Sockerdetox 30 dagar - start 1 augusti!

Singoalla

Trådstartare
Vilka är med mig? :)

Jag har precis fått ett uppvaknande. Jag har hamnat i sockerfällan! Jag har alltid haft bra vanor, och aldrig varit så intresserad av sötsaker. Men senaste månaderna har det svängt och nu när jag dessutom har haft semester så har det varit mycket både glass och rosévin. För tre veckor sen kände jag att det var dags att börja smyga mig tillbaka till mina bra vanor men upplever det VÄLDIGT svårt! I tre veckor har jag bråkat med mig själv och undrat varför det ska vara så svårt att komma tillbaka från semesterglassandet. Så slog det mig - det där jämarns sockret. Jag känner mig trött och hängig efter några dagar med bra kost, och då har det alltid blivit en glass eller lösviktsgodis så är jag på banan igen.

UT UR MIN KROPP DIN VITA DJÄVUL :devil: Jag får helt enkelt ta det här i etapper och inte kräva för mycket av mig på en gång. Så jag börjar helt enkelt med en sockerdetox 1 augusti - 30 augusti. Jag tänkte att om någon annan är sugen så kanske vi kan peppa varandra i den här tråden och komma med tips?
 
Jag valde att köra några fastedagar. 5:2 kan kanske vara en idé? Det är tillräckligt svårt, samtidigt som det är genomförbart i vardagen.

Men det var I N T E roligt första dagen. Jag hade två dagar mellan fastedag 1 och 2, och redan fastedag 2 var betydligt enklare.
 
Mnja. Du pratar med tjejen som anmälde sig till Marathon med bara 4 månades träningstid, och som tränat Military Training och Krav Maga om jag ska bemöda mig att släpa mig iväg till ett träningspass. Med andra ord - allt eller inget :D Eller tjurskallighet som många kanske skulle kalla det..

Hur gick fastan? Blev det bättre? Nu har jag inga mål att gå ner i vikt just nu utan bara att få sockerbehovet från huvudet.
 
Jag har kört onödigt socker väck i 11 veckor. 7/7 fick jag diabetes diagnosen och sedan dess är även kolhydrater bannlysta. Jag måste hänga på för det handlar om mitt liv och vad jag vill göra av de resterande åren. Började på 104 kg är nu på 99,5. Kör promenader i spåren 3 ggr i veckan. Minst 2,5 km senast blev det 5 km

Igår opererade jag bort ett födelsemärke så nu får jag inte bli svettig på två veckor.

Frukost idag. Turkisk yoghurt med färska hallon och en bit ölkorv.

Heja oss
 
@Singoalla
Jag är på! Usch, har verkligen fallit dit nu och känner igen mig i det du skriver :).
Hur strikt tänker du? Snabba kolhydrater förvandlas ju också till socker som har stor påverkan på insulinet.
 
Jag har kört onödigt socker väck i 11 veckor. 7/7 fick jag diabetes diagnosen och sedan dess är även kolhydrater bannlysta. Jag måste hänga på för det handlar om mitt liv och vad jag vill göra av de resterande åren. Började på 104 kg är nu på 99,5. Kör promenader i spåren 3 ggr i veckan. Minst 2,5 km senast blev det 5 km

Igår opererade jag bort ett födelsemärke så nu får jag inte bli svettig på två veckor.

Frukost idag. Turkisk yoghurt med färska hallon och en bit ölkorv.

Heja oss

Heja dig! Du kommer klara dig galant :) Har träffat många som lever sitt liv utan socker!
 
Jag känner mig trött och hängig efter några dagar med bra kost, och då har det alltid blivit en glass eller lösviktsgodis så är jag på banan igen.

När jag läser ovanstående undrar jag spontant hur du äter när du äter "bra kost"? Kan det vara så att du är för strikt och äter för snålt och därför känner dig trött och sötsugen? För att hålla dig ifrån rent socker kanske du måste äta lite mer "riktig" mat och lägga lite extra möda på att äta allsidigt?'

Om du håller dig viktstabil MED sockret i din kost måste du ju rimligen ÖKA på maten när du utesluter sockret.
 
@Singoalla
Jag är på! Usch, har verkligen fallit dit nu och känner igen mig i det du skriver :).
Hur strikt tänker du? Snabba kolhydrater förvandlas ju också till socker som har stor påverkan på insulinet.

Min bästa vän kör på LCHF och hon har lärt mig mycket, men riktigt så strikt tänkte jag mig inte. Men det som är förbjudet får bli typ:

- Socker (givetvis). Godis, glass, bakelser mm.
- Vitt bröd (eller mörkt bröd med socker i för den delen, finns ju luringar). Grovt eller hemmabakat helt enkelt.
- Pasta, couscous, potatis.
- Alkohol
- Hålla tillbaka lite på frukten (jag kan äta kilovis varje dag vanligtvis..)
- Ingen lightläsk eller sötningsmedel alls

Ungefär så tror jag. Måste läsa på lite mer. Gällande alkoholen så har min kära LCHF vän lärt mig att små mängder rött vin ska gå bra. Så jag kanske unnar mig något litet glas i veckan. Frukt och bär kommer jag också äta men jag har en nästan onaturlig kärlek till det så just denna månad får det bli lite mindre mängder :p
 
När jag läser ovanstående undrar jag spontant hur du äter när du äter "bra kost"? Kan det vara så att du är för strikt och äter för snålt och därför känner dig trött och sötsugen? För att hålla dig ifrån rent socker kanske du måste äta lite mer "riktig" mat och lägga lite extra möda på att äta allsidigt?'

Om du håller dig viktstabil MED sockret i din kost måste du ju rimligen ÖKA på maten när du utesluter sockret.

Ja, givetvis :) Jag äter ca 4 gånger om dagen, riktig mat tycker jag. Men just socker kan ju bli ett sånt oerhört beroende så jag är inte förvånad över att kroppen reagerar starkt.
 
Det är jättejobbigt att ta bort sockret åtminstone de tre första dagarna. Då måste man se till att ha annat att tänka på. Lycka till alla som kör:)

Sen är det plötsligt inte jobbigt längre. Det liksom sitter i huvudet. Alla fall på mig. De två gånger som jag verkligen tar tag i problemet så har jag ju sett långsamma resultat och jag är nöjd med 0,5-1 kg viktminskning i veckan.

När sötsuget faller på så går jag ut och går.
 
Jag slutade med godis och kakor för cirka sex veckor sedan. Innan åt jag varje dag. Slutade rakt av, ingen abstinens. Har "turen" att gå på en medicin som gör att jag får dålig aptit, dvs inte ens godis lockar. Men jag åt godis ändå, för mat lockade ännu mindre. Men nu så har jag ställt om :) så jag hakar inte på, men önskar lycka till!
 
Det blev otroligt mycket bättre. Dels för att jag blev sugen på riktig mat igen (sockerförgiftningen gör att jag bara blir sugen på mer socker, och inte ens det), sedan blev jag dessutom piggare.

Nu vet jag att jag är sockerknarkare, och älskar kolhydrater på ett inte sunt sätt. Att hitta bra sätt att hantera det är A & O, jag släppte dessutom kilovis med vätska efter första 5:2 veckan. Körde två veckor, och har nu uppehåll p g a bl a värme och sjukdom.
 
Jag slutade med godis och kakor för cirka sex veckor sedan. Innan åt jag varje dag. Slutade rakt av, ingen abstinens. Har "turen" att gå på en medicin som gör att jag får dålig aptit, dvs inte ens godis lockar. Men jag åt godis ändå, för mat lockade ännu mindre. Men nu så har jag ställt om :) så jag hakar inte på, men önskar lycka till!

Skönt! Eller ja, som du säger.. tur i oturen kanske! Tack för lycko-önskandet!
 
Det blev otroligt mycket bättre. Dels för att jag blev sugen på riktig mat igen (sockerförgiftningen gör att jag bara blir sugen på mer socker, och inte ens det), sedan blev jag dessutom piggare.

Nu vet jag att jag är sockerknarkare, och älskar kolhydrater på ett inte sunt sätt. Att hitta bra sätt att hantera det är A & O, jag släppte dessutom kilovis med vätska efter första 5:2 veckan. Körde två veckor, och har nu uppehåll p g a bl a värme och sjukdom.

Har förstått att 5:2 har hjälp många! Jag var väldigt skeptisk till den i början, eller egentligen alla dieter, då jag själv är lite old school och tycker att "ät vettigt och rör på dig så blir det bra". Och så är det ju. Men det underlättar ju för många om man har lite knep man tar till. Det här är första gången ja har satt upp regler för mig själv, annars är det lite av allt "med måtta" som funkat för mig (även om jag vid en del tillfällen dragit ner ordentligt på kolhydrater) men nu behövdes det en liten kraftansträngning.
 
Jag gillar heller inte quick-fix, särskilt inte vad gäller vikten. Men i det här fallet fungerade det bra för att bli av med sockersuget, huvudvärken och helt enkelt plåga sig igenom pärsen.

Att släppa vätskan var jätteskönt, även om det inte är en viktminskning i fett var det ändå en storlek ner.
 
Frukt och bär kommer jag också äta men jag har en nästan onaturlig kärlek till det så just denna månad får det bli lite mindre mängder :p

Maken som är en riktigt sockerknarkare har provat flera gånger att sluta äta godis men fortsätta äta frukt. Det funkar inte. Han blir som en osalig ande och går och är sugen hela tiden. När jag väl fick in i huvudet på honom att han måste ge upp frukt o annan söt mat (morötter, majs osv) så kunde han släppa godissuget.
Det är en sak att ha styrkan att låta bli - en annan att bli av med suget.

Sen kan man börja äta lagom med frukt o dylikt igen. Men kroppen gör ingen skillnad på fruktsocker och vitt socker.
 
Maken som är en riktigt sockerknarkare har provat flera gånger att sluta äta godis men fortsätta äta frukt. Det funkar inte. Han blir som en osalig ande och går och är sugen hela tiden. När jag väl fick in i huvudet på honom att han måste ge upp frukt o annan söt mat (morötter, majs osv) så kunde han släppa godissuget.
Det är en sak att ha styrkan att låta bli - en annan att bli av med suget.
Sen kan man börja äta lagom med frukt o dylikt igen. Men kroppen gör ingen skillnad på fruktsocker och vitt socker.

Helt sant! Hur är det med vattenmelon? Har en STOOOR bit i kylen och känns också dumt att slänga.

Det är precis som du säger, det är ju suget man vill bli av med. Jag är inte alls för att gå och "motstå" saker hela livet. Nej fy fan, så vill man ju inte ha det. Jag vill kunna äta det jag vill och njuta av det. Sen handlar det ju bara om att man själv styr vad det är man VILL äta. Äter man bra mat, ja.. då är det det man ofta blir sugen på också.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 164
Senast: manda
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 704
Senast: Badger
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 892
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 419
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp