Snål AG eller anställd som förväntar sig för mycket...

chap13

Trådstartare
Måste skriva av mig lite...
Vi var på utbildning för jobbets räkning härom veckan. Det var en obligatorisk utbildning som alla anställda ska gå och det kommer vara i olika steg. Mina arbetskamrater och jag fick åka till annan ort, ca 12 mil från vår hemort, för att kunna gå utbildningen.
Jag var tvungen att påbörja min resa kl 6.30 på morgonen och hämtade upp den sista medpassageraren vid 7 för att sen åka 12 mil och vara framme i tid. När vi kommer fram så bjuds vi inte på något fika. Kaffe finns att ta på hotellets bekostnad men vi bjuds inte på någon smörgås eller något. I lokalen finns det en stor godisburk som hotellet bjuder på men den hämtar företrädaren från min arbetsgivare så den inte ska kunna ätas ifrån. Hen hade tänkt spara den och bjuda oss på under eftermiddagen.
Vi fick också information att lunchen fick vi stå för själva och att det finns olika lunchrestauranger på orten.
Behöver jag tala om att vi inte heller fick eftermiddagsfika.
På hotellet så fanns andra företag inhyrda för konferens och vi kunde ju se vad som bullades upp till dem, både till frukost och em.
Jag tyckte det var för bedrövligt snålt av min AG. Har aldrig varit med om liknande. Någon som har?
 
Måste skriva av mig lite...
Vi var på utbildning för jobbets räkning härom veckan. Det var en obligatorisk utbildning som alla anställda ska gå och det kommer vara i olika steg. Mina arbetskamrater och jag fick åka till annan ort, ca 12 mil från vår hemort, för att kunna gå utbildningen.
Jag var tvungen att påbörja min resa kl 6.30 på morgonen och hämtade upp den sista medpassageraren vid 7 för att sen åka 12 mil och vara framme i tid. När vi kommer fram så bjuds vi inte på något fika. Kaffe finns att ta på hotellets bekostnad men vi bjuds inte på någon smörgås eller något. I lokalen finns det en stor godisburk som hotellet bjuder på men den hämtar företrädaren från min arbetsgivare så den inte ska kunna ätas ifrån. Hen hade tänkt spara den och bjuda oss på under eftermiddagen.
Vi fick också information att lunchen fick vi stå för själva och att det finns olika lunchrestauranger på orten.
Behöver jag tala om att vi inte heller fick eftermiddagsfika.
På hotellet så fanns andra företag inhyrda för konferens och vi kunde ju se vad som bullades upp till dem, både till frukost och em.
Jag tyckte det var för bedrövligt snålt av min AG. Har aldrig varit med om liknande. Någon som har?

:rofl:

Skitsnål arbetsgivare!!
 
Måste skriva av mig lite...
Vi var på utbildning för jobbets räkning härom veckan. Det var en obligatorisk utbildning som alla anställda ska gå och det kommer vara i olika steg. Mina arbetskamrater och jag fick åka till annan ort, ca 12 mil från vår hemort, för att kunna gå utbildningen.
Jag var tvungen att påbörja min resa kl 6.30 på morgonen och hämtade upp den sista medpassageraren vid 7 för att sen åka 12 mil och vara framme i tid. När vi kommer fram så bjuds vi inte på något fika. Kaffe finns att ta på hotellets bekostnad men vi bjuds inte på någon smörgås eller något. I lokalen finns det en stor godisburk som hotellet bjuder på men den hämtar företrädaren från min arbetsgivare så den inte ska kunna ätas ifrån. Hen hade tänkt spara den och bjuda oss på under eftermiddagen.
Vi fick också information att lunchen fick vi stå för själva och att det finns olika lunchrestauranger på orten.
Behöver jag tala om att vi inte heller fick eftermiddagsfika.
På hotellet så fanns andra företag inhyrda för konferens och vi kunde ju se vad som bullades upp till dem, både till frukost och em.
Jag tyckte det var för bedrövligt snålt av min AG. Har aldrig varit med om liknande. Någon som har?
Får du traktamente?
 
Väldigt snålt och ineffektivt.

Det är ju väldigt givande med gemensam fika och måltid i samband med utbildning/konferens. Då kan man passa på att prata annat än jobb, lära känna sina medarbetare/kursdeltagare, mingla, skapa kontakter (om det är blandad grupp).

Att tvinga ut folk att i egen regi söka föda känns... stenålder?
 
Håller med! Plus att jag tycker att snål-AG kunde ha informerat i förväg om att det inte skulle ingå någon mat, så kunde man ju tagit med sig egen kaffetermos och macka/fika/lunchlåda.

Ja, nästa gång får vi väl ta med oss lite smarriga mackor i ren demonstration.
 
Väldigt snålt och ineffektivt.

Det är ju väldigt givande med gemensam fika och måltid i samband med utbildning/konferens. Då kan man passa på att prata annat än jobb, lära känna sina medarbetare/kursdeltagare, mingla, skapa kontakter (om det är blandad grupp).

Att tvinga ut folk att i egen regi söka föda känns... stenålder?
Att sno godiset från sina anställda låter inte heller som någon guldstjärna i management :D
 
Väldigt snålt och ineffektivt.

Det är ju väldigt givande med gemensam fika och måltid i samband med utbildning/konferens. Då kan man passa på att prata annat än jobb, lära känna sina medarbetare/kursdeltagare, mingla, skapa kontakter (om det är blandad grupp).

Att tvinga ut folk att i egen regi söka föda känns... stenålder?

Håller med på alla punkter. Nu gick vi på restaurang och åt med vår egen enhet och lärde inte känna någon personal från de andra enheterna så självklart försvann en social bit där också. Hur tänkte dom???
Spännande att se hur mycket kritik som kommer från de andra kursdeltagarna.
 
Att sno godiset från sina anställda låter inte heller som någon guldstjärna i management :D

Ja, det var väl höjden...det var inte ens godis som företaget hade köpt...
:banghead: :D

Men generöst ändå att vi fick ta varsin bit under eftermiddagen. De kunde ju ha tagit hem det och bjudit på under ett annat tillfälle. ;)
 
Måste skriva av mig lite...
Vi var på utbildning för jobbets räkning härom veckan. Det var en obligatorisk utbildning som alla anställda ska gå och det kommer vara i olika steg. Mina arbetskamrater och jag fick åka till annan ort, ca 12 mil från vår hemort, för att kunna gå utbildningen.
Jag var tvungen att påbörja min resa kl 6.30 på morgonen och hämtade upp den sista medpassageraren vid 7 för att sen åka 12 mil och vara framme i tid. När vi kommer fram så bjuds vi inte på något fika. Kaffe finns att ta på hotellets bekostnad men vi bjuds inte på någon smörgås eller något. I lokalen finns det en stor godisburk som hotellet bjuder på men den hämtar företrädaren från min arbetsgivare så den inte ska kunna ätas ifrån. Hen hade tänkt spara den och bjuda oss på under eftermiddagen.
Vi fick också information att lunchen fick vi stå för själva och att det finns olika lunchrestauranger på orten.
Behöver jag tala om att vi inte heller fick eftermiddagsfika.
På hotellet så fanns andra företag inhyrda för konferens och vi kunde ju se vad som bullades upp till dem, både till frukost och em.
Jag tyckte det var för bedrövligt snålt av min AG. Har aldrig varit med om liknande. Någon som har?

Jag har aldrig någonsin varit på en kurs eller utbildning där det inte ingått fika och lunch.
 
Jag har varit på en del kurser som anordnats av privata utbildningsföretag och där har det ju knappt bjudits på gratis vatten. Men jag har aldrig varit med om något liknande där det varit i arbetsgivarens regi.
 
Tja, den arbetsgivaren är ju allt annat än generös och genomtänkt i planeten. Man blir ju inte så välvilligt inställd till att gå på obligatoriska utbildningar om inte åtminstone fika bjuds på. Borde åtminstone vara i AGs intresse att hålla blodsockret upp på de anställda så de orkar ta till sig det som ske på utbildningen...
 
Om arbetsgivaren betalar ut traktamente, så är det isf skattepliktigt eftersom det inte ingår övernattning (iaf framgår det inte av din text). Det är inte alla arbetsgivare som har någon form av dagtraktamente, men ersättning för körningen borde du få (skattefria beloppet är 18,50/mil). Om arbetsgivaren själv arrangerar kursen, så uppstår kostförmån om de ska bjuda på mat i samband med det, men eftersom det normala är att mat och fika brukar ingå på kursen, så tycker jag nog att de borde upplyst om att inget ingick så ni varit beredda på det...
 
Så otroligt dåligt och att inte ens förvarna att det inte kommer bjudas på något alls! Alla kanske faktiskt inte har råd att köpa både frukost lunch och fika spontant utan brukar ha lunchlåda på jobbet... Jag jobbar för ett toksnålt företag som inte ens vill betala de timmar man jobbat över så man får tjata men tom vi får fika och lunch när vi 2 ggr om året är på utbildning....
 
Du ska även förutom ersättning för resan ha ersättning för restid som görs före och efter ordinarie kontorstid, från det att du åker på morgonen till du kommer hem på kvällen.
 
Du ska även förutom ersättning för resan ha ersättning för restid som görs före och efter ordinarie kontorstid, från det att du åker på morgonen till du kommer hem på kvällen.
Det beror på vad man har för kollektivavtal/regler på arbetsplatsen, det är inget som är lagstadgat...
 

Liknande trådar

Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp