Sökt två jobb, vad gör jag om jag först får det jag minst vill ha?

Ziki

Trådstartare
Jag har sökt två extrajobb, A & B. Vill helst ha det A då det erbjuds fler tider, ser bättre ut på CV:t, seriösare företag.
Dock kommer jag få svar från B före, och det lutar åt att jag får det (det andra känns mer ovisst, större konkurrens).
Självklart måste jag ju ta B om jag får det, jag vill ju inte riskera att stå utan jobb.
Men om jag nu skulle få A också, två veckor efter eller så?

Jag vet att man blir provanställd så att jag har max 2 v uppsägningstid, men det är ju jävligt fult att säga upp sig från B innan/precis när inskolningen har börjat. Finns det något fint sätt att lösa det på?
Jag kan ju inte säga "Jag inväntar svar från ett annat jobb så jag får se".
Och det känns även konstigt att ringa till A isf och fråga hur det går och att jag fått ett annat erbjudande när de sagt att de ska höra av sig. Då kanske dom tänker "Oj den här var inte lojal". Mot andra arbetsgivaren alltså.

Jag har också tänkt tanken om de går att kombinera, men då det mest är helgjobb och jag inte vill jobba varje helg så blir det svårt. Till A har jag dessutom sagt att jag inte har ett annat jobb.
Blir skevt om jag börjar och sen säger att varannan helg är för mycket fast jag sa att det var lugnt på intervjun. Isf skulle jag väl säga efter jag vart anställd på B att jag faktiskt fick ett annat jobb precis innan, men samtidigt känns det dumt att inte säga direkt. De vill ju ha mig varannanhelg, och att säga "jag jobbar på mitt andra jobb idag" lär inte uppskattas om de behöver hjälp vid sjukdom t ex.. Kan ju få kicken ändå eftersom det är provsanställning.

Gah, några idéer?
 
Jag hade väntat till jag fått erbjudande om B, och då frågat när jag senast måste lämna svar. Och sedan ringt A (i så fall) och berättat att jag fått erbjudande men hellre tar A om jag är påtänkt för det jobbet. Utifrån det kan det ju utveckla sig intressant.
 
Men låter inte det väldigt illa ur Bs synvinkel?
"Ja jag tror jag är intresserad! Jag skulle behöva lite betänketid, när behöver du senast ha svar?"
Då fattar ju B att jag hellre vill ha ett annat jobb och då kanske dom hoppar mig och hellre tar nån annan.
Hmm. Tänker att B måste få en väldigt dålig känsla.
Och sen om jag tackar ja efter 5 dar.. låter det inte illa att säga att jo jag väntade svar från ett annat jobb, men nu fick jag inte det, så nu är jag här :confused:

Men det kanske är det vettigaste jag kan göra om jag inte vill gå miste om A.
 
Det är väl snarare till din fördel, att du vill ha betänketid och fundera och inte kastar dig över något utan att veta vad du egentligen vill?

Det som ligger dig i fatet är att du varit en smula oärlig tidigare, det kan ju ställa till det. Annars får du ju helt enkelt tacka ja till B, och sedan hoppa av om du får A. DET kommer däremot att svartlista dig över hela marknaden, mest troligt.
 
När jag var i din sits så bad jag B om lite betänktetid och hörde av mig till A och sa att jag blivit erbjuden en annan tjänst men hellre ville arbeta hos dem, och behövde svar snarast möjligt. Var inga problem åt något håll och fick jobbet hos A dagen efter :).
 
Det är väl snarare till din fördel, att du vill ha betänketid och fundera och inte kastar dig över något utan att veta vad du egentligen vill?

Det som ligger dig i fatet är att du varit en smula oärlig tidigare, det kan ju ställa till det. Annars får du ju helt enkelt tacka ja till B, och sedan hoppa av om du får A. DET kommer däremot att svartlista dig över hela marknaden, mest troligt.

Vad menar du jag varit oärlig om? Att en arbetssökande söker fler än ett jobb samtidigt är väl inget konstigt, och inte heller något jag fått frågan om av varken A eller B.

Att säga ja till ett och sen lämna det är nog mitt sista alternativ, men att det isf skulle ut på någon marknad tror jag inte.
Inte så jag skriver upp ett jobb jag "haft" i en vecka på CVt ;)
 
När jag var i din sits så bad jag B om lite betänktetid och hörde av mig till A och sa att jag blivit erbjuden en annan tjänst men hellre ville arbeta hos dem, och behövde svar snarast möjligt. Var inga problem åt något håll och fick jobbet hos A dagen efter :).

Problemet är bara att As process går i flera steg, så även om jag kommer vidare så kan det ju dröja flera veckor innan jag vet om jag får det eller ej.. flera veckors betänketid lär jag inte få från B.
Men kul att det gick bra för dig :)
Hade du sagt som det var till B om A nekat dig och du börjat jobba hos B?
Jag tror på ärlighet men har svårt att komma på hur man lägger fram en sån grej på ett snyggt sätt.
Att man gått vidare i processen i ett annat företag och ville stämma av med dom först kanske?
 
Problemet är bara att As process går i flera steg, så även om jag kommer vidare så kan det ju dröja flera veckor innan jag vet om jag får det eller ej.. flera veckors betänketid lär jag inte få från B.
Men kul att det gick bra för dig :)
Hade du sagt som det var till B om A nekat dig och du börjat jobba hos B?
Jag tror på ärlighet men har svårt att komma på hur man lägger fram en sån grej på ett snyggt sätt.
Att man gått vidare i processen i ett annat företag och ville stämma av med dom först kanske?

Okej då är det ju ett annat läge. Men det finns ingen chans att de kan skynda på processen om de vet om din situation? Du kanske kan ringa och höra? Och flera veckors betänktetid blir nog svårt att få ja.

Om de frågade skulle jag säga något om att det fanns ett annat jobb jag också var intresserad av och var tvungen att fundera lite. För då ljuger man ju inte men samtidigt berättar inte allt. Att säga att man hellre ville ha ett annat jobb är ju ingen bra start på ett företag.
 
Gah, några idéer?
Hur viktigt är det för dig att du får just någon av de här tjänsterna? Finns det andra jobb att söka?
Jag tänker så här:
OM du erbjuds jobb på B, be om en dags betänketid. Ring A och fråga om du alls är aktuell för dem. Om nej, tacka ja till B. Om ja, tacka nej till B och håll tummarna att du får A. Och får du ändå inte A, sök ett annat jobb.
 
Hur viktigt är det för dig att du får just någon av de här tjänsterna? Finns det andra jobb att söka?
Jag tänker så här:
OM du erbjuds jobb på B, be om en dags betänketid. Ring A och fråga om du alls är aktuell för dem. Om nej, tacka ja till B. Om ja, tacka nej till B och håll tummarna att du får A. Och får du ändå inte A, sök ett annat jobb.

Det kryllar av jobb, men också av människor, bor i en stor stad.
Har bara sökt sådant jag inte jobbat med förut (men som man ändå inte behöver utbildning till), för jag vill göra något nytt.
Dock verkar det svårt att få jobben för att så många söker som faktiskt har gjort det förut. Så kan inte A svara ja tillräckligt fort blir det nog B.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 937
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 167
Senast: Soapbubble
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 162
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
836
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp