Snackistråd eget stall/gård del 2

Nu har vi börjat bygga lösdriften på nya gården :laugh: försöker komma på enklaste lösningen för att kunna köra in smidigt med bobcat för att tömma ut bädden. Vi kommer ju ha "omlott-väggar" så att det inte ska blåsa in. Tänkte försöka ha dom avtagbara på nått vis så att det går att öppna när man ska in och tömma ur :)
 
Hur mycket belysning har/ska ni gravid era banor? Min ska bli ca 30x50 och en var idag ute på jobbet att gå vidare med den, det är mycket jobb kvar.... Men men, han tyckte jag skulle ha tre stolpar var på långsidorna, vad tror ni?
Det beror ju på vad du ska ha för sorts belysning. Jag har 2 stolpar på varje långsida på en bana som är 25 x 45 meter.
Men då har jag fått tag i utrangerade (helt felfria) lyktstolpar från vägverket, dom är 12 meter höga och lamparmen sticker ut 4 meter. Det gör att belysningen hamnar väldigt jämnt och fint, utan att blända eller lägga skuggor. Idealet för ridbanor. Jag kan rekommendera att du kollar runt där du bor om det är utbyte av vägbelysning på gång ;)
 
Det beror ju på vad du ska ha för sorts belysning. Jag har 2 stolpar på varje långsida på en bana som är 25 x 45 meter.
Men då har jag fått tag i utrangerade (helt felfria) lyktstolpar från vägverket, dom är 12 meter höga och lamparmen sticker ut 4 meter. Det gör att belysningen hamnar väldigt jämnt och fint, utan att blända eller lägga skuggor. Idealet för ridbanor. Jag kan rekommendera att du kollar runt där du bor om det är utbyte av vägbelysning på gång ;)
Hade möjlighet till det innan och kan kolla om jag kan lyckas få tag i det fortf igenom den kontakten... Kan ju hoppas om det räcker med 4st. Men då har du alltså 4 helt vanliga vägbelysningsstolpar?
 
Fundering på underlaget i lösdriften! I botten är det grus/sand. Vill ju så klart ha halm men bör man ha något under halmen, typ spånpellets? Eller räcker det med rejält lager halm?
 
Fundering på underlaget i lösdriften! I botten är det grus/sand. Vill ju så klart ha halm men bör man ha något under halmen, typ spånpellets? Eller räcker det med rejält lager halm?
Du kan ha torv under :), neutraliserar ammoniak doften och bränner fint i botten på bädden :).
 
Hade möjlighet till det innan och kan kolla om jag kan lyckas få tag i det fortf igenom den kontakten... Kan ju hoppas om det räcker med 4st. Men då har du alltså 4 helt vanliga vägbelysningsstolpar?
Japp. Det viktiga är dock måtten (dom är väldigt olika beroende på vilken typ av väg dom suttit vid). Ju mer höjd och in på banan du kan få lyset, desto färre behöver du.
Vi bytte alla lampor innan vi satte upp dom så jag hoppas att dom har lång livstid (annars måste jag hyra skylift) :p
 
Ni som har byggt nytt/ renoverat. Hur har ni tänkt angående förvaring?
Hur många kubikmeter/ häst och vilka faktiska mått har ni?
Har ni möjlighet att förvara för ett helt år?
 
Ni som har byggt nytt/ renoverat. Hur har ni tänkt angående förvaring?
Hur många kubikmeter/ häst och vilka faktiska mått har ni?
Har ni möjlighet att förvara för ett helt år?
Jag har faktiskt ingen koll på hur stort loftet är tyvärr, Men finns plats för ett års förbrukning av både hö och halm för 2 hästar. Och hade det inte varit fullt av skrot i ladanladan och lilla loftet så hade det funnits plats för mycket mer :). Dock så står hösilaget utomhus då det är smidigare att ta upp en i taget och blir lite väl tungt på loftet om man haft upp allt.
 
Ni som har byggt nytt/ renoverat. Hur har ni tänkt angående förvaring?
Hur många kubikmeter/ häst och vilka faktiska mått har ni?
Har ni möjlighet att förvara för ett helt år?
Vårt Bruksbalken-stall har ett skärmtak/foderdel på 6x3 m. Det använder jag till sommarens torrhö/halm (och en massa andra grejer). Ensilage beställer jag i småbal på pallar, de förvaras ute. Spånbalar + den öppna ensilagebalen har jag i min extra box. Räknade aldrig på utrymmet, men det har inte heller varit ngt problem. Vinterns ensilage hade nog nästintill fått plats i foderdelen, men det går inte att lasta in pga en backe.
 
Tänk bara på att loft ovanför stalldel måste vara brandsäkrat rejält. Det finns regler huruvida det ska byggas för att vara brandsäkert och det är både dyrt och jobbigt som jag förstått det.

Vi använder således inte vårat loft till hö utan får ha det i annan byggnad eller, som vi har nu, inplastat väderplastat hö som går att ha ute.
 
Tack för input. Tanken är en "loge", en egen del som kommer vara brandcell där fodret kommer att hållas.
Jag har stått i så många stall med dålig förvaring, både till foder och sadelkammare. Ska det byggas nytt vill jag att det ska få plats, vara effektivt samt ergonomiskt.
Tanken är ju att ha ett par inackoderingar.

Annars (eller) ska det byggas nytt så rekommenderas det att byggnaden är 15 meter från stallet/ lösdrift, och då får det tänkas till ett par varv.

Men, hade ju varit surt att bygga nytt och så missar man tänka till angående förvaring.
 
Tack för input. Tanken är en "loge", en egen del som kommer vara brandcell där fodret kommer att hållas.
Jag har stått i så många stall med dålig förvaring, både till foder och sadelkammare. Ska det byggas nytt vill jag att det ska få plats, vara effektivt samt ergonomiskt.
Tanken är ju att ha ett par inackoderingar.

Annars (eller) ska det byggas nytt så rekommenderas det att byggnaden är 15 meter från stallet/ lösdrift, och då får det tänkas till ett par varv.

Men, hade ju varit surt att bygga nytt och så missar man tänka till angående förvaring.
Vi har gjort ett foderrum om ca 30 kvm intill stallet. Där har vi plastade balar på pall. De lastas in av leverantören genom en dubbelport, vi drar sen undan dem och stuvar med palldragare. Vi får in ca 16 pallar, det räcker för halva årets hösilageåtgång. Vi får alltså två leveranser per år. Dessutom finns det plats för lite torv, spånpellets och havre - som vi också har på pall för att kunna flytta runt det.
 
Vi har gjort ett foderrum om ca 30 kvm intill stallet. Där har vi plastade balar på pall. De lastas in av leverantören genom en dubbelport, vi drar sen undan dem och stuvar med palldragare. Vi får in ca 16 pallar, det räcker för halva årets hösilageåtgång. Vi får alltså två leveranser per år. Dessutom finns det plats för lite torv, spånpellets och havre - som vi också har på pall för att kunna flytta runt det.
Hur många hästar har ni?
Har uppskrivet nånstans om vad man bör räkna på hur mycket foder/ strö i kubik/ häst.
 
Hur många hästar har ni?
Har uppskrivet nånstans om vad man bör räkna på hur mycket foder/ strö i kubik/ häst.
Fyra för tillfället, har varierat lite mellan tre och fyra. Volymen på fodret beror ju på många saker, t ex hur hårt pressat det är och vilken ts-halt det håller. Vi har även funderat på att ha två stora fyrkantbalar ovanpå varann på varje pall - men då blir de väldigt svåra att flytta med palldragare.
 
Nu är staketet på väg upp lite i taget!

img_7715.jpg

Vi har köpt en järnbalk på blocket också och gjort till sladd, mannen ska få svetsa på lite piggar på ena sidan också så det även går att harva. Funkade fint :)
img_7705.jpg
 
Har följt den här tråden och dess föregångare länge och nu har de äntligen blivit dags för mig att skriva i den då jag och min sambo köpt gård :banana:
Gården har en lada som ska inredas till stall med diverse tillhörande utrymme som är lämpligt att ha. Tänkte om de finns någon som är sugen på att spåna idéer på bästa lösning så ska jag lägga in lite mått och så sen :)

Finns de någon sida som man kan ladda upp bilder för att lägga in här?

Närmaste grej vi ska göra med hästarnas del just nu är dock vatten då vi ska ha ut en grävmaskin och fixa till lite och tänkte gräva vatten till hagen på en gång. Dock kan de bli lite problem med att gräva till frostfritt djup då det är berg lite här och var och jag vill verkligen ha frostfritt så jag har en kran strax utanför hagen för att enkelt fylla på. Är det någon som har frostfritt vatten ut till hagarna som kan berätta hur den lösningen är?
 
Har följt den här tråden och dess föregångare länge och nu har de äntligen blivit dags för mig att skriva i den då jag och min sambo köpt gård :banana:
Gården har en lada som ska inredas till stall med diverse tillhörande utrymme som är lämpligt att ha. Tänkte om de finns någon som är sugen på att spåna idéer på bästa lösning så ska jag lägga in lite mått och så sen :)

Finns de någon sida som man kan ladda upp bilder för att lägga in här?

Närmaste grej vi ska göra med hästarnas del just nu är dock vatten då vi ska ha ut en grävmaskin och fixa till lite och tänkte gräva vatten till hagen på en gång. Dock kan de bli lite problem med att gräva till frostfritt djup då det är berg lite här och var och jag vill verkligen ha frostfritt så jag har en kran strax utanför hagen för att enkelt fylla på. Är det någon som har frostfritt vatten ut till hagarna som kan berätta hur den lösningen är?
En värmekabel i ledningen.
 
Dock kan de bli lite problem med att gräva till frostfritt djup då det är berg lite här och var och jag vill verkligen ha frostfritt så jag har en kran strax utanför hagen för att enkelt fylla på. Är det någon som har frostfritt vatten ut till hagarna som kan berätta hur den lösningen är?

Var ska du ha vinterhagarna?
Min vinterhage ligger precis bakom stallet och jag har värmekabel i vatten ledningen till och i stallet och så en thermobar. Det är ca tre meter mellan kranen som sitter på baksidan av stallet och thermobaren så där får jag ha en kort slang som förvaras i sadelkammaren

Kan tillägga att jag sa till rörmokaren "Det behöver klara 25 minus utan att frysa" Oh det gör det garanterat.
Mm det blev 13 minusgrader innan kranen frös. :meh:
Ringer rörmokaren "Oh nej det kan inte ha frusit det är inte möjligt." joho sa jag kom hit och titta själv.
"oj det trodde jag aldrig"
Så rörmokaren fick montera dit ytterligare en värmekabel innan det verkligen klarade åtminstone 15 minusgrader O_o
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
565
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
876
· Visningar
74 538
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp