Snällaste "munstängaren"?

Sv: Snällaste "munstängaren"?

Ja det gäller att ignorera honom och helst inte vara i hans blickfång när han står uppbunden. Syftet är att han ska lära sig att koppla av, o om han har något intressant att titta på så gör han inte det.

När dom har lärt sig detta, en del direkt andra tar längre tid, så brukar dom gå in i sin lilla dvala direkt man ställer dom någonstans. Skönt för hästen (typ inlärd avkoppling) och mycket användbart för människan :)
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

*kl* Att helt enkelt vända ryggen och gå därifrån när dom börjar skapa och ha sig brukar fungera bra det också men man får vara envis som :devil:. Tog drygt fyra år för min tant att lära sig stå hjälpligt stilla när i gången. Blev glad härom dagen när jag lyckades "glömma" henne i gången en timme utan att hon klagade. Dock har jag ett hbl (om än "lite egen") så det var säkert mycket lättare än för er med hyperaktiva quarters ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Hobbles er meget effektiv, når man vil lære en hest at stå ordentlig stille. Men hesten skal tilvænnes til dem på ansvarlig måde først. Ellers kan man bruge rådet fra den _Western Horseman_ bog "Horseman's Scrapbook" og sætte en strop omkring benet med en lille klods eller kæde på. Så får hesten en let straf når den skraber, uden at forbinde straffet med mennesker. Inden længe, er vanen brudt.

Den ekstra fordel med hobbles er at det lærer hesten at holde sig i ro når der er noget omkring benet, hvilken kan hjælpe med at forbygge uheld med reb, hegn, osv.

Og begge løsninger virker også med quarter og paint.

Heste begynder hurtig at kede sig, når de skal hele tiden rides i "sandkasser" (baner). Det bedste er at få hesten ud i verden og bruge naturlig forhindringer, kvæg, osv, til at hjælpe til med træning. En artikel i en af de nyere Western Horseman blader, snakket om at reining træner i USA var ved at opdage, at deres reining heste faktisk blev bedre, når de blev trænet på kvæg. Hele formålet med reining er at vise de bevægelser, hesten skal kunne lave, for at arbejde på kvæget. Så de blev faktisk dygtigere ved at komme i gang med at arbejde istedetfor at trænes hele tiden i sandkassen. Så kunne hesten forstå formålet med det hele.

Synes slet ikke vores quarter og heller ikke paintene, som er mest quarter i afstamning, kan kaldes hyperaktiv på noget som helst måde. Men de vil gerne arbejde og opleve noget, istedetfor bare at ride rundt i cirkler på en bane eller mark.
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Håller med om nyttan av att lära in hobbles om man vet vad man gör men det är dock inte tillåtet i Sverige att hobbla.
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Den enda tiden min tillbringat på bana är dom första 3 gångerna, då jag bara
skulle checka av om start stopp sväng satt även med ryttare.
Efter det är hon enbart riden i skogen! ;)
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Uppdaterar lite.

Jo tack, det går bra!

Fipplandet gav sig vad det led, och hon utvecklas fantastiskt! Så :devil:
arbetsför så att det är snuskigt. Ja tack och amen till allt.

Vi har hamnat lite "efter" då vi haft massor av otur. En oförklarlig hälta
som efter mycket om och men visade sig vara sömtryck, men länge
behandlades som senskada. (Nästa gång kommer jag inte ge mig gällande
ultraljud) Hon blev "senhalt" så fort det blev mjukt ute, fast det mycket senare
visade sig att hon blev halt av att det var BLÖTT ute.

Så medans jag har kylt och kladdat benet, haft boxvila osv har väl hon
hela tiden tänkt "sluta knöla och ta bort dojan istället"...

Han rida 2 gånger, sen kom hovbölden from hell och hela ballen exploderade.
(Inte samma hov)

Så i år har hon hunnit blivit riden ca 30 gånger, så totalt 40 kanske?

Börjar arta sig massor. 4år nu:

32945863.jpg


32945862.jpg


Även om hon mest tror att hon är en arab:

32945864.jpg



Slutligen är det ganska intressant att få rida en så pass högställd Quarter.
Det är mycket man måste anpassa då. Speciellt vad gäller tränare som vill
ha snoken i knähöjd... :devil:
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Och tåget fortsätter att gå.

Tapp på tapp på tapp, och nu halt höger bak. Av spåren att dömma
möjligen gått omkull i hagen. Så vi får väl se när fortsättning följer...

Någon som har en anti-voodo chant? :idea:
 
Sv: Snällaste "munstängaren"?

Jag har inte läst tråden.
Vill bara slänga in ett tips som kanske funkar:
En lek-kedja? :idea:
Många fippliga hästar blir ju lugnare av dem, vad jag har förstått :)

Gör en egen, fast med nyckelringar, så du själv kan länga/korta kedjan:idea:

Lycka till :)

(Såg precis att detta var en äldre tråd och att problemet var löst :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att det finns hundratals trådar i ämnet häst som gapar men jag har läst igenom dem alla utan att hitta någon som stämmer överens...
Svar
19
· Visningar
2 226
Senast: Jolo
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 238
Senast: -Catherine-
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 555
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp