Snällaste "munstängaren"?

Mustang

Trådstartare
Om fru unghäst inte kommer över sina tix snart så måste jag handgripligen hjälpa till. Under träning/signalering är det inget problem, utan det är när jag släpper ut henne på lång tygel/töm som hon börjar fippla till förbannelse...

Gapar, fixar men framför allt lägger tungan över bettet. Och jag vet hur snabb
hon är med att bygga fixaideér.

Så vilken snokrem är snällast, remonten eller klassiska?
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Remont eller kryss (mexikansk) tror jag. De klämmer inte in kinderna mot tänderna som engelsk nosgrimma gör.
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

En av våra unghästar har ett liknande problem, vi har haft hästtandläkare ute och han sa att problemet orsakas av en tand längst in som han håller på att byta. Så på vår häst skulle inte en snoksnara hjälpa, vi avvaktar lite på tanläkarens inrådan, blir det inte bätte så ska mjölktanden dras ut för att underlätta för den nya att komma upp.
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Använd en hackamore eller sidepull tills dess problemet är utrett av en hästtandläkare.

Binda ihop munnen med en snokrem är sånt som man sysslar med i engelskridning.

mvh Eva
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Eftersom du skriver unghäst så kan det ju vara så att det är tandbyten som krånglar, så jag hade inte dragit ihop nosen alls innan det är utrett.

Sedan kan man behöva påminna hästen om hur den ska hålla i bettet när problemet är borta, och då är en remontgrimma bäst. Den sitter långt ner och behöver inte dras åt alls för att hålla munnen mer stängd. Redan vid 3-4 fingrar mellan nosrygg och rem hindrar den hästen från att gapa stort. :)
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Kolla med tandläkare först.Min hade vassa kanter o fick sår när hon var unghäst. Jag hade tandkoll på hästen nyligen för o utesluta tänder om d blir nåt krångel. Hon är förvisso 8 år men han sa att hon hade en perfekt mun inget åtgärdat på ett år,hon hade bra mellanrum i lanerna verkar som många är trånga o dåligt med plats, måste ha tunnare bett. Jag inbillar mig att hästarna ska tugga på bettet för att det ska va bra?? Men att det bara nöter deras tänder tydligen .Min pålla håller bettet alldeles still så då var väl det bra då,inga bekymmer inga nötta tänder . Annars kanske såna ticks går bort efter ett tag när dom blir äldre??
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Nosgrimma behöver inte innebära "dra ihop" nosen, man behöver inte spänna särskilt hårt för att den ska ha en liten effekt när hästen så att säga "gapar stort". Håller dock med om att munkoll kan vara på sin plats :)
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Att dra ihop munnen löser ju inte problemet, bara döljer det. Hästen verkar ju signalera att något är fel. Som fler skrev är ju en mun-koll på hästen nr 1 och om munnen är ok är det väl att byta bett eller rida bettlöst som gäller.
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Jag hade också kollat munnen innan jag hade börjat med nåt annat.
Min höll la tungan över bettet ett par gånger, var något stum i ena sidan men var i övrigt fin i munnen... Tränaren tyckte, hissa upp bettet och dra åt en snokrem... Inget jag vill stödja...:crazy:

Kollade upp henne och fick se själv hur jävlig hon såg ut i munnen, vet var förundrad över hur jag över huvudtaget hade kunnat rida på henne utan att hon protesterat...:crazy:

En vass kant hade lett till att hon drog tungan över och bet sej själv i kinden, det var ett stort sår och såg inte alls trevligt ut.

Så det blev bettlösa i 3 veckor och ny koll. Då hade såret läkt och jag fick börja använda bett igen, har tagit mej många månader att få ordning på hennes mun. Då är eller har jag aldrig varit hård i handen.

Mvh Domino_s
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Svarar alla:

Shit pommes frite!
Jag har väl aldrig känt mig såhär värdelös. Jag lever ju i en rosa värld där ni
vet vad jag är och hur jag gör, och att jag är en reko människa...

Omformulerar då:

Snokrem är helvetets verktyg och skola icke användas: check

Alla nöjda?

Fråga:

Om jag har en unghäst som är hel och fin i munnen (Lala-kollad), och rids
med ett smalt bridongbett med äggringar då det är det hon skulle ha, i 10.5
cm då hon har en liten mun. Om den hästen har ett intressespann på 1.2
millisekunder , livet suger om inte allt händer i ett, jobba är det bästa som
finns, och därav trivs ypperligt vid signalering, MEN när det är dags för
avskrittning/vilopaus är livet tråååååååååååååååkigt "vad har jag att syssla
med, AH! Bettet! Kuuul" *Fippla fippla, greja greja*

Jag har fram till nu valt att vänta ut henne, men känner att det kommer bli en
fix idé, då bettet redan nu blivit en självuppfyllande leksak...

Hur tränar jag då bort detta?
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Ok :idea:
Jag hade givetvis tagit bort bettet helt och ridit på repgrimma, bosal eller sidepull. Om du vill tävla med bett så kan du ju ha det vid de tillfällena.

För inspiration, kolla in Stacy Westfall på Youtube:

http://youtu.be/xFoPHtfsXgI

Inte säker på att länken blev okej men annars får du söka på hennes namn.
Lycka till!
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Oftast är det ju inte "bara att byta" till bettfritt... Iaf inte på mina hästar, då hade jag fått mig en galopptur som heter duga!

Neha blir uppstressad när jag släpper ut henne på långa tyglar, ökar skritten till max, några travsteg och drar sig mot utgången. Så jag låter henne jobba tills dess att jag hoppar av. Jag skrittar alltså av med att jobba; det enda som funkar annars är att backa en låååång sträcka, men vill inte att hon ska bli bakåtsträvare. Detta kanske inte är rätt metod, men det funkar för oss.
Kanske går att byta till bettlöst när nu ska skritta av annars?

Annars hade jag satt på en vanlig nosgrimma.
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Jag har knutit en grimma av 5mm's bomullsrep med dubbelt rep över nosen, som på en repgrimma... Den har jag använt när min häst led av sådana "tics" du beskriver! Var tämligen effektivt och efter 2-3 veckors användning så var ticsen så gott som borta...

Jag knöt den som en engelsk nosgrimma, och den sitter ganska löst så hästen har lite att gapa på, men sen kommer det en korrigering...

Annars är ju remontgrimman en klassisk "uppstartsnosgrimma" med lång historia så det kan nog absolut vara bra.
Var och en är ju dock lite salig av sin tro så det kan vara svårt att hitta någon exakt vetenskap... :)

Men, jag skulle absolut använda en munstängare om det kan hjälpa hästen att komma till ro med bettet.
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Jag hade testat att ge henne något att greja med som är okej att greja med. Min häst var lite lik din som ung, gick och grejade med bettet och jag hade svårt att avgöra varför. Jag ville inte stänga igen munnen heller så jag provade med ett bett med små koppar ringar på mittdelen. Det fungerade jättebra! Hon grejade lite med ringarna med tungan istället för att greja stort med munnen öppen.
Fortfarande så är det hennes favoritbett och jag är glad att jag hittade en sådan lösning istället för att behöva stänga igen munnen mekaniskt.
Om du vill använda nosgrimma så är remontgrimman snällast. Gillar hon inte den så prova kryssnosgrimma istället. Engelsk är den sista du ska prova eftersom den sitter så högt upp och kan irritera kinderna mot tänderna.
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Är detta hästen "med hovarna" eller en annan häst?

Jag har använt en vanlig engelsk nosgrimma fast längre ner (man behöver ju inte promt sätta den över tänderna ;) ) och löst, har även en "western nosgrimma" som är stängd från början så att säga, den trär jag bara på efter jag har tränsat och reglerar den i lämplig höjd. Den blir ofta lite mer som en remont fast utan att sitta åt. Jag sätter aldrig en nosrem hårt, den ska bara vara där för att uppmuntra hästen att hålla munnen stängd och hålla i bettet. När munnen är kollad givetvis och även andra orsaker eliminerade vid fipplig mun.

I ditt fall hade jag alternerat med sidepull och/eller bosal.
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Nej, man får väl visa hästen från marken hur det nya bettlösa fungerar men när hästen har lärt sig det så har du ju lika bra kontroll med bettlöst. Det är väl mot kontroll med minsta möjliga inverkan av tyglarna vi strävar mot inom western?

Om du har jobbat hästen från marken med repgrimma och lärt den böja in huvudet åt båda hållen så kan du ju fortsätta uppsuttet och lära hästen one-rein-stop vilket är den bästa livförsäkringen för en ryttare, dvs att du alltid kan böja in hästen på en liten volt för att få stopp på den = ingen ofrivillig galopptur. Man kan ju alltid ta hjälp av en tränare, John Moore förespråkar one-rein-stop och jag skulle tro att samma gäller för Parelli och Buck B. Nu menar jag inte att du ska ta hem en av dessa gubbar till veckan :p men kanske nån som jobbar på liknande sätt. Förresten är väl både sidepull och bosal minst lika skarpa som ett bett?
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

KL
I övrigt; generellt med friska hästar som fjantar sig med att takta eller leka med bettet så kan man ju alltid låta dem göra nåt jobbigt i samma ögonblick som de fjantar. Om hästen börjar strula när den får lång tygel så ta genast in den på en liten jobbig volt tills den slutar och släpp ut igen alternativt rygga upp fort som fan så hästen vaknar och fattar att du vill nåt. Var lika snabb med beröm och eftergift förstås. Hästar vill ju gärna kolla av oss ryttare med lite "Vad gör du om jag gör så här?". Det kan ju krävas x antal tillrättavisningar men hästar är ju inte dumma. Jag hade tagit ut en sån häst på en många timmars skrittur på lång tygel tills den begriper att det är slappna av som gäller och att man kan skritta på lång tygel utan att fjanta, när hästen är färdigutbildad vill vi ju kunna galoppera den på lång tygel
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Nej, unghästen. "Hästen med hovarna" :D är den gula 7-åringen..........
(Viskar: förhoppningsvis frisk nu....)

Blir svaret detsamma då?
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Jag hade satt på en remont nosgrimma.

Har du testat att höja alt sänka ner bettet ibland så kan det ju vara det som spökar :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att det finns hundratals trådar i ämnet häst som gapar men jag har läst igenom dem alla utan att hitta någon som stämmer överens...
Svar
19
· Visningar
2 226
Senast: Jolo
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 238
Senast: -Catherine-
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 556
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp