Snälla, hjälp mig tänka klart

tanten

Trådstartare
Jag behöver hjälp att sortera i mitt huvud. Det blir långt - ber om ursäkt redan i förväg.

en firma är hos mig för att bygga tillbaka ett tak över min källarkulle (ett tak som förra ägaren, alkisen, rev). Ett litet skjul med snedtak som i ena änden fäster i en gammal loggavel och i andra änden sluttar ner mot en liten vägg där det ska finnas en enkel plankdörr.
Det har varit lite mackel redan från början eftersom de förklarade att de måste bygga betydligt större yta än jag tänkt mig för att det inte gick att sätta en plint där jag tänkt mig.

Nu är stolpar resta, en gigantisk överliggare på plats och även balkarna som plåttaket ska vila på.
När jag kom hem i kväll började jag nästan gråta. Det är högt, närmare en meter högre över källarkullen än jag tänkt, de har placerat stoooora limträbalkar på en balk som redan den är hög. Dvs balkarna bygger nära 80 cm uppåt och det är 1,20 mellan taket och källarkullen. Jag hade tänkt att det skulle i princip vila på jorden, som ett "enkelt källarskydd".

Det blir en STOR dominerande rejäl byggnad av det som jag beställde skulle vara ett enkelt skjul med plåt som hindrade vätan att gå in i jordkällaren.

HUR ska jag ta diskussionen med byggaren imorgon bitti? Ha har visat och förklarat men jag har inte förstått vad han sagt. Inte hade jag heller förstått att ett litet skjul behövde limträbalkar på 35 -40 cm för att lägga takplåt på.

Känner mig enfaldig, gråtfärdig och gnällig. Hur ska jag tackla det här? Hur ska jag tänka för att bli nöjd med något som är så långt ifrån det jag beställde som något kan vara? Vad händer nu, när jag begriper vad det är de bygger?

Och sista frågan - hur mycket mer än offerten kan de fakturera utan att behöva justera den?

/sign. gnällkärring med ångest
 
@tanten Svårt att förstå riktigt hur det ser ut, men grunden är väl att det inte blir alls så som du vill ha det? Och därmed betydligt dyrare, antar jag? Du ska naturligtvis ha det du beställt. Har du fått det skriftligt?
 
hur mycket mer än offerten kan de fakturera utan att behöva justera den?
Antar att det är denna info du söker:

"Har hantverkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift, så får det priset
maximalt överskridas med 15 procent, om du och
hantverkaren inte har avtalat något annat."

Men har du fått ett fast pris så gäller det.

Gör de något du inte godkänt/beställt, så kan de inte kräva betalt för det.

http://publikationer.konsumentverke...l-dig-som-ska-anlita-hantverkare-KOV-2014.pdf
 
@tanten Svårt att förstå riktigt hur det ser ut, men grunden är väl att det inte blir alls så som du vill ha det? Och därmed betydligt dyrare, antar jag? Du ska naturligtvis ha det du beställt. Har du fått det skriftligt?
Jag har en offert på vad det skulle kosta och trodde i min enfald att jag gjort mig förstådd. Och ja, jag är orolig att det ska komma att kosta betydligt mer än de 25 (som jag tyckte var mycket) som står i offerten.
Grejen är att de bygger en rätt stor (onödigt påkostad) uthusbyggnad av det som jag ville skulle bli ett enkelt skjul.

Borde kanske anat lite oråd när de började tala om att lägga plank och papp under plåten. Jag tyckte det var lite overkill redan med att lägga plast under plåten på något som bara är ett plåttak.

Det som gör mig generad och skapar ångest är att (den rara) byggkillen frågat mig om en massa saker och vi resonerat och jag faktiskt inte begripit vad han sagt.

Detta mötte mig när jag kom hem ikväll.
IMAG0458_zps4cc2e01f.jpg

IMAG0459_zps89f75add.jpg


Och såhär typ, fast med snedtak var min föreställning av det hele
17972_92527.jpg
 
Offerten och debitering. Har ett fast pris avtalats får det inte överskridas med mer än 15% enligt konsumenttjänstlagen.
Dock ska firman om de ser att det blir dyrare än tänkt, mer omfattande än tänkt osv föra en dialog med dig. Har de gjort det och du är informerad om att det här blir dyrare än offerten så gäller inte "maxtaket". Så TYDLIGHET och dialog är nyckelordet.
Men utan dialog osv - max 15% över offerten om den innehåller ett fast pris och inte friskrivningar.

Konsumenttjänstlagen
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.

38 § Näringsidkaren har rätt till pristillägg
1. om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 § eller
2. om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades.

I fråga om pristilläggets storlek gäller bestämmelserna i 36 §
 
Lär ha att göra med att få taklutningen rätt iom att det är ett snedtak och en viss höjdskillnad på marken och som andra skrivit så får de inte göra hur mycket och dyrt som helst om man har en överenskommelse innan.

Om jag förstår dig rätt så har du pratat med byggaren, men inte riktigt förstått när han förklarat hur det blir och han i sin tur inte riktigt förstått hur du menat att du vill ha det?

Det bästa är ju att ta ett snack med honom och framföra precis vad du skrivit här, att du inte förstår varför det blivit såhär när du ville ha det på ett annat sätt och sen resonera er fram till en lösning som funkar för båda både byggmässigt och ekonomiskt.
 
@tanten Det ser ju rejält och bra ut iaf. :) Eftersom det är så flackt så behöver det ju palla tyngd från snö etc och ska du ha en dörr längst bort måste du ju ha höjd så det räcker till det. Men förstår om det inte var riktigt vad du tänkt dig. Står det inte i offerten hur stort det var tänkt?
 
@tanten Det ser ju rejält och bra ut iaf. :) Eftersom det är så flackt så behöver det ju palla tyngd från snö etc och ska du ha en dörr längst bort måste du ju ha höjd så det räcker till det. Men förstår om det inte var riktigt vad du tänkt dig. Står det inte i offerten hur stort det var tänkt?
Ja höjden räcker väl rejält.... ;) det är väl en meter högre än dörren behöver. Taklutningen bekymrar mig. Jag hade velat ha mer fall för att få bort snö. (och då behövs inte de där rejäla balkarna.

Nja, vi har stegat storleken men när grävaren var här för plintarna så hamnade de en meter längre ut från gaveln än vi talat om eftersom han placerade en plint på mitten av kullen. Jag ringde och frågade och han kom ut och förklarade men jag fattar inte riktigt ändå...

Känner mig som en gnällig idiot:banghead:
 
Du känner ingen jurist? Jag kanske är cynisk men jag tror inte alls det är ett missförstånd utan att de helt enkelt försöker lura på dig en förstor kostym :mad:

Jag är lika misstänksam jag, tyvärr. Det räcker ju inte bara med att du @tanten inte har förstått byggaren, han måste ju inte ha förstått dig heller för att det ska bli så helfel? Ni har pratat massor och allt blir bara fel? Jag hade varit väldigt misstänksam...

Å andra sidan är det ju inte en så bra idé att bara stå och nicka med om man inte förstår vad hantverkaren säger, det är klart att saker kan gå snett då. Men ändå... Ett bygge råkar inte bara bli så mycket större.
 
Jag är lika misstänksam jag, tyvärr. Det räcker ju inte bara med att du @tanten inte har förstått byggaren, han måste ju inte ha förstått dig heller för att det ska bli så helfel? Ni har pratat massor och allt blir bara fel? Jag hade varit väldigt misstänksam...

Å andra sidan är det ju inte en så bra idé att bara stå och nicka med om man inte förstår vad hantverkaren säger, det är klart att saker kan gå snett då. Men ändå... Ett bygge råkar inte bara bli så mycket större.
Näe, det kan inte råka bli så mycket större. Så är det ju.
Vi diskuterade höjden över kullen och ventilationsröret från källaren som måste gå fritt. Fast det behövs ju inte 1,2 meters frigång för röret. Det hade räckt med 20-30 cm, max. Och ja, jag har varit en besvärlig tant att prata med för jag har haft så mycket synpunkter. :o Har till och med bett om ursäkt för det...:(

Tack för synpunkter. Det hjälper när jag ska prata med firman imorgon bitti.
 
Näe, det kan inte råka bli så mycket större. Så är det ju.
Vi diskuterade höjden över kullen och ventilationsröret från källaren som måste gå fritt. Fast det behövs ju inte 1,2 meters frigång för röret. Det hade räckt med 20-30 cm, max. Och ja, jag har varit en besvärlig tant att prata med för jag har haft så mycket synpunkter. :o Har till och med bett om ursäkt för det...:(

Tack för synpunkter. Det hjälper när jag ska prata med firman imorgon bitti.

Du är beställare och betalare! Sluta be om ursäkt! =)
 
Alltså, jag förstår inte varför en byggare skulle kunna få för sig att någon skulle vilja ha ett sådant rejält tak över en jordhög.
Det ser ut som ett skydd som samhället bygger över ett fornminne som annars riskerade att förstöras av väder och vind. Alternativt blir det ett utmärkt tak till någon liten stuga. Som man skulle kunna bo i. Om man hade en grund, ett golv och kanske en vägg eller två.
 
Jag har en offert på vad det skulle kosta och trodde i min enfald att jag gjort mig förstådd. Och ja, jag är orolig att det ska komma att kosta betydligt mer än de 25 (som jag tyckte var mycket) som står i offerten.
Grejen är att de bygger en rätt stor (onödigt påkostad) uthusbyggnad av det som jag ville skulle bli ett enkelt skjul.

Tror inte att den höjningen har någon större påverkan på priset, lite extra brädor till väggarna kostar nästan inget och arbetet är ungefär samma.
 
@tanten Man får vara jobbig; det är ju du som beställer och betalar. Det är ju lika mycket deras skyldighet att tillvarata kundens behov och förstå, som det är för dig att göra dig förstådd. Jag brukar visa bilder på hur jag vill ha det och se till att få allt på pränt i detalj - och ändå får jag styra upp dem sen när de sätter igång.

Du är kunden. Kunden har alltid rätt. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp