SNÄLLA hjälp mig

Om det är så - vilket nog inte är ovanligt, hur tränar man sig på att lösa den knuten.
Bara fler och fler tävlingar är knappast modellen då det mentala mönstret då bara förstärks, utan knuten behöver lösas och sen befästa det nya mönstret.

Mentalträning brukar fungera bra.
 
UPDATERING: Hon Är Huur fin som helst på framhoppningen/träningar och vanliga pass men när hon kmr ut på banan vänder humöret totalt... hon bara surar ihop. På framhoppningen hoppar hon otroligt luftigt, mjukt och har mkt energi och en otrolig bjudning. På banan tvärtom.
Dåså, då är det ju ett hyfsat "enkelt" problem. Ta hjälp av en mental tränare, bli medveten om dig själv och vad du sänder ut för signaler till hästen.
 
Om det är så - vilket nog inte är ovanligt, hur tränar man sig på att lösa den knuten.
Bara fler och fler tävlingar är knappast modellen då det mentala mönstret då bara förstärks, utan knuten behöver lösas och sen befästa det nya mönstret.
Som sagt, mental träning är ju jättebra. Framför allt tycker jag att det är viktigt att, om man vill tävla, måste man ha en tränare som även förstår sig på den biten och inte bara fokuserar på hästen eller resultat.
Sen kanske man ska avvakta med tävlandet ett tag och satsa på träning under tävlingslika förhållanden; åka till annan klubb och banhoppningsträna, pay and jumps osv. Som du säger, det kan gå fort att ge hästen en negativ bild av att komma in på en tävlingsbana och svårt att få hästen att släppa den biten om man inte själv har full kontroll över de signaler man sänder ut.
 
Jag håller inte med om att det behöver vara ett ryttarproblem. Jag har jobbat länge i försäljningsstall och vi fick in, inte alltför ovanligt tyvärr, hästar som inte hoppade på tävling längre. Genomgågna av vet samt provat med olika ryttare.
 
Hon är inne på sin ungefär tredje veckas vila. På onsdagen åker vi med henne till veterinären och om dem inte hittar något börjar jag sätta igång henne igen. Om ett tag provar jag hoppa med henne igen och om hon är fin då så provar jag väl åka iväg på någon träning eller så. Men om det inte funkar tar vi hem en massör :) har bara gjort massa roliga saker med henne under hennes vila. Har ex lekt med henne i paddocken och sprungit runt med henne osv..
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Hon är inne på sin ungefär tredje veckas vila. På onsdagen åker vi med henne till veterinären och om dem inte hittar något börjar jag sätta igång henne igen. Om ett tag provar jag hoppa med henne igen och om hon är fin då så provar jag väl åka iväg på någon träning eller så. Men om det inte funkar tar vi hem en massör :) har bara gjort massa roliga saker med henne under hennes vila. Har ex lekt med henne i paddocken och sprungit runt med henne osv..
Har du provat ut sadel som ligger bättre?
 
Rider med allroundsadeln (hoppar med hoppsadeln) sålänge tills vi får chansen att åka till sadel utprovade :) allroundsadeln ligger som en smäck och min B tränare inom hoppning & dressyr sa att det är väldigt svårt att få en sadel som ligger så bra som min hoppsadel gör. En C tränare sa okså att den låg fin fint. Dressyr sadeln väntar jag att rida med.
 
Rider med allroundsadeln (hoppar med hoppsadeln) sålänge tills vi får chansen att åka till sadel utprovade :) allroundsadeln ligger som en smäck och min B tränare inom hoppning & dressyr sa att det är väldigt svårt att få en sadel som ligger så bra som min hoppsadel gör. En C tränare sa okså att den låg fin fint. Dressyr sadeln väntar jag att rida med.

Fast de är tränare - inte sadelmakare och sadelutprovare.

Risken finns ett ev problem vilats bort så äe hon ok hos vet men inte känns annorlunda när ni sätter igång är det ide åka tillbaka till vet innan massör osv
 
Hon är inne på sin ungefär tredje veckas vila. På onsdagen åker vi med henne till veterinären och om dem inte hittar något börjar jag sätta igång henne igen. Om ett tag provar jag hoppa med henne igen och om hon är fin då så provar jag väl åka iväg på någon träning eller så. Men om det inte funkar tar vi hem en massör :) har bara gjort massa roliga saker med henne under hennes vila. Har ex lekt med henne i paddocken och sprungit runt med henne osv..

Som övriga sagt redan. Ska ni till veterinär för något diffust så är det bra om hästen är igång.

Hoppas det går bra för er och uppdatera oss gärna :)
 
Aha okej men då tar vi nästa onsdag! För är utomlands och åker hem inatt men tack sååååå mycket för otroligt bra svar! Börjar rida henne på torsdag så åker vi på onsdag :)
 
Vi har fått tid den 6:e för dem hade inte tidigare på det stället vi blev rekommenderade till. Vi skulle åkt till ett ställe men dem flesta sa att det var dåligt och vi har pratat med veterinärerna och dem sa att det väldigt säkert inte är något med njurarna eller blodet osv utan att det är någonstans hon har ont så då ska vi åka till Husaby. Jag är ute och går med henne istället för att rida. Känns inte rätt eller snällt att rida henne :)
 
Vi har fått tid den 6:e för dem hade inte tidigare på det stället vi blev rekommenderade till. Jag är ute och går med henne istället för att rida. Känns inte rätt eller snällt att rida henne :)

Ni riskerar att göra det klassiska misstaget. Vila hästen symtomfri till veterinärtiden.

Veterinären brukar råda att hålla igång försiktigt fram till besöket.
 
Vi har fått tid den 6:e för dem hade inte tidigare på det stället vi blev rekommenderade till. Jag är ute och går med henne istället för att rida. Känns inte rätt eller snällt att rida henne :)

Fast även om det inte känns snällt så kan du behöva göra det för att veterinären ska kunna hjälpa er. Om det är något problem som triggas av just ridningen riskerar ni annars att det läker ut lagom till veterinären kikar. Men att det återkommer igen när du börjar rida.

Så även om det känns taskigt så rid om inte hästen är riktigt halt eller den visar sån smärta att den försöker ha av dig.
Det är jätteviktigt för att veterinären ska kunna hjälpa er!
 
Okej tack! Red henne idag och kändes ungefär som att rida en stönig fjording men när jag väl fick igång henne var hon jättefin. Red dock bettlöst men ska prova med bett okså. Hon är ju inte riden på en månad så red självklart inte hårt men hur länge ska jag rida henne ungefär och i alla gångarter?
 
Okej tack! Red henne idag och kändes ungefär som att rida en stönig fjording men när jag väl fick igång henne var hon jättefin. Red dock bettlöst men ska prova med bett okså. Hon är ju inte riden på en månad så red självklart inte hårt men hur länge ska jag rida henne ungefär och i alla gångarter?
Hur gick det på kliniken idag?
 

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 489
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hallå! Jag ska försöka hålla det kort nu! x) Jag har en C ponny, väldigt hoppglad som gillar att springa fort i hoppningen, och jag är...
Svar
17
· Visningar
1 414
Senast: fio
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 333
Senast: Lager
·
E
Träning Jag var dum jag vet, som lärde min B-ponny stegra på kommando. Började med att han blev rädd för saker som låg på gården, reste sig...
Svar
19
· Visningar
3 980
Senast: Vita_N_6520
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp