Snacktråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan jag få skryta om Nikita? Vi är på landet och eftersom det är mycket stor trädgård långt från trafikerade vägar så får hon vara ute under mattes översikt. Hon går aldrig långt från huset och verkar mest gå från köksdörren, lukta på lite blommor och sedan sitta utanför halldörren och vilja bli insläppt. Men, hon kommer alltid när jag ropar! Hon är mycket lydigare än hunden som lider av selektiv hörsel ;)

Idag gick vi ner till bryggan för att fika i sommarvädret. Jag bar ner henne men på bryggan fick hon nosa runt, lite huvudbuffar och låg sedan och slappade under bordet, i solen och inne i sjöboden. Sedan på vägen hem så följde hon med, som ja en hund, men lydigare. Sprang omkring med svansen rakt upp, körde några race men kom tillbaka så fort jag ropade. Fantastisk liten katt jag har :love:
 
Hur känsliga magar kan (mina) katter ha? O_o De får blötmat som grund, eller egentligen bara. Jag har till och från haft torrfoder som extragrej och bestämde mig nu för att införa det igen, efter uppehåll sedan i mars. Köpte samma sort som jag hade då. De fick ca 7 knortar var i går. I dag kom jag hem till en massa bajs varav de nyaste högarna rätt mjuka och (extra) illaluktande. Det måste ju vara torrfoderkulorna... (?) Men som sagt, kan de vara så känsliga?! Gruvar mig ju för att ge dem mer än ett par stycken nästa gång. :D
 
Utöver cryptosporidium har jag nu fått veta att Luna har coronavirus.
Min älskade, fina lilla kise. :cry::cry::cry:

Hon är ung (1 år på onsdag), har haft det länge (alltid?) och har mer än bara coronaviruset att kämpa emot i kroppen. Kan det bli värre?
 
Utöver cryptosporidium har jag nu fått veta att Luna har coronavirus.
Min älskade, fina lilla kise. :cry::cry::cry:

Hon är ung (1 år på onsdag), har haft det länge (alltid?) och har mer än bara coronaviruset att kämpa emot i kroppen. Kan det bli värre?
Nej fy vad tråkigt! Stor kram till er :(:heart
 
Utöver cryptosporidium har jag nu fått veta att Luna har coronavirus.
Min älskade, fina lilla kise. :cry::cry::cry:

Hon är ung (1 år på onsdag), har haft det länge (alltid?) och har mer än bara coronaviruset att kämpa emot i kroppen. Kan det bli värre?

Men usch då. Nu vet jag inte vad hon har för "krämpor" annars, men jag läste så sent som i går att coronaviruset i sig inte är någon större grej, väldigt många katter har det, utan det är om viruset får för sig att mutera som det inte blir bra (nämligen FIP). Och det händer nog ändå egentligen rätt sällan med coronasmittade katter. Men det där kanske du redan vet. Hoppas hon kryar på sig med det andra.
 
Men usch då. Nu vet jag inte vad hon har för "krämpor" annars, men jag läste så sent som i går att coronaviruset i sig inte är någon större grej, väldigt många katter har det, utan det är om viruset får för sig att mutera som det inte blir bra (nämligen FIP). Och det händer nog ändå egentligen rätt sällan med coronasmittade katter. Men det där kanske du redan vet. Hoppas hon kryar på sig med det andra.
Tack!
Efter samtalet med veterinären så kändes det som jag mer eller mindre hade fått en dödsdom till henne. Nu har jag hunnit läsa på lite och inser att kanske, kanske kan Luna komma igenom det här oskadd. Det som gör hennes situation lite värre är ju att hon förutom coronaviruset även har en parasit som kroppen försöker bekämpa, så immunförsvaret har ju fullt upp och kanske inte klarar av att ta hand om coronaviruset som önskat. Dessutom är hon ung, och även det gör henne mer utsatt. Så även om viruset oftast inte utvecklar sig, så uppfattar jag det som att dessa faktorer gör Lunas odds lite sämre.

Det som gör det här extra bisarrt är att hon mår så bra i övrigt. Det enda som märks på henne är att magen krånglar nu och då, annars är hon den piggaste och lekfullaste katten någonsin. Och det är ju på sitt vis lugnande - jag behöver inte oroa mig för att hon lider nu. Förhoppningsvis lyckas hennes kropp göra sig av med både parasiten och viruset, och det snart. Allt jag kan göra är att hoppas, för det finns inget annat som går att göra. :(
 
Det som gör det här extra bisarrt är att hon mår så bra i övrigt. Det enda som märks på henne är att magen krånglar nu och då, annars är hon den piggaste och lekfullaste katten någonsin. Och det är ju på sitt vis lugnande - jag behöver inte oroa mig för att hon lider nu. Förhoppningsvis lyckas hennes kropp göra sig av med både parasiten och viruset, och det snart. Allt jag kan göra är att hoppas, för det finns inget annat som går att göra. :(

Jag förstår. Jag skulle också se det som lugnande att hon är pigg och leker. Det låter ju som att hon mest bara är drabbad/påverkad av parasiten just nu.Hoppas verkligen det går bra med allt!
 
Idag vaknade jag med tre katter i rummet, för första gången :love: Sixten hoppade helt enkelt upp på kartongen där Sauron brukar sova och sulade till Sauron när han ifrågasatte, och sen sov vi gott alla fyra, Sixten på kartongen och resten av oss i sängen :laugh:
 
Lite fundersam över Alice, hon spydde förrigår men jag var inte så orolig då det händer ju ibland. Igår låg hon inne hela dagen och sov mest, t.o.m i korgen där hon aldrig ligger annars, men det var väldigt varmt. Imorse verkade hon må bättre och var utomhus och hängde med lite vad som pågick i huset. Men sen dess har hon bara hållit sig inne och legat under en säng i mörkret, nu ända sen hon fick middag (vilket hon klagade efter som vanligt). Jag satt mig ute på verandan med dörren öppen till hallen där hon ligger så att hon skulle känna att det var svalt ute nu, men hon har inte kommit ut alls :(
I vanliga fall så gillar hon verkligen att få komma ut, speciellt på kvällen när det är svalare (men hon håller sig ute i skuggan även när det har varit varmt).

Jag funderar på om det kan vara blötmaten..? Den kanske står framme för länge, vilket är nog inte bra i den här värmen (även om det är svalare inomhus) :cautious:
 
Plågade katten under sängen med lite klapp och kli så att hon suckade och kom fram :angel: Bar ut henne sen till i knäet på mig och hon hoppade ned, MEN hon sitter nu ute här på verandan och luktar lite på luften. Tycker inte att hon känns särskilt varm heller.

Argh, nu gick hon in då jag knakade till med stolen och pappa hördes :meh: men hon är framme och har suttit ute en liten stund iallafall :up: Hoppas att det bara var värmen som störde henne, det har varit en lite speciell värme de senaste dagarna.
 
Insåg att anledningen till att katterna ville äta hela tiden var för att få i sig vätska (vi har sommarvärme även här). Faten var nämligen renslickade från gelé, och blötmatsbitarna låg kvar. :laugh: Så dum jag är som inte tänkt på det. Skvätte därför extra vatten på blötmaten, och det fungerade. :up:

Ställde dessutom en kopp med vatten i vardagsrummet, åtminstone den ena katten brukar tycka att det är oemotståndligt med vatten eller annan vätska i kärl hon inte annars blir serverad från, på platser hon inte annars blir utfodrad. Det är ju lite problematiskt med "blötmatskatter" som inte dricker vatten (åtminstone inte mina). De fick några torrfoderbitar också, som kanske lockar fram drickinstinkten.
 
Insåg att anledningen till att katterna ville äta hela tiden var för att få i sig vätska (vi har sommarvärme även här). Faten var nämligen renslickade från gelé, och blötmatsbitarna låg kvar. :laugh: Så dum jag är som inte tänkt på det. Skvätte därför extra vatten på blötmaten, och det fungerade. :up:

Ställde dessutom en kopp med vatten i vardagsrummet, åtminstone den ena katten brukar tycka att det är oemotståndligt med vatten eller annan vätska i kärl hon inte annars blir serverad från, på platser hon inte annars blir utfodrad. Det är ju lite problematiskt med "blötmatskatter" som inte dricker vatten (åtminstone inte mina). De fick några torrfoderbitar också, som kanske lockar fram drickinstinkten.

Jag har alltid i extra vatten i blötmaten även om mina är bra på att dricka. Vatten på flera ställen kör jag med jämt också, de gillar att kunna välja :D Fast rätt ofta ser jag dem dricka ur sunkvattenpölar ute fast de alltid har fint vatten inne... :cautious:

/mvh slaven
 
Jag har alltid i extra vatten i blötmaten även om mina är bra på att dricka. Vatten på flera ställen kör jag med jämt också, de gillar att kunna välja :D Fast rätt ofta ser jag dem dricka ur sunkvattenpölar ute fast de alltid har fint vatten inne... :cautious:

/mvh slaven

Haha! Men ja, vatten på maten funkar förvånansvärt bra. Testade över natten också, och det var tomt nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 200
Kropp & Själ Jag har mörkbrunt hår som numera färgas för att inte bli grått. Men det blir lätt lite platt och trist i färgen, särskilt på vintern. På...
Svar
2
· Visningar
509
Senast: Tilly_85
·
Övr. Katt En dubbelgängad skruv till mitt Natural Paradise Magnolia klösträd i takhöjd försvann när flyttgubbarna höll på. Någon som vet vart jag...
Svar
1
· Visningar
211
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp