SNÄLLA hjälp mig

Hoppvila har vi testat förut när hon hade en inflammation i vänster fram som hon fick av en ska hon hade i sina muskler som behandlades av Sveriges bästa vattenmasserare. Han det hon hade endast kan komma 1 gång. Då vilade hon i mer än en månad. Men hjälpte inte. Om hon nu tröttnat på hoppning. Ska jag sälja henne då eftersom att det är hoppning jag satsar på:(
 
Tyvärr inte ovanligt att det börjar med att vägra på tävling när hälta är på g.

Har sorgligt nog sätt ägare sätta upp sadelfasta ryttare och piskat hästar genom banor för att senare märka att hästen har ont.

Det är även svårt att hitta bra veterinärer som kan se hela hästen.
 
Hoppvila har vi testat förut när hon hade en inflammation i vänster fram som hon fick av en ska hon hade i sina muskler som behandlades av Sveriges bästa vattenmasserare. Han det hon hade endast kan komma 1 gång. Då vilade hon i mer än en månad. Men hjälpte inte. Om hon nu tröttnat på hoppning. Ska jag sälja henne då eftersom att det är hoppning jag satsar på:(

Du måste nog lägga lite tid på att kolla hästen om beteendet blivit så markant avvikande först och främst . Alternativet att sälja hästen lär komma betydligt senare, efter att du konstaterat veterinärt att hästen inte har ngt fysiskt som förklarar beteendet , samt att du isåfall kan sälja den till någon som den inte vägrar hoppa för/verkar tycka det är väldigt motigt att hoppa allmänt ?
 
Inte så att du bytt hovslagare?
Tänkte att förändringar i vinklarna kan maskeras hemma om du har mjukare underlag.

Kan vara ett minne med om att det gjort ont när ni varit ute på tillställning och hoppat.
Att du skulle tappat förmågan bara sådär är inte troligt, men det kan bli en självuppfyllande profetia om du förväntar dig att det ska gå sämre - samtidigt som du gett uttryck för att vara vaksam och märker att något inte stämmer.
Just det senaste visar på nån sorts ryttarkänsla, det är bra så långt.

Flera har kommit med förslag innan så, hoppas det löser sig.
 
Hoppvila har vi testat förut när hon hade en inflammation i vänster fram som hon fick av en ska hon hade i sina muskler som behandlades av Sveriges bästa vattenmasserare. Han det hon hade endast kan komma 1 gång. Då vilade hon i mer än en månad. Men hjälpte inte. Om hon nu tröttnat på hoppning. Ska jag sälja henne då eftersom att det är hoppning jag satsar på:(

Du måste ta reda på varför hästen inte vill hoppa.

Jag skulle aldrig råda en kund att köpa en häst som stoppar, trots att jag är dressyrtränare och de som rider för mig mest bara rider dressyr.
Det är just för att det oftast beror på oupptäckt smärta när de stoppar.

Jag har mött flera som köpt hästar som stoppar "för de ska ju bara rida dressyr så det gör ju inget". Sen får de efter tid problem även i dressyren och man inser sen att hästen har haft ont hela tiden.

Sen vill man som ägare inte sälja en häst som uppför sig så. De som köper såna hästar har sällan kunskap nog att hjälpa dem.

Så steg ett för dig är att ta reda på vad som felas ponnyn.
Jag har erbjudit mig rek veterinär och tränare. Vet inte jag någon i ditt område kanske någon annan här vet.
 
Det är ju något som inte stämmer. Något som ponnyn inte trivs med. Jag hade velat ha den kollad av duktig veterinär (inte massör eller annan, utan en riktig och väldigt duktig veterinär) som inte ger upp bara för att man inte hittar något direkt. En häst som älskar att hoppa slutar inte med det bara så där. Något har hänt. Smärta eller annat obehag. Och är den bara 11 år så tänker jag att nåt måste vara fel.

Jag tycker att det är bra att gamla ägaren ska prova att rida den. Men en duktig ryttare kan få hästen att maskera smärta och jobba på bra ändå. De vill ju vara till lags. Så oavsett vad som händer då hade jag velat ha den undersökt noga. Något stämmer inte.

Du är inte dum. Du har ju märkt att något är fel. Du vill göra något åt det. Det är bra.
 
Först du är inte värdens sämsta ryttare- du är en väldigt bra ryttare som har uppmärksammat att något är fel.
Nu till den stora utmaningen att ta reda på vad som är fel med din häst.
Tycker absolut du ska börja med att låta en veterinär gå igenom din häst ordentligt.
Många hästar ger bara små små indikationer på att de egentligen har ont någon stanns det gäller som ryttare att vara uppmärksam på dessa.
 
Finns en video på youtube under namnet Josefine udden där ni ser en dressyr video på oss! Vill bara säga att det går bättre och bättre men hon är lite stark som ni kanske ser på videon ;)
 
Hej, jag har kollat på dina filmer och det är en jätte söt ponny :love: båda dina sadlar ligger för långt fram på ponnyn och mitt råd är att ta ut en equiterapeft som kollar igenom henne och letar efter eventuella tokigheter och den kan säkert ta en titt på sadlarna också.

Man tror man känner sina hästar och märker om dom har ont men som min häst tex har nyligen blivit behandlad med laser för en gammal sträckning i bakbenet som jag knappt märkte av så dom kan göra mycket fast det smärtar :cry:

Hoppas du hittar vad som felar på din fina ponny :heart
 
Hej, tittade på några av dina videos och som ovan säger så ligger sadlarna för långt fram, du får också ganska statiska, stela armar/händer och felaktig balans (vilket absolut kan bero på sadelns position).
Men utöver det tycker jag nog att ponnyn visar ganska tydligt både i dressyr och hoppning att något inte är helt bra. Den går emot handen en hel del, den slår med huvudet, springer ifrån handen och slår en hel del med svansen vid hoppning samt lägger öronen väldig mycket bak (inte som när dom lyssnar på ryttaren utan som när något är fel).
Jag hade inte hoppat mer alls eller ridit innan den är ordentligt genomgången av en kunnig veterinär och röntgad på klinik.
Lycka till och hoppas ni får reda på vad som är fel :)
 
jag behöver hjälp. Inte hat. Om jag får någon slags hat nu så kraschar jag. Du kanske tycker jag är idiotisk som bölar över något sånt här och tycker jag är den sämsta ryttaren någonsin. Och det kanske jag är. Men min C ponny som vart hopp ponny hela sitt liv har bara vänt. Hon har alltid varit den pigga hästen med jättebra bjudning mot hindrena. Hon är superfin i dressyren går bra på skänkeln. Men.. för ett tag sen när jag tränade i terränghoppning var hon trög. Hon t.o.m stannade på ett hinder. Det var ett mirakel att hon ens hoppade dem andra hindrena med tanke på va seg hon var. Hon gick inte frammåt. Hon var döv för skänkeln, brukar va tvärtom. Sen har det bara blivit värre. Nu kommer vi inte runt 60 banor längre och förr hoppade vi 90 med lätthet. Hon är svår att få igång, ingen bjudning och lyssnar varken på spö, sporrar eller skänkeln osv.....
OBS:
hon har INTE ont. Masserar henne dagligen + nyligen uppkallad.
Hon är fin i dressyren och brukar gå fint på banorna okså.
Men snälla ge mig inget hat. Det enda jag söker är hjälp:cry:
Vet att du skrivit att hästen är kollad men hur är den uppkollad? Röntgad och hältutredd eller mest en allmänkoll?
 
UPDATERING: Hon Är Huur fin som helst på framhoppningen/träningar och vanliga pass men när hon kmr ut på banan vänder humöret totalt... hon bara surar ihop. På framhoppningen hoppar hon otroligt luftigt, mjukt och har mkt energi och en otrolig bjudning. På banan tvärtom.
 
UPDATERING: Hon Är Huur fin som helst på framhoppningen/träningar och vanliga pass men när hon kmr ut på banan vänder humöret totalt... hon bara surar ihop. På framhoppningen hoppar hon otroligt luftigt, mjukt och har mkt energi och en otrolig bjudning. På banan tvärtom.

Less på att tävla?

Jag tycker dock fortfarande du bör kolla upp ordentligt på klinik utefter videon. Söt ponny oavsett :)
 
UPDATERING: Hon Är Huur fin som helst på framhoppningen/träningar och vanliga pass men när hon kmr ut på banan vänder humöret totalt... hon bara surar ihop. På framhoppningen hoppar hon otroligt luftigt, mjukt och har mkt energi och en otrolig bjudning. På banan tvärtom.
Då tycker jag att svaret är ganska enkelt; det är du som ändrar dig. Hon reagerar på att du blir annorlunda på banan, du blir spänd/stel tex.
 
Då tycker jag att svaret är ganska enkelt; det är du som ändrar dig. Hon reagerar på att du blir annorlunda på banan, du blir spänd/stel tex.
Om det är så - vilket nog inte är ovanligt, hur tränar man sig på att lösa den knuten.
Bara fler och fler tävlingar är knappast modellen då det mentala mönstret då bara förstärks, utan knuten behöver lösas och sen befästa det nya mönstret.
 

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 489
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hallå! Jag ska försöka hålla det kort nu! x) Jag har en C ponny, väldigt hoppglad som gillar att springa fort i hoppningen, och jag är...
Svar
17
· Visningar
1 414
Senast: fio
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 333
Senast: Lager
·
E
Träning Jag var dum jag vet, som lärde min B-ponny stegra på kommando. Började med att han blev rädd för saker som låg på gården, reste sig...
Svar
19
· Visningar
3 980
Senast: Vita_N_6520
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Boräntorna
  • Trött

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp