Snacktråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Lii jag försökte leta efter buren men hittade inte men färdiga verkar ganska dyra så jag hade i alla fall hellre lagt pengarna på material och bankat ihop något själv istället.

Tillägg: hittade den nu. Jag hade helt klart byggt själv eller lejt någon och fått bättre mått och anpassat till huset.
 
6gzmo2.jpg


Såhär hittade jag fetknopp när jag kom hem från affären. Slappandes på min morgonrock i en fåtölj.. i M's rum! Den lilla jäkeln har alltså lyckats ta sig över kompostgallret, satt i sig M's mat och sedan mätt och nöjd lagt sig för att ta en tupplur :sneaky::rofl: Hur tusan han har lyckats ta sig över är ett mysterium, det har han (mig veterligt) aldrig lyckats förut. Hmm :cautious:

Idag låg han där i godan ro i fåtöljen igen när vi kom hem :grin: Det som har varit så perfekt med att M har haft sitt eget rum, med mat framme i princip dygnet runt, sin kattlucka och egna sovplatser. Nu när tjockis bevisligen lärt sig hoppa över känns det meningslöst att spärra av, samtidigt som jag skulle vilja ha det avspärrat. Suck, dessa katter! :banghead::rofl:
 
Småfröknarna snarkar bredvid varandra. Så dekorativt! För bara några minuter sedan så var Skönhetsmissen halvvägs uppe i taket i bokhyllan för att döda en fluga, och Brunetten lyckades (efter flera dagars övning) att vrida igång vattenkranen i fullt ös i badrummet.

Skulle någon komma in här och se dem nu, runda pälsbollar utslagna av trötthet i solen, då skulle jag inte bli trodd.

Men britter är så lugna sa de.... Köp en britt de bara sover hela dagarna sa de...

British shorthair - every day is a new surprise!
 
Jag ska äntligen bli med katt igen :love: Efter två år ifrån varandra så får pappas maine coon flytta hem till mig igen, så som jag saknat honom! Han blir dock här på prov till en början tills vi ser att han fungerar ihop med min unghund, men jag hoppas att det ska gå bra. :nailbiting:
 
Dubbelhäftande tejp är tydligen också bra, om tyget inte fungerar, för det ska tydligen ge en otäck känsla att ta i enligt djuren :angel:

Tjockt tyg fungerade INTE kan jag säga :rofl: Får försöka fixa fram en skiva fort. Dubbelhäftande tejp.. Oj vad den skulle bli luden :rofl: Jag vill inte ha någonting som M tycker är jobbigt heller, det är ju trots allt hans rum ;)
 
Tjockt tyg fungerade INTE kan jag säga :rofl: Får försöka fixa fram en skiva fort. Dubbelhäftande tejp.. Oj vad den skulle bli luden :rofl: Jag vill inte ha någonting som M tycker är jobbigt heller, det är ju trots allt hans rum ;)
Men M hoppar väl? Då störs han inte av tejpen ;)
 
Några frågor angående raskattsavel.
1. Finns det någon övre gräns för hur många kullar en registrerad uppfödare får ta per år? Flertalet honor i uppfödningen, så över 3 kullar/24 månader är inte aktuellt (ännu... :meh:).
2. När kan man tidigast ta en kull på en hona? Hur gammal bör hon vara innan kullen föds?
3. Inte tusan HCM:ar man en avelshona EFTER parningen (tänk efter cirka halva dräktigheten)?

Det är alltså INTE JAG som driver uppfödning.
 
Dubbelhäftande tejp fungerade.. i en hel minut! :laugh: Det var iallafall en väldigt söt minut, fram tills han bestämde sig för att det visst inte var så farligt. Vips så var han över igen :rofl: Jag har burit ut honom iallafall fem gånger den här morgonen, han ger sig inte. Jaja, det är väl bra motion tills jag hunnit köpa virke till en riktig grind :D
 
Några frågor angående raskattsavel.
1. Finns det någon övre gräns för hur många kullar en registrerad uppfödare får ta per år? Flertalet honor i uppfödningen, så över 3 kullar/24 månader är inte aktuellt (ännu... :meh:).
2. När kan man tidigast ta en kull på en hona? Hur gammal bör hon vara innan kullen föds?
3. Inte tusan HCM:ar man en avelshona EFTER parningen (tänk efter cirka halva dräktigheten)?

Det är alltså INTE JAG som driver uppfödning.
1. Ska man ta 3 kullar eller fler per år så behöver man tillstånd från Länsstyrelsen.
2. Finns ingen nedre gräns. Rekommendationen är ju att man ska ha gjort alla hälsotester innan man parar dem. Hjärta och njurar kan man exempelvis inte ultraljuda förrän katten är minst 10 månader. Tyvärr är inte hälsoprogrammen bindande så vissa uppfödare följer inte de program som finns. Ibland kan jag tycka att det är befogat att para tidigt. Har man en hona som blir fertil tidigt och har täta löp så ökar ju risken för livmoderinflammation för varje tomt löp. Då kan det mest hälsosamma vara att honan får en kull tidigt.
3. Vad jag vet kan man inte scanna dräktiga katter, men det kanske finns veterinärer som gör det. Annars får man vänta och scanna typ i samband med kattungarnas första vaccination eller liknande.
 
Alice är nog inte en kattvänlig katt :o
Vi har ju en granne som har tre katter som får gå ut och vi ser oftast två av dem. Den ena (gråvit) har Alice jagat bort vid ett par tillfällen och häromveckan så följde hon efter när hon såg den försvinna in bland några buskar - fick gå fram för att se till att hon inte jagade bort den från sitt eget hus :o Hon vände om och då mötte på den andra katten (svartvit) och den här katten är inte ... er, lika feg som den andra :angel: De har haft ett par stirrtävlingar där jag ställt mig mellan dem (just in case) men Alice har inte gått fram. Tills nu!
Tydligen kände hon sig lite modig efter ha vågat gå fram till deras lägenhetshus och gick närmare den svartvita trots att den fräste, var bara en halv meter mellan innan jag hann ställa mig mellan dem :o Hon sneglade bort och störtade sedan iväg i språng hem igen.
Busunge :cautious:

Bilar och katter och hundar? Nää, inte alls så farliga :cool:
Men främmande människor? :eek::eek::eek:

En annan granne hade sin chihuahua ute och den verkade väldigt intresserad av Alice - grannen förklarade att den tyckte om katter och var van vid att leka med dem :love: Men jag fick förklara att hon inte var rädd för hunden utan människorna.. :angel:
Annars hade det varit ett intressant tillfälle att se hur Alice skulle egentligen reagera på en hund, hon har visat på lite intresse utan att vilja jaga bort dem. Det då det möjligen blir en valp till augusti här hemma.
Blir onekligen intressant ... Jag var lite orolig att hon skulle vara rädd för hunden men nu är min oro mycket mindre :angel::D
 
Han har blivit lite mer "modig", min tjockis. Han vågar testa sina vingar och prova saker :D Han var ju så himla skygg när han kom och jag har försökt uppmuntra honom till att testa saker, och sen han lärde sig knepet att klättra över gallret har han klättrat runt som bara den här hemma :rofl: Även om det inte ser ut som det så har han ju faktiskt gått ner i vikt också, så det hjälper såklart ;)
 
:eek:

Varit lite orolig i ett par dagar för att Luna knappt har bajsat över huvud taget, bortsett från någon liiiten hård klump. Allmäntillståndet har dock varit utmärkt som vanligt, och jag har inte märkt av att hon faktiskt ens försökt gå på lådan mer än för en snabb liten kiss.
Var rädd att hon skulle ha lyckats få i sig presensnöre från mammas mors dag-bukett som inhandlades i torsdags. Den var nämligen väldigt spännande, och vid ett tillfälle lyckades jag precis dra ut en strimla rosa snöre ur hennes mun... Sedan har buketten låsts in i duschen när vi inte haft sträng koll på katten.

Nu gick hon äntligen på lådan och bajsade lite. Fastnar lite i rumpan spm jag inte får ta bort, för det gör ont. :( När det trillar ut ett par minuter senare, vad finns inte i avföringen om inte några strimlor rosa presentsnöre? :eek: Usch och fy och ve, hur illa det kunnat gå! :cry:
Har givetvis varit i kontakt med vet, som menar att de omöjligt kan se om det finns snöre kvar i tarmen. Därför ska vi avvakta och se om Luna beter sig underligt. Men Luna har varit så pigg och glad hela dagen, och lekt med sin Da Bird och allt, så hon har ju inte visat några tecken på att ha mått dåligt, bortsett från att lådan varit tom på bajsklumpar. Jag tror och hoppat att allt snöre är ute, men ska givetvis hålla koll på henne... och inhandla lite messmör som hon ska få testa.
 
Varit ute på promenad med Nikita. Får lite underliga blickar :grin: knäppkatten vill helst gå på trottoarer och gator inte mjukt gräs. Dessutom tror hon att hon är hund och snusar på väggar och däck hela tiden. Ingen aning om vad som luktar så intressant :idea:
 
Lämnade Frasse på djursjukhuset i eftermiddags med hög feber, usch så jobbigt! Lilla Freja verkar ta det rätt bra i alla fall
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Inspirerad av tråden på hundsidan, vore kul att se era kissar som ungar och sen vuxna! 😻 Vår Carsten vid ca 8 veckor (hos uppfödaren)...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 839
Senast: Mia_R
·
Svar
556
· Visningar
29 653
Senast: Rosett
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 531
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag har mörkbrunt hår som numera färgas för att inte bli grått. Men det blir lätt lite platt och trist i färgen, särskilt på vintern. På...
Svar
2
· Visningar
524
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp