkat flera olika ekipage upp till 80 km och haft tre olika hästar som jag tränat för distansritt. Men hittills har jag bara presterat en godkänd PP20 km (2011) och så bröt jag en CR40 (2012) med mitt sto. Så jag längtar till den dagen jag faktiskt kan rida distansritt. :rofl:

Målet är i alla fall att genomföra en CR50 nästa sommar, men jag är rätt så osäker på om min träningsplan håller måttet.
 
@Ebban333 Aaha vad skoj! : D
Mjaa hjälper till med en unghäst ett par dar i veckan, som håller på att ridas in. Men hinner nog köpa mig en egen innan distans är att tänka på haha :P
 
Jag vill gärna börja med distansritt! Har precis köpt häst så vi får se hur det artar sig under vintern när vi lär känna varandra om det kan bli tillfälle att rida en kortare ritt nästa sommar för att prova på. :)
 
Jag fick ett samtal igår från en man i området som föder upp araber och tävlar distans. Han behövde en till ryttare till sitt lag och jag ska dit och provrida för dom om ett par veckor. Går det bra ska jag med och tävla i slutet av Februari. Tips mottages gärna! Har aldrig ridit distans tidigare, så jag känner mig lite vilse!
 
Jag fick ett samtal igår från en man i området som föder upp araber och tävlar distans. Han behövde en till ryttare till sitt lag och jag ska dit och provrida för dom om ett par veckor. Går det bra ska jag med och tävla i slutet av Februari. Tips mottages gärna! Har aldrig ridit distans tidigare, så jag känner mig lite vilse!
Åh vad kul! Distans kräver ju inte jättemycket av ryttaren, så bara du är entusiastisk, i god fysisk form, och beredd att lägga ner mycket tid i alla väder, är jag säker på att du kommer in i det snabbt. Sedan (och det är kanske olika beroende på vad man har för hästar och ridfilosofi) men något som jag fått lära mig när jag börjat med distans är att tänka på att "låta hästen göra jobbet". Man behöver inte ge kommandon hela tiden utan kan istället låta hästen hitta hastighet rytm och bara följa med.
Lycka till! :D:D:heart
 
Hej, Jag har tänkt att ge mig i kast med distansridning, men jag är nybörjare. Jag var med Billingeryttrnas prova på tillfälle då 2 mil. Men hur hittar man dom som arrangerar tävlingar? träningar?
 
Jag är ingen super expert. De stora tävlingarna kan man ju hitta på svenska ridsportsförbundet men jag antar att du är intresserad av prova på och liknande. Jag skulle mejlat en ryttarförening i närheten som håller på med distans Te.x. Billinge och höra mig för. Även om de inte anordnar något kanske de vet någon som gör. När man väl skaffat lite kontakter går det mycket av sig självt.
lycka till! :):heart
 
Jag och min puff har börjat klura på när vi ska våga rida vår första distans! Rider gärna långt till vardags, 1-2 mil så tänkte börja med en CR eller prova på, vi får se :) förmodligen blir det dackeritten i augusti så har vi hela sommaren på oss, hade tänkt prova redan i vår men så valde jag att plocka av skorna på hästen så behöver rida in oss på långturer med tofflor innan vi åker :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej alla bukare! (Ja, detta är tyvärr en till rastråd ;)) Läget är sådant att jag är på jakt efter rasen för mig, eller nått sånt, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 339
Senast: Explorer
·
Distans Hej alla distansryttare :) Jag skulle vilja veta lite mer om distansritt, har ingen som helst erfarenhet av den grenen, men har...
Svar
1
· Visningar
822
Senast: 810110
·
Distans Hej! Det skrivs hit och dit om att det finns för lite distansritter här på Västkusten. Jag är jätteintresserad av Distans men har...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: miss_olausson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp