Snö! Styltor, klampar etc.

Det ska jag absolut göra.

Har inga broddhål i tån just nu men de broddhålen som sitter i trakten är av standardstorlek så att säga. Tänkte fråga hovis nästa gång om det är möjligt att borra hål i tån på en så liten sko.

Jag menade mera att broddhålen i tån inte är annorlunda i storlek (det måste vara standardmått på broddhålen finns inga speciella broddhålsmått osv) utan avståndet mellan dem på en sån liten sko, för att i så fall fästa polarpadsen på en sån liten hov . Tror inte de är avsedda tyvärr för så små skor .
 
Som jag misstänkte, tror tyvärr du har rätt. Är nog enklare att testa flytsulor, om de nu håller snön borta vill säga.

Ingen aning ang flytsula tyvärr. Det är svårt med de små. Jag har provat hufgrips i minisize med men de blir heller inte bra. Dels blir det trångt "i hoven innanför skon" dels försvinner effekten då de inte rör sig. jag körde med hela sulor jag strök med glycerin när de gick på lösdrift. Funkade bra. Men på box nattetid inte lika bra. Blev inte samma effekt när strö fastnade emot och var meckigt få rent.
 
Jag menade mera att broddhålen i tån inte är annorlunda i storlek (det måste vara standardmått på broddhålen finns inga speciella broddhålsmått osv) utan avståndet mellan dem på en sån liten sko, för att i så fall fästa polarpadsen på en sån liten hov . Tror inte de är avsedda tyvärr för så små skor .

Precis det var ett av problemen jag upplevde. Slutade med att jag satte bara ena brickan. Men det var tyvärr inte enda problemet. Inget med dem är gjort för små hovar :/
 
Min har equi-pak fram (sula) men det fastnar ändå snö och blir rejäla styltor. Någon som har tips på vad man kan göra för att förhindra? Vågar jag lägga lite silikon eller liknande utmed skon (insidan) för att jämna ut? Det är helt galet vad det bygger på höjden. :crazy: Bak får hon oxå styltor, men hon är inte alls lika känslig bak som fram.
 
Min har equi-pak fram (sula) men det fastnar ändå snö och blir rejäla styltor. Någon som har tips på vad man kan göra för att förhindra? Vågar jag lägga lite silikon eller liknande utmed skon (insidan) för att jämna ut? Det är helt galet vad det bygger på höjden. :crazy: Bak får hon oxå styltor, men hon är inte alls lika känslig bak som fram.

Jag provade det men med hela sulor. Lägga silikon längs kanten på skon för att få en mjuk övergång istället för en gjutform. Funkade tyvärr dåligt.
 
Oh, det måste jag prova. Jag lät min häst gå utan snösulor nu vid skoningen, det är ingen snö här än men nu är det 8 veckor till nästa skoning.
Bör man tvätta rent hoven innan man fettar in eller räcker det att borsta?
För effektens skull tycker jag det räcker att borsta, men svampen (som jag använder för att lägga på oljan) blir snabbt sjukt smutsig om man är lat/slarvig.

Fantastiskt knep tycker jag, min brukar klara sig bättre i snön än de andra hästarna som har snösulor. Tror det är på buke jag läste om det från början.
 
Ingen aning ang flytsula tyvärr. Det är svårt med de små. Jag har provat hufgrips i minisize med men de blir heller inte bra. Dels blir det trångt "i hoven innanför skon" dels försvinner effekten då de inte rör sig. jag körde med hela sulor jag strök med glycerin när de gick på lösdrift. Funkade bra. Men på box nattetid inte lika bra. Blev inte samma effekt när strö fastnade emot och var meckigt få rent.

Hovis föreslog att prova flytsula iaf fram för att se om de kan hålla snön borta, då det just är så pyttesmå hovar och väldigt lite utrymme.
Varken jag eller hovis vill sko henne med hufgrips då hon har ganska känsliga fötter, hade sådana pyttesmå på shettisen med samma skostorlek ett tag, men kom aldrig någon snö så där var det inte mycket att faktiskt testa på..

Annars får jag ställa mig och mecka med glasslock.
Joursulan till exempel känns ju dyrt när man inte ens vet om det fungerar tillfredsställande :confused: Jag är skeptisk till den varianten.

Har ett par pytte, pyttesmå huf flex (strl XS bak) hemma som jag ska testa. Ser dock för stora ut det också..

Kanske blir att sko av bak och använda broddade boots vid körning i värsta fall. Känns dock mindre lockande.
 
Hovis föreslog att prova flytsula iaf fram för att se om de kan hålla snön borta, då det just är så pyttesmå hovar och väldigt lite utrymme.

Flytsula funkar tyvärr inte alls för att hålla snön borta. Min har det och jag tycker det funkar uselt. Det fastnar hur mycket som helst och det bygger duktigt på höjden... :(
 
Har hört att IKEAs böjbara skärbrädor funkar bättre än glasslock och är mer hållbara, har dock inte provat själv!
 
Har hört att IKEAs böjbara skärbrädor funkar bättre än glasslock och är mer hållbara, har dock inte provat själv!
Vi pratade om dessa i stallet idag och min kamrats erfarenhet var att det funkade bra men ibland lossnar det lätt. Åkern de brukade rida på blev visst full i skärbrädor :angel:
 
Flytsula funkar tyvärr inte alls för att hålla snön borta. Min har det och jag tycker det funkar uselt. Det fastnar hur mycket som helst och det bygger duktigt på höjden... :(

Synd :/ Kanske bättre m hel sula då.. Eller vad tusan vet inte vad man ska ha egentligen när barfota inte är ett alternativ :/ Funderar på att sätta huf grips bak iaf 1 skoning. Fram är det mer känsligt.
 
För effektens skull tycker jag det räcker att borsta, men svampen (som jag använder för att lägga på oljan) blir snabbt sjukt smutsig om man är lat/slarvig.

Fantastiskt knep tycker jag, min brukar klara sig bättre i snön än de andra hästarna som har snösulor. Tror det är på buke jag läste om det från början.
Låter sjukt intressant och måste givetvis provas :D
 
Jag har haft equi-pak/flytsulor fram i flera vintrar på min häst, men då har han varit fylld mer eller mindre ända upp till skokant, då finns inget att fastna i för snön (plånboken gråter då han har djupa hovar och det går åt en fp per hov).
 
Huf-flex har ju börjat säljas i Sverige nu.
Inte testat än men har köpt till ena hästen.

Har annars använt glasslock men då satt fast locket mellan sko och broddar.
 
Jag har haft equi-pak/flytsulor fram i flera vintrar på min häst, men då har han varit fylld mer eller mindre ända upp till skokant, då finns inget att fastna i för snön (plånboken gråter då han har djupa hovar och det går åt en fp per hov).

Precis så är min. Hon har equi-pak och det är fyllt i hela hoven men det är en liten kant mellan sko och sula och där packas det något sjukt mycket. Min hovslagare är jätteförvånad över att det ens packas något. Alltså, min får styltor på ca 5-8 cm fram trots dessa sulor. Bak är det inte alls samma problem även om det även där blir styltor. Snön släpper dessutom fortare bak än fram och jag har fått använda hammare för att slå bort det...
Jag ska prova olja i år efter tips i den här tråden. Hoppas det hjälper lite. :)
 
Jag brukar använda grönt hovfett innan jag fått på snösulor.
Det sitter kvar längre än olja och går att kleta på med fingrarna. :)
 
D


Frågar dig som har erf av Polar pads, är det som jag misstänker att det kan bli svårt eller omöjligt att klippa de så små att de passar i hovarna på en liten, smäcker ponny med strl 7x0 i skor?

Vi klippte till o passade till med hjälp av hovis till ena shettisen hemma sist. Han har 7 x 0 också tror jag. Men hon gör broddhålen själv och kunde nog anpassa dem därefter då.
Den andra shettisen har mindre hovar och då funkar inte polarpads. På honom har vi flytsula när det behövs.
 
Säger bara joursulan! Efter lite tillpassning fungerar de högt över förväntan! Lätt ett av mina bästa köp!

Har testat flytsula, ända upp till skokanten och det fungerade inte. Blev styltor ändå och sedan när det blev riktigt kallt och knaggligt sprack de och ramlade av... Inte kul till det priset... Blir också väldigt hala om det inte är snö och hästen går obroddad.
 

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan var hovslagaren här och då kom han med lite olika förslag på alternativ till de traditionella snösulorna. Jag hade...
Svar
7
· Visningar
2 257
Senast: fridaxi
·
Hästvård Snön kom för några dagar sedan och sedan igår har vi snö som bildar styltor under hovarna. Det är något besvärligt och jag törs knappt...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 447
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har ett problem jag måste lösa... Hästen går med sulor fram och snösulor bak, och det klippar fast nåt ofantligt fram. Idag höll...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 315
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp