SNÄLLA hjälp mig

Thathorse

Trådstartare
jag behöver hjälp. Inte hat. Om jag får någon slags hat nu så kraschar jag. Du kanske tycker jag är idiotisk som bölar över något sånt här och tycker jag är den sämsta ryttaren någonsin. Och det kanske jag är. Men min C ponny som vart hopp ponny hela sitt liv har bara vänt. Hon har alltid varit den pigga hästen med jättebra bjudning mot hindrena. Hon är superfin i dressyren går bra på skänkeln. Men.. för ett tag sen när jag tränade i terränghoppning var hon trög. Hon t.o.m stannade på ett hinder. Det var ett mirakel att hon ens hoppade dem andra hindrena med tanke på va seg hon var. Hon gick inte frammåt. Hon var döv för skänkeln, brukar va tvärtom. Sen har det bara blivit värre. Nu kommer vi inte runt 60 banor längre och förr hoppade vi 90 med lätthet. Hon är svår att få igång, ingen bjudning och lyssnar varken på spö, sporrar eller skänkeln osv.....
OBS:
hon har INTE ont. Masserar henne dagligen + nyligen uppkallad.
Hon är fin i dressyren och brukar gå fint på banorna okså.
Men snälla ge mig inget hat. Det enda jag söker är hjälp:cry:
 
Men du, är du HELT säker på att hon inte har ont? Jag ser att du skriver att hon inte har det, men vad menar du med kollad "nyligen"? Är hon kollad efter att detta började? Och på vilket sätt är hon kollad? En häst brukar ju inte förändras på det där viset "från dag till dag" om det inte plötsligt blir något fysiskt fel på den.
 
jag behöver hjälp. Inte hat. Om jag får någon slags hat nu så kraschar jag. Du kanske tycker jag är idiotisk som bölar över något sånt här och tycker jag är den sämsta ryttaren någonsin. Och det kanske jag är. Men min C ponny som vart hopp ponny hela sitt liv har bara vänt. Hon har alltid varit den pigga hästen med jättebra bjudning mot hindrena. Hon är superfin i dressyren går bra på skänkeln. Men.. för ett tag sen när jag tränade i terränghoppning var hon trög. Hon t.o.m stannade på ett hinder. Det var ett mirakel att hon ens hoppade dem andra hindrena med tanke på va seg hon var. Hon gick inte frammåt. Hon var döv för skänkeln, brukar va tvärtom. Sen har det bara blivit värre. Nu kommer vi inte runt 60 banor längre och förr hoppade vi 90 med lätthet. Hon är svår att få igång, ingen bjudning och lyssnar varken på spö, sporrar eller skänkeln osv.....
OBS:
hon har INTE ont. Masserar henne dagligen + nyligen uppkallad.
Hon är fin i dressyren och brukar gå fint på banorna okså.
Men snälla ge mig inget hat. Det enda jag söker är hjälp:cry:

Jag tror inte du är den sämsta ryttaren i världen. Vi har alla fått problemmed hästarna ibland. Så det är du inte ensam om.

När hästarna börjar stoppa så brukar det vara något som hänt. Antingen tappar de självförtroendet för att man inte riktigt lagt dem rätt på hindret/bett dem om för svåra saker/en olycka hänt.
Eller så har de ont. Oftast är det det senaste.
Tyvärr har inte alla veterinärer kunskap nog om att hitta alla olika sorters smärta. Och det räcker heller inte med massage för att garantera att de är smärtfria.
Jag jobbar en hel del med både rehab och problemlösning. Beroende på var du bor kanske jag kan tipsa om både veterinär som är bra på diffusa smärtproblem och tränare.
Vill du inte skriva det här kan du pm:a.

Det är inte konstigt att man behöver hjälp av tränare i vissa fall.
Har du någon bra tränare?
Vad säger den?
Kan den kanske rida ponnyn ett tag?

Som sagt: Vi har alla haft problem med hästar någon gång. Så var snäll mot dig själv och sluta klanka på dig själv.
Du är rätt ung och inte ett proffs. Tom proffsen kan ibland få problem de inte riktigt löser själva.

Hoppas det löser sig för er!
 
Du är inte sämsta ryttaren i världen för att hästen inte vill hoppa. Hade du skyllt på att hästen varit dum och fortsatt försöka med hårdare metoder är du behövt få en knuff i rätt riktning. Nu ber du om hjälp, det är att vara en bra hästmänniska!

Tyvärr hade jag också misstänkt smärta. Om du tycker att du säkert kunna utesluta det så ta hjälp av en duktig ryttare som rider ponnyn o känner efter. Kanske är det något som trots allt stör den när den rids eller så behöver den kanske bara bli lite mer lösgjord för att tycka det känns bra med ryttare på ryggen igen.
 
Även jag skulle kolla upp den noga. Tex bakknäproblem kan vara supersvåra att upptäcka utan att bedöva och eller ultraljuda. Haft mer än en som inte visat hälta varken i longering eller på böjprov men där problemen kommit från bakknäna.

Så en ordentlig genomgång och utredning på klinik. Visst kan en ryttare eller en händelse göra att en häst tappar förtroendet och börjar stoppa. Men det är sällan de är tröga - så jag skulle misstänka smärta. Tyvärr.

har någon annan provat hoppa ponnyn? Bara för att känna hur den tycker det känns mm, INTE för att spöa ponnyn runt en bana eller nåt

Och att ta hjälp är tecken på en bra ryttare. Det finns absolut inget att hata dig för!
 
Tack! Hon hoppar bra hemma men när vi kommer ut på p&j blir hon såhär. Bara trög och det kan ta ett helt varv att få igång henne. Hon brukar vara en jättepigg ponny som är jättepositiv. Jag sa det till mamma som är rätt hästkunnig men hon tycker det är konstigt att hon bara blir sån på tävling och inte hemma :(
 
Tack! Hon hoppar bra hemma men när vi kommer ut på p&j blir hon såhär. Bara trög och det kan ta ett helt varv att få igång henne. Hon brukar vara en jättepigg ponny som är jättepositiv. Jag sa det till mamma som är rätt hästkunnig men hon tycker det är konstigt att hon bara blir sån på tävling och inte hemma :(

Vad har det varit för underlag borta respektive hemma?

En stallkompis hade en ponny som började vägra borta men aldrig 'hemma'. Visade sig att ponnyn hade aktiv (men låggradig) fång*, hemma hade vi mjukt, lite tungt underlag som tydligen var ok att springa på med ömma hovar. Borta var underlaget hårdare/stummare/fastare och ponnyn stannade. Blev även seg borta på dressyrtävling.

* Fången konstaterades via röntgen när vet tyckte att "vi hittar inget annat, vi kan lika gärna röntga hoven för säkerhets skull. Ingen direkt värme eller digitalpuls. Inga direkta förändringar synligt på utsidan hoven.
 
Är hon pigg hemma? Hoppar samma höjder osv? Hur blir hon borta på träning med tränare?

Är det bara på "tävling" hon blir trög talar det emot smärta. Är du nervös när ni tävlar och kanske rider annorlunda?
Är ponnyn tävlad mycket förut? Vissa ledsnar på tävling och vill inte.
 
Hur gammal är hon? Om hon är ung, skulle jag gissa att ni har gått för fort fram, isf backa bandet, gör livet enkelt för henne, börja om från början.
 
Kolla upp hästen noga hos en kunnig veterinär (om inte den checken ni skrev var gjord är gjord efter att det började och den gjordes hos en duktig veterinär)! Vi har en häst i stallet som gått jättebra på tävling och hemma som en klocka men som började stanna på tävling, två tillfällen innan de åkte till veterinär och behandlades i båda frambenen för inflammationer. Då gick hästen som en klocka hemma men förmodligen visade det sig tydligare borta, på annat underlag.
 
jag behöver hjälp. Inte hat. Om jag får någon slags hat nu så kraschar jag. Du kanske tycker jag är idiotisk som bölar över något sånt här och tycker jag är den sämsta ryttaren någonsin. Och det kanske jag är. Men min C ponny som vart hopp ponny hela sitt liv har bara vänt. Hon har alltid varit den pigga hästen med jättebra bjudning mot hindrena. Hon är superfin i dressyren går bra på skänkeln. Men.. för ett tag sen när jag tränade i terränghoppning var hon trög. Hon t.o.m stannade på ett hinder. Det var ett mirakel att hon ens hoppade dem andra hindrena med tanke på va seg hon var. Hon gick inte frammåt. Hon var döv för skänkeln, brukar va tvärtom. Sen har det bara blivit värre. Nu kommer vi inte runt 60 banor längre och förr hoppade vi 90 med lätthet. Hon är svår att få igång, ingen bjudning och lyssnar varken på spö, sporrar eller skänkeln osv.....
OBS:
hon har INTE ont. Masserar henne dagligen + nyligen uppkallad.
Hon är fin i dressyren och brukar gå fint på banorna okså.
Men snälla ge mig inget hat. Det enda jag söker är hjälp:cry:


Funderar. Har du annat träns bett voljlock benskydd än du rider hemma? Prova att rid med tävlings kläder o de saker du har när du tävlar använd de hemma några gånger o se om det blir skillnad? Kan voljlocken ligga annorlunda under sadeln? Annan sadelgjord på tävling? Bara funderingar.
 
Funderar. Har du annat träns bett voljlock benskydd än du rider hemma? Prova att rid med tävlings kläder o de saker du har när du tävlar använd de hemma några gånger o se om det blir skillnad? Kan voljlocken ligga annorlunda under sadeln? Annan sadelgjord på tävling? Bara funderingar.
Jag har samma bett, schabrak (oftast)
, bett, sadel, sadelgjord men inte benskydd. Ska absolut testa :)
 
Vad har det varit för underlag borta respektive hemma?

En stallkompis hade en ponny som började vägra borta men aldrig 'hemma'. Visade sig att ponnyn hade aktiv (men låggradig) fång*, hemma hade vi mjukt, lite tungt underlag som tydligen var ok att springa på med ömma hovar. Borta var underlaget hårdare/stummare/fastare och ponnyn stannade. Blev även seg borta på dressyrtävling.

* Fången konstaterades via röntgen när vet tyckte att "vi hittar inget annat, vi kan lika gärna röntga hoven för säkerhets skull. Ingen direkt värme eller digitalpuls. Inga direkta förändringar synligt på utsidan hoven.
Jag vet inte om man kan se det så eller ja. Men hovslagaren (En väldigt duktig) var hemma hos oss igår (tisdags) och han sa att han aldrig sett en häst med så fina hovar och ah lixom bara att dem var superfina. Men jag vet ju inte om man kan se fång via hovarna dock.
 
Hur gammal är hon? Om hon är ung, skulle jag gissa att ni har gått för fort fram, isf backa bandet, gör livet enkelt för henne, börja om från början.
hon är 11. Hon tävlade 90 med sin förra ägare och hoppade enstaka 1m hinde som 5 åring med en annan. Nu hoppar vi 60 banor och kommer inte ens igenom dem..
 
Är hon pigg hemma? Hoppar samma höjder osv? Hur blir hon borta på träning med tränare?

Är det bara på "tävling" hon blir trög talar det emot smärta. Är du nervös när ni tävlar och kanske rider annorlunda?
Är ponnyn tävlad mycket förut? Vissa ledsnar på tävling och vill inte.
Förr rusade hon mot hindrena och var otroligt het. Hemma är hon mycket bättre men inte lika pigg. Hon hoppar runt och fint över hindrena och visar inte att hon har ont :( Ja hon är tävlad ganska mycket. Hon är 11 och skulle tippa på att hon är tävlad på sen 6 års åldern
 
En fråga.. vi var på p&j igår, tisdag, och ska även nästa tisdag då vi ska prova ett ryttarbyte med hennes förra ägare. (Hon ska hoppa en klass och kolla om det blir någon skillnad). Men blir det för mycket hoppning om jag löshoppa henne emellan? Typ på fredag? Dvs. Hoppning tisdag. Löshoppning fredag hoppning tisdag. Blir det för mycket? Jag tänkte om det kanske hjälper och ska isf se om hon är likadan utan ryttare och se om jag ser något fel. Men det kanske blir för mycket hoppning för henne? (löshoppning är det bästa hon vet)
 
om det inte är smärtrelaterat kanske hon bara har en svacka? en lite längre semester kanske får tillbaka lusten igen?
 
Att kolla upp hästen vetrinärt är väl ändå första steget. Att hästen hoppar runt och fint över hinder behöver inte betyda att hästen inte känner smärta (min ks-häst löshoppade exempelvis fantastiskt men fick enorma och oberäkneliga smärtreaktioner under ryttare).
 
Jag tycker det låter som typiska symptom på en dubbelsidig hälta, skulle absolut rekommendera att ni kollar upp hästen noggrant på klinik.
Förhoppningsvis är det någon liten hälta som går att behandla så din häst får tillbaks sin bjudning.

Om det visar sig att veterinärena inte hittar något, så kan man testa med annan ryttare i fall det gör skillnad, evt. en paus från hoppningen om hästen tröttnat.

Om hästen går på bete och blivit tjockare än vanligt så kan det även tänkas att t.ex. sadeln inte ligger optimalt längre. Eller den kan helt enkelt vara trött/seg pga. mycket mat och mindre vila än vanligt. Men känns inte som att den borde bli så slö att den började stanna, så jag håller en tumme på smärtrelaterat.
 

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 511
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hallå! Jag ska försöka hålla det kort nu! x) Jag har en C ponny, väldigt hoppglad som gillar att springa fort i hoppningen, och jag är...
Svar
17
· Visningar
1 419
Senast: fio
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 347
Senast: Lager
·
E
Träning Jag var dum jag vet, som lärde min B-ponny stegra på kommando. Började med att han blev rädd för saker som låg på gården, reste sig...
Svar
19
· Visningar
3 982
Senast: Vita_N_6520
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp