Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Vad roligt :) tänkte försöka åka till kursen han har hos Monika (min tränare) i november och kika.

Alltså jag är så förvirrad. Vet att jag har dig på insta o är säker på att jag har dig på fb oxå (väl?) men hittar dig inte :o

Eller jag kanske ska ta det i denna tråden?

Samlar du i öppna?
 
Alltså jag är så förvirrad. Vet att jag har dig på insta o är säker på att jag har dig på fb oxå (väl?) men hittar dig inte :o

Eller jag kanske ska ta det i denna tråden?

Samlar du i öppna?

Jo det har du ;) såg det i gruppen men kände mig förvirrad för att komma med ett bra svar just då hahah. Hittills har jag inte samlat i öppna då jag känner att jag vill ha mer koll på det själv först och inte riktigt känner att jag är där som ryttare än för att göra det så korrekt som möjligt. I groundwork har jag däremot samlat henne lite mer i öppnan utan problem så hon kan det men så var det hon på ryggen som skulle få ordning på allt. Känner att jag gjort så fel i hela mitt liv... där har man suttit och faktiskt tävlat hästar i dressyr i 13 års åldern och tyckte man var så duktig som gjorde både öppnor och slutor, lite tramp, byten mm. Nu har jag fått en helt annan syn på hela ridningen och känner mig som en riktig gröngöling som typ vill lära mig sitta rakt upp och ner i alla gångarter ;) men allt känns så mycket bättre!

Överlag antar jag att folk (i alla fall folk kopplade till Bent) samlar även i öppna då de gjorde de när jag kollade på ryttare som övade på väpnarprogrammet där det ingår.
"10. Next long side: shoulder-in forward, collection, forward, at the end straigten up the horse."
 
Missade h när jag sökte! :O

På Bentkursen nu i helgen samlade samtliga 8 i sluta o red sedan framåt i framåt-nedåt i öppna. Två ombads samla i öppna. En klarade det fint o den andra hästen förstod inte o fick avbryta. Första var på g att rida upp för väpnarprovet o andra hade varit hos Bent några månader i vinter o gjorde o mina ögon rätt trevligt tramp.

Därav min fråga, prion kändes väldigt annorlunda jämfört med vad jag är van vid :)
 
Ny lektion! Då har vi varit iväg igen :)

Var väldigt nyttigt och Duna skötte sig bra som vanligt, blev dock lite spänd då det bokstavligen vräkte ner så det gick knappt att prata i ridhuset inte så konstigt med andra ord. Har känt mig lite osäker på det arbete jag gjort hemma sen sist MEN det var så skönt att få bekräftat att jag gjort rätt. Även sitsen tyckte hon hade blivit bättre. Jätteroligt verkligen!

Nu ska vi bara få Duna att släppa efter ordentligt, hon har en tendens att att spänna underhalsen och inte komma fram ordentligt bakifrån. Detta har blivit mycket bättre men det är fortfarande en lång bit kvar. Det vi gör nu är att arbeta ganska mycket i galopp då det är där hon har lättast för sig, mjuka upp henne mycket i trav med åttor, volter och vända igenom volter. Samt leka med att flytta framdelen och bakdelen. Ska även lägga in en del arbete med bommar.

=)// Pink

monika1_55678914ddf2b37513c13f9e.jpg
 
ARena 2015!

Vilka var där? Jag och @lo i alla fall :)

Är fantastiskt nöjd med min fina häst som presterade över förväntan trots att vi båda var lite trötta och sega sista passet. Börjar gå upp för mig hur mycket hon utvecklats på så kort tid, traven har gått från något fullkomligt obalanserat till ridbar och framförallt ser hon ut som en helt annan häst i kroppen. Blir så glad varje gång jag tittar på henne och Monika är ett stort stöd för oss både under och utanför träningar.

Här kommer en bildbomb från våra träningar under ARena...

ar11_55ad71aaddf2b343d494cea1.jpg


ar9_55ad71a8e087c33d1a455a30.jpg

ar6_55ad71a7ddf2b343dd62252b.jpg
ar7_55ad6cd7ddf2b343b73a906f.jpg
ar3_55ad6cd62a6b2260d4824472.jpg
ar5_55ad6cd6ddf2b343b73a906e.jpg


=) // Pink
 
Ni såg superfina ut!
Monika pratade mycket om hur annorlunda din häst ser ut nu och hur hon såg ut när ni först träffades så jag blev nyfiken på om du har några bilder på henne från tidigare?
 
Jätte fin häst du har @pink_angel och vilken utveckling! :bow:
Tusen tack! Dock går det sådär just nu... hon var med om en ofattbar olycka den 3e augusti och rasade igenom ett transportgolv. Djupt sår in till hovleden och akut operation. Men hon står på benen i alla fall och det ska förhoppningsvis bli bra tids nog men kommer ta tid.. vet inte riktig hur länge hon ska boxvila, får vidare bedömning 1 september. Med lite tur blir hon fullt ridbar igen... annars har jag sneglat på en hingst så jag kan föda upp en framtida riddarhäst. Så känns lite tungt just nu men samtidigt fantastiskt glad att vi gjort den här resan och att vi åkte till ARena, hoppas vi ska komma igen i framtiden! Men det viktigaste är såklart att min ängel mår bra och inte har ont!

Grattis till din nya häst!!! Superfin verkligen! Lycka till med honom :)
 
Tack @pink_angel, han är helt underbar!

Men fy vad hemskt!
Det är verkligen min mardröm och det jag är rädd för jämnt när jag transporterar mina...
Hoppas verkligen att det kommer gå bra, tror ni kommer fixa det!
Du får berätta hur det går.
 
Tack @pink_angel, han är helt underbar!

Men fy vad hemskt!
Det är verkligen min mardröm och det jag är rädd för jämnt när jag transporterar mina...
Hoppas verkligen att det kommer gå bra, tror ni kommer fixa det!
Du får berätta hur det går.

Tack, ja det är helt klart det värsta jag varit med om... livrädd för det faktum att vi ska transportera henne till veterinären imorgon utöver att jag är livrädd för vad veterinären ska säga. Hon verkar hyfsat pigg i alla fall. Hoppas på goda besked även om det är en väldigt lång process.
 
Tack, ja det är helt klart det värsta jag varit med om... livrädd för det faktum att vi ska transportera henne till veterinären imorgon utöver att jag är livrädd för vad veterinären ska säga. Hon verkar hyfsat pigg i alla fall. Hoppas på goda besked även om det är en väldigt lång process.

WOHOO!! :bump::bump::bump:

Varit på återbesök idag och vet tyckte det såg jättefint ut! Så nu är det förhoppningsvis bara 2-3veckor kvar på boxvila vilket faktiskt känns som en fis i rymden nu när hon redan varit inlåst i en månad. Tror hon längtar efter att få komma ut i lösdriftsflocken och jag är så lycklig över att jag nu ser en möjlighet att hon får göra det innan vintern anländer. Älskade fina häst :heart
 
Som nybörjare på AR-fronten blir man verkligen fashinerad över hur otroligt följsamma hästar man får! Har bara varit på två träningar med min lilla bruna och han har liksom blivit så uppmärksam redan och börjat fundera på egen hand!

Nu börjar man ju upptäcka sånt som är lite svårt också, typ det vänstra bakbenet med egen vilja :grin: att flytta bakdel åt höger är jättelätt men åt vänster är det jättesvårt! Får klura och lura och till slut så är det som att pållen bara "jaha var det det du menade! Men säg det då.." Och efter en liten paus är det likadant igen :o men vi kämpar på, letar inspiration och tränar vidare (i lagom mängd).
 
Åh så härligt!!

Jag har precis fått hem min tjej efter treårstest. Har hunnit checka av vad hon kommer ihåg och det mesta verkar sitta. Så nu ska vi jobba vidare från marken och påbörja inridningen i höst. Jag själv har börjat rida lektion igen på fina lusitanos, kände att jag behövde komma igen själv i ridningen efter alla höftoperationer innan jag sätter mig på min egen.

I november ska vi på kurs för Christofer, vår första. Ska bli så kul!!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 023
Senast: Niyama
·
  • Låst
Hästvård Förra tråden stängdes, antagligen pga den med råge passerat 2000 inlägg? Men, vi får väl fortsätta peppa varandra i en ny tråd...
83 84 85
Svar
1 694
· Visningar
133 403
Senast: Boj
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 057
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Trav Dags för en ny! Inte kan vi lägga av att snacka bara för att den andra kom upp i 2000 inlägg.. citerar Botvid/Americanese.. Den...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
109 691
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp