Snällaste "munstängaren"?

Sv: Snällaste "munstängaren"?

Ja, jag tänkte bara att om det var den med hovarna så hade jag misstänkt att det kunde vara smärtrelaterat men det hade du säkert tänkt på själv ;)
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Svarar alla:

Shit pommes frite!
Jag har väl aldrig känt mig såhär värdelös. Jag lever ju i en rosa värld där ni
vet vad jag är och hur jag gör, och att jag är en reko människa...

Omformulerar då:

Snokrem är helvetets verktyg och skola icke användas: check

Alla nöjda?

Fråga:

Om jag har en unghäst som är hel och fin i munnen (Lala-kollad), och rids
med ett smalt bridongbett med äggringar då det är det hon skulle ha, i 10.5
cm då hon har en liten mun. Om den hästen har ett intressespann på 1.2
millisekunder , livet suger om inte allt händer i ett, jobba är det bästa som
finns, och därav trivs ypperligt vid signalering, MEN när det är dags för
avskrittning/vilopaus är livet tråååååååååååååååkigt "vad har jag att syssla
med, AH! Bettet! Kuuul" *Fippla fippla, greja greja*

Jag har fram till nu valt att vänta ut henne, men känner att det kommer bli en
fix idé, då bettet redan nu blivit en självuppfyllande leksak...

Hur tränar jag då bort detta?

Ja, du lever i en rosa värld om du tror att du kan komma med snokremssnacket här. Hallå, det är ju en styggelse i westernvärlden...

Har du provat att ge henne ett jobb? En del quarterhästar, i synnerhet kostammade såna, behöver få ett jobb alltså en uppgift som är meningsfull för dem för att laddningen skall gå ur huvudet på dem.

Är de unga funkar de ofta vid vanlig ridning på banan men när alla rörelser börjar sitta så hittar de på eget där med. Ofta funkar avskrittningen bättre ute i naturen då de får annat att titta på.

mvh Eva
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Jag hade satt på en remont. Man behöver inte dra åt som in i helvete.
Går utmärkt att spänna den löst nog för hästen att gapa men för att den ska inse att
det minsan är bekvämare att ha stängd mun. Det fick jag göra på min och nu är hon hur fin
som helst i munnen att rida utan nosgrimma.

Brukar ha remont på unghästarna första gångerna för att de ska lära sig att inte gapa, sen så behöver
man ingen remont längre och det går då utmärkt att rida utan nosgrimma.
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

En korrekt tränad westernhäst är det faktiskt inga problem att rida bettlöst på från den ena dagen till den andra.

Ett ORS är basic på en unghäst och funkar således som nödstopp oavsett betsling. Den äldre, välridna hästen behöver oftast inte ens nödstoppas utan stannar lydigt med lättare hjälper.

mvh Eva
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

No offense Iron Will men du har en ponny. En mycket vacker :love: och trevlig sådan dessutom. Där kanske ditt tips funkar... men jag tittade just på TS profil och ser att hon har en Quarter.
Jag kan på en gång säga att har TS en kostammad Quarter så är det som att jämföra en lägenhetsboende Border Collie som inte får valla (läs blir tokig och hittar på alla hyss den kan) och en golden retriver.

mvh Eva
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Åh, jag visste inte att gapa och gå emot bettet var ett naturligt betéende för Quaterhästar och att den
får olater som en Collie som inte får valla om den inte får gapa? :confused:
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Gör dig inte dummare än du är. Men framför allt, tro inte att du kan förlöjliga det jag säger genom att försöka köra någon sorts härskarteknik.

Den som har, eller haft, en Quarterhäst med litet skalle förstår precis vad jag menar. Då hjälper det inte att binda ihop munnen ett par gånger när den är unghäst. Gör man det på fel häst så hittar den bara på ett nytt trick, och ett nytt, och ett nytt och ett nytt, allihopa allteftersom man får stopp på dem.

Det trevligaste för alla parter är då om hästen får göra det som den är avlad för att göra. Ett jobb att göra därtill "rida skiten ur dem" med svenska mått någon eller några gånger i veckan.

Nu vet vi ju inte om TS häst kan beskrivas som en sådan vilken jag just beskriver. Men har hon det så är jag inte avundsjuk. Been there, done that.

mvh Eva
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

En korrekt tränad westernhäst är det faktiskt inga problem att rida bettlöst på från den ena dagen till den andra.

Ett ORS är basic på en unghäst och funkar således som nödstopp oavsett betsling. Den äldre, välridna hästen behöver oftast inte ens nödstoppas utan stannar lydigt med lättare hjälper.

mvh Eva

Nyfiken: vad är ett ORS?
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Hoppas TS ursäktar om vi analyserar sönder hennes häst men detta är ju så intressant :bump:.

Evas liknelse om bordercollie i lägenhet fick mig att funderar på hur hästen är installad. En häst behöver ju röra sig bralla runt fritt och ströva hela dagen, och i synnerhet då en häst som är avlad att ha mycket energi. Har TS hästen på lösdrift eller uppstallad stor del av dygnet? Att gå på lösdrift i flock tycker jag är bra för skallen på alla hästar (finns säkert undantag). Jag tror inte att man måste valla kor regelbundet för att man är en välstammad quarter, utan lära sig vad som är okej och inte, dvs hur man uppför sig när man arbetar och är tillsammans med sin ryttare. Överskottsenergi borde en häst kunna få ut tillsammans med sina hag-kompisar de resterande 23 timmarna på dygnet.
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

ORS är en förkortning för One Rein Stop och är precis vad det låter som. Att hästen stannar för endast en tygel.
Har skrivit och beskrivit det ett antal gånger under åren så det går säkert att använda sökfunktionen om du vill läsa om det närmare. Hittar du inget så får du la skriva igen så får jag väl förklara det igen :)

Ang uppstallningen så blir ju en del hästar som natt och dag beroende på om de står på box eller går på lösdrift så ja självklart har det en stor betydelse. En häst som är hård i huvudet och kräver mycket stimulans brukar bli väldigt mycket trevligare om den går på lösdrift.

En välstammad Quarter behöver inte vara av kosseblod, den kan lika gärna vara Pleasureavlad och jag kan garantera att då är det en helt annan individ. Enligt min erfarenhet brukar det vara klokast att låta dem få syssla med det som de är avlade för.

mvh Eva
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Mina hästar är installade mellan 23 och 07-08. Jag har även lösdrift och det var
likadant då. Likväl blir hon förbannad av att bara "stå", dvs stå på gången
medan man hämtar sadeln, får stå själv i boxen medan man pysslar med en
annan häst osv osv. När vi kommer tillbaka från en ridtur står hon snällt i
boxen och vilar. I ca 5 minuter.... Sen blir det "Vad ska vi göra nu?!?", och
allt sätter igång igen.

Vad gäller skrapa i boxen/på stallgången, har jag provat det mesta: Ignorera,
rya, backa, stå still, hålla i, korrigera, vänta ut (Resultat: 6 timmar av konstant
skrapande, och då satt jag utom synhåll för henne och drack kaffe) binda upp
henne i boxen och vidare. Ingen märkbar förändring på 3 år. Utbrytarkung, så
hennes box kallas skämtsamt för "Fort Boyard". Utan ombyggnation så klättrade
hon antingen över, hängde av dörren eller sparkade sönder. Hon är inte stressad
utan förbannad, så till den grad att hon "tjurfnyser", stånkar och pustar.

Skall hon med på tur, dvs jag sadlar henne först så står hon som ett tänt
ljus i boxen, tills det är dags att ge sig av, även om det så tar en halvtimme.
Sadlar jag någon av dom andra först, ja då är det bara att gå och gömma
sig.

Och jag har kadaverdisciplin på mina hästar, och hon är även hon super att
hålla på med, så länge som man håller på med henne....

Eva: Hon är "korsning" Foundation-Reiner. Foundationhingst på Frostys Chic
Olena-dotter. Smart som fan, känslig och komunikativ samt tuff. Dock inte
hypervass, men tuff. Arbetsför som en bäver på speed och återhämtning alá
micropaus, så jag vet inte hur jag skall hålla henne nöjd riktigt. Rida skiten
ur henne? Mycket troligt nödvändigt ett par gånger i veckan. Längre fram
planerar jag att skaffa medryttare så hon får gå 2 gånger om dagen några
dagar i veckan...
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Sätt henne i reiningträning.
Är hon av den ullen kommer hon gissningsvis att plussa i de flesta manövrar. Det är roligt med en häst som är arbetsvillig även om det kräver en jävla massa av en själv.

Det tråkiga är att man bara har tid med en sån här häst. I alla fall om man har ett heltidsjobb och någon sorts familj. Det går inte att fuska utan de måste arbetas varje dag.
Jag har provat med medryttare ett antal gånger. De brukar inte bli långvariga, hästen lurar dem med både det ena och det andra och är de inte väldigt precisa i sin ridning så blir det pannkaka.

Har en gammal märr. Den brukar behöva 2 timmars ridning, gärna mera varje dag. Ca 2 ggr i veckan rent galoppjobb där vi brukar ligga och mata grusvägen fyra gånger. Iofs blir det bara 2 mil men eftersom vi ligger och matar det så går det relativt fort de dagar man inte har så mkt tid. Brukar försöka hinna med en 3-4 timmars en 2 ggr i veckan men ibland tryter tyvärr tiden.

Har jag inte tid att rida så är det bättre att bara ställa av helt och hållet föär hästen blir vidrig annars.

mvh Eva
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Spontant känner jag att en sådan häst behöver arbeta. Ordentligt.
Och dom brukar inte passa hobbyryttaren eller den "vanliga tävlingsryttaren" för den delen.

Jag har själv haft ett par sådana hästar och det är inte roligt. Jag hade dåligt samvete och var irriterad hela tiden.
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Jag hade satt på en remont. Man behöver inte dra åt som in i helvete.
Går utmärkt att spänna den löst nog för hästen att gapa men för att den ska inse att
det minsan är bekvämare att ha stängd mun. Det fick jag göra på min och nu är hon hur fin
som helst i munnen att rida utan nosgrimma.
Brukar ha remont på unghästarna första gångerna för att de ska lära sig att inte gapa, sen så behöver
man ingen remont längre och det går då utmärkt att rida utan nosgrimma.
Jo tjena:rofl:

Även till fots o låter den beta med snokrem spänd

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=14675353&postcount=14
Annars är du nästan rätt ute..Remontgrimman kan sitta på hela livet.
Den verkar bara om hästen gapar för mkt samt håller bettet stilla.
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Varför letar du fel på allt jag gör med min häst? Det är allt ifrån skoning, till form till nosgrimmor. Uppenbarligen så känner du att
du måste klaga på min ridning och mitt sätt att sköta hästen bara för att du sett hästen innan jag köpte den.

Jag vet vilken bild du refererar till när du pratar om att jag lät den beta med spänd snokrem, Hon slet ner huvudet och stal gräs när
vi stod på en åker för att ta bilder och hon gapar på bilden. Men att jag får in en hel hand under både snokrem och den engelska grimman
när hon inte gapar spelar ju ingen större roll? Beta får hon göra i grimma, det ska de ej göra med träns och bett i munnen.

Den bild du länkat till är ifrån runt sex år sedan, när hon gick på bakbenen och var rent jävlig att ha att göra med.
Då åkte gramanen på hästen för min egen säkerhet, det visade sig hon hade eftersatt tandvård och vi fick operera henne
i munnen på grund av vargtänder som ingen fixat sedan innan, trots att hon skulle varit kollad och fixad i den.

Har du sett min häst ridas något på sista tiden? Har du någon bild att visa upp som är ett runt ett halvår gammal?

Och jo, på tvååringarna räcker det med remont ett par gånger, inser de att de
inte kan gapa ifrån början så fortsätter de inte heller senare.
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Iron, bry dig inte. Du vet hur axel är, en förvuxen småunge till bråkmakare. Kan inte med att se någon vara nöjd med sin tillvaro eller lyckas på något sätt som inte hon själv gör. Allt som inte passar i axels värld är fel.
Jag har sett nyare bilderna på er och tycker det ser mycket trevligt ut! Ni kommer bli ett superbt westernekipage, det är jag övertygad om. Om inte annat för att jag tror att om du ger dig fan på något, då händer det ;)
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Ett fullständigt meningslöst och småsint inlägg.

Eftersom Axel dessutom föraktar alla westernryttare så får jag förmoda att du bara kollar här för att hitta något att anmärka på?

Det måste vara väldigt ensamt för dig där uppe på toppen!
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Jag hoppar in lite i trådens "hästar som behöver jobbas-jobbas"-ämne.

Någonstans i mitt bakhuvud så har jag vetat hela tiden att den unghäst jag köpte i April hade lite extra (e: Suspisious Mischief, u: fullblod). Så fort ridningen hade börjat så märktes det STOR skillnad när han blivit eftersatt och när han hade blivit riden/tränad. Nu efter sommaren är han självklart i bättre kondition och därmed svårare att träna lugn och nöjd. Jag har varit väldigt försiktig med honom av den anledningen "hellre försiktig än vårdslös", jag vill inte att han ska gå sönder. Men nu, när han är i bättre kondition så är han ÄNNU värre i stallet än i våras och det krävs otroligt mycket mer ridning för att få balans i energinivån igen.

Jag har en liten tanke som ligger och gnager appråpå detta, hur mycket kan jag pressa honom utan att riskera att pressa för mycket? Jag skulle vilja gå efter hur han känns efteråt, otrevlig/jävlig eller trevlig/snäll eller trött. Självfallet ska jag prata med kunniga om detta med unghästträning men jag har inte så många i närheten som har erfarenhet om just paint-/quaterhästen.
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Hur gammal är han? Man kan ju jobba dom på två sätt, mentalt och fysiskt. Men ofta kräver dom mer av både än vad den ordinarie allroundhästen gör så att säga. Särskilt med, som i din, både arbetarblod och fullblod. Prova dig fram, hur mycket mental träning han kan ta men framför allt hur mycket fysisk -där får man ju väga in ålder! Mycket galopp jobb, långa intervaller där han får rulla på och komma in i andningen så att säga.
Mental träning kan ju innefatta träning på och inför kossor, -en del med kostammade hästar upplever att dom faktiskt inte är hundra tillfreds förrän dom får jobba med det dom är avlade för.

Försök känna efter när han säger att det är stopp. En grej många gör är att vänja hästen vid att arbetet inte är slut för att ryttaren har hoppat av. Det gör man genom att ställa hästen tex i boxen eller vid en bom, uppbunden med sadeln kvar efter avslutat arbete. Under uppsikt givetvis. Ingen mat eller dylikt.
Och låta den stå där ett tag, absolut inte släppa den om den står och gräver, fipplar osv. När hästen står och kopplar av, vilar ett bakben och "sover", då är den klar.

Elakt kan en del tycka men så gjorde cowboysen, deras häst var tvugna att spara på sin energi till arbete och kunde inte hålla på och vara besvärliga mellan arbetet. En häst som är tränad till avslappning kommer att koppla av så fort ryttaren talar om att det är "avslappningsläge" och vänta som gäller, vilket gör hela upplevelsen för både häst och männsika mycket trevligare. Ledig är man i hagen eller när boxen är stängd och utrustningen avtagen. Ledig är man inte i grimma och grimskaft.
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Han är 3½ år nu. Var stallets lugnaste innan jag red in honom. Långa galopper gjorde nytta iaf, det provade jag igår. Första gången på länge som han stod lugn i stallet till nattning :angel: Den galoppen var rätt lagom dessutom, han studsade inte runt efteråt men hade lite kvar att ge till hemvägen. Jag har fått väldigt många bra sätt att jobba honom på i ridningen och det sker stora framsteg varje vecka. Det är just detta med var gränsen går...

Den mentala träningen är lite svårare, det är ett nytt sätt att jobba på för mig. Speciellt när det handlar om att jobba mentalt och inte bara stimulera lite. Att börja jobba med kossor står på listan, jag måste bara få ihop de där extra pengarna att åka på clinic men frågan är om jag hinner innan vintern är här. Annars får jag lasta honom eller rida de 5 km till kobonden och höra om vi kan få stå där och kika någon dag i veckan. Miljöträning i allmänhet är ju bra. Jag får prata med min hovslagare om detta nästa gång, mental träning är han himla duktig på!

Detta med att binda upp honom lät bra. Jag får helt enkelt spara mockningen tills efter ridningen, så jag slipper stå och ha tråkigt i väntan på att han kopplar av.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att det finns hundratals trådar i ämnet häst som gapar men jag har läst igenom dem alla utan att hitta någon som stämmer överens...
Svar
19
· Visningar
2 226
Senast: Jolo
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 238
Senast: -Catherine-
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 554
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp