Snacktråd om hästens form / "på tygeln"

skiesabove

Trådstartare
Vi kan väl försöka hålla god ton allihopa i den här tråden, så blir den inte borttagen :)!

Det som är gemensamt för alla ridsätt är ju att vi vill att hästen ska röra sig på ett sätt så att klarar av att bli riden utan att ta skada. Och allra helst att den ska bli starkare, friskare och tycka att det är roligt såklart (eller?).

Men det här med att "få en häst på tygeln"/"gå i form"/"på hjälperna"/"självbärig" kan ju gå till på helt olika sätt, slutmålet på hur hästen ska röra sig kan vara olika (jämför ex western pleasure och grand prix dressyr) och folk kan ha olika bild av hur det ska uppnås.

Mina frågeställningar är:
Hur anser du att det bör gå till? Var ska man börja? Vilken ridstil anser du dig utöva? Hur gör du själv i verkligheten när du försöker uppnå bärighet, form, på hjälperna, på tygeln, kärt barn har många namn :)?
 
Är det nu jag kan ställa frågan vad som skiljer AR från "vanlig" ridning?

Jag tror jag utövar engelsk ridning mestadels och håller på och lär mig, men det går segt framåt. :)
 
Vi kan väl försöka hålla god ton allihopa i den här tråden, så blir den inte borttagen :)!

Det som är gemensamt för alla ridsätt är ju att vi vill att hästen ska röra sig på ett sätt så att klarar av att bli riden utan att ta skada. Och allra helst att den ska bli starkare, friskare och tycka att det är roligt såklart (eller?).

Men det här med att "få en häst på tygeln"/"gå i form"/"på hjälperna"/"självbärig" kan ju gå till på helt olika sätt, slutmålet på hur hästen ska röra sig kan vara olika (jämför ex western pleasure och grand prix dressyr) och folk kan ha olika bild av hur det ska uppnås.

Mina frågeställningar är:
Hur anser du att det bör gå till? Var ska man börja? Vilken ridstil anser du dig utöva? Hur gör du själv i verkligheten när du försöker uppnå bärighet, form, på hjälperna, på tygeln, kärt barn har många namn :)?

Kul ämne tycker jag!

Jag brukar anse att jag rider dressyr. Man kan nog om man måste stoppa mig i fack kanske lättast placera mig inom klassisk dressyr, dock inte renlärigt.
Jag försöker väl tolka de gamla mästarnas åsikter med lite influenser av nytt. Det är lite annan utbildningstrappa än gemene man i Sverige kör. Men det ska gå och tävla. Så det är inte AR. Även om det finns såna influenser..

Hur jag gör för att utbilda en häst är svårt att sammanfatta i ett inlägg på ett forum. Det är ju rätt mycket som ska till.
Men kortfattat så tror jag på rakriktning genom böjning. Jag tror balansen är A och O. Jag tror också man måste vara rätt så noggrann med att få exakt rätt respons på hjälperna.
När hästen är inriden och förstår gas och broms och styrning kör jag så här:
Jag börjar med att hitta en insida i hästen och få den att på signal lägga balansen i manken utåt och iom det kunna ge efter för tygeln och böja sig och lära sig söka sig framåt/nedåt. Inner framben ska lära sig gå ut, som första steg. När inner fram kliver ut kan man börja detaljstyra balansen i manken.
När det funkar börjar jag sätta ramen utåt också och adderar yttertygel.
Kan man balansera hästen i sidled i manken, rikta in den på linjen och den ger efter för tygeln brukar man kunna rida dem bakifrån och reglera var energin tar vägen.
Jag personligen tror att obalans och fart dödar, dvs ger slitage. Så jag rider inte på i tempo mer än nödvändigt innan de är balanserade och bäriga nog. Dock måste hästen lära sig svara framåt. Och till det kan ibland fart behövas.

Jag tror på att stretcha och gymnasticera hästarna uppsuttet. Så jag rider en del i ytterlägen, dvs böjer mer än man har som tävlingsform, tvärar mer, ryggar längre sträckor etc. Inte långa delar av passen och inte på en välriden och mjuk häst. Men jag använder mig absolut av det i högre grad på felridna eller rehab-djur.
Jag tror också på att rida mer samling än många andra gör.

Jag tror nyckeln till friska djur är just att man lär sig kontrollera balansen och att man håller dem mjuka och starka.

Hur man startar med nya elever kan ju dock skilja en del beroende på ekipage. Om ryttaren har behov av något kan ju hästens utbildning få stå tillbaks eller om hästen har akuta problem kan man behöva strunta i saker man i ryttaren annars hellre börjat med.
Man måste välja den negativa avvikelse man tror stör mest och börja där.
 
Är det nu jag kan ställa frågan vad som skiljer AR från "vanlig" ridning?

Jag tror jag utövar engelsk ridning mestadels och håller på och lär mig, men det går segt framåt. :)

AR är ju Bent Branderups koncept. Det är hans tolkning av de gamla mästarnas läror. Han har packeterat det lite lättförståeligt och säljer det som sin grej sas.

Om jag läser Bents böcker så tänker jag mig det på samma vis som TR. Jag har förr tyckt målet varit detsamma som man skrivit om i TR. Men AR har ändrats en del sen då det kom till Sverige för ca 15-20 år sen. Det har tagit ett större kliv från TR tycker jag.

Inom AR har man en annan utbildningstrappa än inom det som de flesta i Sverige rider idag.
Jag tycker också att det idag skiljer sig väsentligt i vad man vill ha för slutresultat.
Nu är det här min personliga åsikt och inte någon absolut sanning. Men jag tycker AR ofta är för slappt. Det är en bra början med avslappning. Men jag vill ha mer energi för att hålla ihop hästen och få mer luft i gången.
Det tycker jag man dessutom bör utbilda fram på tränsbett. Inom AR rider man tidigare på stång. Och då också gärna blank stång.

Fördelen med AR tycker jag är att man faktiskt har teori och analyserar mer. Däremot tycker jag det kan bli lite överteoretiserande där man gör det för svårt för sig iom det.
De som är lite gröna ryttare klarar inte av att tänka på så mycket saker. Man kan och bör absolut prata om saker över ens nuvarande nivå. Men när man väl rider bör man hålla det enklare för grönt folk framför allt.
Jag tror många skulle kunna dra nytta av den kunskap Bent besitter. Men jag tycker det måste till mer energi..
 
AR är ju Bent Branderups koncept. Det är hans tolkning av de gamla mästarnas läror. Han har packeterat det lite lättförståeligt och säljer det som sin grej sas.

Om jag läser Bents böcker så tänker jag mig det på samma vis som TR. Jag har förr tyckt målet varit detsamma som man skrivit om i TR. Men AR har ändrats en del sen då det kom till Sverige för ca 15-20 år sen. Det har tagit ett större kliv från TR tycker jag.

Inom AR har man en annan utbildningstrappa än inom det som de flesta i Sverige rider idag.
Jag tycker också att det idag skiljer sig väsentligt i vad man vill ha för slutresultat.
Nu är det här min personliga åsikt och inte någon absolut sanning. Men jag tycker AR ofta är för slappt. Det är en bra början med avslappning. Men jag vill ha mer energi för att hålla ihop hästen och få mer luft i gången.
Det tycker jag man dessutom bör utbilda fram på tränsbett. Inom AR rider man tidigare på stång. Och då också gärna blank stång.

Fördelen med AR tycker jag är att man faktiskt har teori och analyserar mer. Däremot tycker jag det kan bli lite överteoretiserande där man gör det för svårt för sig iom det.
De som är lite gröna ryttare klarar inte av att tänka på så mycket saker. Man kan och bör absolut prata om saker över ens nuvarande nivå. Men när man väl rider bör man hålla det enklare för grönt folk framför allt.
Jag tror många skulle kunna dra nytta av den kunskap Bent besitter. Men jag tycker det måste till mer energi..
Är TR som i alla tävlingsregler du syftar på eller är det något annat? :confused:
 
Är TR som i alla tävlingsregler du syftar på eller är det något annat? :confused:

FÖ, så om du vill lära dig mer om ridning och förstå vad som sker i hästens kropp och varför så tycker jag Bent Branderups bok Akademisk Ridkonst är en pedagogisk och intressant bok som man absolut kan läsa oavsett inriktning. Den är lättförståelig tycker jag och absolut kan den vara en bra grundbok sas.
 
Oj, förlåt! Jag uttryckte mig kanske lite luddigt. Jag tänkte på TR som tävlingsreglementet för just engelsk dressyr. :)
Jag är inte bekant med alla förkortningar som förekommer, så då blir det lite frågetecken i början tills man listat ut vad de betyder. Funderar även vad "sas" innebär, är det något som sägs (ex det sas att han sa) eller syftas det på flygbolaget? :p

Ah, tänkte rätt men skrev fel, regler / reglementet, i alla fall den där boken där alla regler finns för vad som gäller på tävlingar osv eller är jag helt fel ute?
 
Jag är inte bekant med alla förkortningar som förekommer, så då blir det lite frågetecken i början tills man listat ut vad de betyder. Funderar även vad "sas" innebär, är det något som sägs (ex det sas att han sa) eller syftas det på flygbolaget? :p

Ah, tänkte rätt men skrev fel, regler / reglementet, i alla fall den där boken där alla regler finns för vad som gäller på tävlingar osv eller är jag helt fel ute?

Sas brukar jag skriva. Då menar jag förkortning för "så att säga". :)
 

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 343
Senast: Lycan
·
Dressyr Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 379
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 458
Senast: Ramona
·
Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
896
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp