Snackistråd eget stall/gård del 2

Nu har vi ändrat oss igen ang uppbyggnaden av vår ridbana, haha. Det är helt otroligt hur många olika varianter det finns, och ALLA man pratar med säger olika. Men igår var vi och kikade på en bana som "vår" leverantör anlagt bara för nån månad sen (med liknande markförutsättningar) och den såg jättebra ut och precis rätt topplager, och vi var även i stenbrottet och kikade på rå-materialet (haha, vi är sten-nördar min man och jag).
Så nu blir det nog:
Bärlager 0-90 (som vi redan lagt)
Matta 10kr/kvm
0-8 stenmjöl ca 15cm pris: 105kr/ton inkl moms och frakt (vi behöver nog runt 250-300 ton till vår 22x42-bana + lite parkering bredvid)
Ska prata med företaget igen och se när de kan komma och dubbelkolla så att de lägger ut mattan (jag fattade det som det i alla fall). Ska även se vad de tar för att sprida ut materialet jämnt också, eller om vi gör det med snöplogen+traktorn det också.
 
@Lovise Vad spännande! För oss var läget och marken det allra viktigaste - det kan man inte ändra på. Allt annat "går" ju att bygga/ändra mm. Vi har inte tagit lån utöver själva inköpet av gården, utan bygger efter alteftersom pengarna kommer in så att säga :p Men vi har två bra inkomster, inga barn än och bor ganska billigt och så gör vi det mesta själva så det blir oftast "bara" materialkostnader.

Ja, läget och marken är verkligen a & o. Vi hittade en gård med 28ha skog och mark, precis i lagom avstånd till våra jobb- men fastigheten räknas till jordbruksfastighet och vi håller på att läsa in oss på vad som gäller. Det kommer, vad vi förstått, regler för hur sådant ska skötas.. det vore ju underbart med all mark och kunna göra egna ridvägar och trailbanor i naturen :p men vi har inte tid att verka skog eller så.. Vi tänker iaf också att de byggnader vi vill ha, ska finnas, iaf "skalet".

Vi har en liknande situation som er. Jag vill ju egentligen renovera det mesta så att man får det som man vill ha det :d, men inser ju också hur lång tid vi kommer få hålla på genom att ständigt vänta in nästa lön, dock har vi också bra inkomster :rofl:
 
Tittar in för jämnan och inspireras. Avundsjukan är stor ;) Om mindre än ett år börjar jag och sambon letandet av egen gård :bump:
Har ni några tips? Vad har varit ett måste för er, och vad är mindre viktigt? Jag kommer max ha 2 hästar. Jag kommer satsa på att köpa en befintlig hästgård där det finns boxar men gärna också lösdrift samt någon form av ridbana. Eller en loge som kan byggas om till både lösdrift och stall.
Ni som bygger ridbana eller stall själva m.m- har ni fått lån till detta eller har ni en sparad budget för sådana byggen? Längtar så! Jag trivs inte alls inackorderad :banghead:

Nu bor jag typ mitt i Skåne, så allt finns inom en timme typ Annars skulle jag ha lite i åtanke hur långt det är till närmsta jouröppna djursjukhus, klinik, tränare, ridhus och tävlingsplatser. När vi letade var det viktigt att det inte behövde göras några större ingrepp akut utan att vi kunde flytta in med alla djur direkt och sedan kunna renovera eller göra om i den takt vi själva vill utan att behöva bo i ett råtthål. Om/när vi flyttar igen kommer vi vilja ha bättre ridvägar än vi har nu (eg närhet till skog, inte bara för att rida i).
Vi har bott här i 8 år och det är först nu jag har fått möjlighet att bygga bana. Skulle inte ta banklån för en sådan sak.
 
Nu bor jag typ mitt i Skåne, så allt finns inom en timme typ Annars skulle jag ha lite i åtanke hur långt det är till närmsta jouröppna djursjukhus, klinik, tränare, ridhus och tävlingsplatser. När vi letade var det viktigt att det inte behövde göras några större ingrepp akut utan att vi kunde flytta in med alla djur direkt och sedan kunna renovera eller göra om i den takt vi själva vill utan att behöva bo i ett råtthål. Om/när vi flyttar igen kommer vi vilja ha bättre ridvägar än vi har nu (eg närhet till skog, inte bara för att rida i).
Vi har bott här i 8 år och det är först nu jag har fått möjlighet att bygga bana. Skulle inte ta banklån för en sådan sak.

Tack för tips!
Då blir vi kanske grannar en vacker dag ;) Vi kollar iof mest kring Örkelljunga, Klippan och runt hela söderåsen. Men mitt i Skåne är inte heller fel av de anledningar du skriver- man har nära till allt här nere. :bow:
 
Tittar in för jämnan och inspireras. Avundsjukan är stor ;) Om mindre än ett år börjar jag och sambon letandet av egen gård :bump:
Har ni några tips? Vad har varit ett måste för er, och vad är mindre viktigt? Jag kommer max ha 2 hästar. Jag kommer satsa på att köpa en befintlig hästgård där det finns boxar men gärna också lösdrift samt någon form av ridbana. Eller en loge som kan byggas om till både lösdrift och stall.
Ni som bygger ridbana eller stall själva m.m- har ni fått lån till detta eller har ni en sparad budget för sådana byggen? Längtar så! Jag trivs inte alls inackorderad :banghead:
Vi fick ett tillfälligt blancolån under byggtiden. När allt var klart värderades gården om och lånet på fastigheten höjdes så blancolånet försvann.
 
Nu har vi ändrat oss igen ang uppbyggnaden av vår ridbana, haha. Det är helt otroligt hur många olika varianter det finns, och ALLA man pratar med säger olika. Men igår var vi och kikade på en bana som "vår" leverantör anlagt bara för nån månad sen (med liknande markförutsättningar) och den såg jättebra ut och precis rätt topplager, och vi var även i stenbrottet och kikade på rå-materialet (haha, vi är sten-nördar min man och jag).
Så nu blir det nog:
Bärlager 0-90 (som vi redan lagt)
Matta 10kr/kvm
0-8 stenmjöl ca 15cm pris: 105kr/ton inkl moms och frakt (vi behöver nog runt 250-300 ton till vår 22x42-bana + lite parkering bredvid)
Ska prata med företaget igen och se när de kan komma och dubbelkolla så att de lägger ut mattan (jag fattade det som det i alla fall). Ska även se vad de tar för att sprida ut materialet jämnt också, eller om vi gör det med snöplogen+traktorn det också.
Har 0-8 på min bana och är väldigt nöjd :)
 
Var
Nu har vi ändrat oss igen ang uppbyggnaden av vår ridbana, haha. Det är helt otroligt hur många olika varianter det finns, och ALLA man pratar med säger olika. Men igår var vi och kikade på en bana som "vår" leverantör anlagt bara för nån månad sen (med liknande markförutsättningar) och den såg jättebra ut och precis rätt topplager, och vi var även i stenbrottet och kikade på rå-materialet (haha, vi är sten-nördar min man och jag).
Så nu blir det nog:
Bärlager 0-90 (som vi redan lagt)
Matta 10kr/kvm
0-8 stenmjöl ca 15cm pris: 105kr/ton inkl moms och frakt (vi behöver nog runt 250-300 ton till vår 22x42-bana + lite parkering bredvid)
Ska prata med företaget igen och se när de kan komma och dubbelkolla så att de lägger ut mattan (jag fattade det som det i alla fall). Ska även se vad de tar för att sprida ut materialet jämnt också, eller om vi gör det med snöplogen+traktorn det också.
Vart köper ni matta? Klass 3?
 
Under helgen ska hagen renoveras. Kompisens 1 åring har lärt sig vart strömmen inte fungerar så nu har vi inget val än att göra det. Hade tänkt vänta tills efter höskörden och allt men nu får vi ta helgen till att fixa detta!
 
En av mina hästar hänger över staketet då hon tycker gräset är grönare där. :cautious:
Nu HAR de gräs i hagen så hon måste ju liksom inte, men hon är bekväm och vill ju ha det godaste först är klart..
Ändå har jag tre trådar.
Strömmen verkar ha mattats av till den delen hagen också och jag får bara ett svagt eller inget utslag. Möjligen känner hon av det lite ändå då jag inte sett att hon hängt när elen varit på.
Tyvärr har det blivit endel skarvar men elen verkar försvinna efter vägen även om jag varit noga att det ska vara kontakt.
Blir att kolla staket här med!
 
En av mina hästar hänger över staketet då hon tycker gräset är grönare där. :cautious:
Nu HAR de gräs i hagen så hon måste ju liksom inte, men hon är bekväm och vill ju ha det godaste först är klart..
Ändå har jag tre trådar.
Strömmen verkar ha mattats av till den delen hagen också och jag får bara ett svagt eller inget utslag. Möjligen känner hon av det lite ändå då jag inte sett att hon hängt när elen varit på.
Tyvärr har det blivit endel skarvar men elen verkar försvinna efter vägen även om jag varit noga att det ska vara kontakt.
Blir att kolla staket här med!

Min 5 åring äter mellan trådarna där vi inte kompletterat med en tredje eller så äter han under. Gräs finns :grin: Har blivit mycket skarvar här också, några stolpar står på trekvart, vi har kopplat på nya trådar och en del tråd är riktigt dålig och börjar smula sig. Inte konstigt strömmen inte fungerar som den ska. Nu ska det bli nya stolp runt om, tre trådar (elrep överst, ståltråd i mitten och elrep underst), inga skarvar mer än där vi behöver byta till ny rulle och det ska vara rakt, snyggt, prydligt och fungerande :devil:

Har köpt 3 km tråd, massa isolatorer och maken ska köpa en bunt med stolpar i morgon.
 
Var

Vart köper ni matta? Klass 3?

Det är vår grusleverantör som även tar med sig matta + lägger ut när de kommer med topplagret. Jag vet faktiskt inte klassningen på den, men säkert inte klass 3. Kan se om jag kan ta reda på det :)

I helgen ska vi padda bärlagret och så kommer topplagret (med mattan) i nästa vecka!
 
Hej vilken typ av uppvärmning har ni sadelkammaren? Visst var det någon som hade solarventi? Alltså solpanel?
 
En av mina hästar hänger över staketet då hon tycker gräset är grönare där. :cautious:
Nu HAR de gräs i hagen så hon måste ju liksom inte, men hon är bekväm och vill ju ha det godaste först är klart..
Ändå har jag tre trådar.
Strömmen verkar ha mattats av till den delen hagen också och jag får bara ett svagt eller inget utslag. Möjligen känner hon av det lite ändå då jag inte sett att hon hängt när elen varit på.
Tyvärr har det blivit endel skarvar men elen verkar försvinna efter vägen även om jag varit noga att det ska vara kontakt.
Blir att kolla staket här med!
Kolla jordningen kanske behövs ytterligare jordspett?
 
Hej vilken typ av uppvärmning har ni sadelkammaren? Visst var det någon som hade solarventi? Alltså solpanel?

Det är jag som har solpanel till min sadelkammare. Den upplever väl inte riktigt förväntningarna dock, men gör luften väldigt fräsch och fungerar fint vår-sommar-höst. På vintern ställer vi in ett oljeelement som håller det på 8-10 plusgrader.
 
@Maléne Vår sadelkammaren har fyra murade väggar (varav en yttervägg) + stengolv. Sen har vi ju höjt taket så den översta metern (och taket) är brädor + isolering. Vi har ett oljeelement under vintertid som håller ca 10 grader, det funkar fint. Ingen problem med fukt utan elementet heller.

@Vikinghestur Vad spännande! För oss var läget och marken det allra viktigaste - det kan man inte ändra på. Allt annat "går" ju att bygga/ändra mm. Vi har inte tagit lån utöver själva inköpet av gården, utan bygger efter alteftersom pengarna kommer in så att säga :p Men vi har två bra inkomster, inga barn än och bor ganska billigt och så gör vi det mesta själva så det blir oftast "bara" materialkostnader.

Har du möjligtvis någon bild på din sadelkammare? Orkar inte leta i tråden :angel:
 
Har du möjligtvis någon bild på din sadelkammare? Orkar inte leta i tråden :angel:

Klaart :D
Sett från utsidan: (Här ser man där den murade, gamla delen tar slut precis vid dörren och brädorna tar vid)
img_2719.jpg

Den är lite långsmal, så lite svårfotad men längst in är det fyra sådana där skåp/garderober.
img_5797-1-dragen.jpg

Och sett från garderoberna; sadlar och träns. Nu står det en sadelbock under fönstret också. Och lite tavlor har kommit upp också :)
img_27183.jpg

Och så här ser solvärmaren ut, sitter en liten fläkt i övre högra hörnet som blåser in uppvärmd luft, den drivs av den lilla solpanelen högst upp.
img_66451.jpg
 
I helgen har jag bunkrat upp med stolpar! Några ska bytas ut, några kompletteras med, en hage ska drygas ut, och ett gäng stolp från sommarhagen hamnade tydligen i flismaskinen när de tog ner angränsande skogen :cautious:

Kommer ha en trettio-fyrtio kvar ändå sen, braattha:angel:
Höbonden slutade med sina djur så fick dom för en tia styck. Tyckte det var heelt rimligt. Satt dessutom minst fem ringisolatorer på varje så bara det var ju värt pengarna :D
 
Under helgen stängslade vi om hela hagen! Bytt ut alla stolpar till 80 mm tryckade trästolpar, skruvat i tre nya isolatorer i alla stolpar, satt nytt rep som första och tredje tråd och ny ståltråd som andra tråd. Dragit om hagen lite så det är raka, snygga linjer och gjort oss noga med skarvlås osv. Riktigt nöjda!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 041
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
582
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
75 090
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 988
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp