Snackistråd eget stall/gård del 2

Har följt den här tråden och dess föregångare länge och nu har de äntligen blivit dags för mig att skriva i den då jag och min sambo köpt gård :banana:
Gården har en lada som ska inredas till stall med diverse tillhörande utrymme som är lämpligt att ha. Tänkte om de finns någon som är sugen på att spåna idéer på bästa lösning så ska jag lägga in lite mått och så sen :)

Finns de någon sida som man kan ladda upp bilder för att lägga in här?

Närmaste grej vi ska göra med hästarnas del just nu är dock vatten då vi ska ha ut en grävmaskin och fixa till lite och tänkte gräva vatten till hagen på en gång. Dock kan de bli lite problem med att gräva till frostfritt djup då det är berg lite här och var och jag vill verkligen ha frostfritt så jag har en kran strax utanför hagen för att enkelt fylla på. Är det någon som har frostfritt vatten ut till hagarna som kan berätta hur den lösningen är?

Värmekabel i rören :)
 
Var ska du ha vinterhagarna?
Min vinterhage ligger precis bakom stallet och jag har värmekabel i vatten ledningen till och i stallet och så en thermobar. Det är ca tre meter mellan kranen som sitter på baksidan av stallet och thermobaren så där får jag ha en kort slang som förvaras i sadelkammaren

Kan tillägga att jag sa till rörmokaren "Det behöver klara 25 minus utan att frysa" Oh det gör det garanterat.
Mm det blev 13 minusgrader innan kranen frös. :meh:
Ringer rörmokaren "Oh nej det kan inte ha frusit det är inte möjligt." joho sa jag kom hit och titta själv.
"oj det trodde jag aldrig"
Så rörmokaren fick montera dit ytterligare en värmekabel innan det verkligen klarade åtminstone 15 minusgrader O_o

Tyvärr så ligger byggnaden vi ska ta vatten från längre bort än tre meter, förstår inte riktigt vilken skillnad avståndet gör förutom att de kommer kosta mer för mig med slanglängd osv. Fast du kanske inte har grävt ner din slang?
Jag måste göra det då de är en väg i mellan hage och byggnad.
 
@Sonea Eftersom jag har vinterhagen så nära byggnaden så behövde jag inte gräva ner någon slang utan jag har värmekabel i slangen som är dragen i byggnaden ut till en kran på baksidan. Men är det en väg i vägen så blir det ju helt andra förutsättningar :)
 
Vi har ett utrymme i vårt uthus, där det varit hönshus. Det är 40 år sedan som det fanns höns på gården så hönslopper etc borde ju ha dött vid det här laget. Hönshuset ligger vägg i vägg med min nuvarande sadelkammare, och planen är att slå ut väggen och göra sadelkammaren dubbelt så stor.

Dock har mina katter huserat i detta hönshus, så golvet är i princip täckt av kattbajs (djävla äckliga djur :wtf:). Någon som har tips om hur man bäst sanerar detta utrymme?

/Lizzie
 
Vi har ett utrymme i vårt uthus, där det varit hönshus. Det är 40 år sedan som det fanns höns på gården så hönslopper etc borde ju ha dött vid det här laget. Hönshuset ligger vägg i vägg med min nuvarande sadelkammare, och planen är att slå ut väggen och göra sadelkammaren dubbelt så stor.

Dock har mina katter huserat i detta hönshus, så golvet är i princip täckt av kattbajs (djävla äckliga djur :wtf:). Någon som har tips om hur man bäst sanerar detta utrymme?

/Lizzie
Högtryckstvätt?
 
Jag tänkte nog mer innan tvätt. Ska man ha andningsmask på sig när man skrapar ihop skiten?

/Lizzie
Det märker du bäst själv, beror ju på hur mycket/hur ventilerar det är, men skadar ju inte att ha ordentlig utrustning.

(Men får tipsa om att ställa ut en kattlåda åt katterna, så de inte går till boxarna sen när hönshuset är of limits.)
 
Woohoo då får man skriva här då vi köpt gård. Tillträde först i November men vi har fått börja så smått i ladugården.
Ska fixa så vi provisoriskt kan ställa hästarna där fram till sommaren då den stora ansiktslyfningen görs.

Nu har vi bilat ner foderbord mm och ska ev knäcka ner puts invändigt.
Takhöjden är bara 2.40 till bjälkarna men det är luftigt mm
Så att lyfta taket gör vi till vår/sommar.

Någon med erfarenhet av detta med att höja tak?
Givetvis ska vi ha hjälp av snickare.

I framtiden är det tänkt fyra boxar och sadelkammare. Två lite mindre 3*3 och två på ca 3.20*4.
Drömmen är murade väggar och öppna fronter men vi får se:).

Vi får också rätta framtida planlösning till konstruktion och fönster/dörrplacering.
En liten instafilm från eländet..
https://www.instagram.com/p/BXVfaHblb-y/

Hoppas hitta mycket råd och inspo i tråden.
Är halvt blind på höger öga för tillfället efter att sopat taket från gammal spindelväv..:p
 
Woohoo då får man skriva här då vi köpt gård. Tillträde först i November men vi har fått börja så smått i ladugården.
Ska fixa så vi provisoriskt kan ställa hästarna där fram till sommaren då den stora ansiktslyfningen görs.

Nu har vi bilat ner foderbord mm och ska ev knäcka ner puts invändigt.
Takhöjden är bara 2.40 till bjälkarna men det är luftigt mm
Så att lyfta taket gör vi till vår/sommar.

Någon med erfarenhet av detta med att höja tak?
Givetvis ska vi ha hjälp av snickare.

I framtiden är det tänkt fyra boxar och sadelkammare. Två lite mindre 3*3 och två på ca 3.20*4.
Drömmen är murade väggar och öppna fronter men vi får se:).

Vi får också rätta framtida planlösning till konstruktion och fönster/dörrplacering.
En liten instafilm från eländet..
https://www.instagram.com/p/BXVfaHblb-y/

Hoppas hitta mycket råd och inspo i tråden.
Är halvt blind på höger öga för tillfället efter att sopat taket från gammal spindelväv..:p
Vi har höjt tak! Återkommer med mer info när jag sitter vid datorn
 
Woohoo då får man skriva här då vi köpt gård. Tillträde först i November men vi har fått börja så smått i ladugården.
Ska fixa så vi provisoriskt kan ställa hästarna där fram till sommaren då den stora ansiktslyfningen görs.

Nu har vi bilat ner foderbord mm och ska ev knäcka ner puts invändigt.
Takhöjden är bara 2.40 till bjälkarna men det är luftigt mm
Så att lyfta taket gör vi till vår/sommar.

Någon med erfarenhet av detta med att höja tak?
Givetvis ska vi ha hjälp av snickare.

I framtiden är det tänkt fyra boxar och sadelkammare. Två lite mindre 3*3 och två på ca 3.20*4.
Drömmen är murade väggar och öppna fronter men vi får se:).

Vi får också rätta framtida planlösning till konstruktion och fönster/dörrplacering.
En liten instafilm från eländet..
https://www.instagram.com/p/BXVfaHblb-y/

Hoppas hitta mycket råd och inspo i tråden.
Är halvt blind på höger öga för tillfället efter att sopat taket från gammal spindelväv..:p
Vi höjde taket i vårt stall. Det blev jättebra.
 
Har också höjt taket, var väldigt mycket mer jobb än väntat då ladan går in över stallet. Så de sista 10cm för att det ska vara lagligt för 170cm hästar gick inte att få, men det går alltid att gräva nedåt ^_^.
 
Staketet är på plats! Väldigt nöjd med allt :)
img_7800.jpg
 
Vi har ett utrymme i vårt uthus, där det varit hönshus. Det är 40 år sedan som det fanns höns på gården så hönslopper etc borde ju ha dött vid det här laget. Hönshuset ligger vägg i vägg med min nuvarande sadelkammare, och planen är att slå ut väggen och göra sadelkammaren dubbelt så stor.

Dock har mina katter huserat i detta hönshus, så golvet är i princip täckt av kattbajs (djävla äckliga djur :wtf:). Någon som har tips om hur man bäst sanerar detta utrymme?

/Lizzie
Jag hade haft på mig andningsmask och täckande kläder. Sedan hade jag sett till att desinficera ordentligt. Det finns ju trots allt vissa parasiter som kan överföras till människor.
 
Woohoo då får man skriva här då vi köpt gård. Tillträde först i November men vi har fått börja så smått i ladugården.
Ska fixa så vi provisoriskt kan ställa hästarna där fram till sommaren då den stora ansiktslyfningen görs.

Nu har vi bilat ner foderbord mm och ska ev knäcka ner puts invändigt.
Takhöjden är bara 2.40 till bjälkarna men det är luftigt mm
Så att lyfta taket gör vi till vår/sommar.

Någon med erfarenhet av detta med att höja tak?
Givetvis ska vi ha hjälp av snickare.

I framtiden är det tänkt fyra boxar och sadelkammare. Två lite mindre 3*3 och två på ca 3.20*4.
Drömmen är murade väggar och öppna fronter men vi får se:).

Vi får också rätta framtida planlösning till konstruktion och fönster/dörrplacering.
En liten instafilm från eländet..
https://www.instagram.com/p/BXVfaHblb-y/

Hoppas hitta mycket råd och inspo i tråden.
Är halvt blind på höger öga för tillfället efter att sopat taket från gammal spindelväv..:p
Tänkte jag kan visa vår takhöjning:
DSC_0013-e1501924110277.jpg

Det gamla taket var precis på det murade, sedan var bjälkar under. Så vi lade en rejäl bjälke på muren och byggde det nya bjälklaget på den.

Här ser man sidorna också:
DSC_0014.jpg
 
Jag hade haft på mig andningsmask och täckande kläder. Sedan hade jag sett till att desinficera ordentligt. Det finns ju trots allt vissa parasiter som kan överföras till människor.

Just parasiter funderar jag över. Att det finns parasiter i kattbajs vet jag. Kan det finnas kvar efter hönsen?

Vad är lämpligt att desinficera med - väggarna består av liggande timmerstomme.

/Lizzie
 
Just parasiter funderar jag över. Att det finns parasiter i kattbajs vet jag. Kan det finnas kvar efter hönsen?

Vad är lämpligt att desinficera med - väggarna består av liggande timmerstomme.

/Lizzie
Jag har inte koll på hur länge det överlever efter höns. Men jag hade tagit Virkon s efter högtryckstvätten. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
565
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
876
· Visningar
74 554
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp