Socker och svärmödrar..

Iofs, det var väl just innan barnet skulle få mat innan läggdags? Jag hade knappast varit överförtjust om nån trugat på barnen supersöt paj precis innan de skulle äta. Pajen är förstås god, och sen lär barnet inte vilja ha något mer just då. Däremot på natten, eftersom man ju aldrig åt nån middag... Och då är det väl knappast farmor som stiger upp och tar hand om barnet, gissningsvis faller det på förälderns lott. Det är ju lätt att vara "snälla farmor" när man inte behöver ta konsekvenserna i termer av uppvak.
Fast det jag skrev hade inget med det att göra, det var bara en reaktion på frågan Men du menar alltså att du glatt skulle kunna hälla i en 3-månadersbebis Coca Cola typ?

Det är en sån typisk bukegrej, man får ett vantolkat och hårdraget påstående nerkört i halsen, maskerat till en fråga. Det är en halmgubbe, eftersom man då tvingas bemöta något man aldrig sagt.
 
Fast det jag skrev hade inget med det att göra, det var bara en reaktion på frågan Men du menar alltså att du glatt skulle kunna hälla i en 3-månadersbebis Coca Cola typ?

Det är en sån typisk bukegrej, man får ett vantolkat och hårdraget påstående nerkört i halsen, maskerat till en fråga. Det är en halmgubbe, eftersom man då tvingas bemöta något man aldrig sagt.

Fast @Hyacinth skrev att det man glatt äter själv borde man inte tycka är hemskt att ge till ett barn. Och att hens barnvakter får ge precis vad dom vill till hens barn så länge dom inte är allergiska. Så jag tycker min fråga var berättigad. Eller vad är det för fel på Coca Cola?
 
Fast @Hyacinth skrev att det man glatt äter själv borde man inte tycka är hemskt att ge till ett barn. Och att hens barnvakter får ge precis vad dom vill till hens barn så länge dom inte är allergiska. Så jag tycker min fråga var berättigad. Eller vad är det för fel på Coca Cola?
Du vill alltså fortsätta halmgubbespåret med en diskussion om Coca Cola? Sorry, då får du nog göra det utan mig.
 
Jag har följt tråden med stort intresse och stundtals förfasats.

Jag uppskattar inte respektlös attityd, oavsett om det är från svärmor eller någon annan, men själva pajen hade jag inte brytt mig så mycket om. Precis som att jag inte lägger mig i särskilt mycket annat när hon är hos barnvakt, på fritids eller hos någon kompis och leker. Hysteriska och nojiga människor har jag synnerligen svårt för, vare sig det gäller socker, rensa svamp med vass kniv eller vara uppe sent pga något evenemang.
 
Fast det jag skrev hade inget med det att göra, det var bara en reaktion på frågan Men du menar alltså att du glatt skulle kunna hälla i en 3-månadersbebis Coca Cola typ?

Det är en sån typisk bukegrej, man får ett vantolkat och hårdraget påstående nerkört i halsen, maskerat till en fråga. Det är en halmgubbe, eftersom man då tvingas bemöta något man aldrig sagt.
Det var väl mer en allmän reaktion på tråden och sockerdiskussionen.
 
Du vill alltså fortsätta halmgubbespåret med en diskussion om Coca Cola? Sorry, då får du nog göra det utan mig.

Nej men allvarligt, vad är det som gör att Coca Cola tydligen är heeelt out of the question att ge till en bebis medan jag hånas för att jag inte ville att min 1-åring skulle äta en supersöt pajbit av typ rent socker precis innan välling och läggdags? Socker som socker? Jag fattar inte.
 
Fast @Hyacinth skrev att det man glatt äter själv borde man inte tycka är hemskt att ge till ett barn. Och att hens barnvakter får ge precis vad dom vill till hens barn så länge dom inte är allergiska. Så jag tycker min fråga var berättigad. Eller vad är det för fel på Coca Cola?

Till en ettåring hade jag tyckt det var likvärdigt näringsmässigt med din paj. En tremånaders bäbis är en dum liknelse.
 
Nej men allvarligt, vad är det som gör att Coca Cola tydligen är heeelt out of the question att ge till en bebis medan jag hånas för att jag inte ville att min 1-åring skulle äta en supersöt pajbit av typ rent socker precis innan välling och läggdags? Socker som socker? Jag fattar inte.

För det första är det ju skillnad på en 3-månaders bebis som enbart ska äta bröstmjölk och/eller ersättning och en 1-åring som ju äter vanlig mat. Jag hade kanske inte erbjudit 1-åringen varken pajen eller colan, men om en släkting som jag vill undvika konflikt med erbjuder några skedar paj eller en klunk cola ser jag inte nån jättestor skillnad i situationerna, nej.
 
Exakt. En ettåring som äter fruktpaj görs likvärdig med en tremånaders som dricker cocacola. Meningslöst sätt att diskutera.

Åldern var lite av en tankevurpa, men säg att bebisen var så pass gammal att den börjat äta annat än bröstmjölk/ersättning då. Jag ser ingen skillnad på fruktpajen och Coca Colan i det här fallet.
 
Kanske koffeinet? Är inte insatt ska jag säga om all cola innehåller det.

Annars är säkert din supersöta paj ;) helt jämförbar med saft.

Ahh kanske det, fast koffein är det ju många vuxna som gladeligen häller i sig själva så då borde det ju vara helt okej att ge till en 1-åring :idea:
 
Blir du så tvär av att alla inte tycker det var en katastrof att du måste göra så absurda liknelser?

Jag blir inte tvär över att alla inte tycker att det är katastrof med lite socker till en 1-åring för det tycker inte jag heller, och det är inte det tråden handlar. Han åt som sagt födelsedagstårta bara dagarna innan.
Jag blev tvär över ditt otrevliga och nedlåtande inlägg där du hittar på saker.
Tråden handlar inte om att han absolut inte får få i sig socker utan att svärmor inte respekterade mig när jag valde att säga ifrån.
 
Nej men allvarligt, vad är det som gör att Coca Cola tydligen är heeelt out of the question att ge till en bebis medan jag hånas för att jag inte ville att min 1-åring skulle äta en supersöt pajbit av typ rent socker precis innan välling och läggdags? Socker som socker? Jag fattar inte.
Du jämför ju äpplen och päron lite här. Jag skulle inte få ett hysteriskt sammanbrott om mitt barn som var ett år hade fått smaka coca cola av sin farmor.

Även om jag aldrig skulle gett honom det själv (med det sagt skulle hon aldrig gjort det, däremot saft, om hon inte hade vetat att vi tyckte att vatten var bättre, vilket hon visste eftersom vi sagt det). Det är ju typ samma sockerhalt som MER lite oavsett. Jag skulle inte tro att barnet skulle tagit permanent skada. Om det var läggdags skulle jag oroat mig lite över koffeinet (tror du glömde koffein i det här sammanhanget och att det ibland inte betraktas som bra att ge små barn kaffe tex.)

Så vidare, du antyder här att man då skulle tycka det var ok att ge en tremånaders bebis coca cola. Ett barn som inte ens fått smakportioner. Det är en helt annan kategori av händelse. Det är lite mer av -vet den här personen ens någonting alls om bebisar?

Så svar på frågan är. Ja jag låter barnvakterna göra som de vill. Ja jag väljer barnvakter som jag känner har ett säkerhetstänk som i alla fall lite påminner om mitt eget. (sedan hade jag inte gett min ettåring varken paj eller välling precis innan sänggåendet, jag brukade typ borsta tanden snarare. Men det är väl en gör som man vill grej.)

När det gäller svärmor vet jag inte om jag hade stört mig eller inte på henne. Det beror på om hon är en person som reagerar illa på överstyrning och är rädd att förlora ansiktet och därför muttrar och det blir maktkamp hon är ÄLDRE! du är MOR! vem vinner? Det hade jag inte haft problem med. Eller om hon är mentalt stabbig och inte så lyhörd och vägrar fatta även om man försöker prata om saker lugnt, och har konstiga idéer och ideal, ett jätteproblem. Finns personer som inte sitter på barnvaktslistan.

Så om de matar ettåringen med paj så står de på listan, matar de tremånaders med coca cola gör de inte det.

Och jag tror vi sa från början att vi skippade det mesta sött innan ett år. Liksom innan det hände.
 
Senast ändrad:
Så kollade vad livsmedelsverket säger, och de säger

https://www.livsmedelsverket.se/mat...ad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/barn-1-2-ar
att de äter ungefär som vuxna men har några undantag.

Kaffe, svart te och energidrycker
Små barn bör inte få kaffe eller större mängder svart te och coladrycker, eftersom de innehåller koffein. Barn är känsligare för koffein än vuxna och kan reagera med till exempel hjärtklappning och illamående. Energidrycker kan innehålla mycket koffein och bör därför inte alls ges till barn.
 
Jag blir inte tvär över att alla inte tycker att det är katastrof med lite socker till en 1-åring för det tycker inte jag heller, och det är inte det tråden handlar. Han åt som sagt födelsedagstårta bara dagarna innan.
Jag blev tvär över ditt otrevliga och nedlåtande inlägg där du hittar på saker.
Tråden handlar inte om att han absolut inte får få i sig socker utan att svärmor inte respekterade mig när jag valde att säga ifrån.

Jag fattar också det som huvudproblemet. Dessutom timingen, socker istället för välling är ju ingen höjdare som kvällsmål.

Jag vet inte hur ditt barn är, men mina barn sov då inte nätterna igenom när de var ett. Och definitivt inte om de lagt sig utan mat i magen. Jättekul att mata barn klockan tre på morgonen...:meh:

Jag tror dessutom att det är rätt vanligt att man låter barn och husdjur leva nyttigare än man gör själv. Många vuxna äter väl inte så nyttigt som de skulle kunna, och har några kilo mer och några fler hål i tänderna än vad som är optimalt. Ska logiken då vara att jaha, jag äter för mycket kakor så jag är lite tjock, då måste barnen och djuren också få onyttigheter i samma utsträckning, så att vi alla har för många kilon. Äter jag en chokladkaka måste hästen ha ett kilo betfor extra, lika för lika.
 
Jag fattar också det som huvudproblemet. Dessutom timingen, socker istället för välling är ju ingen höjdare som kvällsmål.

Jag vet inte hur ditt barn är, men mina barn sov då inte nätterna igenom när de var ett. Och definitivt inte om de lagt sig utan mat i magen. Jättekul att mata barn klockan tre på morgonen...:meh:

Jag tror dessutom att det är rätt vanligt att man låter barn och husdjur leva nyttigare än man gör själv. Många vuxna äter väl inte så nyttigt som de skulle kunna, och har några kilo mer och några fler hål i tänderna än vad som är optimalt. Ska logiken då vara att jaha, jag äter för mycket kakor så jag är lite tjock, då måste barnen och djuren också få onyttigheter i samma utsträckning, så att vi alla har för många kilon. Äter jag en chokladkaka måste hästen ha ett kilo betfor extra, lika för lika.

Huvudet på spiken. Och nej han sover sällan hela nätter ännu, beror på hur mycket mat man lyckats få i honom under dagen men oftast inte tillräckligt för att han ska vara mätt hela natten. Han vaknar ofta och vill ha lite välling/ersättning där fram mot 4/5 på morgonen.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 903
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 331
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 385
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 503
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp