Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Kul! Välkomna hit :) har en känsla av att jag stött på er i något annat sammanhang på nätet typ instagram eller blogg. Känns lite som att vi alla här söker lite mer glädje och motivation i arbetet ;)

Oj, att jag har missat att presentera oss här! :angel:

Kom i kontakt med AR via en medryttarhäst för ett par år sedan, tränade för pållens ägare och var med på lite kurser och blev frälst... :p Skaffade en egen häst våren 2014, en underbar islänning som var tränad i AR och frihetsdressyr hos tidigare ägare.
Vi tränade aktivt för instruktör första halvåret, sen blev han skadad. Kom igång med träningen igen i våras och började träna för vår tränare igen, men glädjen och motivationen har typ varit som bortblåst känns det som. Nu har vi inte ridit ett seriöst ridpass/tränat för tränare sen i somras. Lite groundwork och longering har vi hållit på med, och kämpar på att pållen ska gå fram... Har börjat nosa lite på tramp/samling, så det är det enda han vill göra för tillfället... :idea:

Just flänger vi mest runt lite, oftast med mig på marken men uppsuttet ibland med, och försöker hitta vad som är kul. Planerar på att fortsätta så ett tag. När framåtbjudningen är tillbaka ska jag försöka ta tag i träningen igen, men på ett mer lekfullt sätt och utan att fastna i detaljer.

Lite bilder på oss från i somras och höstas! :)
28cht1k.jpg


t8mbk7.jpg
 
Kul! Välkomna hit :) har en känsla av att jag stött på er i något annat sammanhang på nätet typ instagram eller blogg. Känns lite som att vi alla här söker lite mer glädje och motivation i arbetet ;)
Tack! :) Det har du rätt i, jag har kommenterat din blogg och är ganska säker på att jag följer er på instagram också!

Motivationen är verkligen på botten för mig just nu känns det som. Tror vi ska ta en liten vila från "seriös" träning tills vintern är över, och ta nya tag då! Hur går det för er?
 
Upphetsningen är stor. Pålles fötter börjar äntligen tåla lite uppsutten träning, isen är begravd under snön, jag har en Amazonas Elisabeth på ingång och det är Monika-kurs i april.

Nu ljusnar det!
 
Tack! :) Det har du rätt i, jag har kommenterat din blogg och är ganska säker på att jag följer er på instagram också!

Motivationen är verkligen på botten för mig just nu känns det som. Tror vi ska ta en liten vila från "seriös" träning tills vintern är över, och ta nya tag då! Hur går det för er?

Tråkigt men hoppar det vänder snart! Vintern är ju trots allt ganska trist. För oss går det väl utifrån förutsättningarna ganska bra.. hon har ju stått på box/ i sjukhage sen en olycka augusti och jag har varit sjukskriven större delen av vintern och varit sängliggande ganska mycket = dreamteam ;)

MEN veterinären har låtit mig röra på henne ganska mycket nu.. hon ska röra på sig men under kontrollerade former. Så har gjort mycket groundwork/lättare longering i skritt. Vilket pållan är väldigt positiv till och gör sitt absolut bästa hela tiden. Igår lät jag henne faktiskt trava typ 3-5 meter åt varje håll då vi ska till veterinären på tisdag och allas förhoppning är att hon ska få gå ut i lösdriften och börja skrittas växlat med arbete för hand OCH HON SÅG REN UT!!!

Även hennes bakhovar som sett ganska obalanserade ut efter skadan har balanserat sig riktigt bra det senaste så allt går åt rätt håll! Har haft henne barfota sen skadan så har varit ganska tydligt att följa skadan genom hovarna.. från massa obalanser och snedslitningar till 4 fina hovar. Så är vid gott mod och ser framåt, motivationen är på topp hos oss båda så att säga men kommer nog bli helt knäckt om besöket inte faller ut som vi väntat oss, varit ganska tuffa tider för oss båda så pendlar lite mellan förtvivlan och full entusiasm. Har egentligen ingen brist på hästar att jobba med lite mer seriöst men just nu är Dunas rehab vad jag orkar med så är tur i oturen att vi är dåliga samtidigt.

En mycket stolt och glad Duna efter några ynka meter trav:
temporary-image1453501529913_56a2ac3de087c311062d739d.jpg


Även jobbat med lite frihetsgrejer, stolt över att hon varit så duktig och hållt sig på mattan i skritt!
12394534_10153212343477036_1952098981_o_5670958dddf2b32ea526a931.jpg


=)// Pink
 
Upphetsningen är stor. Pålles fötter börjar äntligen tåla lite uppsutten träning, isen är begravd under snön, jag har en Amazonas Elisabeth på ingång och det är Monika-kurs i april.

Nu ljusnar det!

WOHOO! Gött :D är det till Haväng ni ska? Man kanske skulle försöka komma som fotfolk så man får träffa lite andra bukefalister. Åker ju dit ganska frekvent annars men nu var det ett tag sen. Längtar så till nästa gång jag ska träna för Monika :)
 
Tråkigt men hoppar det vänder snart! Vintern är ju trots allt ganska trist. För oss går det väl utifrån förutsättningarna ganska bra.. hon har ju stått på box/ i sjukhage sen en olycka augusti och jag har varit sjukskriven större delen av vintern och varit sängliggande ganska mycket = dreamteam ;)

MEN veterinären har låtit mig röra på henne ganska mycket nu.. hon ska röra på sig men under kontrollerade former. Så har gjort mycket groundwork/lättare longering i skritt. Vilket pållan är väldigt positiv till och gör sitt absolut bästa hela tiden. Igår lät jag henne faktiskt trava typ 3-5 meter åt varje håll då vi ska till veterinären på tisdag och allas förhoppning är att hon ska få gå ut i lösdriften och börja skrittas växlat med arbete för hand OCH HON SÅG REN UT!!!

Även hennes bakhovar som sett ganska obalanserade ut efter skadan har balanserat sig riktigt bra det senaste så allt går åt rätt håll! Har haft henne barfota sen skadan så har varit ganska tydligt att följa skadan genom hovarna.. från massa obalanser och snedslitningar till 4 fina hovar. Så är vid gott mod och ser framåt, motivationen är på topp hos oss båda så att säga men kommer nog bli helt knäckt om besöket inte faller ut som vi väntat oss, varit ganska tuffa tider för oss båda så pendlar lite mellan förtvivlan och full entusiasm. Har egentligen ingen brist på hästar att jobba med lite mer seriöst men just nu är Dunas rehab vad jag orkar med så är tur i oturen att vi är dåliga samtidigt.

En mycket stolt och glad Duna efter några ynka meter trav:
temporary-image1453501529913_56a2ac3de087c311062d739d.jpg


Även jobbat med lite frihetsgrejer, stolt över att hon varit så duktig och hållt sig på mattan i skritt!
12394534_10153212343477036_1952098981_o_5670958dddf2b32ea526a931.jpg


=)// Pink
Åh, vad skönt att läsa! Glad för eran skull att det går åt rätt håll, ni är nog på banan igen på nolltid :).
 
Här går det inte i många knop nu, Jonna hade en släng hosta runt jul. Ganska seglivad men hon var pigg som vanligt men fick såklart vila. Nu är hon bra igen, så skönt! Men jag har svårt att komma igång igen, det är mörkt och jag trött men det vänder nog snart :).
Har börjat träna min lånehäst lite med, en nordsvensk. Han är väldigt lättlärd men kan stänga in sig ibland om man pressar för mycket. Han kan nu böja, ställa i skritt och öppna. Gör fina travstarter och avsaktningar endast på minimalt kroppsspråk, så duktig!

I april ska jag och Jonna vara med på Straightness training kurs, ska bli kul! Vi behöver lite ny inspiration och input!
 
WOHOO! Gött :D är det till Haväng ni ska? Man kanske skulle försöka komma som fotfolk så man får träffa lite andra bukefalister. Åker ju dit ganska frekvent annars men nu var det ett tag sen. Längtar så till nästa gång jag ska träna för Monika :)

Vi har kurser för Monika i "fyrkanten" (sydöstra norrbotten) 2 ggr per år. I april blir det i Älvsbyn!
 
Vi ska också på kurs snart :nailbiting:
Det blir första gången tillsammans på bortaplan. Träningen går bra hemma men det är inget jag räknar med den helgen. Bara hon håller sig på mattan utan för många luftsprång och inte blir helt uppslukad av alla andra hästar i ridhuset så kommer jag var nöjd. Även om jag såklart hoppas att vi ska få hjälp med att komma vidare med de saker vi jobbar på i nuläget. Kanske försöker få till fotograf, vi får se!
 
Vi ska också på kurs snart :nailbiting:
Det blir första gången tillsammans på bortaplan. Träningen går bra hemma men det är inget jag räknar med den helgen. Bara hon håller sig på mattan utan för många luftsprång och inte blir helt uppslukad av alla andra hästar i ridhuset så kommer jag var nöjd. Även om jag såklart hoppas att vi ska få hjälp med att komma vidare med de saker vi jobbar på i nuläget. Kanske försöker få till fotograf, vi får se!
Vad roligt! Bra träning och det kommer säkert gå bra!
Vem ska du träna för? :)
 
Vi ska också på kurs snart :nailbiting:
Det blir första gången tillsammans på bortaplan. Träningen går bra hemma men det är inget jag räknar med den helgen. Bara hon håller sig på mattan utan för många luftsprång och inte blir helt uppslukad av alla andra hästar i ridhuset så kommer jag var nöjd. Även om jag såklart hoppas att vi ska få hjälp med att komma vidare med de saker vi jobbar på i nuläget. Kanske försöker få till fotograf, vi får se!

Gahh så spännande med kurs! Hoppas det går tokbra! :)
Hade hemskt gärna också åkt på kurs med M snart, misstänker att han kan behöva miljöträningen :P Lastning osv går alltid som en dans även när vi åker själva däremot kan det vara jobbigt med att hålla hormonerna i schack när det är snygga tjejer runtom och man inte varit iväg på länge :D
 
Har inte skrivit här på läääänge. Har inte kvar tanten längre heller men nu börjar man ju kunna hitta på mer med lillkillen. :)

I vinter har vi väl mest gjort allt annat än ren AR-träning (åkt kälke, ridit ut, tricktränat, tränat med eld mm), men lite har vi jobbat med arbetet från marken och så har vi slängt in skolorna då och då när vi ridit ut.
Långtidsplan är att ta med honom på Arne-clinic nästa vår om vi får plats, tills dess får vi jobba med lite mer finlir. Han är väldigt känslig egentligen....när han inte är ponny :D

Från när vi tränade med eld. Han är ju en sån mattegris så man kan göra det med rep runt halsen. Och att hob-barnet håller honom och elden.
Vsnoumlred_zpszpcyqqay.jpg
 
Vi ska också på kurs snart :nailbiting:
Det blir första gången tillsammans på bortaplan. Träningen går bra hemma men det är inget jag räknar med den helgen. Bara hon håller sig på mattan utan för många luftsprång och inte blir helt uppslukad av alla andra hästar i ridhuset så kommer jag var nöjd. Även om jag såklart hoppas att vi ska få hjälp med att komma vidare med de saker vi jobbar på i nuläget. Kanske försöker få till fotograf, vi får se!

Kommer säkert gå jättebra! Vart ska ni? :)
 
Varning för bildbomb... men ser ni vad jag ser?? Ja ni ser rätt det är en Duna som gått från 12kvm till lösdrift!! Dessutom med sadel på sig för första gången sen augusti. Besöket gick alltså helt fantastisk bra! Ren på rakt spår, liten reaktion vid böjprov (kommer antagligen alltid ha) och lite ojämn ibland i högervarv. Men det trodde vet skulle lösas med rehabiliterande träning och vi vet ju alla här vad AR ger. Inte suttit upp ännu, låter henne vänja sig lite med lösdriften först men varit ute på promenad med sadel på vilket hon verkade väldigt nöjd med. Är så lycklig så jag vet inte vart jag ska ta vägen! :bump:


losdrift_56a960582a6b2260343ce47d.jpg

losdrift2_56a9605a2a6b22608b9ae3f5.jpg

losdrift3_56a9605dddf2b336bff01a73.jpg

barefoot_christ_promenad_56aa7f7e2a6b2260a45c6758.jpg
 
Varning för bildbomb... men ser ni vad jag ser?? Ja ni ser rätt det är en Duna som gått från 12kvm till lösdrift!! Dessutom med sadel på sig för första gången sen augusti. Besöket gick alltså helt fantastisk bra! Ren på rakt spår, liten reaktion vid böjprov (kommer antagligen alltid ha) och lite ojämn ibland i högervarv. Men det trodde vet skulle lösas med rehabiliterande träning och vi vet ju alla här vad AR ger. Inte suttit upp ännu, låter henne vänja sig lite med lösdriften först men varit ute på promenad med sadel på vilket hon verkade väldigt nöjd med. Är så lycklig så jag vet inte vart jag ska ta vägen! :bump:


losdrift_56a960582a6b2260343ce47d.jpg

losdrift2_56a9605a2a6b22608b9ae3f5.jpg

losdrift3_56a9605dddf2b336bff01a73.jpg

barefoot_christ_promenad_56aa7f7e2a6b2260a45c6758.jpg
Vad roligt! Grattis till er båda! Ska bli kul att fortsätta följa er :)
 
Vad roligt! Bra träning och det kommer säkert gå bra!
Vem ska du träna för? :)
Christofer, det blir första gången för oss. Skulle ha varit iväg i höstas redan men D skadade sig tyvärr så fick skjuta det på framtiden.

Gahh så spännande med kurs! Hoppas det går tokbra! :)
Hade hemskt gärna också åkt på kurs med M snart, misstänker att han kan behöva miljöträningen :P Lastning osv går alltid som en dans även när vi åker själva däremot kan det vara jobbigt med att hålla hormonerna i schack när det är snygga tjejer runtom och man inte varit iväg på länge :D

D beter sig ju som en hingst ibland och tycker alla är intressanta, det funkar bra att träna på hemmaplan nu med störmoment runtomkring så hur som så är det ju dags att ta det till en ny nivå. Vi lät ju iväg om ska kunna börja träna på det någon gång. Jag hoppas vi har en bra dag. Om inte så har vi i alla fall haft en grym uppladdning, det går så bra att träna hemma nu.

Kommer säkert gå jättebra! Vart ska ni? :)
Vi bor ju i Västmanland så vi ska till Enköping :)

Så härligt att Duna är på rätt väg och sakta men säkert blir bättre!
 
forstaturen2_56ae9544ddf2b31c690c52dc.jpg


Underbara häst!! Efter 179 dagars vila är hon lugnet själv! Pigg såklart men så klok och snäll. Det mesta mer konkreta AR-arbetet kommer vi framförallt jobba med från marken nu i början, men lufsa runt i skogen med mig på ryggen njöt hon nog lika mycket av som jag, var faktiskt osäker på om jag skulle få uppleva detta igen och trodde aldrig jag skulle sitta på hennes rygg förrän tidigast efter betet. Blir riktigt impad över hur mjukt och trevligt hon rör sig efter så mycket stillastående och att vi till och med mötte en rejäl älg idag bekom henne inte alls. Tror minsann jag ska ta en djupdykning i kalendern och boka in lite rehablektioner för att vi ska vara på rätt köl från början. 2016 ser ljust ut!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 834
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 748
Senast: bollen__
·
  • Låst
Hästvård Förra tråden stängdes, antagligen pga den med råge passerat 2000 inlägg? Men, vi får väl fortsätta peppa varandra i en ny tråd...
83 84 85
Svar
1 694
· Visningar
133 585
Senast: Boj
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 061
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp