Snackistråd eget stall/gård del 2

Vi håller på att förbereda provisoriska boxar.. Mannen fick stora lastpallar som vi nu bänder isär och spikrensar och jag kan säga att det är grymt tråkigt men men;).. Det kommer ju säkert att fungera under vårvintern och blir ju smidigare att kunna ta med häst när vi flyttar än behöva flänga till andra ställen mitt i renovering:). Kollar stallinredningar och fönster och Gud vet allt.. Det är så himla roligt och mycket kan ju gå att få ner i kostnad om man är lite om sig och kreativ..
 
Lösdriften blev klar för några veckor sen och idag blev hagen färdigstängslad(och det var INTE lätt i den här supertorra, stenhårda marken!). Så nästa helg flyttar vi och hästarna till nya gården! :laugh: Och så fort vi kommit på plats så ska det riktiga stallbygget dras igång. Sadelkammare och 3 boxar är planen :)
 
Har ni någon slowfeedlösning i era hagar under hösten/vintern som inte innebär nät?

Jag har en lunchgrind men vi kommer ha två hagar inom några veckor pga min ena valack betäcker stot när hon brunstar. Har ingen lust att köpa en till grind och stängsla två lunchhagar (kommer vara mer än trött på stängsling när vi fått modifiera hagen ännu en gång) så jag letar andra lösningar :p

Har sett några som har lådor med lock på där de sågat hål som hästarna äter genom. Är väl just nu mest inne på att prova den varianten men vill kolla om ni har andra smarta, inte för arbetskrävande och kostsamma lösningar :)
 
Har ni någon slowfeedlösning i era hagar under hösten/vintern som inte innebär nät?

Jag har en lunchgrind men vi kommer ha två hagar inom några veckor pga min ena valack betäcker stot när hon brunstar. Har ingen lust att köpa en till grind och stängsla två lunchhagar (kommer vara mer än trött på stängsling när vi fått modifiera hagen ännu en gång) så jag letar andra lösningar :p

Har sett några som har lådor med lock på där de sågat hål som hästarna äter genom. Är väl just nu mest inne på att prova den varianten men vill kolla om ni har andra smarta, inte för arbetskrävande och kostsamma lösningar :)
Gjorde en låda med hål i, fungerade jättedåligt faktiskt, men någon annan kanske är nöjd?
 
Har ni någon slowfeedlösning i era hagar under hösten/vintern som inte innebär nät?

Jag har en lunchgrind men vi kommer ha två hagar inom några veckor pga min ena valack betäcker stot när hon brunstar. Har ingen lust att köpa en till grind och stängsla två lunchhagar (kommer vara mer än trött på stängsling när vi fått modifiera hagen ännu en gång) så jag letar andra lösningar :p

Har sett några som har lådor med lock på där de sågat hål som hästarna äter genom. Är väl just nu mest inne på att prova den varianten men vill kolla om ni har andra smarta, inte för arbetskrävande och kostsamma lösningar :)
Du kan ju göra en provisorisk lunchage med plaststolp och trästolpar vid bara själva öppningen? Och då ta stöd från den befintliga hagen (tex en långsida) så blir det inte så mycket att stolpa :)?

Dessa lådor du menar är det sådana som går på timer och som man i regel sätter utanför hagen? Eller är det någon annan variant?

En väldigt billig variant är fri tillgång till tex havrehalm och sätta upp något nät, gäller att se till att hästen inte fastna så bygger du själv (om du inte är väldigt duktig typ snickare) går det nog snabbare med hagvarianten.
 
Nu har jag en lampa i sadelkammaren! Och nästa vecka får jag upp en "hovslagarlampa" i stallgången. Hoppas vi får igång den innan hovis kommer och att han blir nöjd med placeringen.

Håller på att planera vinterhage för fullt, börjar bli dags att få upp stolparna nu.
 
Du kan ju göra en provisorisk lunchage med plaststolp och trästolpar vid bara själva öppningen? Och då ta stöd från den befintliga hagen (tex en långsida) så blir det inte så mycket att stolpa :)?

Dessa lådor du menar är det sådana som går på timer och som man i regel sätter utanför hagen? Eller är det någon annan variant?

En väldigt billig variant är fri tillgång till tex havrehalm och sätta upp något nät, gäller att se till att hästen inte fastna så bygger du själv (om du inte är väldigt duktig typ snickare) går det nog snabbare med hagvarianten.

Ja hade jag haft bara en hage som jag haft tidigare så hade det blivit en lunchhage igen men nu ska vi ha två hagar i bruk och då behövs alltså två lunchhagar och jag behöver köpa en till timer. Det är det jag inte har lust med och letar därför alternativ :)

Sån här låda menar jag https://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/carolines-hemmagjorda-slowfeed-lada.htm
 
Ja hade jag haft bara en hage som jag haft tidigare så hade det blivit en lunchhage igen men nu ska vi ha två hagar i bruk och då behövs alltså två lunchhagar och jag behöver köpa en till timer. Det är det jag inte har lust med och letar därför alternativ :)

Sån här låda menar jag https://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/carolines-hemmagjorda-slowfeed-lada.htm
Ok då förstår jag :).

En sådan låda har jag faktiskt aldrig sett. Det jag gjorde för länge sedan var omgjord av en såntdär galler från en stor vattentank (kommer inte på just nu vad de heter men jättevanliga i stall). Och sen två väggar i trä och två väggar med kompostgaller (här hade det varit bättre med starkare material) och sen en lucka upptill där man slänger i höet. I mitten av alltihop byggde jag en liten nedförsbacke så att maten alltid hamnar på utkanten.
 
nån här som har en gödselsug/dammsugare?
Nöjda eller är det bara en massa onödiga pengar i sjön?
Vi hade en på förra stallet. Jag tror den användes tre gånger under de fyra år jag stig där. Det är inte bara att hålla sugen över skiten så att den sugs upp utan man får dra med den tunga sugen fram och tillbaka över högen. Det är ett konststycke att ställa in så att den suger lagom mycket. Antingen så blir det för lite, och då får man verkligen jobba fram och tillbaka, eller också blir det för mycket så att den suger sig fast i backen. Det är lättare att mocka med grep och skottkärra.
 
nån här som har en gödselsug/dammsugare?
Nöjda eller är det bara en massa onödiga pengar i sjön?
Jag brukar hyra en. Tungt som fan, men jovisst, man får en väldigt fint urmockad hage. :up: Har kört min efter bilen, hade jag haft en ATV hade jag kunnat tänka mig en.
Mitt tips är att se om du kan hyra en först!
Helst hade jag velat testa en ny som man kan köra runt, istället för att hålla i ett rör.
 
@FengurLaugar
I ett stall jag stod i, så hade vi en stor rektangulär låda med två fack i. Den stod på höjden, en bit upp från marken. I varje fack kunde man precis få ner en höbal (ståendes). Där nere var det utsågat hål c:a 2 dm på höjden och så lika brett som balen.
Fungerade bra, men det blir ju mer slowfeeding om man stoppar ner balen i ett nät först. Borde inte vara några problem att stoppa i löshö/ hösilage.

Väldigt enkel konstruktion, som höll höt fräscht.

Annars så är hölådor där man lägger höt i nät och sätter fast med kedja i botten väldigt populärt här.
 
Vad är lämpligt att använda som väggar i en ligghall? Kommer bygga en ny fristående och sambon tyckte det var smidigt med plåtväggar på utsidan och sen skivor av lämpligt slag på insidan. Jag inbillar mig att de kommer bli tokvarmt där inne på sommaren, någon som har någon erfarenhet?
Om ni panelat, vilken dimension har ni använt på virket?

Ska man använda någon speciell betong när man gjuter stallgolv? Vill inte ha hala golv men heller inte så ruggad yta så de blir jobbigt att sopa. Eller är det bara vanlig standard och det beror på hur mycket man slipar?
 
Vad är lämpligt att använda som väggar i en ligghall?

Ska man använda någon speciell betong när man gjuter stallgolv? Vill inte ha hala golv men heller inte så ruggad yta så de blir jobbigt att sopa. Eller är det bara vanlig standard och det beror på hur mycket man slipar?

Det är samma regler för en ligghall som för en box, dvs att väggarna ska tåla en hästspark. Exakt vad det innebär kan man ju tolka lite hur som, men skivor invändigt låter lite klent. Jag tror det är 45-reglar vi har använt oss av i de olika lösdrifter som jag byggt/stått i.

Ang. betongen så ska det vara utomhusbetong, dvs den ska vara frosttålig (tillräcklig lufthalt och inte vibreras för hårt så luften försvinner), men det är de allra flesta betonger så man brukar inte behöva tänka så mycket på det. Man kan nörda in sig i olika ballastsorter och hållfastheter och olika klassningar, men det är inte så noga i de flesta stall :p Värre med broar och sånt.
Ytan kan bli för slät när man slodar ytan vid gjutning, oftast brukar man då kvasta/borsta under gjutning så den blir lite räfflad.
 
Idag ska jag flytta beteshagen. Kompisens unghäst går flera timmar på gräs varje dag och de andra tre med långt ifrån samma behov får gå 1-2 h per dag så behöver vi inte börja fodra med hö än. De har betat ner återväxten som är instängslad nu så jag ska flytta den så räcker några veckor till.

Vi ska fortsätta lite smått med den nya lösdriften också under veckan. Kanske kan få maken att beställa gruslasset som ska bli underlag :angel: Det tråkiga är att det måste handskottas för det går inte att få in en traktor där....men men, bra träning :D Marken utanför den blivande ingången ska jämnas till först och sen ska väggen sågas upp. Inte så mycket jobb faktiskt men vi har sagt att taket till utbyggnaden vi gjort där det ska bli vedskjul och traktorgarage ska bli klart först och det kommer det nog bli den här veckan :up: Vi behöver köpa några fler stolpar för att dela av så hagen blir två st ungefär lika stora. Mjukare i backen nu än sist vi stängslade så jag tror det kommer gå rätt fort bara vi tar tag i det.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
72 488
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp