Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Jag och min stjärna hade en uppvisning för en månad sedan.
Så sjukt roligt!

Vi hade en liten mini clinic där jag visade lite bra övningar och försökte förklara lite vad kärnan i AR är.

Liten vit skötte sig exemplariskt och njöt verkligen av att alla tittade på honom,.

11870795_10153547706312451_4115887336866242311_n.jpg


11855626_10153549375482451_1084618356470252125_n.jpg
 
Vi började med markarbete mest för att tant Ponny behövde vänja sig vid att ha folk omkring sig på marken. Nu tycker hon det är jättekul och vi hoppas hitta nån bra tränare när vi flyttar till Skåne lite senare i höst.

11221453_10206634234109039_6245151826105724729_n.jpg
 
Träning idag och jag svävar fortfarande lite på moln, det var så kul! Hästen var fantastisk och jag lär mig så mycket nytt hela tiden så får anteckna febrilt i telefonen påväg hem så jag inte riskerar att glömma något viktigt :D

Nu har vi alltså tränat tre gånger för tränare, 6 pass totalt. Och det känns så rätt! Jätteroligt verkligen :) första passet idag var från marken, vi har ju tidigare börjat nosa på slutor och jag har fått träna det hemma, i början kämpigt men efter ett besök av equiterapeut så lossnade det. Idag jobbade vi med öppna och sluta på volten, ställa, böja, flytta och poff så hade vi en samling! Det är så spännande att man med så små medel kan få så mycket. När min lilla tjockis kliver på med 20cm längre kliv än vanligt så blir man ju alldeles lycklig :p

Andra passet uppsuttet, det var mycket lättare men fick verkligen kämpa med sitsen då jag gärna blir lite baktung. Red barbacka såklart, har svårt att dressyrrida i sadel med denna häst, det blir liksom för mycket. Även är jobbade vi med samma sak, böjning för inner skänkel, flytta inåt och utåt. Lite klurande hit och dit och vi lyckades få samling och sluta även uppsuttet och han kändes riktigt bärig och stolt! Pigg blev han med, tror han var mycket nöjd med sig själv efteråt :D

Så hemläxa nu är att leka och ha kul, prova oss fram och få puffen mjuk som ett gummiband för nu börjar han bli riktigit följsam och härlig att jobba med :)
 
Hur mår alla AR:are där ute i vintern? Nog för att jag inte har någon häst att jobba med för tillfället men i helgen har jag varit på Bent Branderups clinic och bla sätt min tränare jobba med sina hästar och massa andra spännande ekipage på olika nivåer med olika hästar. Fått en rejäl historielektion av Bent, mycket filosofiska tankar och mängder av ny och gammal kunskap. Längtar så tills min lilla fluffhäst är igång igen!

I veckan kommer i alla fall min nya kapson jag beställt och fluffprinsessan kommer få jobba lite från marken i skritt i alla fall. Visserligen bara på rakt spår men något ska vi väl hitta på.

=)// Pink
 
Här mår vi bara bra!
Fast vinter har vi inte än, fast jag bor i norra delen av landet.
Men temperaturen kröp uppåt i helgen så nu har vi -10, så hoppas på lite snö nu!

Går framåt med mina pojkar.
Min nya häst Pilgrim är jätte duktig och börjar ta stegen mot ridhäst på riktigt.
Och Cappe är fantastisk som vanligt.
Vi har faktiskt anmält oss till en träning i Working Equitation i januari :o

Slänger in lite bilder!

TN_20151012_0169.JPG


YO_20151026_0550.JPG


TN_20151012_0217.JPG


TN_20151003_0217.JPG


TN_20150929_0159.JPG


TN_20150929_0021.JPG
 
Här mår vi bara bra!
Fast vinter har vi inte än, fast jag bor i norra delen av landet.
Men temperaturen kröp uppåt i helgen så nu har vi -10, så hoppas på lite snö nu!

Hmm inser att jag borde bott i Spanien eller något.. allt som kräver dunjacka är vinter i mina ögon :P Så vet inte riktigt vad jag ska ta på mig när den riktiga vintern kommer hahah.

Kul med WE träning, kommer säkert gå kanon!

Jag ska faktiskt också träna så småningom... min tränare och hennes kollega som hon har företag ihop med är så otroligt fantastiska människor så jag ska få låna häst av dem så jag kan delta på träningen. Blir lite rörd och ska bli otroligt roligt att få låna en häst som kan lite mer och få känna hur det ska kännas.

Duna och jag har tjuvtränat med lite stillastående arbete och lite öppna riktning under våra rehabpromenader. Buga är tydligen väldigt viktigt att göra lite spontant ibland också när man ska göra stillastående arbete... hon är verkligen en clown den där... gör allt väldigt entusiastiskt men kanske inte alltid när man tänkt sig :p

cavesson_56560739e087c347d1d2f9af.jpg


=)// Pink
 
Hmm inser att jag borde bott i Spanien eller något.. allt som kräver dunjacka är vinter i mina ögon :P Så vet inte riktigt vad jag ska ta på mig när den riktiga vintern kommer hahah.

Kul med WE träning, kommer säkert gå kanon!

Jag ska faktiskt också träna så småningom... min tränare och hennes kollega som hon har företag ihop med är så otroligt fantastiska människor så jag ska få låna häst av dem så jag kan delta på träningen. Blir lite rörd och ska bli otroligt roligt att få låna en häst som kan lite mer och få känna hur det ska kännas.

Duna och jag har tjuvtränat med lite stillastående arbete och lite öppna riktning under våra rehabpromenader. Buga är tydligen väldigt viktigt att göra lite spontant ibland också när man ska göra stillastående arbete... hon är verkligen en clown den där... gör allt väldigt entusiastiskt men kanske inte alltid när man tänkt sig :p

cavesson_56560739e087c347d1d2f9af.jpg


=)// Pink
Vilken fin kapson du har till henne!
 
Jag hoppar in här i tråden, rider inte ren AR men passar nog bäst in här :).
Har gått många kurser och tränar AR men även mycket Frihetsdressyr. Vi tappade bort mycket av glädjen när det blev för petigt i AR:en men nu börjar vi hitta en balans av att ha kul och interagera AR:en.
Vi har kämpat länge med att få rörligare bakben och börjar äntligen lyckas :). Min pärla är en Fellponny som jag haft sen hon var tre år, är sex nu. Hon var inte riden när jag köpte henne.. Bjuder på lite bilder från gårdagens blåsiga pass :).




 
Jag hoppar in här i tråden, rider inte ren AR men passar nog bäst in här :).
Har gått många kurser och tränar AR men även mycket Frihetsdressyr. Vi tappade bort mycket av glädjen när det blev för petigt i AR:en men nu börjar vi hitta en balans av att ha kul och interagera AR:en.
Vi har kämpat länge med att få rörligare bakben och börjar äntligen lyckas :). Min pärla är en Fellponny som jag haft sen hon var tre år, är sex nu. Hon var inte riden när jag köpte henne.. Bjuder på lite bilder från gårdagens blåsiga pass :).





Dör söthetsdöden lite! :love::love::love:

Fellponnys är så himla söta! De hade en på Hällekis för några år sedan när jag var där på kurs. Synd att man ser dem så sällan, väldigt förtjust i "urhästar" överlag :)

Låter som en härlig kombination! Tror det är lite så oavsett vad man tränar att det inte får bli för mycket och för krångligt. Bent sa något klokt på kursen jag var på att i dagsläget har vi inte hästar för att klara oss i krig eller liknande utan vi har dem för vår egen njutning. Därför är syftet med träningen en trevlig kvalitetstid för både ryttare och häst, annars blir det inte roligt. Ja ungefär så.. minns det inte ordagrant. Min tränare påpekar också ofta att hon under en tid var alldeles för seriös med sina hästar och att de lärde sig så otroligt mycket när hon vågade släppa lös lite mer och fokusera på glädjen i träningen.

Rider nog inte heller riktigt AR, har visserligen en ambition att rida väpnarprovet en dag men mellan tränandet har vi roat oss med allt möjligt.
 
Dör söthetsdöden lite! :love::love::love:

Fellponnys är så himla söta! De hade en på Hällekis för några år sedan när jag var där på kurs. Synd att man ser dem så sällan, väldigt förtjust i "urhästar" överlag :)

Låter som en härlig kombination! Tror det är lite så oavsett vad man tränar att det inte får bli för mycket och för krångligt. Bent sa något klokt på kursen jag var på att i dagsläget har vi inte hästar för att klara oss i krig eller liknande utan vi har dem för vår egen njutning. Därför är syftet med träningen en trevlig kvalitetstid för både ryttare och häst, annars blir det inte roligt. Ja ungefär så.. minns det inte ordagrant. Min tränare påpekar också ofta att hon under en tid var alldeles för seriös med sina hästar och att de lärde sig så otroligt mycket när hon vågade släppa lös lite mer och fokusera på glädjen i träningen.

Rider nog inte heller riktigt AR, har visserligen en ambition att rida väpnarprovet en dag men mellan tränandet har vi roat oss med allt möjligt.

Ja, jag är så himla glad i min lilla tös :)! Finns bara ca 25-30 st i Sverige. En urhäst är det verkligen! Rebecca berättade att den Fellponnyn var väldigt lik min i sättet när jag var där och tränade Frihetsdressyr :).

Låter som en sund inställning, det är Monika du tränar för va? Jag gillar verkligen hennes sätt, inte träffat eller tränat för henne men följt henne via Facebook rätt länge :). Tyvärr är det lite långt att åka och träna för henne.

Mål är bra :).
 
Ja, jag är så himla glad i min lilla tös :)! Finns bara ca 25-30 st i Sverige. En urhäst är det verkligen! Rebecca berättade att den Fellponnyn var väldigt lik min i sättet när jag var där och tränade Frihetsdressyr :).

Låter som en sund inställning, det är Monika du tränar för va? Jag gillar verkligen hennes sätt, inte träffat eller tränat för henne men följt henne via Facebook rätt länge :). Tyvärr är det lite långt att åka och träna för henne.

Mål är bra :).

Så du har också hört talas om den, vad roligt! Så det finns så få.. ja då är det inte så konstigt att man inte ser dem så ofta. Väldigt roligt att få följa er då :)

Yes det är Monika jag rider för, tycker hon är helt fantastisk! Hon har verkligen lyckats plocka fram det bästa ur oss.. Har ju sett att min clown till häst har ganska schyssta moves i hagen men begrep ju aldrig innan hur jag skulle få henne att röra sig så med ryttare ;) nästan så jag känner lite dåligt samvete för att jag inte visste mer när jag köpte henne och hur vi hade kunnat träna på ett annat sätt. Men bättre sent än aldrig så glad att vi hittat vår träningsfilosofi och en tränare som passar oss så bra! Så ser verkligen fram emot en härlig nystart med massa inspiration i ryggen när hon får börja träna igen :)

Ja det är typiskt att det alltid ska vara långt till något vart man än bor, känner mig lyckligt lottad som har ganska nära dit. Du får passa på om hon har någon kurs i närheten av dig!
 
Så du har också hört talas om den, vad roligt! Så det finns så få.. ja då är det inte så konstigt att man inte ser dem så ofta. Väldigt roligt att få följa er då :)

Yes det är Monika jag rider för, tycker hon är helt fantastisk! Hon har verkligen lyckats plocka fram det bästa ur oss.. Har ju sett att min clown till häst har ganska schyssta moves i hagen men begrep ju aldrig innan hur jag skulle få henne att röra sig så med ryttare ;) nästan så jag känner lite dåligt samvete för att jag inte visste mer när jag köpte henne och hur vi hade kunnat träna på ett annat sätt. Men bättre sent än aldrig så glad att vi hittat vår träningsfilosofi och en tränare som passar oss så bra! Så ser verkligen fram emot en härlig nystart med massa inspiration i ryggen när hon får börja träna igen :)

Ja det är typiskt att det alltid ska vara långt till något vart man än bor, känner mig lyckligt lottad som har ganska nära dit. Du får passa på om hon har någon kurs i närheten av dig!

Ja, världen är liten ibland :), tror tom. jag har något minne av att den hette George...
Äsch, det är aldrig för sent att ändra sig. Jag hade noll koll när jag köpte min Jonna, hon var då oinriden och är idag väldigt ridbar. Vägen har varit krokig men jag ångrar inte resan vi gjort och fortfarande gör!

Delar med mig av lite bilder från i somras, jag är trött på regn!





 
Äsch, det är aldrig för sent att ändra sig. Jag hade noll koll när jag köpte min Jonna, hon var då oinriden och är idag väldigt ridbar. Vägen har varit krokig men jag ångrar inte resan vi gjort och fortfarande gör!

Ja precis, det är ju bättre sent än aldrig :) Försöker se det positiva med den här eländes skadan och tror att det kommer bli en väldigt bra nystart för oss.
 
Åh så härligt!!

Jag har precis fått hem min tjej efter treårstest. Har hunnit checka av vad hon kommer ihåg och det mesta verkar sitta. Så nu ska vi jobba vidare från marken och påbörja inridningen i höst. Jag själv har börjat rida lektion igen på fina lusitanos, kände att jag behövde komma igen själv i ridningen efter alla höftoperationer innan jag sätter mig på min egen.

I november ska vi på kurs för Christofer, vår första. Ska bli så kul!!

Io, hur går det för er? Ögnade igenom welsh cob tråden lite snabbt. Hoppas hon är bra nu! Lite OT men är det inte en Editions cob du har? Har Duna uppstallad på stuteriet :)
 
Io, hur går det för er? Ögnade igenom welsh cob tråden lite snabbt. Hoppas hon är bra nu! Lite OT men är det inte en Editions cob du har? Har Duna uppstallad på stuteriet :)

Jo, en dotter till armageddon. Fina Editions Miss Bella Donna. Mitt livs kärlek. Den hästen har allt!
 
Vad världen är liten ibland ;)

Ja, det är den verkligen! Såg på Tessans fb när olyckan hände din fina så jag hade redan lite koll på att du var där.

Glömde svara på din fråga tidigare. Men Donna hade tur, trots blockhalt initialt och skärsår över hela benet. Allt var helt. Hon är friskförklarad och ohalt nu, vi började sätta igång för ca 2 veckor sedan. Så vi har kommit igång med arbetet för hand igen och har kommit upp på ryggen nu också. Varit ute och ridit i trafik också, hon är så bäst Donna, rör inte ett öra utan bara går.
I februari åket vi på Christoferkurs, fick ställa in nu i november pga skadan.

Hur går det för er?
 
Ja, det är den verkligen! Såg på Tessans fb när olyckan hände din fina så jag hade redan lite koll på att du var där.

Glömde svara på din fråga tidigare. Men Donna hade tur, trots blockhalt initialt och skärsår över hela benet. Allt var helt. Hon är friskförklarad och ohalt nu, vi började sätta igång för ca 2 veckor sedan. Så vi har kommit igång med arbetet för hand igen och har kommit upp på ryggen nu också. Varit ute och ridit i trafik också, hon är så bäst Donna, rör inte ett öra utan bara går.
I februari åket vi på Christoferkurs, fick ställa in nu i november pga skadan.

Hur går det för er?

Åh så skönt! Tur att det gick så bra trots allt. Låter som en riktig toppenhäst! Kul med kurs också :)

Det går åt rätt håll för oss med men är en väldigt lång väntan och lång väntan innan de kan dra några direkta slutsatser nästa besök blir i januari och är hon bättre då får hon förhoppningsvis gå ut i lösdriften annars vet jag faktiskt inte riktigt vad planen är men magkänslan är bra. Hon verkar nöjd med livet och har blivit lite studsigare på våra promenader det senaste så ser det som en förbättring, vill väldigt gärna visa att hon kan massa saker också..övar skolor lite på egen hand och bugar och har sig. De är väl ganska hundra på att hon ska bli i stort sett helt ridbar igen om det faller ut som vi tänkt oss vid det besöket, inte för att det spelar någon roll i det stora hela egentligen, är nöjd så länge hon mår bra. Men det känns väldigt skönt!

Håller på att rida in en av cobbarna också så jag inte glömmer bort hur man gör ;)
 
Oj, att jag har missat att presentera oss här! :angel:

Kom i kontakt med AR via en medryttarhäst för ett par år sedan, tränade för pållens ägare och var med på lite kurser och blev frälst... :p Skaffade en egen häst våren 2014, en underbar islänning som var tränad i AR och frihetsdressyr hos tidigare ägare.
Vi tränade aktivt för instruktör första halvåret, sen blev han skadad. Kom igång med träningen igen i våras och började träna för vår tränare igen, men glädjen och motivationen har typ varit som bortblåst känns det som. Nu har vi inte ridit ett seriöst ridpass/tränat för tränare sen i somras. Lite groundwork och longering har vi hållit på med, och kämpar på att pållen ska gå fram... Har börjat nosa lite på tramp/samling, så det är det enda han vill göra för tillfället... :idea:

Just flänger vi mest runt lite, oftast med mig på marken men uppsuttet ibland med, och försöker hitta vad som är kul. Planerar på att fortsätta så ett tag. När framåtbjudningen är tillbaka ska jag försöka ta tag i träningen igen, men på ett mer lekfullt sätt och utan att fastna i detaljer.

Lite bilder på oss från i somras och höstas! :)
28cht1k.jpg


t8mbk7.jpg
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 724
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 609
Senast: bollen__
·
  • Låst
Hästvård Förra tråden stängdes, antagligen pga den med råge passerat 2000 inlägg? Men, vi får väl fortsätta peppa varandra i en ny tråd...
83 84 85
Svar
1 694
· Visningar
133 575
Senast: Boj
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 059
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp