Socker och svärmödrar..

Förlåt ot, men hur tänker man då runt t.ex. sportprestationer där barnet är med? T.ex. fotbollsklubbar som lägger upp bilder på laget efter en vinst eller väl spelad match. Sådant kan ju börja rätt tidigt, redan innan 10. Är det nolltolerans då också?
I vårt fotbollslag har vi inte haft några kort utlagda på nätet (så det har varit en ickefråga)men alla har fått möjlighet att köpa hem lagkort. I den åldern så börjar ju också barnet bli så stort att den kan vara med och välja hur synlig den vill vara på nätet. I skolan kommer det hem ett papper som frågar om tillåtelse eller ej.
 
Det var inte jag som valde ordet vansinnig, det var det @Sar som gjorde och det var just denna reaktion som jag reagerade på. Att vilja ha det på ett visst sätt, typ "inte bada efter maten", "bara ha gula shorts med röd tröja", "inga foton på sociala medier" är helt okej, men jag hade inte utgått ifrån att så är fallet. Jag hade givetvis inte blivit arg om någon påpekat att de vill ha det på ett annat sätt på ett sansat, vuxet sätt, och hade självklart plockat bort bilden, men hade jag fått en utskällning eller råkat ut för att vederbörande bröt ihop och barrikaderade sig i ett annat rum under gråt hade jag definitivt övervägt rimligheten i den relationen. Det är helt enkelt inte sådan reaktion jag förväntar mig om jag på något sätt gör något fel i en vänskapsrelation.
Ordet vansinnig används uppenbarligen helt olika i våra bekantskapskretsar (så också synen på om man lägger upp andras barn på sociala medier). Jag hade alltså blivit arg, ledsen och bestört om du hade sabbat åratals jobb av att hålla en låg profil på nätet på grund av en tidigare stalker för att du plötsligt kände för att lägga ut bilder av mina barn utan att fråga om lov. Jag hade inte barrikaderat mig i något rum och gråtit men jag hade gjort det fullkomligt klart att det absolut inte är ok. Och hade du nu gjort slut som vän på grund av detta hade jag tagit det.
 
Tycker du att det är jämförbart att någon inte vill att andra lägger upp bilder på deras barn på sociala medier och att någon tycker att man bara ska ha gula shorts till röd tröja?
Ja, som ett teoretiskt exempel. Jag lägger noll och ingen värdering i att min unges ansikte syns. Jag förstår att andra har andra värderingar, men för mig är det en fråga om tycke och smak eftersom det inte föreligger några säkerhetsrisker avseende någon av mina vänner och det inte heller är fråga om någon öppen profil som alla kan se. Jag vill att mitt barn ska växa upp fri från en herrans massa saker som är viktiga för mig. Är de dock så viktiga att de påverkar handlingsutrymmet för mina vänner eller min familj så talar jag om det.
 
Ordet vansinnig används uppenbarligen helt olika i våra bekantskapskretsar (så också synen på om man lägger upp andras barn på sociala medier). Jag hade alltså blivit arg, ledsen och bestört om du hade sabbat åratals jobb av att hålla en låg profil på nätet på grund av en tidigare stalker för att du plötsligt kände för att lägga ut bilder av mina barn utan att fråga om lov. Jag hade inte barrikaderat mig i något rum och gråtit men jag hade gjort det fullkomligt klart att det absolut inte är ok. Och hade du nu gjort slut som vän på grund av detta hade jag tagit det.
Ja, det gör det nog. För mig är det ett starkt ord, närmast synonymt med vanvettig, ursinnig och rasande. Och en sådan reaktion kan jag nog inte tycka är rimlig.
 
Ja, som ett teoretiskt exempel. Jag lägger noll och ingen värdering i att min unges ansikte syns. Jag förstår att andra har andra värderingar, men för mig är det en fråga om tycke och smak eftersom det inte föreligger några säkerhetsrisker avseende någon av mina vänner och det inte heller är fråga om någon öppen profil som alla kan se. Jag vill att mitt barn ska växa upp fri från en herrans massa saker som är viktiga för mig. Är de dock så viktiga att de påverkar handlingsutrymmet för mina vänner eller min familj så talar jag om det.

Självklart är det min egen tolkning, men för mig låter det som att det där "bara gula shorts till röd tröja" var en produkt av att du försökte komma på något så löjligt och oviktigt att bry sig om som bara möjligt, men det kanske som sagt bara var jag. Och alldeles oavsett så handlar det ju om andras barn, så att du tycker att det handlar om tycke och smak och inga värderingar för dina barn har ju inte så mycket med saken att göra.

Att just du vet att det inte finns några säkerhetsrisker för just dina vänner och att just du har en stängd profil är ju helt oväsentligt i frågan om utgångspunkten ska vara
1) Man frågar innan man lägger upp bilder på någon annans barn
eller
2) Man tar för givet att man får lägga upp bilder på allas barn på eget bevåg, om någon inte vill måste den säga till innan.

Fast nu beskrev du ju det i betydligt mer allmänna ord ("Att vilja ha det på ett visst sätt, typ "inte bada efter maten", "bara ha gula shorts med röd tröja", "inga foton på sociala medier" är helt okej, men jag hade inte utgått ifrån att så är fallet") än att det just specifikt för dig så spelar det ingen roll eftersom du har koll på att alla dina vänner tycker att det är ok att du lägger upp bilder på deras barn på facebook.
 
Självklart är det min egen tolkning, men för mig låter det som att det där "bara gula shorts till röd tröja" var en produkt av att du försökte komma på något så löjligt och oviktigt att bry sig om som bara möjligt, men det kanske som sagt bara var jag. Och alldeles oavsett så handlar det ju om andras barn, så att du tycker att det handlar om tycke och smak och inga värderingar för dina barn har ju inte så mycket med saken att göra.

Att just du vet att det inte finns några säkerhetsrisker för just dina vänner och att just du har en stängd profil är ju helt oväsentligt i frågan om utgångspunkten ska vara
1) Man frågar innan man lägger upp bilder på någon annans barn
eller
2) Man tar för givet att man får lägga upp bilder på allas barn på eget bevåg, om någon inte vill måste den säga till innan.

Fast nu beskrev du ju det i betydligt mer allmänna ord ("Att vilja ha det på ett visst sätt, typ "inte bada efter maten", "bara ha gula shorts med röd tröja", "inga foton på sociala medier" är helt okej, men jag hade inte utgått ifrån att så är fallet") än att det just specifikt för dig så spelar det ingen roll eftersom du har koll på att alla dina vänner tycker att det är ok att du lägger upp bilder på deras barn på facebook.
Fast: för att rekapitulera, så kan du ju återgå till vad jag faktiskt svarade på för inlägg. De två utgångspunkter du nu anger var inte de frågor jag bemötte.
 
Fast: för att rekapitulera, så kan du ju återgå till vad jag faktiskt svarade på för inlägg. De två utgångspunkter du nu anger var inte de frågor jag bemötte.

Det jag fortsatte på var ditt svar till @Sar där hon skrivit om vad hon ansåg vara allmänt hyfs. (Även om jag vet att ni innan diskuterat att bli "vansinnig").

Men om allt du har skrivit enbart handlar om att någon skulle reagera efter din tolkning av Sars användande av ordet vansinnig, oavsett situation, och ingenting handlar om vad du tycker om att lägga upp bilder på andras barn på facebook, ja då är det ju inte mycket att diskutera :)
 
Jag och min man har ungefär samma syn på socker som du beskriver i ursprungsinlägget, @Sandros. Så länge sonen inte visat något intresse för godis/kakor/andra onyttiga sötsaker har vi helt enkelt inte erbjudit honom det.

I ursprungsinlägget läser jag inte in att sockret är det stora problemet utan relationen till din svärmor. Det som inte har framkommit i tråden är hur barnets pappa ser på saken? Skulle din svärmor ha agerat likadant om det var han som sa att det räckte med fruktpaj?
 
Jag roas av att det är HEMSKT att ge barnet av en paj man glatt äter själv. Är socker mindre farligt för vuxna alltså?
Själv är jag liberal socker-ist, mina barnvakter får glatt ge vad de vill bortsett från allergier som ska respekteras. Jag lägger mig inte i vad de gör alls.
 
Jag roas av att det är HEMSKT att ge barnet av en paj man glatt äter själv. Är socker mindre farligt för vuxna alltså?
Själv är jag liberal socker-ist, mina barnvakter får glatt ge vad de vill bortsett från allergier som ska respekteras. Jag lägger mig inte i vad de gör alls.

Ehh va? Var har jag skrivit att jag ätit av pajen själv? :confused: Och "glatt" dessutom?
Vad nu det har för betydelse om jag äter supersockrad übersöt paj själv, finns massor av onyttiga saker jag äter/dricker som jag för den sakens skull inte skulle ge hur som helst till en bebis. Men du menar alltså att du glatt skulle kunna hälla i en 3-månadersbebis Coca Cola typ?
Ditt inlägg gör mig faktiskt bara förbannad, hitta inte på att jag har skrivit saker som jag inte har eller att jag har åsikter som jag inte har.
 
Jag roas av att det är HEMSKT att ge barnet av en paj man glatt äter själv. Är socker mindre farligt för vuxna alltså?
Själv är jag liberal socker-ist, mina barnvakter får glatt ge vad de vill bortsett från allergier som ska respekteras. Jag lägger mig inte i vad de gör alls.

Alldeles oavsett TS. Det finns massor i en vuxen människas kost som jag inte tycker är lämpligt för en ettåring. Är det konstigt?
 
Alldeles oavsett TS. Det finns massor i en vuxen människas kost som jag inte tycker är lämpligt för en ettåring. Är det konstigt?

Nope, men jag är lite road av sockerdebatten. Jag anser mycket annat vara värre, typ macdonalds, kost bestående av korv och makaroner mm.
Paj dagligen är ju inte att rekommendera, men personligen hade jag struntat i pajen men bett min partner ta diskussionen om hur hens mor tilltalar mig.
 
Jag skrev att den var jättesöt, varför inte bara utgå ifrån vad jag skriver?
Inte för att det nu spelar någon roll för min frågeställning men det verkar ju uppenbarligen göra det för den här sidodiskussionen så här har ni, pajen innehöll bl a

5 dl vetemjöl
0,5 dl vanligt socker
2 dl florsocker
1-2 rullar apelsinmarmelad
Och skivade jordgubbar över hela

;)


Kan inte hålla mig, var den GOD? Liksom, innehållet lockar inte riktigt.
 
Ehh va? Var har jag skrivit att jag ätit av pajen själv? :confused: Och "glatt" dessutom?
Vad nu det har för betydelse om jag äter supersockrad übersöt paj själv, finns massor av onyttiga saker jag äter/dricker som jag för den sakens skull inte skulle ge hur som helst till en bebis. Men du menar alltså att du glatt skulle kunna hälla i en 3-månadersbebis Coca Cola typ?
Ditt inlägg gör mig faktiskt bara förbannad, hitta inte på att jag har skrivit saker som jag inte har eller att jag har åsikter som jag inte har.

Men hilfe! Nej, jag ger inte bebisar Cola. Men jag anser till 99% att det är viktigare med bra relationer än att styra mina barns matintag till fullo.
Jag äter generellt inte konstigare saker än att jag GLATT serverar mina barn samma sak.
 
Men hilfe! Nej, jag ger inte bebisar Cola. Men jag anser till 99% att det är viktigare med bra relationer än att styra mina barns matintag till fullo.
Jag äter generellt inte konstigare saker än att jag GLATT serverar mina barn samma sak.
Men, nu glömde du Bukefaktorn! Skriver du att några skedar fruktpaj inte är så farligt så betyder det självklart att du häller i din bebis coca cola. Helst i nappflaska.
 
Men, nu glömde du Bukefaktorn! Skriver du att några skedar fruktpaj inte är så farligt så betyder det självklart att du häller i din bebis coca cola. Helst i nappflaska.

Iofs, det var väl just innan barnet skulle få mat innan läggdags? Jag hade knappast varit överförtjust om nån trugat på barnen supersöt paj precis innan de skulle äta. Pajen är förstås god, och sen lär barnet inte vilja ha något mer just då. Däremot på natten, eftersom man ju aldrig åt nån middag... Och då är det väl knappast farmor som stiger upp och tar hand om barnet, gissningsvis faller det på förälderns lott. Det är ju lätt att vara "snälla farmor" när man inte behöver ta konsekvenserna i termer av uppvak.
 
Men, nu glömde du Bukefaktorn! Skriver du att några skedar fruktpaj inte är så farligt så betyder det självklart att du häller i din bebis coca cola. Helst i nappflaska.

Nu kom ju det ovan, då någon skrev att "mina barnvakter får ge vad de vill", och kanske av diskussionen "socker som socker".
Saft på nappflaska? "socker som socker"?

Och fruktpaj låter så bra...det fanns nära bara socker i den....
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 924
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 334
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 503
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp