Snackistråd börja med distans

Ebban333

Trådstartare
Hej finns det någon mer där ute som börjat/ vill börja med distansritt?
Berätta hur det går och dela med dig av dina frågor och funderingar!

Jag kan börja:
Red i helgen en 16 km prova på för första gången, i Snogeholm (Sjöbo(Skåne)). Det gick super, medelhastighet 11.5 och allmänt riktigt roligt.:D
12115672_10153231149280662_9188878916171120775_n.jpg

Erfarna distansryttare får jättegärna vara med och räta ut eventuella frågetecken :p
 
Senast ändrad:
Jag är nybörjare fast jag inte är nybörjare. :p Har hinkat flera olika ekipage upp till 80 km och haft tre olika hästar som jag tränat för distansritt. Men hittills har jag bara presterat en godkänd PP20 km (2011) och så bröt jag en CR40 (2012) med mitt sto. Så jag längtar till den dagen jag faktiskt kan rida distansritt. :rofl:

Målet är i alla fall att genomföra en CR50 nästa sommar, men jag är rätt så osäker på om min träningsplan håller måttet.
 
@Ebban333 Aaha vad skoj! : D
Mjaa hjälper till med en unghäst ett par dar i veckan, som håller på att ridas in. Men hinner nog köpa mig en egen innan distans är att tänka på haha :P
 
Jag vill gärna börja med distansritt! Har precis köpt häst så vi får se hur det artar sig under vintern när vi lär känna varandra om det kan bli tillfälle att rida en kortare ritt nästa sommar för att prova på. :)
 
Jag fick ett samtal igår från en man i området som föder upp araber och tävlar distans. Han behövde en till ryttare till sitt lag och jag ska dit och provrida för dom om ett par veckor. Går det bra ska jag med och tävla i slutet av Februari. Tips mottages gärna! Har aldrig ridit distans tidigare, så jag känner mig lite vilse!