Sociala medier och källkritik

Mammas

Trådstartare
Läste tråden om hysteri om hästskärningar där några svar handlade om avsaknaden av källkritik innan saker delas på internet. Det har ju varit uppe flera historier där det visat sig att det inte är så bra att det sprids, som när misshandlade män efterlyser sin gömda familj genom facebook och liknande, där det hela tiden poängteras att alla måste bli mer källkritiska innan saker delas.

Är detta en barnsjukdom de sociala medierna har, som kommer att växa bort när vi blir mer vana vid klimatet på nätet? Eller kommer det vara något som vi kommer att få leva med framöver? Vad tror ni? Vad tänker ni? :)
 
Jag tror nog att det på sikt radikalt kommer minska iaf. Men det är ju också en form av urbana myter så risken är nog att det kommer finnas kvar i viss mån.
 
Jag tror nog att rätt många kommer fortsätta att dela sådant som bekräftar deras världsbild.

Men samtidigt minskar nog tilltron till alla delningar eftersom de står som spön i backen. De är så många att de mest flimrar förbi.

En av mina fb-vänner gjorde 21 uppdateringar häromdagen. Nästan allt var delningar. Som väl är har jag henne som bekant så jag slipper hennes delningsskred i mitt flöde.
 
Ett annat lite trist ofog i delningshysterin är att kvällstidningarna har fått fnatt på att dela de så kallade klick-raketerna, små filmer som facebook ändå översvämmas av (typ buzzfeed-material) sen läggs de ut av aftonbladet och expressen som de vore flashing news. Jag hoppas de lägger ner den profilen.
 
Jag har ingen aning om vad du skrivit eller varför du ångrade dig, men jag vet att du jobbar med sånt här.
Jag tänker på filmer som denna: http://www.expressen.se/tv/galna-klipp/vad-sjutton-ar-du-for-en/ som jag tror jag sett minst fyra redan har delat på facebook, då som buzz eller ren youtube. Denna, är gammal som gatan, men ligger ute nu på aftonbladet: http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/roliga-klipp-och-bloopers/article46797.ab Liksom, det är nästan så det skulle kunna lukta åttiotal om den filmen.
 
Folk delar saker utan att ha en tanke på att kolla fakta, sedan blir det ett gäng upprörda kommentarer och den oriktiga uppgiften sprids vidare. Källkritik verkar folk inte ha en aning om vad det är!
 
Det är inte bara faktakoll som är bristfällig, det är förståelse för hur nätet fungerar. Att min internet-upplevelse formas av mig och mina intressen, jag är inte intresserad av kattkommando-syds efterlysningar för om jag vore det skulle jag aktivt tagit del av deras information och efterjävlalysningar själv. SÅN förändring av nätanvändarnas insikt om nätet ser jag fram emot.
 
Jag betraktar det inte som vare sig nytt eller internetspecifikt fenomen. Folk har väl alltid svalt dravel utan att tänka efter, gillat att förfasa sig, och ivrigt skvallrat vidare. Förr var det "grannen berättade" nu kan det lika gärna vara "en snubbe på youtube berättade".

Ja, jag tror att det kommer att fortsätta. :D
 
@Trani ja men jag funderade över just det, grejen är ju att det blir så himla mycket mer genomslagskraft när det hamnar på fejjan. ...fast det kanske beror på VEM på bygden man spred skvallret till förstås. :cautious:
 
@Trani ja men jag funderade över just det, grejen är ju att det blir så himla mycket mer genomslagskraft när det hamnar på fejjan. ...fast det kanske beror på VEM på bygden man spred skvallret till förstås. :cautious:
Visst men med större spridning så kanske det har större chans att bli skärskådat av någon också.

Överlag förhåller jag mig skeptisk till att måla upp saker som "värre än det var förr".
 
@Trani sant om att fler kan skärskåda det. Och även drraa respons/kritik på skvallret kan ju få spridning.

Det var inte så jag menade. Snarare att det är annorlunda och därför kräver att man behöver komma fram till nya lösningar eller förhållningssätt till det? Fördelar mot "analogt" skvaller är ju att det är lättare att spåra tillbaka, det går ju inte på samma sätt när det spridits med mun mot mun-metoden.
 
@Trani ja men jag funderade över just det, grejen är ju att det blir så himla mycket mer genomslagskraft när det hamnar på fejjan. ...fast det kanske beror på VEM på bygden man spred skvallret till förstås. :cautious:

Ja, genomslagskraften är sannerligen mycket större och snabbare. Tänk på Bjästa, ett fullkomligt vidrigt exempel.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 225
Senast: IngelaH
·
Samhälle Har ni sett den? Dokumentär på Netflix alltså om våra sociala mediers påverkan på individer och samhälle. Mkt intressant och skrämmande...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 034
Senast: Ramona
·
Samhälle Jag vill vara en god medborgare. För att undvika att sprida Covid 19 går jag in på Folkhälsomyndighetens hemsida och läser vad jag...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 604
Senast: Dopy
·
Övr. Barn Jag vet inte om detta varit uppe förut i egen tråd, men jag satt och funderade på det där med att posta bilder på barn på sociala...
2
Svar
33
· Visningar
4 062
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp