Snyggt, ljuddämpande tyg?

Idas

Trådstartare
Jag är på jakt efter ett draperi att skärma av sovdelen i min lägenhet med och har insett att jag nog får sy ett själv.

Vilket tyg har bäst ljuddämpande egenskaper samtidigt som det är snyggt? Det är en nyproducerad lägenhet så att hänga upp ett rufsigt ylletyg kanske inte är förstavalet :)
 
Vilket tyg har bäst ljuddämpande egenskaper samtidigt som det är snyggt?
Generellt gäller att ju tyngre tyget är desto mer ljuddämpande är det. Hur tätt det är vävt spelar också in, men vikten är... viktigast. :)
Möbeltyger, helst dubbelt eller dubblerat med något tjockt+tungt billigare tyg, brukar funka bra om man inte väljer något specifikt akustikmaterial.
Någonting absorberande på vägg/tak i sängalkoven är också av godo, både mot inkommande och utgående ljud så att säga. Det går att åstadkomma på olika sätt, med textiler eller till exempel med stora tavlor printade på ljudabsorbenter beroende på var man vill lägga ribban ifråga om estetik respektive funktion. :)
 
Säger som @cirkus , mörkläggningsgardiner.
Sätter du en skena i taket kan du ju sätta upp dubbla rader. Eller mörkläggnings in mot sovdelen och något läckert mot rumsdelen. Tar du nägot klatschigt tyg kan du ju klä in några frigolitskivor och ha som ljuddämpare/tavlor i sovdelen. Lycka till!
 
Ska vi gå in på rena vetenskaper så....
Tyg är klassade på olika sätt. Det finns tyger som äter ljud. Som släpper igenom ljudet men inte låter det studsa tillbaka. Det finns tyger som bara tar upp ljud.

Kolla med en firma, t.ex. en gardinfirma eller en tapetserare som sysslar med inredningstyger också.
 
Ylletyg behöver inte vara rufsigt, det kan vara stramt och snyggt också.

Bokhyllor med böcker slukar ljud rätt bra också.
 
Vadmal, kapptyg och liknande kraftiga tyger med mjuk yta (behöver alltså inte vara "luddig" men ska inte vara helt blank) Sen kan du ta precis vad du tycker är snyggt framför det för utseendets skull. Linne med vacker struktur eller något skirt böljande eller häftigt tryck ...
 
Jag hade fina sammetstyger hängde uppe, dock för att isolera mot kyla, men upplevde att det funkade bra! Kanske går att sy nåt enkelt också, med nåt snyggt tyg och vaddering imellan! :)
 
Jag är på jakt efter ett draperi att skärma av sovdelen i min lägenhet med och har insett att jag nog får sy ett själv.

Vilket tyg har bäst ljuddämpande egenskaper samtidigt som det är snyggt? Det är en nyproducerad lägenhet så att hänga upp ett rufsigt ylletyg kanske inte är förstavalet :)

Jag har tjocka, tunga sammetsgardiner från Ikea. De är plommonlila och ljuvliga, släpper inte in ljus och dämpar ljud (inte jättemycket, såklart. Men de bäddar in lite).
 
Jag är på jakt efter ett draperi att skärma av sovdelen i min lägenhet med och har insett att jag nog får sy ett själv.

Vilket tyg har bäst ljuddämpande egenskaper samtidigt som det är snyggt? Det är en nyproducerad lägenhet så att hänga upp ett rufsigt ylletyg kanske inte är förstavalet :)
Sammet måste väl rimligen vara dämpande :) och varmt.

Blanka hårda ytor studsar ljud, mjuka ytor med struktur dämpar. Sammet har många små hår som ligger tätt och borde dämpa ljud bättre än blanka, hårda tättvävda tyger.

Dessutom är det ganska fint och "normalt" som draperi eller gardin, hänger gärna i fina tunga veck. Kappylle tror jag är mer ovanligt just som gardintyg.
 
Btw, kolla med någon om luggen ska luta uppåt eller nedåt. Jag vet att helt kontraintuitivt så brukar luggen ligga uppåt om man syr klänning av sammet.
 
Strånas riktning på sammetstyg är i praktiken oväsentlig för akustikegenskaperna. Sammet generellt är bland de bättre textilierna ifråga om ljudabsorption, om än mest märkbart vid höga frekvenser. För absorption (och avskärmning) av även lägre frekvenser är det betydelsefullt att tyget har mer massa, exempelvis sys dubbelt eller trippelt (eller sys ihop med ett eller två lager av något annat tungt men billigare tyg, t ex något tätt filttyg).

(Sedan skall man inte ha alltför höga förhoppningar på vad några kvadratmeter draperi oavsett textiltyp åstadkommer om rummet i övrigt är rätt kalt och reflekterande. ;) )
 
Strånas riktning på sammetstyg är i praktiken oväsentlig för akustikegenskaperna. Sammet generellt är bland de bättre textilierna ifråga om ljudabsorption, om än mest märkbart vid höga frekvenser. För absorption (och avskärmning) av även lägre frekvenser är det betydelsefullt att tyget har mer massa, exempelvis sys dubbelt eller trippelt (eller sys ihop med ett eller två lager av något annat tungt men billigare tyg, t ex något tätt filttyg).

(Sedan skall man inte ha alltför höga förhoppningar på vad några kvadratmeter draperi oavsett textiltyp åstadkommer om rummet i övrigt är rätt kalt och reflekterande. ;) )
Nåja jag tänkte inte att riktingen skulle påverka ljudet utan snarare att många som vill ha draperi gärna vill att det ska se bra ut också.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har precis flyttat och fått en minimal sovalkov. I min förra lägenheten var sovalkoven en del av hallen. Alkoven var stor och jag...
2
Svar
22
· Visningar
1 636
Senast: emma74
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 112
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 269
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp