Sned ryttare

fraggelzebra

Trådstartare
Hej!

Inte helt säker på att det är rätt forumdel, men det handlar mest om min ridning, provar här.

Jag märker mer och mer att jag sitter snett i sadeln, som om jag alltid lutar lite åt höger. Detta påverkar givetvis även hästen. En stallkompis som är osteopat menade att mitt vänstra ben är kortare än det högra och på hens inrådan har jag sedan en tid en extra sula i vänster sko. Hen hävdade att det så gott som alltid funkar och att kroppen ska räta ut sig av sig själv inom några dagar. Inget har hänt utöver att jag nu har snapping hip i vänstra höften...

Har börjat försöka göra saker med vänster hand/sida (är högerhänt) t ex mocka och annat stallarbete, för att försöka jämna ut lite. Har någon tips på vad mer jag kan göra eller vart jag borde vända mig? Har inte stort förtroende för osteopati, en jag bor med har också behandlat mig en gång utan något som helst resultat. Någon typ av träning/stretching jag borde prova?

Är tacksam för alla ideer!
 
Hej!

Inte helt säker på att det är rätt forumdel, men det handlar mest om min ridning, provar här.

Jag märker mer och mer att jag sitter snett i sadeln, som om jag alltid lutar lite åt höger. Detta påverkar givetvis även hästen. En stallkompis som är osteopat menade att mitt vänstra ben är kortare än det högra och på hens inrådan har jag sedan en tid en extra sula i vänster sko. Hen hävdade att det så gott som alltid funkar och att kroppen ska räta ut sig av sig själv inom några dagar. Inget har hänt utöver att jag nu har snapping hip i vänstra höften...

Har börjat försöka göra saker med vänster hand/sida (är högerhänt) t ex mocka och annat stallarbete, för att försöka jämna ut lite. Har någon tips på vad mer jag kan göra eller vart jag borde vända mig? Har inte stort förtroende för osteopati, en jag bor med har också behandlat mig en gång utan något som helst resultat. Någon typ av träning/stretching jag borde prova?

Är tacksam för alla ideer!

Gå till en BRA kiropraktor. Benen kan upplevas olika långa om du har en låsning.
Vet man att dina ben verkligen är olika långa kan en sula hjälpa. Om det är så att benen är lika långa men du sas håller ditt bäcken snett(jag kan inte rätt terminologi) så hjälper det inte med sula. Det gör det bara värre.

Jag jobbar som tränare och min kille är kiro. Så jag har sett det en del och sett det gå att lösa när det inte faktiskt handlar om olika långa ben på riktigt.
 
Gå till en BRA kiropraktor. Benen kan upplevas olika långa om du har en låsning.
Vet man att dina ben verkligen är olika långa kan en sula hjälpa. Om det är så att benen är lika långa men du sas håller ditt bäcken snett(jag kan inte rätt terminologi) så hjälper det inte med sula. Det gör det bara värre.

Jag jobbar som tränare och min kille är kiro. Så jag har sett det en del och sett det gå att lösa när det inte faktiskt handlar om olika långa ben på riktigt.

Tack för tipset!
Tvivlar på att benen är olika långa, känner även när jag t ex sitter på en stol, eller ligger ner, att jag lutar.
 
Tack för tipset!
Tvivlar på att benen är olika långa, känner även när jag t ex sitter på en stol, eller ligger ner, att jag lutar.

Du kan testa ligga på golvet/hårt underlag på rygg och slappna av ca 15 min. Sen känner du på dina höftbensknölar om de är i jämnhöjd sas. Du kan också be någon försiktigt dra mjukt i dina ben så de bara sträcks och kolla om de ser olika långa ut.
Är det ojämt kan en kiro förhoppningsvis hjälpa dig bli av med låsning och du kan bli "rak" igen.
 
Jag har varit ojämn i höften för att jag kört mkt bil. Har stretchat inre rumpmusklerna samt höftböjarnmusklerna, samt korrigerat mig hos en duktig fysioterapeut. Numera håller jag bättre koll men jag måste se till att stretcha för att inte hamna i samma läge igen.
 
Rekommenderar oxå en duktig osteopar/naprapat/kiropraktor, vilken spelar ingen roll bara personen är duktig.

För några årsedan fick jag 2 tider till en osteopat i julklapp,
Jag hade ett bra tag klagat över hur sned suttet mitt säte i bilen var (Var på väg att byta sättet), efter första behandlingen trodde jag någon hade passat på att byta säte för det var ju inte snedsuttet längre O_o.

Ps det var ingen som gjort någonting med bilen under tiden jag var på behandling.
 
Tack alla! Kör inte bil så där ligger det nog inte, men jag snedbelastar nog mycket på jobbet - drar alltid palldragare med höger, öppnar alla kartonger på samma sätt osv. Ska se vad det finns för kiropraktiker och liknande i min stad. :)
 
Nämner oxå att min ridhäst hemma fick året 2 galopper och blev även mycket mer lättriden efter behandling av mig, inte det minsta konstigt då jag konstant satt i höger galoppfattning.
 
Jag skulle också gå till en kiropraktor, jag har varit hos några när jag varit sned i höften, mina ben är inte olika långa, men det finns fler saker som gör att man kan bli sned.
Skulle definitivt gå dit och kolla upp i alla fall, du förlorar inget på det, utan snarare blir en erfarenhet rikare. :)
 
Nämner oxå att min ridhäst hemma fick året 2 galopper och blev även mycket mer lättriden efter behandling av mig, inte det minsta konstigt då jag konstant satt i höger galoppfattning.

Har samma problem, hästen tar vänster galopp typ 70 % av gångerna. Tack för input!
 
Jag skulle också gå till en kiropraktor, jag har varit hos några när jag varit sned i höften, mina ben är inte olika långa, men det finns fler saker som gör att man kan bli sned.
Skulle definitivt gå dit och kolla upp i alla fall, du förlorar inget på det, utan snarare blir en erfarenhet rikare. :)

+ @tuaphua : vad ska en leta efter när det gäller kiro? Hur vet en att det är en bra kiro? Någon särskild utbildning?
 
+ @tuaphua : vad ska en leta efter när det gäller kiro? Hur vet en att det är en bra kiro? Någon särskild utbildning?

Det är svårt att säga. Jag har själv problem i kroppen och har testat mig fram till vilka jag tycker är bra.
Det finns dock en utbildning som är lite mer avancerad där de få som finns oftast är rätt duktiga. Den heter Gonstead. De är dock otroligt få än. Och jag vet inte om alla är bra. Men utbildningen är lite speciell och lär vara rätt effektfull.

Beroende på var du bor kan jag ev tipsa om någon, Gonstead eller bara vanlig sas som är bra. För du kan vara lysande utan att ha gått Gonstead.
 
Bor i Hamburg, Tyskland. :angel: Men kiro, osteo osv är relativt stort här. Börjar med att googla Gonstead. :)

Haha! Ja, där känner jag inte till någon. Tror inte karln gör det heller.
Men Gonstead är större i Tyskland. Så du kan ha tur att hitta någon sån där. Hur deras övriga utbildning är där vågar jag inte svara på.
 
Jag har också känt mig sjukt sned och enligt skolhälsovården hade jag ett kortare ben. I ridningen och när jag satt ned kände jag att var sned i bäcken/höft, och att själva benet inte var kortare. Jag gick till en duktig fysioterapeut som hjälpte mig och mycket riktigt var det låsningar i höft och rygg som spökade :)
 
När jag valde min gick jag på vad folk omkring mig sa, sen läste på deras hemsida om meriter osv. Hade tur, jag hittade en jättebra den vägen.

Lycka till att hitta en, annars får du fråga folk runt dig vad de säger. :up:

Folk rekommenderar så mycket lallare bara för att de aldrig haft en riktigt bra behandlare/läkare/tränare/hovis/whatever.
Så ska man gå på rekommendationer ska man göra det från utbildat folk och inte sin granne/kompis/etc.
 
Folk rekommenderar så mycket lallare bara för att de aldrig haft en riktigt bra behandlare/läkare/tränare/hovis/whatever.
Så ska man gå på rekommendationer ska man göra det från utbildat folk och inte sin granne/kompis/etc.
Jag gick på mina kollegors råd, sen kollade upp på nätet. Så man kan visst gå på hörsägen, bara man kollar upp först. Det var så jag gjorde. :)
 
Folk rekommenderar så mycket lallare bara för att de aldrig haft en riktigt bra behandlare/läkare/tränare/hovis/whatever.
Så ska man gå på rekommendationer ska man göra det från utbildat folk och inte sin granne/kompis/etc.

Tänkte fråga min tränare nästa vecka när vi flyttar till hennes stall, har stort förtroende för hen. Det är ett större stall med 80+ hästar, kanske har någon där haft samma problem och fått bra hjälp.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 781
Senast: Cattis_E
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 182
Senast: vallhund
·
Ekonomi & Juridik Tog hjälp av en sadelprovare i april, köpte en begagnad sadel på rekommendation av denne. dvs utprovad och enligt sadelmakaren en sadel...
Svar
19
· Visningar
2 807
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 834
Senast: Líf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp