Snackistråd för skadade hästar och konvalecenter

@mooi Jag beklagar verkligen :( - vad kom ni fram till var felet?

Det var korslederna. Vi hittade ju det redan i våras vid samma tillfälle som vi hittade ligamentskadan. Då stod vi med två potentiella orsaker till att hon uppförde sig konstigt vid ridning. Började behandla ligamentskadan som var akut (och jag skulle ju ändå inte kunna rida innan den var läkt). I höst när hon sattes igång så kändes det inte 100 utan vi åkte till klinik igen (jag trodde ligamentskadan gått upp), den såg fortfarande fin ut och vi skickades hem. ÅB 3v senare (22/9) och fram tills dess blev hon mycket sämre. På kliniken var hon jättedålig och vid UL av korslederna visade det sig att pålagringarna gått från "måttliga" till "stora" sedan i våras - trots att hon i princip bara gått i hagen ett halvår.
Behandlades och igår var vi inne för ÅB. Ingen förändring alls utan jättedålig. Gick inte ens att skritta på långa tyglar uppsuttet utan att lätta både fram och bak.
 
Det var korslederna. Vi hittade ju det redan i våras vid samma tillfälle som vi hittade ligamentskadan. Då stod vi med två potentiella orsaker till att hon uppförde sig konstigt vid ridning. Började behandla ligamentskadan som var akut (och jag skulle ju ändå inte kunna rida innan den var läkt). I höst när hon sattes igång så kändes det inte 100 utan vi åkte till klinik igen (jag trodde ligamentskadan gått upp), den såg fortfarande fin ut och vi skickades hem. ÅB 3v senare (22/9) och fram tills dess blev hon mycket sämre. På kliniken var hon jättedålig och vid UL av korslederna visade det sig att pålagringarna gått från "måttliga" till "stora" sedan i våras - trots att hon i princip bara gått i hagen ett halvår.
Behandlades och igår var vi inne för ÅB. Ingen förändring alls utan jättedålig. Gick inte ens att skritta på långa tyglar uppsuttet utan att lätta både fram och bak.
ujuj - inget vidare. Fyy vad tråkigt! :( Men nu slipper hon lida mer! :heart
 
Skit också, trodde på mycket bättre häst(frisk faktiskt) vid återbesöket i onsdags. Kommer hem med en häst som inte alls är bra, vet skulle diskutera de nya plåtarna med några av de andra. Hon återkommer idag och alla är överens om att det är en skada på hovbenet :(

Så prognosen är vila ca 6 månader :cry::heart
 
Hur håller ni motivationen uppe? Just nu är det skit tråkigt att åka till stallet, lite lättare på morgonen när det bara är jag där, värre på kvällen när alla andra är där och rider. :(
Det är mörkt, hagarna börjar bli leriga och det regnar. Och kan inte rida för att göra det roligare, hade på något sätt känts "bättre/lättare" om det hade skett under årets ljusare timmar. O_o
 
Orkar inte skapa nån ny tråd så smyger in här. Det funkar inte med spån i boxen då hästen kissar mycket och det luktar. Vi har haft torv förut vilket funkar super men nu har han ett sår på benet som vi har svårt att lägga om. Är det dåligt att ha torv när han har ett sår.
Är plåsterspray en idé?
Hjälp!
 
tar med andra hästen och åker till havet, det är bra motivationshöjare. :p om man inte har den möjligheten så kanske man kan mysa lite extra med hästen inne i stallet?

Ska på ÅB imorgon med den röda. har inga större förhoppningar om några förbättringar :(
 
Orkar inte skapa nån ny tråd så smyger in här. Det funkar inte med spån i boxen då hästen kissar mycket och det luktar. Vi har haft torv förut vilket funkar super men nu har han ett sår på benet som vi har svårt att lägga om. Är det dåligt att ha torv när han har ett sår.
Är plåsterspray en idé?
Hjälp!
När min häst haft sår på benen har jag använt snögg-plåster (animal polster) om det inte går att ha öppet. Har haft honom utan plåster när jag varit i stallet och satt på plåster på kvällen så det inte letar sig in äckliga bakterier i såret. Sårspray innehåller ofta silver, vilket är en tungmetall och jag tycker inte det känns helt nyttigt, men jag vet många som tycker att det funkar. Min veterinär tyckte dock INTE att jag skulle ha det i somras, men det beror säkert på sorts sår och placering.
 
det finns något som heter fixomull på apoteket, typ en självhäftande tejp för kompresser, har använt det ibland på hästarna när man haft sår på ställen där det inte går att bandagera, fäster relativt bra på hår om det inte är blött/fuktigt
 
Smyger in här i tråden med Barb som fick fång för tio dagar sen. Hon står (naturligtvis) på boxvila och lär göra så ett tag. Nu går hon fortfarande på full dos Metacam, provade sänka dosen fre-lör men då kom värmen tillbaka i hovarna direkt. Idag är hon skodd med heartbarskor och sula och är åter igen kall och fin i benen. Imorgon sänker jag Metacamet med 100kg så gör vi nytt försök att fasa ut det. Hon kommer stå på box ett bra tag till. Räknar med ytterligare två veckor efter att hon kommit ur Metacamet och hållit sig symptomfri. Kommer ta lång tid att få tillbaka henne efter detta. Hoppas innerligt att det inte blivit för stsora förändringar i hovbenen på henne...

Hon är tack och lov fantastisk med att kunna stå på box och kan stå och titta ut över hagarna :).
14938198_10209525370323037_5090176900304612106_n.jpg
 
Smyger in här i tråden med Barb som fick fång för tio dagar sen. Hon står (naturligtvis) på boxvila och lär göra så ett tag. Nu går hon fortfarande på full dos Metacam, provade sänka dosen fre-lör men då kom värmen tillbaka i hovarna direkt. Idag är hon skodd med heartbarskor och sula och är åter igen kall och fin i benen. Imorgon sänker jag Metacamet med 100kg så gör vi nytt försök att fasa ut det. Hon kommer stå på box ett bra tag till. Räknar med ytterligare två veckor efter att hon kommit ur Metacamet och hållit sig symptomfri. Kommer ta lång tid att få tillbaka henne efter detta. Hoppas innerligt att det inte blivit för stsora förändringar i hovbenen på henne...

Hon är tack och lov fantastisk med att kunna stå på box och kan stå och titta ut över hagarna :).
14938198_10209525370323037_5090176900304612106_n.jpg
Hon blir förhoppningsvis helt bra. Och så skönt att hon är så cool på boxvilan.

Inte som min tokfia som sprängde boxen och sprang lös i stallgången (jag hade för säkerhets skull stängt stalldörren....) och startade vattenkranen så när jag och dottern kom tillbaka från ridturen sprang hon omkring i stallgången som var översvämmad.
 
JA!
Vart hos kliniken idag igen, åb med ny skoning och rörelsekontroll.
Mycket bättre, åb om 6 veckor igen. Ska börja skritta för hand nu igen, börja lite lätt och ska vara uppe i 15 min om 3 veckor. Då får jag äntligen börja skritta uppsuttet :love: upp i 30 min skritt innan åb. Då ska ny röntgen tas + skoning igen.
Kunde inte sova i natt men nu känns det fantastiskt bra:D:up:
 
Det här har vi pysslat med de senaste två veckorna.....för det räcker ju inte med att bara ha en massa diagnoser. :crazy:




Men om man får ha fina bandage så läker det fortare. ;)

 
Jävla skit :cry: Hittade Musse på 3 ben igen (!) vill inte stödja på höger bak, något svullen och öm. Jag orkar inte :(
Ville inte alls använda benet när jag hämtade honom men efter promenaden till stallet gick han bättre men vill inte stödja på benet mer än nödvändigt. :down:
 
Nämen en tråd för mig som haft konvalcenshästar sen 2014.
2014 i mars bröt min älskade häst bäckenet. 70% chans att bli bra så försökte rehaba honom. Köpte en till häst som fick en pinne igenom tåsträckarsenan in i kotleden vb i juli. Operation och sen lymfangit på det. Februari 2015 fick häst nr2 en spark vf som visade sig vara en fissur med multiresistentabakterier och penicillin restat i hela sverige. Operation sen lymfangit på det och sår som inte ville läka. Gick på penicillin och bandage till och från till juli samma år. Samtidigt fick häst nr1 en hovböld där på våren, frakturen verkade läka bra. På sommarbetet fick häst nr 1 en spark och ett sår som tog två månader att läka. Häst nr 2 fick småsår till och från plus att plattinkar ploppat upp. Hösten 2015 fick häst nr1 en hälta hf och hb. Visade sig vara bäckenet som stökade - behandlade höftleden med gott resultat. Våren 2016 häst nr 1 halt igen och fick åka till himlen i april. Häst nr 2 bytte hovslagare och blev halt plus fick en allregisk reaktion av något på betet så frambenen fick köttsår i karlederna. Häst 2 vilade från maj-september men fick åka till veterniär och behandla 1grad hälta hb - troligen sneblastad från tidigare skador. Jag köper en unghäst (häst nr 3) som hösten 2016 får knölar i ögonlocket som antas vara inkar. Nu i januari har vi börjat behandla båda hästarna med BCG-vaccin. häst nr 2 har svarat på vaccinet medan häst nr 3 har fått två nya knölar på 3veckor. Häst nr 3 misstänks ha cancer så ska ta prover på honom på tisdag, troligen måste han opereras men oavsett om det är cancer eller inkar är prognosen inte särskilt god. Hästen är väldigt reaktiv och bakskygg så jag har inte lyckats rida in honom än och om dom måste offra ögat blir det hästhimlen. Tjoho vad underbart det är med häst. Not...
 
Nämen en tråd för mig som haft konvalcenshästar sen 2014.
2014 i mars bröt min älskade häst bäckenet. 70% chans att bli bra så försökte rehaba honom. Köpte en till häst som fick en pinne igenom tåsträckarsenan in i kotleden vb i juli. Operation och sen lymfangit på det. Februari 2015 fick häst nr2 en spark vf som visade sig vara en fissur med multiresistentabakterier och penicillin restat i hela sverige. Operation sen lymfangit på det och sår som inte ville läka. Gick på penicillin och bandage till och från till juli samma år. Samtidigt fick häst nr1 en hovböld där på våren, frakturen verkade läka bra. På sommarbetet fick häst nr 1 en spark och ett sår som tog två månader att läka. Häst nr 2 fick småsår till och från plus att plattinkar ploppat upp. Hösten 2015 fick häst nr1 en hälta hf och hb. Visade sig vara bäckenet som stökade - behandlade höftleden med gott resultat. Våren 2016 häst nr 1 halt igen och fick åka till himlen i april. Häst nr 2 bytte hovslagare och blev halt plus fick en allregisk reaktion av något på betet så frambenen fick köttsår i karlederna. Häst 2 vilade från maj-september men fick åka till veterniär och behandla 1grad hälta hb - troligen sneblastad från tidigare skador. Jag köper en unghäst (häst nr 3) som hösten 2016 får knölar i ögonlocket som antas vara inkar. Nu i januari har vi börjat behandla båda hästarna med BCG-vaccin. häst nr 2 har svarat på vaccinet medan häst nr 3 har fått två nya knölar på 3veckor. Häst nr 3 misstänks ha cancer så ska ta prover på honom på tisdag, troligen måste han opereras men oavsett om det är cancer eller inkar är prognosen inte särskilt god. Hästen är väldigt reaktiv och bakskygg så jag har inte lyckats rida in honom än och om dom måste offra ögat blir det hästhimlen. Tjoho vad underbart det är med häst. Not...
Galet en sån otur du har haft :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 269
Senast: bobbbo
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 238
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 148
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp